Очікувані результати
учень/учениця:
Знає й розуміє:
Уміє:
Виявляє ставлення й оцінює: прояв закону збереження та перетворення механічної енергії; ефективність використання машин і механізмів
Календарно - тематичне планування теми «Механічна робота та енергія»
Розділ 4. «Механічна робота та енергія» |
Учень/учениця: Знає й розуміє: поняття механічної роботи, потужності, кінетичної і потенціальної енергії, моменту сили, коефіцієнту корисної дії та їхні одиниці, сутність закону збереження механічної енергії, умови рівноваги важеля,«золоте правило» механіки, принцип дії простих механізмів; формули роботи, потужності, ККД простого механізму, кінетичної енергії, потенціальної енергії тіла, піднятого над поверхнею Землі, моменту сили. Уміє: застосовувати набуті знання в процесі розв'язування фізичних задач та виконання лабораторних робіт; вимірювати ККД простих механізмів; користуватися простими механізмами (важіль, нерухомий та рухомий блоки, похила площина); пояснювати «золоте правило» механіки; Виявляє ставлення й оцінює: прояв закону збереження та перетворення механічної енергії; ефективність використання машин і механізмів. |
||||||
№ |
Дата |
Тема уроку |
Демонстрації |
Етапи уроку |
Дії вчителя |
Дії учнів |
Дом. завд. |
1 |
|
Механічна робота |
1. Визначення роботи, виконуваної при переміщенні бруска по горизонтальній поверхні. 2. Визначення роботи, виконуваної при підйомі вантажів на різну висоту |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор. 4 - 6, відпов. на пит. стор. 6 |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення 1. Що таке механічна робота? 2. Коли робота дорівнює нулю? 3. Робота різних сил а) Робота сили тяжіння б) Робота сили пружності |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності. Сократівська бесіда (пояснення нового матеріалу опираючись на знання учнів)
|
Робота в парах. Робота з текстом підручника. «Мозковий штурм», пошук пояснення. Перегляд мультимедійних файлів. |
|
|
|
|
в) Робота сил тертя |
|
|
|
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Метод корекції |
Вільний вибір завдань. Індивідуальне розв’язування задач з коментуванням та записом на дошці |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Мікрофон» |
|||||
2 |
|
Потужність |
1. Визначення потужності, яку розвиває учень під час ходьби по класу. 2. Підйом електричним двигуном вантажів різної маси |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор. 7 - 8, відпов. на пит. стор. 8, скласти і розв. задачу с. 8 |
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|||||
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення 1. Потужність. 2. Одиниця потужності. 3. Як виразити потужність через силу й швидкість? |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності
|
Евристичне спостереження. «Мозковий штурм», пошук пояснення. Перегляд мультимедійних файлів |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Мікрофон» |
|||||
3 |
|
Механічна енергія та її види |
1. Зміна енергії тіла під час виконання |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор. 9 - 11, відпов. на пит. стор. 11 |
|
|
|
роботи. 2. Потенціальна енергія піднятого над землею тіла. 3. Потенціальна енергія деформованої пружини. 4. Залежність кінетичної енергії тіла від його маси й швидкості |
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення. 1. Енергія. 2. Потенціальна енергія. 3. Кінетична енергія |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності
|
Робота з текстом підручника. «Мозковий штурм», пошук пояснення. Перегляд мультимедійних файлів |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань. Робота в парах з узагальнюючими схемами. Індивідуальне розв’язування задач з коментуванням та записом на дошці |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Мікрофон» |
|||||
4 |
|
Закон збереження й перетворення енергії в механічних процесах та його практичне застосування |
1. Перетворення енергії при коливаннях вантажу на нитці. 2. Перетворення енергії при коливаннях вантажу на пружині |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор.12 - 14, відпов. на пит. стор. 14, виконати домашній експеримент, розгадати кросворд, стор. 14
|
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|||||
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу. 1. Коли зберігається механічна енергія? 2. Закон збереження механічної енергії. |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності. Сократівська бесіда (пояснення нового |
Евристичне спостереження з послідуючим поясненням. Робота в парах. |
|
|
|
|
3. Приклади закону збереження механічної енергії |
матеріалу опираючись на знання учнів)
|
Робота з текстом підручника. «Мозковий штурм». Перегляд мультимедійних файлів |
|
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань. Індивідуальне розв’язування задач з коментуванням та записом на дошці |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Мікрофон» |
|||||
5 |
|
Прості механізми. Машини й механізми |
1. Рівновага вантажів на нерухомому блоці. 2. Рівновага вантажів на рухомому блоці. 3. Тіло на похилій площині. 4. Фрагменти відеофільму «Прості механізми»
|
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання. Організація роботи над навчальним проектом «Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів» |
Планування навчальної діяльності. Метод проектів |
Стор.15 - 17, Творче завдання на стор. 16
|
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу 1. Нерухомий блок. 2. Рухомий блок. 3. Похила площина. 4. Застосування простих механізмів у техніці й живій природі |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності
|
Евристичне спостереження з послідуючим поясненням. Робота в парах з використанням узагальнюючих таблиць. Робота з текстом підручника. Перегляд мультимедійних |
|
|
|
|
|
|
файлів |
|
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції. Створення вчителем самостійної пошукової діяльності із розв’язання навчальних проблем. |
Вільний вибір завдань. Робота в парах з узагальнюючими таблицями
|
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Прес» |
|||||
6 |
|
Момент сили. Умови рівноваги важеля |
1. Зміна дії сили за допомогою важеля. 2. Рівновага важеля. 3. Момент сили |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор.18, задача № 2 на стор. 18 |
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|||||
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу 1. Важіль. 2. Момент сили. Правило моментів |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності
|
Евристичне спостереження з послідуючим поясненням. Робота з текстом підручника. Перегляд мультимедійних файлів |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань. Індивідуальне розв’язування задач з коментуванням та записом на дошці |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Прес» |
|||||
7 |
|
Лабораторна робота |
Рівновага важеля |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор.19, виконати домашній |
|
|
№ 11 «Вивчення умови рівноваги важеля» |
|
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
експеримент стор. 19 |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування експериментальних вмінь |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
|
|
|||||
8 |
|
Коефіцієнт корисної дії механізмів. «Золоте правило» механіки |
1. Рівність робіт при використанні важеля або блоків. 2. Підйом вантажу по похилій площині |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор.20 - 22, відпов. на пит. стор. 21, розгадати кросворд, скласти і розв. задачу стор. 22
|
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|||||
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу: зіткнення учнів з фактами, явищами, які потребують теоретичного пояснення 1. «Золоте правило» механіки й закон збереження енергії. 2. Коефіцієнт корисної дії |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності. Сократівська бесіда (пояснення нового матеріалу опираючись на знання учнів) |
Робота в парах. Робота з текстом підручника. Перегляд мультимедійних файлів
|
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань. Індивідуальне розв’язування задач з коментуванням та записом на дошці |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Мікрофон» |
|||||
9 |
|
Лабораторна |
Підйом вантажу |
Організаційний момент |
Інформування про |
Планування |
Стор.23, |
|
|
робота № 12 «Визначення ККД похилої площини» |
по похилій площині |
|
обов’язкові результати навчання |
навчальної діяльності |
відпов. на пит. стор. |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування експериментальних вмінь |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
|
|
|||||
10 |
|
Вічний двигун |
Анімації вічних двигунів |
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
Планування навчальної діяльності |
Стор.24 - 26, завдання стор. 26 |
Перевірка і оцінювання знань учнів |
Індивідуальне опитування |
|
|||||
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Вивчення нового матеріалу 1. Від великої омани до великого відкриття 2. Загадки й розгадки «вічних двигунів» 3. Користь від пошуку вічних двигунів все-таки була! |
Методи організації та здійснення навчальнопізнавальної діяльності. Сократівська бесіда (пояснення нового матеріалу опираючись на знання учнів)
|
Робота в парах. Робота з текстом підручника. Перегляд мультимедійних файлів. «Мозковий штурм», пошук пояснення. |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Прес» |
|||||
11 |
|
Контрольна робота «Механічна робота та енергія» |
|
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
|
Підготуватись до захисту навчального проекту |
Мотивація навчальної діяльності учнів. |
Метод програмноцільового управління. |
|
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів. Удосконалення знань учнів та формування вмінь розв’язувати задачі |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції |
Вільний вибір завдань |
|||||
Домашнє завдання |
|
|
|||||
12 |
|
Навчальний проект «Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів» |
|
Організаційний момент |
Інформування про обов’язкові результати навчання |
|
Повторити тему «Механічна робота та енергія» |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів |
Метод програмноцільового управління. Створення ситуації успіху |
Інтелектуальна розминка |
|||||
Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Методи оцінювання та контролю. Метод корекції
|
Захист навчального проекту «Становлення і розвиток знань про фізичні основи машин і механізмів» |
|||||
Підсумки. Домашнє завдання |
Метод рефлексії |
Метод «Прес» |
Вчитель фізики Охотник Г. Г.