Мета: актуалізувати поняття «складена задача», розуміння учнями відмінності складеної задачі від простої; учити міркувати при пошуку розв'язання складеної задачі від запитання до числових даних задачі; продовжувати формувати обчислювальні навички (обчислювати значення виразів за діями); закріпити знання залежності результату арифметичних дій додавання або віднімання від зміни одного з компонентів; розвивати логічне мислення, уважність; виховувати заощадливість, стимулювати бажання допомагати дорослим у хатніх справах. Обладнання: набір математичних матеріалів, картки для парної роботи, конструктор LEGO, ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична, соціальна, мовно-літературна.
Усне опитування— Яка задача називається простою?— Покажіть опорні схеми задач на обчислення суми. Про що може запитуватися в задачі, щоб це була проста задача на обчислення суми? Наведіть приклади простих задач на обчислення суми.— Покажіть опорні схеми задач на обчислення різниці. Про що може запитуватися в задачі, щоб це була проста задача на обчислення різниці? Наведіть приклади простих задач на обчислення різниці.— Покажіть опорні схеми задач на різницеве порівняння. Про що може запитуватися в задачі, щоб це була проста задача на різницеве порівняння? Наведіть приклади простих задач на різницеве порівняння.— Чим відрізняється складена задача від простої?— Як упізнати складену задачу?
Перевірка домашнього завдання (с. 49, № 2)— Прочитайте просту задачу. Доведіть свою думку.— Прочитайте складену. Які ознаки цієї задачі доводять, що вона складена?— Як ви розв'язали просту задачу?— Чи змогли б ви, знаючи відповідь простої задачі, розв'язати і складену задачу? Поясніть як.
Засвоєння поняття «складена задача»1) Дослідження (с. 50, № 1)— Прочитайте задачі. Зіставте тексти. Яка з поданих задач є простою? Яке є складеною? Чому ви так вирішили? (Перша задача проста, можна одразу дати відповідь на запитання задачі, виконавши одну арифметичну дію. На запитання другої задачі не можна відповісти відразу, виконавши лише одну арифметичну дію, тому ця задача — складена.)
2) Колективне обговорення— Поміркуйте, чи можна розв'язати таку задачу. Газета коштує 7 гривень. Скільки коштує газета разом із журналом?— Оберіть частину умови, якої бракує, щоб отримати просту задачу; складену задачу. Журнал цікавіший за газету. (Ця частина зовсім не підходить за змістом.)Журнал коштує 9 гривень. (Одержимо просту задачу, оскільки, щоб відповісти на запитання: «Скільки коштує листівка й конверт разом?», необхідно знати ціну газети і журналу, при виконанні однієї арифметичної дії отримаємо відповідь.)Журнал разом із газетою коштує 16 гривень. (Ця частина не підходить, оскільки ми не одержимо задачу. У цій частині вже є відповідь на поставлене запитання.)Журнал коштує на 2 гривні більше. (Одержимо задачу, на запитання якої не можна відповісти відразу, оскільки ми не знаємо, скільки коштує конверт, — це складена задача.)— Пригадайте, які газети чи журнали ви купували. Що цікавого з них дізналися? Як почитати цікаві газети і журнали, не витрачаючи гроші? (Записатися до бібліотеки та відвідати відділ періодики. Обмінятися з друзями.)
Формування вміння виконувати аналітичний пошук розв'язування задачі. Колективна робота (с. 50, № 2)— Перекажіть задачу. Назвіть умову. Повторіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?— Складіть короткий запис. Було — 17 грн. Купила (витратила) — за 5 грн і 4 грн. Залишилося — ?— Що означає число 17? число 5? число 4? Яке число є шуканим?
— Яке запитання задачі? Що достатньо знати, аби відповісти на запитання задачі? Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? Чи можна відповісти відразу на запитання задачі? Чому?— Що достатньо знати, аби відповісти на запитання «Скільки гривень залишилося?»? Якою арифметичною дією відповімо на це запитання? Чи можна відразу відповісти на це запитання? Чому? У якому трикутнику виділено першу просту задачу? Яке запитання першої простої задачі? Перекажіть першу просту задачу.— У якому трикутнику виділено другу просту задачу? Яке запитання другої простої задачі? Перекажіть другу просту задачу.
Формування вміння розв'язувати задачі1) Робота над задачею. Мама попросила Іванка купити 2 десятки яєць. Хлопчик приніс 2 яйця. Чи правильно Іванко здійснив покупку? Запишіть кількість яєць, що мав купити Іванко. Обчисліть різницю між кількістю замовлених яєць і кількістю куплених. Звертаємо увагу учнів на розрізнення понять «2 десятки» і «2».— Чому сталася така прикрість? (Іванко, мабуть, не знав, чим 2 десятки відрізняються від числа 2, або просто неуважно слухав маму, коли вона давала йому завдання перед походом до магазину.)
Логічна задача. Хлопчик затримався в супермаркеті, тому що там була акція на деякі товари. Він міркував, чи зможе зекономити, купуючи товари за акційною ціною. За поданим малюнком склади задачу та розв'яжи її.— Чи потрібно економити гроші? Чому? Як це правильно робити? Поясніть народний вислів: «Одна копійка гривню береже».
Закріплення розуміння залежності між результатами арифметичних дій додавання й віднімання та зміною одного з компонентів (с. 50, № 3)Завдання виконується з коментованим письмом.— Прочитайте кожний вираз у стовпчику, називаючи компоненти і результат. Який компонент змінюється? Як? На скільки? Як ця зміна впливає на результат?— Чому результат дії у першому прикладі не змінився?