Розміщено конспект уроку інформатики у 4 класі на тему "Алгоритми з розгалуженням. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням у середовищі програмування Scratch". Урок містить практичне завдання та хід його виконання
у середовищі програмування Scratch.
Конспект уроку інформатики у 4 класі
Тема: Алгоритми з розгалуженням. Складання та виконання алгоритмів з розгалуженням в середовищі Scratch.
Мета:
Навчальна: навчити а розрізняти структури розгалуження в алгоритмах із життя та навчальної діяльності, вивчати запис структури розгалуження у вигляді блок-схеми; навчити учнів записувати алгоритм з розгалуження у вигляді послідовності команд виконавця у середовищі Scratch;
Виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;
Розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання та наочність: ПК із встановленими ОС і середовищем Scratch, презентація до уроку, інструктивна карта для виконання практичного завдання
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вітання з класом. Перевірка присутності і готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація знань
Якщо висловлювання істинне - зелена картка, якщо хибне – червона
ІІI. Мотивація. Оголошення теми, мети уроку.
Розгадайте ребус
Сьогодні ми познайомимось із однієї із базових алгоритмічних структур – структурою розгалуження.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації (використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)
В такому простому алгоритмі в зразу ж знайдете недоліки. А що робити, якщо виконавець себе погано почуває (захворів), а якщо вже зібрав речі ввечері, а якщо не встиг напередодні вивчити всі уроки і необхідно щось повторити, а що значить одягнути верхній одяг (він залежить від пори року, погоди тощо).
Якщо ж спробувати прослідкувати за вашою поведінкою впродовж дня, то з’ясується, що майже ніколи ви не дієте за лінійним алгоритмом. Весь час ви аналізуєте ситуацію, змінюєте свою поведінку та свої плани, пристосовуєтесь до обставин.
Тому набагато частіше зустрічається другий тип алгоритму - розгалужений. Цей алгоритм обов'язково містить в собі хоча б одну умову і виконується він в залежності від цієї умови.
Наприклад, алгоритм переходу дороги по пішохідному переходу, який регулюється світлофором: якщо горить зелене світло, слід переходити дорогу, в іншому разі — слід зупинитися перед пішохідним переходом.
Алгоритмом із розгалуженням можна вважати алгоритм здійснення дзвінка з мобільного телефону: якщо є кошти на рахунку і мережа доступна, то ти набираєш номер адресата, інакше виклик не буде здійснено.
При побудові таких алгоритмів використовують алгоритмічну структуру розгалуження.
Алгоритмічна структура, що дає змогу виконавцеві алгоритму вибрати сценарій подальших дій залежно від істинності певного висловлювання, називається розгалуженням.
Структура розгалуження повної форми схожа на умовне висловлювання «Якщо — то — інакше», у якому після «то» та «інакше» записують не висловлювання, а команди, які необхідно виконати залежно від істинності висловлювання, записаного в умові. Її можна подати графічно:
Наприклад, алгоритм написання слів із великої літери:
Для опису алгоритмів із розгалуженням у середовищі Scratch можна використовувати блоки з групи Датчики. Ці блоки можуть бути складовими відповідних команд, що передбачають виконання певних дій після перевірки висловлювання на істинність чи хибність.
Складені умови, які використовують сполучники І, АБО, НЕ можна описати за допомогою блоків із групи Оператори.
Базову структуру розгалуження в середовищі Scratch можна подати командою
V. Засвоєння нових знань
Завдання. Маємо два яблука – червоне і зелене. Скласти алгоритм, за допомогою якого слід обрати більше серед цих яблук.
VІ. Фізкультхвилинка
Сильний вітер до землі
Гне дерева молоді.
А вони ростуть, міцніють,
Вгору тягнуться, радіють.
Вітер віє нам в лице;
Захиталось деревце.
Вітерець все тихше, тихше,
Деревце все вище, вище!
VІІ. Формування вмінь та навичок
Робота за комп’ютером-
Практичне завдання
Завдання. Створити скрипт, в якому Рудий Кіт запитує учня приклад на множення. Якщо учень відповідає вірно, Кіт говорить: «Молодець!», а якщо відповідь невірна, Кіт говорить: «Вивчи таблицю множення!»
Технологія виконання завдання.
Згадайте правила безпечної роботи з комп’ютером.
Релаксація
Гімнастика для очей
Витягнути руку вперед. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1–4. Потім перенести погляд удалечінь на рахунок 1–6. Повторити 4-5 разів.