Тема: Різноманітність прокаріотичних організмів. Роль прокаріотів у природі
Мета: Сприяти формуванню в учнів поняття про різноманітність прокаріотичних організмів та їх роль у природі. Сприяти розвитку вміння учнів аналізувати, порівнювати, робити висновки, працювати з різними джерелами інформації, виділяти суттєве в матеріалі, що вивчається. Сприяти формуванню світоглядних ідей, виховувати естетичний смак, взаємодопомогу.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Ключові компетентності:
4. Навчання впродовж життя
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Створення психологічної атмосфери уроку.
Вправа «Самоналаштування»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте:
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Як називається наука, що вивчає клітини? (цитологія)
Давайте пригадаймо які одноклітинні організми ви вже вивчили.
Хто такі прокаріоти ?
Які форми будови клітини прокаріотів вам відомі ?
III. Мотивація
3.1. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матеріалу.
Класифікація.
Питання про місце прокаріотичних організмів у системі живих істот ще остаточно не з'ясовано і є однією з центральних проблем мікробіології. У 1977 на підставі даних молекулярної систематики надцарство Доядерні організми, або Прокаріоти було розділено на царства Архебактерій і Еубактерій. Згодом, щоб підкреслити відмінності між ними, вони були перейменовані на домени (таксономічний ранг вищий за царство) Архей і Бактерій відповідно.
Бактерії — прокаріотичні одноклітинні і колоніальні мікроорганізми. У процесі еволюції бактерії адаптувались до життя у ґрунті, воді, повітрі, на поверхні й всередині живих організмів. Основними групами бактерій є спірохети, протобактерії, актинобактерії, мікоплазми тощо.
Бактерії є найчисленнішими і найпоширенішими організмами нашої планети. У них проста будова клітини, високі темпи розмноження, велика різноманітність типів і способів живлення, наявність механізмів захисту від вірусів, вони мають здатність впадати в анабіоз й утворювати спори для витримування несприятливих умов.
Давайте заповнимо порівняльну таблицю.
Ознака |
Бактерії |
Археї |
Кількість клітин |
|
|
Будова клітинної мембрани |
|
|
Особливості джгутиків |
|
|
(роздрукувати шаблони для учнів)
У природі існує велике різноманіття форм клітин бактерій. Найпоширенішими є:
Значення прокаріот у природі
• Впливають на продуктивність і самоочищення водойм (планктонними бактеріями живляться багато представників зоопланктону – амеби, інфузорії, дафнії, циклопи; сапротрофні мікроорганізми, які поступово окиснюють органічні сполуки, відіграють важливу роль в природному самоочищенні водойм).
•Здійснюють процеси ґрунтоутворення (сапротрофні бактерії, бактерії гниття розкладають органічні рештки й утворюють сполуки, які є основою гумусу; виділяють фермент целюлазу, що розщеплює клітковину рослинних решток).
• Беруть активну участь у колообігу азоту (деяка частина атмосферного азоту зв'язується азотфіксуючими мікроорганізмами, органічні рештки розкладаються амоніфікуючими мікробами, амонійна форма азоту в ґрунті окислюється і перетворюється на нітрити і нітрати нітрифікуючими бактеріями тощо)
• Забезпечують перетворення сполук фосфору, сірки і заліза (актиноміцети, бацили перетворюють фосфор органічних решток на доступні для засвоєння рослинами солі ортофосфорної кислоти, сіркобактерії здійснюють окиснення та відновлення сполук сірки, залізобактерії переводять нерозчинні сполуки заліза у розчинні та ін.).
• Спричиняють "цвітіння" води (масове розмноження ціанобактерій та мікроскопічних водоростей призводить до того, що у воді розвиваються процеси гниття і вона набуває болотного затхлого запаху, з'являються отруйні речовини, зменшується кількість кисню, унаслідок чого гине риба та інші водні мешканці).
• Руйнують та мінералізують органічні рештки (наприклад, сапротрофні бактерії).
V. Фізкультхвилинка
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
1.За якими критеріями відрізняються домени Археї, Бактерії та Еукаріоти?
2. Чим бактерії відрізняються від археїв?
3. Які особливості притаманні ціанобактеріям?
VІІ. Підведення підсумків уроку.
VІІІ. Домашнє завдання:
Скласти сенкан до терміну «Бактерія»