Урок №7 "Хімічні властивості води. Взаємодія води з оксидами. Поняття про гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори"

Про матеріал

Розробки уроків складені відповідно нової програми з хімії. Дані матеріали можна використати для підготовки і проведення занять з хімії у 7 класі по темі «Вода».

Перегляд файлу

    7 клас      Тема  «Вода»     Урок №7

 

Тема:  Хімічні властивості води. Взаємодія води з оксидами. Поняття про

             гідрати оксидів: кислоти й основи. Поняття про індикатори.

Мета:  Ознайомити учнів з хімічними властивостями води, як найпоширенішого оксиду. Ввести поняття гідрати оксидів, як продукт взаємодії речовин з водою. Ознайомити з видами індикаторів.

Тип уроку:  формування знань, вмінь, навичок

Обладнання: підручники, зошити, Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності, хімічні реактиви.

 

Хід уроку

 

I. Організація класу

II. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Аналіз самостійної роботи.

ІV . Мотивація навчальної діяльності

  Цей урок відіграє подвійну роль. З одного боку, ви ознайомитеся з хімічними властивостями води, з іншого – з хімічними властивостями оксидів металів та оксидів неметалів, тому що вони теж взаємодіють з водою.

 

V. Вивчення нового матеріалу

(Розповідь вчителя)

Сьогодні ми розглянемо хімічні властивості води, тобто здатність взаємодіяти з іншими речовинами

  1. Вода взаємодіє з лужними та лужноземельними металами (елементи І і ІІ головної підгрупи) з утворенням основ і виділенням водню.

2Na+2H2O=2NaOH+H2

Ca+ 2H2O= Ca(OH)2+H2

(учні записують рівняння в зошит і урівнюють)

  1. Вода реагує з оксидами  активних металів з утворенням основ, тому оксиди металів називають основними.

Na2O+H2O=2NaOH

CaO+ 2H2O= Ca(OH)2

(учні записують рівняння в зошит і урівнюють)

  1. Вода реагує з оксидами неметалів з утворенням кислот, тому оксиди неметалів називають кислотними.

P2O5+3H2O=2H3PO4

CO2+H2O=H2CO3

SO3+H2O=H2SO4

(учні записують рівняння в зошит і урівнюють)

 

 

 

Продукти приєднання води до неорганічних і органічних речовин називаються гідратами.

Отже гідрати оксидів утворені  металічними елементами називаються основами.

Гідрати оксидів, які  утворені неметалічними елементами називаються кислотами.

     Бесіда

  • Із речовин, які вам відомі, назвіть кислоти. (Лимонна, яблучна, молочна, оцтова)
  • Які вони мають характерні властивості? (кислі на смак)
  • Не всі речовини можна пробувати на смак, як визначити, що речовина є кислотою?

Щоб виявити кисле лужне чи нейтральне середовище речовини, користуються спеціальними речовинами, які називаються індикаторами.

 

Індикатори – органічні речовини, що змінюють характер забарвлення при зміні кислотності  середовища.

Прикладами двоколірних індикаторів можуть служити лакмус - синій в лужному середовищі і червоний в кислому або метиловий оранжевий - жовтий в лужному і рожевий в кислому середовищі; до одноколірним індикаторами відноситься фенолфталеїн - безбарвний у кислому середовищі і малиновий в лужному.

 

                      Робота з таблицею

Дослід 1

У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини кислоти, лугу та води. Нанести по краплі з кожної пробірки на лакмусовий папірець, порівняти як він змінить колір. Про що це свідчить?

Дослід2

У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини кислоти, лугу та води. До кожної пробірки додати по краплі додати розчин фенолфталеїну. У якій пробірці розчин змінив колір? Чому? Про що це свідчить?

 

VІ. Узагальнення та закріплення знань.

  1. Які оксиди безпосередньо сполучаються з водою?
  2. Як називаються продукти приєднання води до органічних чи неорганічних речовин?
  3. Які оксиди утворюють при взаємодії з водою луги, а які – нерозчинні основи?

 Учні виконують самостійну роботу. Напишіть рівняння реакцій та урівняйте їх:

Li+H2O=                                        Ca+H2O=

BaO+H2O=                                    CO2+H2O=

Li2O+H2O=                                    SO3+H2O=

 

 VІ. Домашнє завдання.

1.Опрацювати параграф

2. Підготувати доповіді:

 - Значення води і водних розчинів у природі і житті людини

 - Кислотні дощі

 

Додаток

Цікаві факти про фенолфталеїн

 

 

Фенолфталеїн є одним з найбільш відомих кислотно-основних індикаторів.

 Для запам'ятовування найголовнішого переходу його забарвлення можна використати мнемонічний віршик

Фенолфталеїновий

 у лугах малиновий,

Лиш в кислоти потрапляє –

тут же колір свій втрачає.

 

 

 

  Відомий також як фармацевтичний препарат під торговельною маркою «Пурген», що має послаблюючу дію. Але після виявлення певних побічних ефектів, що виявляються у подразненні ниркової тканини і канцерогенній дії, а також здатності до накопичення в організмі (кумулятивна дія) його використання в якості лікарського засобу обмежено.

У пацієнтів, що приймають фенолфталеїн, сеча може мати рожеве забарвлення.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бондаренко Наталія Олегівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
16 липня 2018
Переглядів
5985
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку