Урок 38 "Сила тяжіння. Вага тіла"

Про матеріал
Програма: ФIЗИКА 7–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 Підручник: Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — Х. : Вид-во «Ранок», 2015. – 268 с. : іл., фот.
Перегляд файлу

Урок   38                                                                                                                                     7 клас

Тема. Сила тяжіння. Вага тіла. Невагомість

Мета уроку: сформувати в учнів поняття про силу тяжіння, вагу тіла й невагомість; формувати в учнів алгоритмічні прийоми розв’язування фізичних задач на визначення сили тяжіння та ваги тіла;

    розвивати вміння спостерігати та аналізувати явища природи, робити висновки;      

    формувати комунікативне вміння й навички під час роботи в класі; виховувати сумлінне ставлення до праці.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрети Ньютона і Арістотеля, штатив,  набір тіл різної маси,  демонстраційний динамометр, терези, пружина, таблиця ,,Сила тяжыння“.

Основні поняття: тяжіння, сила тяжіння, вага,невагомість.

Єдиний шлях, що веде до знань –

це  діяльність.

Дж.Б.Шоу

Хід уроку

 

І. Організаційний етап

 Продзвенів уже дзвінок,

 Всіх закликав на урок.

 Тож давайте посміхнемся

 І наснаги наберемся.

 До роботи приступаєм

 Нові знання здобуваєм!

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка виконання письмового домашнього завдання.

2. Фронтальне опитування

  • Як називають кількісну міру дії одного тіла на інше, внаслідок якої тіла змінюють свою швидкість?
  • Як називають величини, результат дії яких залежить не тільки від їх значення, а й від напрямку?
  • Три сили замінили однією, яка викликала таку саму зміну швидкості. Як називається така сила?
  • Дві сили по 20 Н кожна діють в одному напрямі. Чому дорівнює рівнодійна цих сил?
  • Дві сили по 10 Н кожна діють у протилежних напрямках. Чому дорівнює їх рівнодійна?
  • Яку силу називають силою пружності? Від чого вона залежить?

3. Аналіз виконання ЛР № 8.

 

ІІІ. Створення проблемної ситуації. Формулювання теми і завдань уроку

   1. Чому будь-який предмет, випущений з руки падає вниз? Чому Місяць рухається навколо Землі? (Демонстрація падіння тіл позбавлених опори та підвісу)

 Причина всіх цих явищ полягає в тому, що Земля притягує до себе всі тіла. Силу, з якою Земля притягує до себе всі тіла, називають силою тяжіння.

Сьогодні ми познайомимося з силою тяжіння та  вагою тіла, з’ясуємо природу цих сил а також дізнаємось про стан невагомості.

   2. Формулювання теми і завдань уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 1.  Гравітаційні сили.

1687рік – Ісаак Ньютон відкрив закон всесвітнього тяжіння.

2. Сила тяжіння.

  •   =  mg,           де g = 9,8 http://st03.kakprosto.ru/images/article/2012/4/16/1_5254ff23e49685254ff23e49a6.gif
  • Щоб силу тяжіння шукати,

Нам масу потрібно узнати.

Помножимо її на  g (же) –

І відповідь готова вже.

3. Вага тіла

  • Демонстрація  дії тіл на опру та підвіс (за допомогою демонстраційного динамометра)
  • Силу, з якою тіло внаслідок притягання його Землею тисне на опору або розтягує підвіс, називають вагою тіла.\
  • Р – вага иіла;
  • СІ : [Р] = Н
  • P = mg
  • Вага тіла прикладена до опори або підвісу.
  • Графічне зображення ваги тіла.

4. Невагомість.

 З часом, коли стане відомо про ту насолоду,

 якої зазнає людина в стані невагомості,

 величезна кількість людей буде

 прагнути пережити це відчуття.

     Т. Юнг

Стан, за якого вага тіла дорівнює нулю, називають невагомістю.

    Вам відомо, що на орбітальних космічних станціях, що рухаються навколо Землі, тіла перебувають у стані, який називається невагомістю.

    Космонавт, як і всі інші тіла, може вільно ширяти на космічній станції. У цьому випадку він не тисне на опору і його вага дорівнює нулю.

    Характерною властивістю стану невагомості є відсутність «внутрішніх напружень» у тілі, наприклад відсутність тиску одних органів на інші в тілі людини.

    Для людини невагомість, як правило, супроводжується розладом вестибулярного апарату, нервовими розладами, нудотою.

    Вестибулярний апарат (лат.  Vestibulum - переддень), орган, що сприймає зміни положення голови і тіла в просторі і напрямок руху тіла у хребетних тварин і людини; частина внутрішнього вуха.

    Космонавти на орбіті перебувають у стані невагомості тривалий час. Щоб витримати цей стан, вони проходять спеціальну тривалу підготовку.

    Щоб відчути на собі короткотривалий стан невагомості  достатньо просто підстрибнути або піднятися чи спуститися в ліфті.

У тривалому стані невагомості перебувають космонавти в космічному кораблі, коли його двигуни вимкнені. При цьому космонавти разом із космічним кораблем рухаються під дією тільки сил тяжіння (з боку Землі, Місяця або яких-небудь інших космічних тіл).

 

V.  Закріплення вивченого на уроці.

Вчимося розв’язувати задачі.

1. Вправа 20 (1,2) - усно

2. Вправа 20 (6)

3. Пам’ятка.

 Як розв’яжеш ти задачу,

 Зразу відповідь не став –

 Поміркуй собі добряче,

 Чи ти все зробив, як мав.

 

VІ.  Рефлексія

 Інтерактивна вправа ,,3 – 2 – 1“

Назвати

  • 3 моменти уроку, які дійсно зацікавили  на уроці;
  • 2 факти, про які хотілося б дізнатися більше;
  • 1 факт, який завжди будуть використовувати на уроках фізики.

 

VІІ.   Домашнє завдання.

Вивчити § 20;  вправа  (3, 4),

 

      

 

 

 

Використана література

1. Фізика : підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закладів / [В. Г. Бар’яхтар, С. О. Довгий, Ф. Я. Божинова та ін.]; за ред. В. Г. Бар’яхтара, С. О. Довгого. — X. : Вид-во «Ранок», 2015. - 256 с. : іл., фот.

2. Уроки фізики у 7 класі. Нова програма. Частина 2 / упоряд. Ю. П. Ломачинська. — X. : Вид. група «Основа», 2015. — 125, [3] с. — (Серія «Б-ка журн. “Фізика в школах України”»; Вип. 5 (137)).

3. Фізика. 7 клас / О. М. Євлахова, М. В. Бондаренко. — X Вид. група «Основа», 2015. — 144 с. : іл., схеми, табл. (Серія «Мій конспект»).

4. Іванова Ж. В. Фізика. 8 клас: Розробки уроків.— X.: Веста, 2009. 256 с.

5. Якобі М.В. Фізика. 7 кл. 1ч.: Універсальний навчальний комплекс  / М.В.Якобі, Ф.Я.Божинова, О.О.Кірюхіна. – Х.: Веста, 2005.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
30 січня 2020
Переглядів
816
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку