Тема. Праця і господарство: колись і сьогодні.
Мета: визначити значення понять господарство та праця; сформувати розуміння про зміни форм господарювання людства протягом його історичного розвитку, причини та наслідки цих змін; розвивати уважність, вміння порівнювати; виховувати працелюбність та повагу до праці.
Тема: «Усе має минуле»
(Вступ до історії 5 клас)
Тема. Праця і господарство: колись і сьогодні.
Мета: визначити значення понять господарство та праця; сформувати розуміння про зміни форм господарювання людства протягом його історичного розвитку, причини та наслідки цих змін; розвивати уважність, вміння порівнювати; виховувати працелюбність та повагу до праці.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Подумайте, для чого сучасній людині працювати?
Праця – заробіток, самореалізація, навчання новому, відчуття потрібності тощо.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Господарство (економіка) - виробництво необхідних для життя і розвитку суспільства речей і послуг.
Праця – діяльність спрямована на задоволення потреб людини та суспільства.
Подумайте, чи відрізняються господарства різних країн? Якщо так, то чому?
Види господарства різних країн залежать від багатьох чинників: ресурсів, клімату, рельєфу, кількості людей, знань людей тощо. Ці самі чинники впливали й на господарство людства протягом його історії.
Найдавніші люди, що жили 300 тис. р. тому, уже використовували найпростіші знаряддя для добування їжі (загострені палки, уламки каміння, оброблені кістки). Подумайте, звідки получали їжу давні люди?Така діяльність найдавніших людей називалася привласнювюче господарюванням – така форма господарювання, коли люди отримуює готові продукти природи (за допомогою мисливства, збиральництва, рибальства). Подумайте, які небезпеки привласнюю чого господарювання?
Привласнююче господарство мало багато негативних рис (повна залежність від природи, недостатня кількість їжі), тому люди почали шукати вихід з цієї ситуації. Однією з найвизначніших подій в історії людства стала т.зв. «неолітична революція» (8 – 4 тис. до н.е) – перехід від привласнюючи до відтворюючих форм господарювання. Відтворююче господарство – така форма господарства, коли людина сама контролює вирощування їжі ( за допомогою землеробства та скотарства). Неолітична революція дала змогу людині менше залежати від природи, кількість їжі збільшилася, вона стала постійною, збільшилася кількість людей, люди почали більше вирощувати, ніж могли з’їсти - це поклало початок створенню держав та розвитку торгівлі.
Відтворююче господарство поділяється на два види: 1) натуральне – все, що виготовляється йде на задоволення власних потреб, а не продажу; 2) ринкове – все, що виробляється йде на продаж.
З розвитком науки та техніки починають виникати підприємства (мануфактури, заводи, фабрики), які виробляють продукцію виключно на продаж. Цей процес розпочався близько 400 р. тому й продовжується й сьогодні.
У сучасному світі спостерігається процес, коли все більше людей працює у сфері послуг, а не в сфері виробництва. Подумайте, чому? Основною причиною цього є те, що переважну більшість роботи на виробництві виконують машини.
ІV. Узагальнення.
V. Домашнє завдання.
Повторити нові терміни.
Подумайте, чи зможуть у майбутньому машини повністю замінити роботу людей? Чи добре це, чи ні?
1