Конспект уроку «Пізнаємо природу» 5 клас з використанням навчального посібника авторів Д. Біда, Т. Гільберг, Я. Колісник.
Урок №39. Які особливості будови різних груп організмів
Мета: ознайомити учнів із поняттям «вид», класифікацією організмів, науковими назвами організмів, як побудовані організми; за якими властивостями живе відрізняється від неживого; учити спостерігати за погодою свого краю; розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між різними видами організмів; виховувати розуміння важливості для людей знань про особливості різних груп організмів.
Очікувані результати: учень знає, що таке «вид», досліджує організми різних груп; пояснює за якими властивостями живе відрізняється від неживого; робить висновки зі спостережень і досліджень разом з учителем або самостійно; систематизує та узагальнює інформацію.
Обладнання: мультимедійний комплект
Хід уроку
1. ОК (організація класу)
Привітання вчителя і учнів. Створення позитивного психологічного клімату класу. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
2. АОЗ (актуалізація опорних знань)
- Пригадай, які умови потрібні для існування життя.
- Яке значення має ґрунт для життя на Землі?
- Доведи, що Земля – унікальна планета.
3. МНД (мотивація навчальної діяльності)
Світ організмів, частиною якого є ми з вами, дуже різноманітний. Він захоплює формами, кольорами, розмірами, пристосуваннями до довкілля тощо. Частина з них – невидимі для людського ока, але це не применшує їхнього значення. Від цього світу залежить наше життя. Тож запрошуємо дізнатись більше про організми, вчитися від них і грамотно застосовувати свої знання.
4. ВНМ (вивчення нового матеріалу)
Для чого класифікують організми?
Щоб легше було вивчати живий світ і розібратися в його розмаїтті, науковці шукають спільні ознаки організмів та об’єднують їх у групи – класифікують.
Класифікація організмів – систематичне групування та найменування організмів на основі спільних подібностей будови, функцій, походження.
Для того щоб віднести організм до певного виду (класифікувати), вчені використовують не тільки їхній зовнішній вигляд, але й багато інших критеріїв, наприклад, склад речовини, особливості процесів життєдіяльності тощо. На основі цього складають спеціальні книги – визначники, за якими можна визначити певний вид організмів.
Що таке наукові назви організмів.
Учені використовують наукові назви організмів, що складаються з двох слів: іменник – назва роду, це як наше прізвище, а прикметник – назва виду – як наше ім’я. наприклад, сонечко семикрапкове, коник зелений, кульбаба лікарська, миша хатня, опеньок літній.
Вид – це група організмів, які подібні за особливостями будови та процесами життєдіяльності, можуть розмножуватись з покоління в покоління, поширені на певній території.
Подібні види об’єднують у роди (кульбаба лікарська, кульбаба пурпурова і миша хатня, миша польова…)
Як побудовані організми
Організм – це складна система з багатьох елементів, які між собою пов’язані й утворюють єдине ціле.
Найменшими елементами – одиницями будови і функцій організмів, є клітини.
У багатоклітинних організмів групи клітин, які виконують спільну функцію, утворюють тканини. З них утворені органи – частини організму, що мають певну будову та виконують певні функції.
Органи об’єднуються в системи органів і, нарешті, в організм.
Розглянемо малюнок 145
За якими властивостями живе відрізняється від неживого
Як відрізнити організми від об’єктів неживої природи? За їхніми властивостями (мал.146). Відповідь ніби очевидна, але не все так просто. Організми дуже різноманітні й приховують багато таємниць.
Організми побудовані з клітин. Вони мають також особливий склад речовин, який відрізняє їх від неживої природи, наприклад, такі речовини як білки, жири, вуглеводи тощо. А ще організмам потрібна їжа, якою вони живляться, кисень повітря для дихання, а також треба позбуватися завдяки виділенню непотрібних і шкідливих для них речовин. Тобто в організмах відбувається обмін речовин. Так вони отримують поживні речовини та енергію для росту і розвитку. Адже організми не просто збільшуються в розмірах і масі, вони змінюються.
Ознаки організмів: складаються з клітин, рух, розвиток, подразливість, пристосованість, розмноження, обмін речовин (живлення, дихання, виділення).
Перегляньте свої фото в різному віці. Які зміни відбулися? Не менш дивовижні перетворення відбуваються під час розвитку рослин з насіння чи яйця метелика на гусеницю, лялечку і дорослу комаху з крилами.
А ще поживні речовини та енергія організмам потрібні для руху. Рухи тварин є надзвичайно різноманітними. Якщо поспостерігати за рослинами, то можна побачити, що й вони рухаються також.
Щоб вижити в середовищі, у якому так багато змін, різних подразників (світло, звук, запах, тепло, холод і т. д), треба активно їх сприймати і відповідно реагувати. Цю здатність організмів називають подразливістю. Крім того потрібно бути ще й пристосованим до свого довкілля, адже життя у воді, на суходолі, в ґрунті чи організмі (таке буває у паразитів) кардинально відрізняється, і кожне із цих середовищ життя, в свою чергу, дуже різноманітне в різних широтах, сезонах, періодах доби.
Проте якою б не була пристосованість організмів до довкілля, є певна тривалість життя організмів, і з часом вони гинуть. Тому прекрасно, що організми залишають потомство, в якому зберігаються ознаки батьків, тобто розмножуються. Завдяки цьому ми радіємо неперервності й різноманітності життя на нашій планеті.
Що спільного та чим відрізняються рослини, гриби, тварини
Залежно від особливостей будови та процесів життєдіяльності організмів учені об’єднують їх у малі та великі систематичні групи. Ви вже знаєте про такі великі групи, як бактерії, гриби, рослини та тварини.
Розгляньте малюнок 147 та визначте, що є спільного у рослин, грибів і тварин, а чим вони відрізняються.
5. Закріплення вивченого
Учені класифікують організми на основі подібності будови, функцій, походження.
Організм – це складна система, що побудована з клітин, органів і систем органів.
Усі організми мають спільні властивості, які їх відрізняють від неживого.
Систематичні групи організмів мають як спільні, так і відмінні властивості.
6. Підсумок.
1. Для чого вчені класифікують організми?
2. Наведи приклади таких властивостей організму людини, як пристосованість і подразливість.
7. Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Яка інформація була для вас найцікавіша?
Що вдалося легко?
Що викликало труднощі?
Домашнє завдання: Опрацюйте матеріал підручника ст. 142-146.