Урок № 44
Тема уроку.
Розв’язування задач за темою: «Закон Ома для ділянки електричного кола. Електричний опір.»
Мета уроку.
Навчальна. Навчити учнів розв’язувати експериментальні і розрахункові задачі застосовуючи формулу закону Ома й опору провідника .
Розвивальна. створити умови для розвитку логічного мислення, вміння аналізувати й сопоставляти формули, використовувати математичні знання для розв’язання задач з фізики.
• сприяти розвитку комунікативних компетенцій.
• сприяти розвитку креативних здібностей учнів
• сприяти розвитку навичок самостійного пошуку вирішення завдань,
Виховна. Сприяти вихованню культури розумової праці, сприяти вихованню самостійності, наполегливості. Показати важливість застосування вмінь отриманних на уроках фізики у практичній діяльності людини.
• Сприяти формуванню навичок працювати в колективі
• Сприяти самореалізації учнів
Психологічна мета уроку:
• створення доброзичливої атмосфери на уроці, взаємного контакту між вчителем і учнем.
Обладнання. Вольтметр, Амперметр, з’єднувальні провідники, акумулятор з мобільного телефону, лампочка на підставці, металеві провідники, оціночні листи, таблиці з фізики (збірники задач), ілюстративний матеріал (дерево знань), портрети фізиків, комп’ютери.
Тип уроку. Відпрацювання набутих знань і вмінь учнів.
План уроку
I Мотиваційно - цільовий етап. (5 хвилини)
II. Операційно-пізнавальний етап - 23 хв
III. Контрольно - оціночний етап - 8 хв
IV. Рефлексивний етап - 5 хв
V. Диференційоване домашнє завдання. - 2 хв
V I. Підсумки уроку-2 хв
Хід уроку
I Мотиваційно - цільовий етап.
Шляхом навідних запитань учні на початку уроку формуюють свої цілі.
Добрий день. Рада Вас вітати на уроці фізики. Сьогоднішній урок ми будемо проводити в комп’ютерному класі.
На дошках трикутники закону Ома (з фото). Діти що за формулу ви бачите на цьому ребусі? Як ви здогадались? Молодці а де ви іх бачили? (діти: у підручнику).
Запишіть тепер цей закон на дошці формулою, а хто з вас його сформулює?
Зверніть увагу на ці провідники.
Від чого залежить іх опір?
Хто вийде і запише мені формулу для обчислення опору провідника?
Молодці, ви добре знаєте закон Ома і формулу для опору металевих провідників, але ви ще не навчилися застосовувати ці формули при розв’язанні задач.
Відкрийте зошити
Запишіть дату і тему сьогоднішнього уроку.
Тепер давайте разом сформулюємо цілі сьогоднішнього уроку.
А для цього зверніть увагу на ці столи. Хто вже здогадався що ми з вами будемо робити?А для чого?(для того щоб розв’язувати задачі).
А навіщо нам комп’ютери?
Цілі уроку
В кінці уроку я зможу:
- вирішувати задачі на закон Ома для ділянки кола та електричного
опору провідника;
- успішно виконати тест.
Пропоную вам попрацювати в командах.
Ви дівчата та хлопці будете першою командою, а ви другою. Виберіть будь ласка собі капітанів.
Першим вашим завдання буде побудувати асоціативний кущ корінням якого є закон ома.
Перша і друга команда сідайте парами за комп’ютери, а капітани виходьте будь ласка до дошки.
На екрані ви бачите цей кущ, ви повинні вставити в його гілки відсутні символи.
А у капітанів є можливість заробити своїй команді додатковий бал виконуючи це ж завдання на швидкість біля дошки. Час виконання цього завдання максимум 2 хвилини.
Час пішов, виконуйте, Бажаю всім успіхів!!!
рис 1.1 Повторення основних формул до заповнення
рис 1.2 Повторення основних формул після заповнення.
Все час вичерпано.
Поверніться тепер спиною до комп’ютерів і послухаємо капітанів. Я підношу ключі капітанам. Ось вам ключі, перевірте один одного. І поставте бали в оціночний лист членам протилежних команд. (1 бал). , (вголос коментують) а команда переможець отримує ще й додатковий бал. (1+1 бали).
Залишайте свої підписані оціночні листи біля комп’ютерів, а самі повертайтеся на свої місця.
Перед виконанням другого завдання на цьому етапі уроку важливим є обговорення деяких запитань з ТБ.
Інструктаж з тб.
Бесіда.
На минулому уроці я вам демонструвала як складати електричне коло і вимірювати силу струму та напругу.
Як ці прилади приєднуються в коло?
(клему приладу біля якої стоїть знак «+» слід з’єднувати з проводом який йде від позитивного полюсу джерела струму, а клему зі знаком «-», навпаки, із проводом що йде від негативного полюсу джерела струму
Амперметр-?
(Амперметр приєднується в електричне коло послідовно з провідником).
Вольтметр-?
(вольтметр приєднується паралельно тій ділянці кола напругу якої треба виміряти)
Ми будемо використовувати акумулятор із мобільного телефонна в якості джерела живлення .
Питання який струм ми використовуємо? (постійний)
Які значення напруги є безпечними? ( діти-напруга для сухих приміщень -36 В, для вологих – 24В), Ураження не відбувається при напрузі 12-16 Вольт та силі струму меншої 10 мА. подивіться будь ласка на свої акумулятори яка вказана напруга?
ось бачите, напруга яку ми будемо використовувати є безпечною для роботи.
II. Операційно-пізнавальний етап.
Давайте пригадаємо з минулого року який метод ми з вами використовували на лабораторній роботі для знаходження лінійних розмірів малих тіл?
(метод рядів)
Молодці хто може його записати на дошці?
А тепер давайте влаштуємо змагання між командами
Ваше завдання..
Знайдіть всі можливі фізичні величини що стосуються цього металевого провідника, використовуючи це обладнання і відомі вам формули. Результати своїх вимірювань і обчислень записуйте на дошці.
Розподіліть свої ресурси таким чином, щоб задіяти всіх членів своєї команди для раціонального використання часу. Перша і друга команда отримує по металевому провіднику.
Тепер ви можете приступати до його виконання.
На це завдання вам відводиться 23 хвилини.
Перша команда отримує мідний провідник, друга – алюмінієвий.
Список можливих величин.
(мідь -1 і алюміній-2)
Добре! Підіб’ємо бали за командну роботу! (максимальна кількість балів-5).
А ви дітки знов сідайте за комп’ютери, і додайте в другу графу собі бали які ви отримали на цьому етапі роботи.
Третім нашим завданням буде складання тестів за комп’ютером.
III. Контрольно - оціночний етап
(складання тестів за комп’ютером)
Тест по темі ««Закон Ома для ділянки електричного кола. Електричний опір.»»
Варіант 1.
1. Одиницею напруги в СІ є ...
а) ом [Ом];
в) ампер [А];
б) кулон [Кл];
г) вольт [В];
2. В електричному колі, зображено на малюнку, амперметр показує
0,3А, а вольтметр - 6 В. Чому дорівнює опір резистора?
а) 1,8 Ом; в) 0,5 Ом;
б) 20 Ом; г) 6,3 Ом;
а) Не залежить від напруги на кінцях провідника
б) Обернено пропорційна напрузі на кінцях провідника
в) Прямо пропорційна напрузі на кінцях провідника
4. Як зміниться опір провідника, якщо його довжину збільшити в
два рази, а товщину (діаметр проводу) зменшити в чотири рази.
а) зменшиться в 32 рази
б) збільшиться в 16 разів
в) зменшиться в 16 разів
г) збільшиться в 32 рази
д) не зміниться
Варіант 2.
1. Одиницею опору в СІ є ...
а) ом [Ом]; в) ампер [А];
б) кулон [Кл]; г) вольт [В];
2. Сила струму в спіралі електричної лампи 0,5 А, опір
спіралі 10 Ом. Чому дорівнює напруга на кінцях спіралі?
а) 0,05 В; в) 20 В;
б) 5 В; г) 2,5 В;
а) Сила струму, напруга, довжина провідника
б) Сила струму, робота струму, опір
в) Сила струму, напруга, опір
4. Як зміниться опір провідника, якщо його довжину зменшити в
два рази, а товщину (діаметр проводу) збільшити в чотири рази.
а) зменшиться в 32 рази
б) збільшиться в 16 разів
в) зменшиться в 16 разів
г) збільшиться в 32 рази
д) не зміниться
Час вичерпано. За кожну правильну відповідь додайте собі в оціночний лист ще по одному балу. (максимальна кількість балів за це завдання – 4).
Як ви бачите у кожного з вас є ще й четвертий пункт за індивідуальну активність, пропоную кожній команді вибрати по два представника які отримають ці бали.
Візьміть свої оціночні листи і підрахуйте набрану вами кількість балів за урок.
Підніміть руки хто отримав 12. 11. 10 балів?
V. Рефлексивний етап
Учитель разом з учнями повертається до цілей уроку, записаними за
дошкою і пропонує учням проаналізувати, чи досягнуті вони.
Що обов'язково потрібно враховувати при вирішенні подібних завдань в
подальшому?
Що, на вашу думку, необхідно повторити з математики, щоб
успішно вирішувати завдання на наступному уроці?
Що вам необхідно зробити вдома, щоб на наступному уроці не робити
помилок, допущених в тесті?
V. Диференційоване домашнє завдання.
1) За підручником
Вправа 29 (1, 3, 8)
скласти ребус за темою уроку.
V I. Підсумки уроку
Діти а чи виконали ми свої цілі?
Діти що Вам на уроці сподобалося?
Що на вашу думку вам вдалося виконати?
Дякую за урок!