Урок "Адаптації рослин до дії абіотичних чинників" (11 клас, профільний рівень)

Про матеріал
План-конспект уроку на тему "Адаптації рослин до дії абіотичних чинників" (11 клас, профільний рівень)
Перегляд файлу

План-конспект уроку (11 клас, профільний рівень)

Тема: Адаптації рослин до дії абіотичних чинників.

Мета: освітня: продовжити формування у учнів понять про адаптацію, екологічні групи рослин по відношенню до різних абіотичних факторів середовища; виявити морфологічні пристосування рослин до низьких та високих температур,  до нестачі та надлишку вологи, недостатнього освітлення; розвивати навички дослідницької роботи, вміння працювати з гербарним матеріалом.

Розвиваюча: розвивати логічне   мислення, увагу, пам'ять, розумову активність, пізнавальну  самостійність, пізнавальний  інтерес, вміння узагальнювати інформацію та робити висновки.

Виховна: формувати інтерес до вивчення біології. 

Обладнання: гербарні зразки рослин різних екологічних груп (астрагал шорстистоквітковий, нагідки лікарські, калюжниця болотна, латук компасний, чистотіл великий, миколайчики польові, сосна звичайна) живі рослини з кабінету біології (елодея канадська, алое деревовидне), підручник, визначник вищих рослин України.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань

Тестування

1. Виберіть органели руху у протистів

  1.                     війки
  2.                    джгутики
  3.                     кінцівки
  4.                    псевдоподії

2. Як переносять несприятливі умови протисти?

  1.                     помирають
  2.                    в стані цисти
  3.                     засинають
  4.                    в активному русі

3. Як виділяються рідкі продукти метаболізму в інфузорії ?

  1.                     через псевдоподії
  2.                    через скоротливі вакуолі
  3.                     через стигму
  4.                    через цитостом (клітинний рот)

4. Які органели приймають участь у сприйняті світла протистами?

  1.                     ядро
  2.                    стигма
  3.                     трихоцисти
  4.                    джгутики

5. Як паразитичні протисти переносять стадію спокою?

  1.                     утворюють спори;
  2.                    утворюють цисти;
  3.                     утворюють щільні оболонки;

6. Де мешкають паразитичні протисти?

  1.                     в м'яких тканинах( лейшманії)
  2.                    у крові ( трипаносома)
  3.                     в травній системі(лямблії)
  4.                    в слині ( малярійний плазмодій)

7. Паразити, що живуть поза межами клітин хазяїна закріплюються:

  1.          гачків
  2.         присосок
  3.          скоротливих тяжів
  4.         шкіри

Фронтальне опитування

  1. Що таке адаптація?
  2. Які існують екологічні фактори?
  3. Наведіть приклади абіотичних факторів середовища

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності


На архіпелазі Вогняна Земля зростає найпівденніший лісовий масив на планеті. Багато дерев на цих островах дуже незвичної форми, через що їх часто називають «дерева-флаги».

 

Як ви думаєте, чому ці дерева мають таку форму крони?

Справа в тому, що на островах дмуть дуже сильні ураганні вітри. Через постійну дію цього екологічного чинника, дерева набули такої морфологічної ознаки.

Отже, рослини можуть по-різному адаптуватися до умов існування, і це знаходить відображення у їх зовнішньому вигляді (габітусі). Сьогодні ми спробуємо визначити за морфологічними ознаками різних рослин, як вони пристосувалися до дії таких абіотичних чинників, як температура, волога і світло.

Тема нашого уроку: «Адаптації рослин до дії абіотичних чинників».

 

IV. Сприймання та засвоєння нового матеріалу.

Робота у групах

1 група. Пристосування рослин до нестачі вологи

2 група. Пристосування рослин до надлишку вологи

3 група. Пристосування рослин до низьких і високих температур

4 група. Пристосування рослин до умов освітлення

Завдання (спільне для груп):

1. Розгляньте видані гербарні зразки і рослини (астрагалу шорстистоквіткового, алое деревовидного, нагідок лікарських – для групи 1, калюжниці болотної, елодеї канадської – групи 2, латук компасний, чистотіл великий – групи 3, миколайчики польові, сосна звичайна – групи 4).

2. За власними спостереженнями, а також користуючись визначником рослин України або іншими джерелами, заповніть таблицю:

Ознака

Рослина

Середовище існування

 

Висота рослини

 

Довжина міжвузлів

 

Форма росту

 

Величина листкової поверхні

 

Характер форми листків

 

Наявність опушення на листках

 

Наявність опушення на стеблі

 

Наявність кутикули

 

Наявність воскового нальоту

 

Інтенсивність кольору листків

 

3. До яких екологічних груп належать досліджувані вами рослини?

Зробіть висновки про загальні морфологічні особливості рослин цієї екологічної групи і їхнє значення для пристосування організмів до певних абіотичних факторів середовища їх існування.

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Поясніть терміни:

  1. Ксерофіти
  2. Мезофіти
  3. Гігрофіти
  4. Гідрофіти
  5. Сціофіти
  6. Геліофіти

VІ. Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання.

Підготуйте доповідь або презентацію про рослини, які пристосувалися до життя на оліготрофних ґрунтах.

doc
Додано
3 березня 2023
Переглядів
323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку