Урок читання у 4 класі
М. Трублаїні
«Пустуни на пароплаві»
(уривки «Ловля летючих риб» «Людина в морі»)
Мета: збагатити знання учнів про творчість українського письменника М. Трублаїні; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про цікаве та незвичайне у живій природі; формувати уміння стисло переказувати, збагачувати словниковий запас школярів; навчити відшукувати в тексті влучні слова й вирази, які характеризують дійових осіб; виховувати любов до подорожей та до братів наших менших.
І Організаційний момент
Вас покликав на урок
Голосистий наш дзвінок
Ви зібралися тут дружно
Почнемо урок наш мужньо.
ІІ Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ Підготовка до читання
1.Щоб ротик був слухняним, попрацюємо зі скоромовкою:
Малювали мавпенята,
Мавпу-маму мавпу-тата,
Малювали мальву-квітку,
Будуть малярами дітки.
(читають мовчки, читають вголос разом, змінюють інтонацію на питальну, а потім на окличну)
2. Робота з чистомовками:
Мо-мо-мо-
Ем-ем-ем-
Ре-ре-ре-
Ра-ра-ра-
Як-як-як-
Ан-ан-ан-
Ки-ки-ки-
IV Перевірка домашнього завдання
1.Біографія Миколи Трублаїні (пошукова робота)
Вам необхідно було знайти матеріал про творчість Миколи Трублаїні.
Давайте послухаємо, що цікавого нам розкажуть учні.
- Ну що ж,переходимо до уривків твору «Пустуни на пароплаві».
2. Вибіркове читання та тлумачення слів:
- Хто швидше відшукає і прочитає абзаци з висловами:
«завбільшки як кішки»
«ніби вправний»
«почала господарювати»
«метнулась по пароплаву»
«трапляється пожежа»
«гасло пожежної тривоги»
Тлумачення слів: «щогла», «палуба», «каюта», «боцман»
3. Стислий переказ за складеним планом.
1 ряд – І частина;
2 ряд –ІІ частина;
3 ряд – ІІІ частина.
V Опрацювання твору М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві»
1. Робота над уривком «Ловля летючих риб».
а) Читання твору учителем і учнями (хором).
- Про кого ідеться мова у цій частині?
- Кого помітив боцман у морі?
б) Словникова робота
- Читання колонок слів «луною» за вчителем:
Жахливий зачинивши
Розгледів поринали
Полоскався шубовснули
Сполохала погладивши
Намагаючись залишивши
Робота на магнітній дошці:
- До виділених слів дібрати (слова-картки) синоніми:
Жахливий-страшний
Розгледів-роздивився
Сполохала-злякала
Зачинивши-закривши
Шубовснули
Поринали
в) Творча робота над уривком «Ловля летючих риб»
Домисліть події, які б могли трапитися далі.
Фізкультхвилинка
2. Робота над частиною «Людина в морі».
а) Словникова робота
Читання колонки слів:
Моря
Моряки
Могутні
Морський
б) Читання частини сильними учнями.
в) Перевірка розуміння прочитаного тексту.
Тестування із самоперевіркою:
1.Хто схопив рятувальний круг і стрибнув у море?
а) мавпочка;
б) боцман;
в) моряк, що був на палубі;
2.Чому усі, хто був на палубі, хвилювалися?
а) чи врятує боцман мавпочок;
б) чи не втопиться боцман;
в) чи вдасться врятувати боцмана вів акули;
3.Як ви вважаєте, чому боцман не злякався акули?
а) він знав, що велетенська малозуба акула ніколи не нападає на людей;
б) він хотів сам злякати акулу;
в) він знав, що моряки йому допоможуть;
4.Як врятувалась Машка?
а) вона вміла плавати і випливла;
б) падаючи, схопилася за мотузку, якою боцман прив’язав мішок;
в) її врятував боцман;
Самоперевірка: б; в; а; б.
г) Складання характеристики боцмана.
- Що можна сказати про боцмана із уривка «Ловля летючих риб»?
досвідчений моряк
кмітливий
спостережливий
- Що нового до образу боцмана додає наступна частина твору?
любить тварин
рішучий у своїх вчинках
добре плаває
Сміливий, рішучий, ризикував своїм життям заради порятунку мавпочок.
д) Стислий переказ прочитаного.
VI Підсумок уроку
-З творчістю якого письменника ознайомилися?
Звідки він родом?
Шкільні роки?
Уривки з якого твору прочитали?
Чим вони відрізняються від попередніх?
Чим спільні?
Чи є попередні уривки повчальними і чому?
VII Домашнє завдання
с.69-71; читати виразно;
I варіант-IV частина;
ІІ варіант-V частина, скласти план і переказувати.