Косенко Ганна Олексіївна
Мірчанський НВК ЗОШ І-ІІ ст. ЗДО
4 клас
Літературне читання (за підручником В. Науменко)
27.05.2019р.
Тема: Повість-казка. Л. Керролл «Аліса в Країні Чудес» (Частина І. У кролячій
норі) (продовження)
Мета: поглибити знання дітей про повість-казку «Аліса в Країні Чудес»,
формувати в учнів уявлення про роль героя твору в розгортанні подій; формувати компетенцію «вміння вчитися», читацьку компетентність: виразно та усвідомлено читати, спостерігати за розвитком подій, складати та розповідати продовження повісті-казки, давати характеристику дійових осіб; формувати вміння передавати свої враження від прочитаного, вчити учнів бачити, відчувати створені словами образи, висловлювати елементарні оцінюванні судження морально-етичного характеру; збагачувати активний словниковий запас, розвивати увагу, творчу уяву, пам’ять, виховувати інтерес до читання.
Завдання: поглибити знання учнів про повість-казку «Аліса в Країні Чудес»;
охарактеризувати головну героїню твору; продовжувати формувати навички свідомого виразного читання, розвивати комунікативну компетентність, творчу уяву; збагатити словниковий запас учнів.
Тип навчального заняття: комбінований урок
Очікувані результати: учні характеризують головних героїв твору; розкривають
особливості поведінки героїні; переказують зміст окремих епізодів твору; свідомо читають; фантазують щодо подальшого перебігу подій у творі.
Навчально-методичне забезпечення: ілюстрації до казки, уривки з мультфільму
та кінофільму за мотивами казки, ноутбук, текст твору, картки із
завданнями.
Хід навчального заняття
Етапи навчального заняття |
Розподіл часу |
Види діяльності вчителя |
Види діяльності учнів |
1. Організація учнів до уроку |
1 хв |
Організація учнівського колективу |
Фронтальна |
2. Мотивація навчальної діяльності учнів |
2 хв |
Стимулювання активності учнів |
Фронтальна |
3. Перевірка домашнього завдання |
5 хв |
Поточний контроль |
Індивідуальна |
4. Актуалізація опорних знань |
5 хв |
Поточний контроль та коригування |
Групова, індивідуальна |
5. Вивчення нового матеріалу |
18 хв |
Організація діяльності учнів, спрямована на засвоєння нового навчального матеріалу |
Фронтальна, індивідуальна |
6. Закріплення вивченого матеріалу |
6 хв |
Узагальнення та аналіз результатів |
Робота в парах |
7. Рефлексія пізнавально-навчальної діяльності |
2 хв |
Індивідуальна |
|
8. Повідомлення домашнього завдання |
1 хв |
Пояснення домашнього завдання |
Фронтальна |
І. Організація учнів до уроку
1. Пролунав дзвіночок наш,
Всі швиденько зайшли в клас.
В світ казковий помандруємо,
Чари всім ми подаруємо.
2. Мовленнєва розминка
Промовляємо чистомовку:
Ес-ес-ес – у Країні ми Чудес.
Ча-ча-ча – прочитаєм про дівча.
Ру-ру-ру – упадемо ми в нору.
Са-са-са – не оминуть нас чудеса.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
На попередньому уроці, ми з вами познайомилися з повістю-казкою «Аліса в Країні Чудес», автором якої є англійський письменник Льюїс Керролл, справжнє ім’я Чарльз Лютвідж Доджсон. Дізналися, що головною героїнею цього твору є дівчинка Аліса. Зараз, я хочу повідомити вам, декілька цікавих фактів, про справжню Алісу, Алісу Лідделл, яка стала прототипом нашої героїні.
1. У 1862 році під час пікніка Чарльз почав розповідати на ходу придуману казку Алісі Лідделл - дочці декана факультету коледжу Крайст-Черч в Оксфорді, де Керролл викладав математику. Десятирічна дівчинка настільки захопилася казкою, що стала вмовляти, щоб він записав цю історію. Доджсон послухався поради і під ім'ям Льюїса Керролла написав книгу "Аліса в Країні чудес", яка з'явилася на світ рівно через три роки після доленосного пікніка. Їй судилося стати однією з найпопулярніших книг усіх часів, якою протягом багатьох років захоплюються як дорослі, так і діти. Справжня Аліса з країни чудес, фотографія Льюїса Керролла, Англія, 1862
2. Аліса Лідделл прожила довге і щасливе життя. У віці 28 років вона вийшла заміж за Реджинальда Харгрівса, професійного гравця в крикет за Гемпшир, народила трьох синів. На жаль обидва старших Алан Ніветон Харгрівс і Леопольд Реджинальд « Рекс » Харгрівс загинули у Першій світовій війні. Померла Аліса в своєму будинку в Вестерхамі у віці 82 років в 1934 році.
3. Аліса Лідделл, Льюїс Керролл, 25 червня 1870
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Індивідуальні картки з тестовими завданнями.
ІV.Актуалізація опорних знань
Я зачитаю частинки речень з казки, а вашим завданням буде знайти в тексті їх іншу частину.
- Коли це просто перед нею прошмигнув…
- Аліса прожогом кинулася за ним у нору…
- З однієї полички вона зуміла на льоту зняти…
- Аліса нітрохи не забилася…
- Те, що було в пляшечці, сподобалося їй…
- Ану перестань…
- Тож вона заходилась коло пиріжка…
2. Пропоную вам об’єднатися в групу та знайти в тексті речення, в яких є слова, якими можна охарактеризувати Алісу.
Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=9GU7Kn_b6oc&t=40s
V. Вивчення нового матеріалу
Сьогодні ми продовжимо ознайомлюватися з повістю-казкою «Аліса в країні чудес», яку вже понад 150 років залюбки читають не лише діти, а й дорослі. За нею створені мультфільми, кінофільми та п’єси. «Алісу в Країні чудес» екранізували 40 разів, включаючи анімаційні версії. Першу екранізацію зняли в 1903 році. Лише через декілька років після смерті Керролла режисери Сесіль Хепуорт і Персі Стоуве зняли за мотивами історії 12-хвилинний фільм. На той момент - початок століття - це був найдовший фільм, зроблений у Великобританії. Цей твір перекладено 125 мовами. Зараз ми читаємо лише І її частину «У кролячій норі». Під час опрацювання даного твору ми з вами перевтілимося в письменників і матимемо змогу пофантазувати та скласти власне продовження казки.
https://www.youtube.com/watch?v=jggtugTNpBM
https://www.youtube.com/watch?v=iFuDxbB6LQU
Давайте порівняємо екранізації з друкованим текстом. Складемо таблицю порівнянь.
Спільні риси |
Відмінні риси |
|
|
Фізкульхвилинка: Віршовані вправи для очей
1. Очі щільно ми закрили –
це один, два, три, чотири.
Потім ширше розкриваєм,
Вдалині щось роглядаєм.
Поки ми все розглядали
До шести порахували.
Щоб очі наші відпочили,
Робим це разів чотири.
2. Очі швидко обертаєм,
Головою не хитаєм.
Вліво раз, два, три, чотири.
Вправо стільки ж повторили.
По колу очі обертаєм
І все навколо розглядаєм.
Раз коло, два і три, чотири.
Щільніше очі ми закрили.
На п’ять і шість їх потримали
І потім знову закружляли.
3. Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири та й на п’ять
Будем міцно їх стулять.
Знову очі догори
Ми рахуєм раз, два, три!
4. Очі щоб відпочивали
Дивимось ми вліво – вправо.
Потім блимаєм очима.
І знову ними вправо - вліво.
5. Не працювати є причина –
Очам даємо відпочинок!
Мерщій рівнесенько сідаймо.
Очима кліпать починаймо.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Аліса
VII. Підсумок уроку. Рефлексія пізнавально-навчальної діяльності
VIII. Повідомлення домашнього завдання
Самоаналіз уроку літературного читання
проведеного вчителем початкових класів Мірчанського НВК
Косенко Ганною Олексіївною
27.05.2019р. в 4 класі
Тема: Повість-казка. Л. Керролл «Аліса в Країні Чудес» (Частина І. У кролячій
норі) (продовження)
Тип уроку: комбінований
Метою проведеного уроку було поглибити знання дітей про повість-казку «Аліса в Країні Чудес», формувати в учнів уявлення про роль героя твору в розгортанні подій; формувати компетенцію «вміння вчитися», читацьку компетентність: виразно та усвідомлено читати, спостерігати за розвитком подій, складати та розповідати продовження повісті-казки, давати характеристику дійових осіб; формувати вміння передавати свої враження від прочитаного, вчити учнів бачити, відчувати створені словами образи, висловлювати елементарні оцінюванні судження морально-етичного характеру; збагачувати активний словниковий запас, розвивати увагу, творчу уяву, пам’ять, виховувати інтерес до читання.
Дану структуру уроку вважаю раціональною, оскільки необхідно повторення вивченого матеріалу та ознайомлення з новим. Зв’язки між компонентами уроку були логічними та завершеними.
При виборі змісту навчального матеріалу я керувалася програмою, Державним стандартом початкової освіти, використовувала інтерактивні технології, інтернет ресурси.
Під час уроку було використано організаційні, мотиваційні, контролюючі, словесні, практичні та наочні методи викладання. У ході начального заняття проводилися індивідуальна, групова форми роботи з учнями та робота в парах.
Психологічний мікроклімат протягом усього заняття – позитивний. Насиченість уроку висока, темп достатній, проте, втоми діти не відчували, оскільки відбувалася постійна зміна одного виду діяльності іншими, що знімало фізичне та розумове навантаження і викликало в учнів інтерес до уроку.
Основною метою курсу «Літературне читання» є розвиток дитячої особистості засобами читацької діяльності, формування читацької компетентності молодших школярів, яка є базовим складником комунікативної і пізнавальної компетентностей, ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова. Керуючись вищевикладеним, мною було підготовлено урок, що забезпечував реалізацію всіх змістових ліній предмета. Даний урок сприяв розвитку уваги, пам’яті, творчої уяви і здібностей, свідомого читання та мовлення кожного учня.
Вважаю, що урок проведено методично правильно, результативно, а мету уроку – досягнутою, що підтверджується правильними відповідями учнів та їх активною діяльністю впродовж всього заняття.