Урок "Африка.Географічне положення, дослідження та освоєння материка."

Про матеріал

Під час уроку використані різноманітні форми діяльності учнів: робота з текстом підручника, з географічною картою, з ілюстраціями, розв'язання тестових завдань , інтерактивні методи.

Перегляд файлу

 Тема: Африка.Географічне положення.  Дослідження та освоєння         

материка. Практична робота 2 Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід

       Мета: забезпечити засвоєння основних понять, закономірностей і номенклатури за темою уроку, ознайомити учнів з особливостями географічного положення материка та історія його відкриття і дослідження; продовжити формувати уміння працювати з книгою, картою, додатковим матеріалом, сприяти формуванню основних ідей світогляду.

         Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Хід уроку

 

 

         І. Актуалізація

   1. Материки – троп. широт. – так як, розташовані між пн. і пд. – тропіками.

   2. Спільне – єдність географічного положення, геологічного походження.

         Запитання:

Чому один материк жаркий, другий льодяний, третій сухий?

Отже Африка це материк.

А Антарктида це материк.

Кожний окремий материк – це ПК.

ІІ.Мотивавція

Материк, який ми вивчатимемо першим, - Африка. Ви вже знаєте, що Африка, на думку більшості вчених, є колискою людства, тому ми і починаємо нашу подорож материками планети із цього материка. Африка досі вабить своїми нерозгаданими таємницями багатьох дослідників. Сподіваюся, ми разом зможемо відкрити для таємниці африканського континенту.

         ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 

Географічне положення Африки

Ознайомлення з планом характеристики фізико-географічного положення

материка

         Фізико-географічне положення материка – це розміщення материка на Земній кулі відносно:

  • екватора
  • паралелей і меридіанів
  • теплових поясів
  • морів і океанів
  • інших материків
  • географічних об’єктів

Знання особливостей географічного положення материка дає можливість визначити особливості природних компонентів.

 


АФРИКА

S=30,3 млн км2 (ІІ місце у світі)

Населення: понад 850 млн осіб (ІІ місце у світі)

Довжина берегової лінії: 30,5 тис. км (ІІІ місце у світі)

Середня висота над рівнем моря: 650 м (ІV місце у світі)

Походження назви материка: від назви племені «афрігії», яке мешкало на півночі материка, або, за іншою версією, від лат. africa, що означає “безморозна».

 

Основні риси географічного положення Африки

Завдання: за фізичною картою та планом характеристики фізико-географічного положення материка визначте  риси географічного положення Африки.

Висновки:

1. Африку майже посередині перетинає екватор, у західній частині – нульовий мередиан. Північна частина Африки більш ніж удвічі ширша за південну.

2. Африка водночас розташована в Північній, Південній, Східній та Захдній півкулях Землі.

3. Більша частина материка лежить між тропіками, тому переважна частина території Африки розташована у жаркому тепловому поясі.

4. Від Європи Африка відділена Середземним морем та Гібралтарсь-кою протокою, від Азії – Червоним морем та Суецьким перешийком.

5. Африка оточена водами двох океанів – Атлантичного та Індійського, із півночі омивається Середземним морем, на північному сході – Червоним.

6. Береги материка розчленовані слабо, найбільша затока – Гвінейська – омиває західне узбережжя Африки в районі екватора, найбільший п-в Сомалі, о. Мадагаскар.

7. Практична робота 2 Визначення географічних координат крайніх точок та протяжності материка з півночі на південь та із заходу на схід

Завдання: за картами атласу :

1.Визначте координати  крайніх точок Африки

2. Розрахуйте довжину материка в градусах і кілометрахз півночі на південь за 20° сх. д. та із заходу на схід за північним тропіком, за екватором

 Крайні точки:

пн. – м. Рас-Енгела – 37° пн. ш., 10° сх. д.

пд. – м. Голковий – 35° пд. ш., 20° сх. д.

зх. – м. Альмаді – 15° пн. ш., 17° зх. д.

сх. – м. Рас-Гафун – 11° пн. ш., 51° сх. д.

 

Розрахунок протяжності материка:

 

Протяжність за 20° сх. д.:

35° пд. ш. + 32° пн. ш. = 67°

111,3 км · 67° = 7457 км

111,3 км – приблизна довжина 1° меридиана на екваторі

 

Протяжність за Північним тропіком:

16° зх. д. + 37° сх. д. = 53°

102,5 · 53° = 5432,5 км

 

Протяжність за екватором:

43° сх. д. - 9° сх. д. = 34°

111,3 км · 34° = 3784,2

Відкриття та дослідження Африки

Завдання: за матеріалом підручника скласти хронологічну таблицю.

 

 

Відкриття та дослідження Африки

 

Час дослідження

Дослідники

Результати досліджень

ІІ-І тис. до н.е.

Стародавні єгиптяни

Вивчали південні території вздовж долини Нілу.

VІ ст. до н.е.

Фінікійці

Обігнули материк і з’ясували, що Африка з усіх боків омивається водою, за виклю-ченням ділянки суходолу, яка з’єднує її з Азією.

ІV ст. до н.е.

Стародавні греки

Досліджували північне узбережжя, склали перші уявлення європейців про материк.

1487-1488 рр.

Експедиція під керівництвом португальця Бар-толомеу Діама

Здійснила плавання вздовж західних бере-гів Африки до м. Доброй Надії.

1497-1499 рр.

Експедиція під керівництвом португальця Васко да Гама

На шляху до Індії дісталася південних берегів Африки.

ХV-ХІХ ст.

Європейці (пор-тугальці, іспанці, англійці)

Освоювали переважно райони африкан-ського узбережжя, засновували поселен-ня, вивозили рабів.

1840-1873 рр.

Експедиції під керівництвом англ. місіонера Д.Лівінгстона

Здійснили плавання річкою Замбезі, відк-рили вдсп. Вікторія, нанесли на карту    оз. Ньяса, Танганьїка, перетнули пустелю Калахар.

1847-1848 рр.

Укр. мандрівник і дипломат Єгор Ковалевський

Досліджував Пн.-Сх. Африку, робив картографічні зйомки.

70-80-ті рр. ХІХ ст.

Російський вчений Василь Юнкер

Мандрував Єгиптом, перетнув Лівійську пустелю, вивчав Ніл, природу Центр. та Сх. Африки.

1874-1888 рр.

Експедиція англ. дослідника Генрі Стенлі

Обстежували внутрішні райони Центр. Африки (р. Конго, Ніл, крупні озера)

1926-1927 рр.

Російська експедиція під керівництвом М.Вавілова

Працювала у Пн.-Сх. Африці, збирала зразки культурних рослин, вивчала техні-ку землеробства африканців.

 

Причини слабкого дослідження материка

«Мозковий штурм»

Висновки

  • важкодоступність берегів
  • відсутність зручних бухт
  • небезпечні річки
  • великі пустелі
  • густі заболочені ліси
  • тропічний клімат

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу.

Тести.

  1. Африку майже посередині перетинає

екватор нульовий меридіан південний тропік

  1. Крайня південна точка Африки

мис Альмаді мис Агульяс мис Рас-Гафун

  1. Острів Мадагаскар відділений протокою

Гібралтарською Баб-Ель-Мандебською Мозамбіцькою

1. У чому полягає особливість географічного положення Африки?

2. Чому внутрішні області Африки тривалий час залишалися для євро-пейців «білою плямою»?

3. Поясніть причини європейської колонізації Африки.

4. Назвіть основні етапи дослідження Африканського континенту.

5. Прийом «Сенкан» (п’ятирядок) – складіть мініатюру за схемою:

1-й – іменник, що відбиває тему;

2-й – два прикметника;

3-й – три дієслова;

4-й – фраза з теми;

5-й – синонім до теми.

Приклад:

1. Материк

2. Жаркий, наприступний.

3. Перетинає, висушує, поливає.

4. Впливає на природу.

5. Природний комплекс.

 

V. Домашнє завдання.

1. Опрацювати параграфи підручника.

2. Позначити на контурній карті об’єкти, які характеризують географічне положення Африки.

3. Підготувати повідомлення про дослідників Африки.

doc
Додано
27 липня 2018
Переглядів
1542
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку