Урок алгебри 8 клас Квадратні корені

Про матеріал
Конспект уроку має на меті узагальнення знань та умінь учнів по темі «Квадратні корені.», повторення, закріплення та розширення знання учнів про життя і творчість І. Я. Франка; розвиток уваги, пам’яті, логічного мислення, активізацію пізнавальної активності учнів; формування вміння аналізувати інформацію; виховання в учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого свого народу; виховання інтересу до вивчення математики; культури спілкування, поведінки та математичної грамотності.
Перегляд файлу

Урок №

Алгебра

8 клас

06.02.2020

Тема. Квадратні корені.

Мета:

навчальна: узагальнити знання та вміння учнів по темі «Квадратні корені.», повторити, закріпити та розширити знання учнів про життя і творчість І. Я. Франка;

розвивальна: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, активізувати пізнавальну активність учнів; формувати вміння аналізувати інформацію;

виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, поваги до історичного минулого свого народу; виховувати  інтерес до вивчення математики; культуру спілкування, поведінки  та математичної грамотності.

Форма проведення уроку: інтегрований урок алгебри, української літератури та мистецтва.

Обладнання: портрет І. Я. Франка, картинки і фотографії з життя письменника, роздатковий матеріал, таблиці.

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.                                        Епіграф. Силу розуму надають вправи, а не спокій.

Хід уроку

І. Організаційний етап. Привітання

Я хочу розпочати наш урок із казки «Пряник і колосок», яку написав своєму сину відомий педагог В.О.Сухомлинський.

Вранці, до сходу сонця, Людина взяла білий пряник і пішла в поле. Зірвала колосок у полі, вийняла з нього зернята, і спробувала на зуб, посміхнулася і заховала колосок у кишеню. Ось там і зустрілися Пряник і Колосок.

  • Хто ти такий? – запитав Пряник.
  • Я Колосок.
  • Ой, який ти колючий! Яка з тебе користь?

Посміхнувся Колосок, поворухнув своїми вусиками і відповів:

  • Без мене не було б ні хліба, ні сухаря, ні тебе, Прянику.
  • Отже, -каже Пряник, - все від тебе. Але хто ж над тобою старший?
  • Праця, - відповідає Колосок, - вона все дає. Але праця в руках Людини. Праця і Людина – найголовніше.

Отже, я вас закликаю до наполегливої праці на уроці.

Запишіть у зошитах тему уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. (наявність домашнього завдання)

Я думаю, що всі розуміють: щоб добре навчатися потрібно не тільки працювати на уроці, а й виконувати домашні завдання. Підніміть руку ті, хто повністю виконав домашнє завдання на сьогодні.

А в кого виникли труднощі?

Я ще раз переконалася, що у 8-Б класі навчаються переважно відповідальні діти, які стараються виконувати д/з, але не у всіх звичайно ж це виходить однаково успішно.

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

Учні виконують пісню «Не пора, не пора …» на слова І. Франка.

   Не пора, не пора, не пора

   Москальові й ляхові служить!

   Довершилась України кривда стара,-

   Нам пора для України жить.

  Не пора, не пора, не пора

  За невігласів лить свою кров

  І любити царя, що наш люд  обдира,-

  Для України наша любов.

   Не пора, не пора, не пора

   В рідній хаті робити роздор!

   Най пропаде незгоди проклята мара!

   Під України єднаймось прапор!

  Бо пора ся великая єсть:

  У відважній важкій боротьбі

  Ми поляжем, щоб волю і славу, і честь,

  Рідний краю, здобути собі!

                              Не пора, не пора, не пора

   Москальові й ляхові служить!

   Довершилась України кривда стара,-

           Нам пора для України жить.     

 

Учитель математики. Наш сьогоднішній урок розпочався піснею Дениса Сочинського «Не пора, не пора, не пора…». Написана більше 120 років тому, вона була своєрідним гімном тих свідомих українців, які боролися за свободу рідної землі. Співали її в кінці ХІХ – на початку ХХ століття, співали її українські січові стрільці в 40-х роках, співали її на початку нашої незалежності у 90-х роках минулого століття. Співають її і тепер. А слова цієї невмирущої пісні написав великий український письменник Іван Якович Франко.

 Сьогодні на уроці ми систематизуємо знання по вивченій темі і одночасно розширимо знання про життя і творчість І.Я.Франка. Він відомий усьому світові, його творами вже давно захоплюються і дорослі і діти.             

Ми здійснимо математично-літературно-музичну подорож.

 Отже, починаємо.

Перша станція на нашому маршруті «Народження генія».

 Перший учень. Видатний український письменник І.Я.Франко народився в селі Нагуєвичі Дрогобицького повіту на Львівщині  27 серпня … (1856).

Щоб дізнатися, у якому році народився письменник, розв’яжемо приклад:

 

 

 

Додаткові запитання:

  1. Що є областю визначення функції у=х2?
  2. Що є областю значень функції у=х2?
  3. Яка фігура є графіком функції у=х2?
  4. При якому значені аргументу значення функції у=х2 дорівнює нулю?

 

Батько – Яків Іванович Франко – відомий на всю округу досвідчений коваль і мати – Марія Миколаївна Кульчицька. Важкою працею добували вони шматок хліба і з раннього дитинства привчали до праці свого сина Івася. Батько відіграв велику роль у формуванні характеру хлопця та поглядів на життя. Він був чесною роботящою людиною, правдолюбом, непримиренним до всякої сваволі.

Красою і ніжністю були сповнені пісні матері, яка понад життя любила свого сина Івася. Тяжка праця та нелюдські умови селянського життя не вбили в її серці тонких почуттів і сподівань на краще.

Другий учень. Малий Івась (Ясьо – так звала сина мати) змалку любив бувати у батьковій кузні, куди сходились селяни, щоб поспілкуватися, повісти цікаві, часто фантастичні історії. Звуки батьківського ковадла, сміх і розмови присутніх приваблювали вразливого хлопчика, якому хотілося бачити все, що діялося там, у вирі людської праці.

Батько дуже любив сина, часто брав його до кузні, влаштовував на спеціально виготовлене для Івася місце «напроти самого огнища на прилавку» і весь час пильнував, аби іскри з-під молота не впали на хлопця, раз по раз просив присутніх заступити Івася в ту хвилину, коли він кував розпечене залізо. Згодом письменник не раз казав, що отой вогонь батьківської кузні, силу якого він узяв у свою душу на далеку життєву дорогу, не згасав уже ніколи.

Учитель математики. А ми тим часом  наближаємося до наступної станції нашої подорожі – «Шкільна». Мати і батько дуже піклувалися про навчання Івася (дома звали його Мироном). Віддаючи сина до школи, вони зважили на те, що сільська школа в с.Нагуєвичах стояла на протилежному кінці, в горішній частині села, і хлопцеві буде далеко ходити. З цих причин вони віддали його у сусіднє село Ясиниця Сільна. Тут Івась жив у материного брата Павла Кульчицького, хата якого була поряд зі школою. Найбільшою послугою Івасеві було те, що дядько в короткий час навчив хлопця читати і писати українською мовою. За два роки навчання в сільській школі Франко навчився рахувати, опанував чотири дії арифметики, навчився читати і писати німецькою і польською мовами. Він був дуже здібним і знав напам’ять майже всього Шевченка. Щоб дізнатись у скільки років малий Івась пішов у школу і через скільки днів він навчився читати, розв’яжемо наступні приклади:

 

 1) , якщо а=8; (6 років)

     2)

 

 Додаткові запитання:

  1. Що називають квадратним коренем з числа?
  2. Що називають арифметичним квадратним коренем?
  3. Скільки квадратних коренів має рівняння х2=а при а>0? При а<0?

Третій учень. По закінченню сільської школи батьки віддали Івася до так званої нормальної школи при базеліанському монастирі ордена василіян у Дрогобичі. Хлопець успішно засвоював шкільну програму, виявив неабиякі здібності в навчанні. Блискуча пам’ять, зосередженість швидко дали наслідки. Франка, що сидів на «ослячій лаві», отці церкви змушені були визнати кращим учнем. На кінець року, блискуче склавши шкільні іспити, Франко одержує «першу льокацію», тобто відзнаку. Незабаром, навесні 1865 року, Франків батько помер. Хлопець тяжко переживає втрату. Йому одному він звіряв свої дитячі мрії і прагнення, від нього завжди мав відповіді на всі запитання. Важко стало жити Івасеві і всій родині. Господарство було на грані розорення через борги, які батько змушений був робити заради того, щоб вчити сина. Крім Івася, лишилося ще троє дітей. Мати вирішила вдруге вийти заміж. За таких обставин і зявився вітчим Гринь Гаврилик, що мав заступити Івасеві батька. Зароблені важкою працею гроші вітчим вклав у господарство і врятував родину від злиднів. Гаврилик добре ставився до хлопця, так само, як і батько, піклувався про його навчання в Дрогобичі. А навесні 1872 року померла і мати. Юнак боляче пережив смерть матері. Тепер він лишився круглим сиротою. Усі клопоти з утримання сім’ї взяв на себе вітчим. Вітчим відразу оженився, замість матері в хату прийшла чужа жінка - мачуха.

Гринь Гаврилик – добрий і розумний чоловік. Він доклав багато зусиль, аби талановитий хлопчина став освіченою людиною.

 

1).  ;

2). .

 

Додаткові запитання командам

  1. Які числа утворюють множину цілих чисел?
  2. Яві числа утворюють множину раціональних чисел?
  3. Як називають числа які є нераціональними?
  4. Якою буквою позначають множину дійсних чисел?

Четвертий учень. Іван Франко навчався на філософському факультеті Львівського університету, але закінчити його завадила політична діяльність. Юнаком кілька разів арештовували, а згодом виключили з університету.

Проте бажання вчитися не залишило Івана і через деякий час він закінчив Чернігівський університет і навіть захистив дисертацію на ступінь доктора філософії у Відні.

Учитель літератури. Наша подорож надійшла до станції «Літературна».

Неоціненним залишається внесок Івана Франка в літературу. Батько чотирьох дітей, він написав чимало цікавих казок, які об’єднав у збірку і видав наприкінці ХІХ століття під назвою «Коли ще звірі говорили». На думку письменника, казки змушують дітей сміятися і думати, розбуджують їхню цікавість та увагу до явищ природи. До збірки «Коли ще звірі говорили» увійшла й казка «Фарбований лис», з якою ви вже знайомі.

Ви, сподіваюсь, добре пам’ятаєте зміст цієї казки. Вона насичена народними висловами і прислів’ями. Пропоную з’єднати частини висловів, записані в таблиці так, щоб утворилися прислів’я. Поясніть, які прислів’я відповідають яким персонажам казки.

 

 

У страху

Знай, коза,

Слова ласкаві,

Не лізь туди,

Не зате вовка б’ють, що він сірий,

Не микайся Грицю на дурницю,

 

 

бо дурниця боком вилізе.

а думки ласкаві.

а за те, що овечку з’їв.

своє стійло.

очі великі.

куди твоя голова не лізе.

 

Учитель математики. «Життя, - говорив Франко, - мені мало всміхнулося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». У 1896 році він писав: «Правда, скупенька моя наука. Самі початки. З того ще чоловік мудрим не буде. Але я старався подати вам спосіб, як собі далі радити, як далі вчитися, діти мої любі, треба далі і далі, раз у раз, весь вік.». Це справді пророчі слова Великого чоловіка. Сказані більше сотні років тому, вони актуальні і нині. На уроках математики, інших предметів, учитель подає вам основні віхи науки, вказує основні способи розв’язування задач, основні напрямки, куди слід рухатися для здобуття знань. А чи станете ви високо освіченими, всебічно грамотними людьми, залежить тільки від вас.

Ми проведемо гру «Хто швидше?». (робота в парах) Вам пропонуються завдання з математики, відповідь на кожне з яких ви записуєте у свою табличку. Одержане число відповідає номеру букви алфавіту, які слід вписати під одержаними відповідями по порядку. (В першому рядку таблиці записуєте числа, які у вас вийшли при розв’язуванні завдань, а в другому букви, які їм відповідають.). Два слова сладуть ім’я персонажей кількох Франкових оповідань.

 

 для першого слова;                         для другого слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Аа – 1

Жж – 9

Мм – 17

Фф – 25

Бб – 2

Зз – 10

Нн – 18

Хх – 26

Вв – 3

Ии – 11

Оо – 19

Цц – 27

Гг – 4

Іі – 12

Пп – 20

Чч – 28

Гг – 4

Її – 13

Рр – 21

Шш – 29

Дд – 6

Йй – 14

Сс – 22

Щщ – 30

Ее – 7

Кк – 15

Тт – 23

Ьь – 31

Єє – 8

Лл – 16

Уу - 24

Юю – 32

 

 

 

Яя - 33

 

Завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь до гри «Хто швидше?»  Малий  Мирон.

Учитель літератури. Персонажем яких оповідань І. Я. Франка є малий хлопчик Мирон?

(«У кузні», «Малий Мирон», «Олівець», «Під оборогом»).

 Кого зобразив письменник в образі Мирона? На кого він схожий?

 

 Додаткові запитання

  1. Чому дорівнює корінь квадратний із добутку?
  2. Чому дорівнює корінь квадратний із дробу?
  3. Чому дорівнює корінь квадратний із степеня?

Учитель математики. Ми прибули до станції «Музична». Івана Яковича Франка з повним правом можна називати поетом-піснярем. Його ліричне слово знаходило відгук у натхненних серцях не одного композитора. Серед найвідоміших пісень на слова Івана Франка можна назвати: «Як почуєш вночі» (Д. Січинський), «Дивувалась зима» (Я. Яковенко), «Безмежне поле» (Ю. Рожавська), «Вічний революціонер» (С. Людкевич), «Привіт тобі, мій друже вірний, гаю» (Ю. Мейтус), «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»         (А. Кос-Анатольський). «Франко – писав С. Людкевич, - любив народну музику, пісню, вмів глибоко відчути аромат народної музики, виявляючи надзвичайно тонке розуміння мелодії, вмів глибоко відчути аромат народної музики, виявляючи надзвичайно тонке розуміння мелодії, вмів відшукати в ній душу». А композитор Ф. Колеса в 1942 р. навіть вигадав книжку «Улюблені пісні Івана Франка».

 В.Козловський «Знаєш» та  «Чому являєшся мені у сні»

Учитель  математики. Ми підійшли до станції «Творча спадщина». Щоб проїхати її, необхідно виконати завдання.

 

Обчислити:

  1. (Відповідь:50)

Отримані

Отримані відповіді: 50 – кількість томів, у яких умістився творчий доробок І. Я. Франка,

Дослідникам відомі понад 6000 творів І. Франка!

Зібрання творів І. Франка видано (за радянських часів) у 50 томах, але багато праць залишилися неопублікованими, передовсім з ідеологічних міркувань.

 

Учитель літератури. А ми тим часом прибули на станції «Патріотич-

на». Усе своє життя І. Я. Франко мріяв і боровся за щасливе майбутнє рідно-

го народу, за що його весь час переслідувала існуюча влада. Він був твердо переконаний, що таке майбутнє настане. І якщо не для нього, то для його на-

щадків.

          Вірш «Пісня будущини»

                 Знов час прийде, коли з погорди пилу

                 Ти отрясешся й ясною звіздою

                 Засяєш людям, і підуть з тобою,

                 Серця твою почують давню силу.

                                Знов час прийде до найтяжчого бою,

                                Останнього, за правду й волю милу

                                Ти проведеш народи і прогнилу

                                Стару будову розвалиш собою.

                І над оновленим щасливим світом,

                Над збратаними чистими людьми

                Ти зацвітеш новим, пречудним цвітом.

                                  Прийде той час! Істотою цілою

                                  Ми чуєм хід його поза собою,

                                  Та доживем його – не ми… не ми!

     

Учитель літератури. Дайте  відповіді на запитання:

  • До кого звертається поет у вірші?
  •  Як розуміти його слова «Ти зацвітеш новим пречудним цвітом»?

 

     Учитель літератури. Той час, у приході якого був упевнений Франко, прийшов 24 серпня 1991 року, коли наша Україна стала вільною самостійною державою. І ми щасливі тим, що саме нашому поколінню судилося до цього дожити. Але зберегти свободу і незалежність ми зможемо тоді, коли будемо

єдиними. Тому сьогодні, як ніколи вчасно, звучать франкові слова з вуст героя повісті «Захар Беркут». «Брати і браття! Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Уважайте добре на се! Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатиметеся купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас.»

       Учитель математики. На станції «Безсмертна» ми проведемо математичну естафету.

        Для розв’язання даного завдання по черзі виходять до дошки учні і ми покажемо, що ми єдині у досягненні мети.

         Обчислити:

                                   5 + 2 + 3 - 11

       Учитель літератури. Помер І.Я.Франко 28 травня 1916 року. Письменника по праву вважають продовжувачем  Тараса Шевченка. Це відзначив Дмитро Павличко: «Шевченко народив, а Франко виховав українську націю».  І, безперечно, продовжує виховувати сьогодні, адже його твори друкуються чималими тиражами, пісні на його вірші виконують популярні співаки, а фільми,  зняті за мотивами його творів, хвилюють дітей і дорослих. І в цьому розумінні він – безсмертний.

       І.Я.Франко був номінований на Нобелівську премію, якої він був безперечно гідний. В архіві Шведської академії зберігається документ № 19 за 1915 рік, де Франко вказаний за № 4, однак лауреатом того року став Ромен Роллан. Із номінацією виступив 25 листопада 1915 року священик УГКЦ доктор Йосип Застирець із Відня. Кандидатура Франка була підтримана доктором Гаральдом Ґєрне із Упсали. Івана Франка 28 травня 1916 року не стало, тому його виключили зі списку претендентів.

Учитель математики. Ми на останній станції «Прощальна». За час сьогоднішньої нашої подорожі ми з вами закріпили і повторили матеріал з теми «Квадратні корені. Дійсні числа.», розв’язали декілька завдань. Одно- часно дізналися про життя і творчість славетного українського письменника, борця за щасливе майбутнє свого народу Івана Яковича Франка. Дорогі учні! Вам належить пройти ще довгий шлях дорогою навчання. Ви, безумовно, отримаєте ще багато знань і з математики, і з літератури, неодноразово ще зустрічатиметесь і з творчістю Івана Франка. І в цьому ми, вчителі, бажаємо вам успіхів.

        Підбиваються підсумки подорожі та уроку. Учням, які найбільше відзначилися, виставляю оцінки.

         На домашнє завдання задаю учням повторити весь матеріал вивченої теми і виконати завдання в тестовій формі № 4 на сторінці 146.

 

 

doc
Додано
26 жовтня 2020
Переглядів
833
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку