План-конспект уроку (11 клас, профільний рівень)
Тема: Адаптації рослин до дії абіотичних чинників.
Мета: освітня: продовжити формування у учнів понять про адаптацію, екологічні групи рослин по відношенню до різних абіотичних факторів середовища; виявити морфологічні пристосування рослин до низьких та високих температур, до нестачі та надлишку вологи, недостатнього освітлення; розвивати навички дослідницької роботи, вміння працювати з гербарним матеріалом.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальну самостійність, пізнавальний інтерес, вміння узагальнювати інформацію та робити висновки.
Виховна: формувати інтерес до вивчення біології.
Обладнання: гербарні зразки рослин різних екологічних груп (астрагал шорстистоквітковий, нагідки лікарські, калюжниця болотна, латук компасний, чистотіл великий, миколайчики польові, сосна звичайна) живі рослини з кабінету біології (елодея канадська, алое деревовидне), підручник, визначник вищих рослин України.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань
Тестування
1. Виберіть органели руху у протистів
2. Як переносять несприятливі умови протисти?
3. Як виділяються рідкі продукти метаболізму в інфузорії ?
4. Які органели приймають участь у сприйняті світла протистами?
5. Як паразитичні протисти переносять стадію спокою?
6. Де мешкають паразитичні протисти?
7. Паразити, що живуть поза межами клітин хазяїна закріплюються:
Фронтальне опитування
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На архіпелазі Вогняна Земля зростає найпівденніший лісовий масив на планеті. Багато дерев на цих островах дуже незвичної форми, через що їх часто називають «дерева-флаги».
Як ви думаєте, чому ці дерева мають таку форму крони?
Справа в тому, що на островах дмуть дуже сильні ураганні вітри. Через постійну дію цього екологічного чинника, дерева набули такої морфологічної ознаки.
Отже, рослини можуть по-різному адаптуватися до умов існування, і це знаходить відображення у їх зовнішньому вигляді (габітусі). Сьогодні ми спробуємо визначити за морфологічними ознаками різних рослин, як вони пристосувалися до дії таких абіотичних чинників, як температура, волога і світло.
Тема нашого уроку: «Адаптації рослин до дії абіотичних чинників».
IV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.
Робота у групах
1 група. Пристосування рослин до нестачі вологи
2 група. Пристосування рослин до надлишку вологи
3 група. Пристосування рослин до низьких і високих температур
4 група. Пристосування рослин до умов освітлення
Завдання (спільне для груп):
1. Розгляньте видані гербарні зразки і рослини (астрагалу шорстистоквіткового, алое деревовидного, нагідок лікарських – для групи 1, калюжниці болотної, елодеї канадської – групи 2, латук компасний, чистотіл великий – групи 3, миколайчики польові, сосна звичайна – групи 4).
2. За власними спостереженнями, а також користуючись визначником рослин України або іншими джерелами, заповніть таблицю:
Ознака |
Рослина |
Середовище існування |
|
Висота рослини |
|
Довжина міжвузлів |
|
Форма росту |
|
Величина листкової поверхні |
|
Характер форми листків |
|
Наявність опушення на листках |
|
Наявність опушення на стеблі |
|
Наявність кутикули |
|
Наявність воскового нальоту |
|
Інтенсивність кольору листків |
|
3. До яких екологічних груп належать досліджувані вами рослини?
Зробіть висновки про загальні морфологічні особливості рослин цієї екологічної групи і їхнє значення для пристосування організмів до певних абіотичних факторів середовища їх існування.
V. Узагальнення та систематизація знань
Поясніть терміни:
VІ. Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання.
Підготуйте доповідь або презентацію про рослини, які пристосувалися до життя на оліготрофних ґрунтах.