Урок "Афінська держава"

Про матеріал
До уроку використані схеми, міфи, ілюстрації, завдання-вправи Стане в нагоді як вчителям, так і учням.
Перегляд файлу

 

Урок №27                                               

 

Тема. Давньогрецьке суспільство. Афіни

Мета: ознайомити учнів з процесом формування Афінського полісу, його державним устроєм, розглянути та проаналізувати діяльність Солона, Пісістрата, Клісфена; розвивати вміння і навички аналізувати історичні факти і події, давати характеристику історичним діячам, працювати з текстом підручника, аналізувати документи, висловлювати власну думку та брати участь в обговоренні історичних питань; виховувати інтерес до вивчення історії;формувати хронологічні, картографічні, спеціальні компетентності.

 

Очікувані результати:

  • називати природно-географічні умови розвитку Афінського полісу;
  • характеризувати та порівнювати закони Драконта, Солона, Пісістрата та Клісфена;
  • визначати правове становище населення, особливості суспільного життя.

Наочність та обладнання: історична карта «Стародавня Греція», схеми, мультимедійна дошка, ілюстрації.

Основні поняття: ареопаг, архонти, реформа, п’ятсотмірники, вершники, зевгіти, фети, рада чотирьохсот, стратеги, демократія, рада п’ятисот.

Основні дати: 621 р. до н.е. - закони Драконта, 594 р. до н. е. — реформи Солона.

Обладнання : карта «Давня Греція», підручники, атласи, ілюстрації, схеми, мультимедійна дошка.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

«Свідком буде перед судом часів
З усіх богинь Олімпу найбільша,
Свята наша матір, чорна Земля;
Розставлених всюди кріпаків каменів
З неї я зняв тягар, повернув рабі Свободу »

«… Що обіцяв, здійснив я. Я порівняв потім
Перед лицем закону добрих і худих,
Тих і інших звітом правди підпорядкувавши »

 

 

                                                      Хід уроку

І. Організаційний момент

Щоб не просто слухали, а чули.

Щоб не просто дивилися, а бачили.

Щоб не просто відповідали, а міркували,

Дружно і плідно працювали.

 

ЧУЮ!  БАЧУ! ПАМ‘ЯТАЮ !!!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань

  • Вправа «Заповнити схему»

 

 

 

 

 

 

  • Вправа «Знайди помилку»

 

 

 

 

  • Вправа «Закінчити речення»
  1. У 8-6 ст. до н.е.  греки колонізували ….
  2. Першою грецькою колонією на півдні України вважають…
  3. Найважливіші грецькі колонії на Україні …
  4. Акрополь це…
  5. Агора Давньогрецька культура: словникХора це …
  • Вправа «Впізнай мене»
     

 

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та очікуваних результатів.

IV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Що визначало суспільне життя Афінського полісу у 8 -7 ст. до н.е. ?

 

  • Вправа «Історична карта» (визначити географічне положення Афін)

G:\image176.jpg

 

 

  • Вправа « Працюємо з підручником» (п.1.абз.3,с.148)

 

G:\Без названия.jpg

 

 

 

  • Випереджувальне завдання

(пояснити поняття «борговий камінь»)

 

  • Вправа « Актор» ( виступити в ролі Драконта, використовуючи текст).

Дракон, а якщо бути точніше, то Драконт - це ім'я законодавця із Стародавньої Греції (Афіни). Саме він зібрав і записав старі закони. І ці закони були дуже жорстокими, покарання відбувалося за будь-яку дрібну провину, і часто цим покаранням була смертна кара. Навіть крадіжка овочів з полів каралася смертю, так як святотатство, блюзнірство або навмисне вбивство.

До речі, Драконт був першим історичним законодавцем.

«Коли Драконта запитали, чому він за велику частину злочинів призначив страту, він, як кажуть, відповідав, що дрібні злочини, на його думку, заслуговують цього покарання, а для великих він не знайшов більшого».

У давній Греції говорили:

«Драконові закони писані не чорнилом, а кров'ю».

Більше того, при образі свого родича звернутися в суд міг будь-який з роду скривдженого. Також були стерті кордони між станами в рамках кримінального правопорушення.

Саме тому і став звичним вираз " Драконові заходи", Коли умови занадто жорсткі і суворі.

  • Вправа «Історичний документ» (с. 149. - визначити причини реформ Солона)
  1. Чому з ім’ям Солона пов’язують витоки афінської демократії ?
  • Вправа «Оратор» ( підготувати переконливий виступ, використовуючи схеми, заповіти Солона).

G:\008.jpg

  • Вправа «Я один з них»

 

G:\image196.jpg

 

  • Вправа «Погоджуюсь - не погоджуюсь»

Зaповiти Солонa

  • Богaм шaнa — бaтькaм честь.
  • Не спiлкуйся з погaними людьми.
  • Твiй pозум хaй буде тобi в життi поводиpем.
  • Чого не клaв — не беpи!
  • Не бpеши!
  • A нaйголовнiшим пpaвилом було тaке: Не бaжaй нiчого нaдмipу!

Подapувaвши aфiнянaм свої зaкони, Солон зaлишив деpжaвнi спpaви i поїхaв мaндpувaти свiтом.

Легендa пpо Солонa i Кpезa

Якось Солонa зaпpосив у гостi бaгaтий цap нa iм'я Кpез. Вбpaний у pозкiшнi шaти, пpикpaшений золотими лaнцюжкaми, пеpснями, бpaслетaми, пеpлaми тa коштовним кaмiнням, сплячи нa золотому тpонi, Кpез зaпитaв мудpеця, чи доволилося тому бaчити полiбну pозкiш. Нa це Солон спокiйно вiдповiв: «Бaчив i пiвнiв, i фaзaнiв, i пaвичiв. Їхнє вбpaння дaно сaмою пpиpодою i кpaсивiше зa твоє в тисячу paзiв». Тодi Кpез покaзaв Солону всi свої коштовностi у скapбницi й зaпитaв: «Якщо пpaвдa, Солоне, що ти — нaймудpiший з усiх гpекiв, то скaжи, кого ти ввaжaєш нaйщaсливiшою людиною у свiтi?». Кpез не мaв сумнiву, що Солон нaзве його. Aле мудpець нaзвaв iменa двох хлопцiв, якi шaнувaли свою мaтip, потiм iм'я пpостого воїнa, який вiддaв життя зa бaтькiвщину. Обpaжений Кpез зaпитaв: «A мене ти зовсiм не ввaжaєш щaсливим?» Солон вiдповiв тaк: «Цapю, поки людинa не пpожилa до кiнця свого життя, вaжко скaзaти, щaсливa вонa чи нi. Сьогоднi — ти цap, a зaвтpa нa твою деpжaву нaпaдуть воpоги i ти стaнеш paбом. Хто може знaти, що готує нaм зaвтpaшнiй день?» Стaлося тaк, що пеpський цap Кip нaпaв нa Кpезa, зaхопив його в полон i нaкaзaв спaлити нa вогнишi. Готуючись до смерті, Кpез згaдaв мудpеця i тяжко зiтхнув: «О Солоне, Солоне!» Кip зaцiкaвився, чому той нaзвaв це iм'я, i, дiстaвши пояснення, звелiв pозв'язaти цapя. Мудpiсть Солонa нaстiльки вpaзилa Кipa, що вiн повеpнув Кpезовi чaстину його скapбiв i нaвiть зpобив його своїм paдником.

  1. Чим уславили свої імена Пісістрат та Клісфен ?

G:\200px-Solon.jpgG:\Без названия (1).jpg

Перетворення Пісістрата

Перетворення Клісфена

  •    ?
  •    ?
  •    ?
  •    ?
  •     ?
  •  ?
  •  ?
  •  ?
  •  ?
  • ?

 

  • Фізкультхвилинка для очей

V. Узагальнення та систематизація знань учнів  

1. Довести, що в Афінах утворилася держава, що вона мала рабовласницький характер.

2.Довести, що Афінська держава мала елементи обмеженої демократії.

 

  • Вправа « Правда – не правда»
  1. Територія  Афінського поліса займала весь півострів Аттика.
  2. У 521 р. до н. е. архонт Драконт установив найсуворіші закони.
  3. Архонт Солон заборонив боргове рабство.
  4. Усе вільне населення Солон поділив за майновою ознакою на 4 групи.
  5. Фети під час війни служили у кінноті.
  6. У народних зборах брало участь усе жіноче населення Аттики.
  7. Новим державним органом, запровадженим Солоном, стала рада суддів.
  8. Пісістрат встановив в Афінах тиранію.
  9. Стратеги – це воєначальники в грецьких полісах.
  10. Остракізм – це голосування на народних зборах камінцями.

VІ. Підведення підсумку уроку

Проаналізувати епіграф уроку

Про кого і про що йде мова ? Яке місце займає епіграф у темі  уроку ?

  • Вправа «Теги» ( завершити теги):
  • сьогодні я дізнався ...
  • було важко ...
  • я зрозумів, що ...
  • я навчився ...
  • я зміг ...
  • було цікаво дізнатися, що ...
  • мене здивувало ...
  • мені захотілося ... .

Чи справдилися ваші очікувані результати?

  • Оцінити себе.

   VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати §30 (п. 1-3) підручника.

Скласти сенкан (Соломон, Пісістрат, Клісфен)

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку