Дана розробка дає можливість учителю удосконалити та розширити знання про лінійне рівняння з двома змінними, поглибити розуміння того, що означає розв'язати рівняння з двома змінними; сформувати вміння розв'язувати задачі, які передбачають застосування цих понять і властивостей; активізувати пізнавальну діяльність учнів; формувати культуру усного та писемного мовлення; розвивати інтелектуальні та творчі здібності учнів; формувати вміння бачити за загальними поняттями математики конкретні образи навколишнього світу; виховувати в учнів позитивне ставлення до навчання; відповідальність за власні навчальні досягнення; зацікавленість у пізнанні нового; натхнення, віру у власні сили.
Мета уроку: - навчальна: удосконалити та розширити знання про лінійне рівняння з двома змінними, поглибити розуміння того, що означає розв'язати рівняння з двома змінними; сформувати вміння розв'язувати задачі, які передбачають застосування цих понять і властивостей;- розвивальна: активізувати пізнавальну діяльність учнів; формувати культуру усного та писемного мовлення; розвивати інтелектуальні та творчі здібності учнів; формувати вміння бачити за загальними поняттями математики конкретні образи навколишнього світу;- виховна: виховувати в учнів позитивне ставлення до навчання; відповідальність за власні навчальні досягнення; зацікавленість у пізнанні нового; натхнення, віру у власні сили.
Організаційний етап. Сьогодні наш урок проходитиме у вигляді гри, яка складається з кількох етапів. Учні класу об'єднуються в три групи. Гра “Пароль” Учням пропонуємо назвати поняття, терміни з теми, яку вивчили на попередньому уроці. Запитання. Серед різних термінів вибрати ті, які відносяться до теми “Рівняння”: Лінійне, числа, рівняння, абсциса, корінь, рівносильні, змінні, безліч, функції, пара, ордината, графік.
2. Перевірка домашнього завдання. Перевірка завдання, заданого за підручником. Загадкове, нам знайоме, В ньому є щось невідоме. Його треба розв'язати , Тобто корінь відшукати. Кожен, знаю, без вагання, Відповість, що це - … (рівняння)Гра “ Число-код ” “ Ті, хто полюбляє практику без теорії, подібний до мореплавця, який зійшов на корабель без руля і компаса і тому ніколи не знає куди він пливе .” Леонардо да Вінчі.
3. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. Гра “Математичний практикум”Знайти значення с у рівнянні 2х+3у=с, якщо відомо, що його графік проходить через точку А (8;-1). Знайти значення а у рівнянні ах+5у=1, якщо відомо, що пара чисел х=3 і у=-4 є розв'язком цього рівняння. При якому значенні в рівняння 2х+ву=11 проходить через точку (2;-1)“ Практика завжди має бути побудована на хорошій теорії, ворота якої - перспектива ” Леонардо да Вінчі.
Гра “ Фолькльорна математика ”Які властивості рівнянь з двома змінними характеризують прислів'я? Перша група учнів. Вода від одного бере, а другому дає. Рідна земля – мати, а чужа – мачуха. (Відповідь: перенесення доданків з однієї частини рівняння в іншу). Друга група учнів. Не завжди вода тече одним руслом.(Відповідь: кілька способів розв'язання). Третя група учнів. На Семена горобці збираються в табунці.(Відповідь: зведення подібних доданків).
Гра “Компетентність”У районі новобудов розбито газон прямокутної форми, периметр якого дорівнює 40м. Знайдіть довжини сторін газону, якщо довжина однієї з його сторін на 4 метри більша за іншу. А) 13м і 7м; Б) 12м і 8м; В)11м і 9м; Г) 6м і 14м.1. Завдання для першої групи. Скільки дерев потрібно підготувати для посадки за периметром газону, якщо дерева будуть висаджувати на відстані 2м одне від одного, починаючи з кутів? (Відповідь: 20 дерев)
Удосконалення знань, вмінь і навичок. Усні вправи. Знайти розв'язок рівняння 5х-у=14, що відповідає значенню у=1. А) (5;1), Б) (3;1), В) (4;1), Г) (2;1). Знайти розв'язок рівняння 5х+у=14, що відповідає значенню х=2. А) (2;4), Б) (2;14), В) (4;2), Г) (14;2). Знайти цілі розв'язки рівняння. 1) Iх. I+Iу. I=2, 2) Iх. I+Iу. I=5, 3) Iх. I+Iу. I=4.
Алгебра тримається на 4-х китах. Хто може підказати на яких? Так, це рівняння, число, тотожність та функція. Іноді науку алгебра називають наукою про рівняння. Рівняння – це не просто рівність З одною змінною чи кількома Рівняння – це думок активність Це інтелекту боротьба. Гра “Математичний коректор”. З лінійного рівняння 4х-2у=12 виразити:змінну у через х;змінну х через у.
5. Підсумок уроку. Гра “Метод евристичних запитань”за Квінтіліаном: Що? Хто? Коли? Навіщо? Чим? Як?♣ Що? Лінійне рівняння з двома змінними – це …♣ Хто? Хто з вчених першим досліджував лінійні рівняння?♣ Коли? Коли з'явилися перші відомості про рівняння?♣ Навіщо? Чому виникла необхідність розв'язувати лінійні рівняння?♣ Чим? Чим подібні різні види рівнянь? ♣ Як? Як знання про рівняння можна застосовувати в сучасному житті?Цікаво: давньогрецький математик Діофант (III ст.) розв'язував лінійні рівняння з двома змінними в множині цілих чисел. Такі рівняння називають діофантовими.
Притча. Йшов мудрець, а на зустріч йому три людини, які везли під палючим сонцем візок з каменями для будівництва храму. Мудрець зупинив їх і поставив кожному з них запитання. У першого запитав: “Що ти робив цілий день?” Той з усмішкою відповів, що цілий день возив прокляті камені. У другого запитав: “А, що ти робив цілий день?” Той відповів: “Я сумлінно виконував свою роботу” А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням: “А я брав участь у будівництві храму”.
7. Домашнє завдання. Параграф 25. Підручник О. С. Істер Алгебра 7 клас“ Як крапля довбає камінь не силою, а частим падінням, так і людина стає вченою частим учінням .” Дістерверг№ 1 Знайти всі натуральні значення х і у, які задовольняють рівняння:1) 3х+2у=-3; 2) 2х+3у=5; 1) х+12у=25.№ 2 Скласти яке-небудь лінійне рівняння розв'язком якого є пара чисел:(-2;3); 2) (5;-1); 3) (0;4).№ 3 Довести, що рівняння не має розв'язків: -Iх. I-Iу. I=2.
Література. О. С. Істер. Алгебра 7 клас. Київ “Генеза” 2015 Н. А. Тарасенкова, І. М. Богатирьова. Формування предметних компетентностей. О. С. Істер. Алгебра 7 клас. Вправи. Самостійні роботи. Київ “Оріон” 2016 А. М. Капіносов. Алгебра 7 клас. Дидактичні матеріали для рівневого навчання. Кам’янець-Подільський “Абетка – Нова” 2001