Урок №3: Обладнання для вивчення природи Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів.

Про матеріал

Мета

- навчальна: навчити працювати з простим обладнанням, дати поняття про прилади, що використовують у дослідженнях явищ та об'єктів природи;

- розвивальна: розвивати спостережливість та дослідницькі навички, вміння публічного виступу, показати значущість процесу вивчення природи людиною в її житті та діяльності, цінність знань та правил поведінки в природі;

- виховна: виховувати акуратність, послідовність у діях, організованість, толерантність.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати прилади, за допомогою яких вивчають природу, та наводити приклади використання.

Обладнання: вимірювальні і збільшувальні прилади (лупа, бінокль, терези, годинник, секундомір, термометр, лінійка, мірний циліндр, хімічний стакан), лабораторне обладнання, підручник, зошити.

Перегляд файлу

Розробка уроку з природознавства

5 клас

Вчитель: Чумак А.І.                                                                           Дата _____________

Урок №3: Обладнання для вивчення природи

Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів.

Мета 

- навчальна: навчити працювати з простим обладнанням, дати поняття про прилади, що використовують у дослідженнях явищ та об'єктів природи; 

- розвивальна: розвивати спостережливість та дослідницькі навички, вміння публічного виступу, показати значущість процесу вивчення природи людиною в її житті та діяльності, цінність знань та правил поведінки в природі; 

- виховна: виховувати акуратність, послідовність у діях, організованість, толерантність.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати прилади, за допомогою яких вивчають природу, та наводити приклади використання.

Обладнання: вимірювальні і збільшувальні прилади (лупа, бінокль, терези, годинник, секундомір, термометр, лінійка, мірний циліндр, хімічний стакан), лабораторне обладнання, підручник, зошити.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s47769387.jpg

 

 

 

 

 

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s79733271.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

* Прийом «Дивуй»

Учитель. Подумайте, чи часто в повсякденному житті доводиться вимірювати різні величини — довжину, масу, час? Так, бува, що часто. А для проведення вимірів потрібні одиниці вимірювань. Основні сучасні одиниці вам уже відомі: це кілограм, метр, година. Та чи завжди вони існували? У стародавніх державах — Вавилоні, Єгипті, Греції одиницею довжини був лікоть — довжина руки людини від ліктя до кінчиків пальців. Стародавні греки користувалися й іншою мірою довжини — ступією (довжина ступні людини). Араби еталоном довжини вважали волосину з морди осла. На Русі був сажень мірний — відстань між кінчиками пальців рук, розведених у різні боки. Аршин — довжина руки. У пустельних країнах одиницею вимірювання довжини вважали крок верблюда. Тисяча подвійних кроків — це миля. Англійці встановили свою одиницю вимірювання довжини — фут, він дорівнює — 30,5 см. Верста становить 500 сажнів. У середні віки багато держав мали свої особливі міри довжини, маси й об'єму. Єдину для країн і народів систему одиниць було зроблено в 90 р. XVIII ст. французькими вченими. Розробили нову систему мір довжини — метричну. За одиницю довжини прийнято метр, який дорівнював одній двадцятимільйонній частині меридіана Землі, що проходив через Париж. За одиницю маси прийнято масу кубічного дециметра (1 дм3) води при температурі 4 °С. Цю масу назвали кілограмом. За одиницю часу прийняли секунду — 1/86 400 частину доби.

Таким чином, з'явилась можливість звірити всі наявні в різних країнах світу одиниці з природними «еталонами» — розмірами земної кулі, часом її обертання навколо своєї осі, масою кубічного дециметра води.

* Випереджальне завдання учнів

Інформаційне повідомлення «Як вимірювали в стародавні часи».

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

* Бесіда

-  Що таке спостереження?

- Для чого проводять експеримент?

-  Для чого використовують порівняння?

* Прийом «Мікрофон»

Завдання. Назвіть найпростіші вимірювальні прилади, з якими ви стикаєтеся у повсякденному житті. Що вони вимірюють?

Приклад відповіді: довжину тіл вимірюють лінійкою, час — годинником, хвилини — секундоміром, масу невеликого предмета можна зважити — важільними терезами, зважити людину можна побутовими вагами, об'єм якоїсь рідини — мензуркою, мірним циліндром або хімічним стаканом. У кожному домі є медичний термометр або градусник. Ці прилади призначені для отримання кількісної інформації про навколишній світ.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

А Бесіда

-  Що об'єднує всі названі вимірювальні прилади? (Є шкала)

- Яким приладом можна виміряти температуру повітря, води, ґрунту?

- Що необхідно визначити на шкалі приладу перед вимірюванням?

* Випереджальне завдання учня

Інформаційне повідомлення «Сучасні вимірювальні прилади».

* Робота з ілюстраціями

Завдання. За малюнками у підручнику (§ 4 (І), § З (II)) чи фото з Інтернету назвіть збільшувальні прилади. Під час яких спостережень доцільно використовувати названі прилади? Назвіть приклади.

* Розповідь учителя з елементами бесіди

* Лупа і мікроскоп — збільшувальні прилади, призначені для дослідження дуже малих за розміром об'єктів.

* Телескоп — збільшувальний астрономічний прилад, з допомогою якого вивчають великі небесні тіла — планети, зірки.

Отже, для дослідження і дуже малих, і дуже великих об'єктів використовують збільшувальні прилади. Поясніть цей факт.

* Робота з підручником (індивідуально)

Завдання. Опрацюйте пункт параграфу підручника (§ 4 (І), § З (II)), присвячений лабораторному обладнанню.

* Прийом «Мозковий штурм»

Завдання. Сформулюйте правила безпечної поведінки під час використання лабораторного обладнання.

* Розповідь учителя з елементами бесіди

Пригадаймо одиниці фізичних величин і запишімо їх у зошит.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s78308692.jpg

VI. ПРОБНЕ ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ

* Прийом «Практична теорія»

Завдання. Подивіться на шкалу лінійки, мензурки, термометра та заповніть таблицю.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s16379218.jpg

* Розповідь учителя з елементами бесіди

Винятково важливе значення в житті людини мають погодні явища. Температуру, тиск, кількість опадів, напрямок вітру, вологість визначають за допомогою снігомірної рейки, термометра, барометра, гігрометра, флюгера.

* Випереджальне завдання учня

Інформаційне повідомлення «Метеорологічні прилади».

Учитель. Ви вже маєте уявлення про спостереження погоди. Тому пропоную вам вести, окрім народного календаря, календар погоди та фенологічний календар.

Щоб полегшити роботу, ви будете вести один календар на клас. Кожного тижня два учні ведуть спостереження і заносять дані до класного календаря. За тиждень естафету спостережень приймають інші учні і т. ін.

Правила ведення спостережень

1. Заповнюй календар спостережень щодня.

2. Температуру повітря відмічай завжди в певний час.

3. Занотовуй відомості про явища природи, які тобі запам'яталися (грім, веселка, блискавка, перший сніг).

4. На початку кожного місяця аналізуй спостереження за попередній місяць, що було незвичного, які несприятливі явища спостерігав.

5. Спостерігай незначну кількість характерних для місцевості рослин і тварин, але обов'язково стеж за їхнім розвитком протягом усіх сезонів.

VII. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s68104661.jpg* Прийом «Синквейн»

Барометр

Рідинний, механічний

Реагує, змінюється, вимірює

Низький тиск — то дощ, високий — сонце

Прилад для вимірювання атмосферного тиску

Терези

Механічні, електронні

Зважують, визначають, вимірюють

Показують вагу тіла

Пристрій

Мікроскоп

Оптичний, електронний

Збільшує, вимірює, показує зображення

Все, що не бачимо, очима побачимо

Прилад

Термометр

Ртутний, спиртовий

Реагує, вимірює, показує

Застосовують для вимірювання температури

Прилад

* Прийом «Власний досвід»

Завдання. Складіть перелік відомих вам побутових вимірювальних приладів.

* Прийом «Шпаргалка»

Завдання. Складіть опорно-логічну схему «Прилади для проведення природничо-наукових спостережень».

VIII. Підсумок уроку. 

Учитель. Ми дізналися, як можна різними приладами провести необхідне вимірювання. Яким би тіло не було — великим чи малим, важким чи легким — його можна виміряти і порівняти з іншими тілами за розмірами, об'ємом, масою, густиною.

Систематичні спостереження за погодою збагатять і поглиблять ваші знання про природні явища. Результати спостережень і експериментів допомагають пояснити явища природи.

IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника: § 4 (І), § З (II). 

- Практичні завдання:

1) провести вимірювання за допомогою одного побутового приладу, зробити запис у зошиті про свій дослід;

2) провести декілька способів вимірювання свого зросту.

- Підготувати інформаційне повідомлення про одиниці вимірювання в давні часи (пуд, дюйм, миля тощо), про одиниці вимірювання довжини, які були на території України.

Дидактичний матеріал до урок природознавство

Клас 5

Урок №3: Обладнання для вивчення природи

Практичне заняття. Ознайомлення з простим обладнанням для природничо-наукових спостережень та дослідів.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s78308692.jpghttp://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s16379218.jpg

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/6/s68104661.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Баланенко Анастасия Гаврилівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
8889
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку