М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві» (уривки «Ловля летючих риб» «Людина в морі»)

Про матеріал
Урок позакласного читання. М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві» (уривки «Ловля летючих риб» «Людина в морі»)
Перегляд файлу

Урок читання у 4 класі

М. Трублаїні

«Пустуни на пароплаві»

(уривки «Ловля летючих риб» «Людина в морі»)

 

Мета: збагатити знання учнів про творчість українського письменника М. Трублаїні; розширювати і поглиблювати уявлення дітей про цікаве та незвичайне у живій природі; формувати  уміння стисло переказувати, збагачувати словниковий запас школярів; навчити відшукувати в тексті влучні слова й вирази, які характеризують дійових осіб; виховувати любов до подорожей та до братів наших менших.

 

І Організаційний момент

Вас покликав на урок

Голосистий наш дзвінок

Ви зібралися тут дружно

Почнемо урок наш мужньо.

 

ІІ Повідомлення теми та мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати творчість Миколи Трублаїні і познайомимось з новими уривками «Ловля летючих риб» та «Людина в морі» із твору «Пустуни на пароплаві».
  •  

ІІІ  Підготовка до читання

1.Щоб ротик був слухняним, попрацюємо зі скоромовкою:

Малювали мавпенята,

Мавпу-маму мавпу-тата,

Малювали мальву-квітку,

Будуть малярами дітки.

(читають мовчки, читають вголос разом, змінюють інтонацію на питальну, а потім на окличну)  

2. Робота з чистомовками:

Мо-мо-мо-

Ем-ем-ем-

Ре-ре-ре-

Ра-ра-ра-

Як-як-як-

Ан-ан-ан-

Ки-ки-ки-

 

IV Перевірка домашнього завдання

1.Біографія Миколи Трублаїні (пошукова робота)

Вам необхідно було знайти матеріал про творчість Миколи Трублаїні.

Давайте послухаємо, що цікавого нам розкажуть учні.

- Ну що ж,переходимо до уривків твору «Пустуни на пароплаві».

2. Вибіркове читання та тлумачення слів:

-  Хто швидше відшукає і прочитає абзаци з висловами:

«завбільшки як кішки»

«ніби вправний»

«почала господарювати»

«метнулась по пароплаву»

«трапляється пожежа»

«гасло пожежної тривоги»

Тлумачення слів: «щогла», «палуба», «каюта», «боцман»

3. Стислий переказ за складеним планом.

1 ряд – І частина;

2 ряд –ІІ частина;

3 ряд – ІІІ частина.

 

V Опрацювання твору М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві»

1. Робота над уривком «Ловля летючих риб».

а) Читання твору учителем і учнями (хором).

- Про кого ідеться мова у цій частині?

- Кого помітив боцман у морі?

б) Словникова робота

- Читання колонок слів «луною» за вчителем:

Жахливий                   зачинивши

Розгледів                     поринали

Полоскався                   шубовснули

Сполохала                   погладивши

Намагаючись                залишивши

Робота на магнітній дошці:

- До виділених слів дібрати (слова-картки) синоніми:

Жахливий-страшний

Розгледів-роздивився

Сполохала-злякала

Зачинивши-закривши

  • Поясніть значення слів:

Шубовснули

Поринали  

  • Дайте повні відповіді на запитання:
  • Для чого боцман викинув мішок за борт?
  • Як він це зробив?
  • Яку картину спостерігав боцман у морі?
  • Чому мавпочки почали підстрибувати?
  • Чим закінчились ці ігри?

в) Творча робота над уривком «Ловля летючих риб»

Домисліть події, які б могли трапитися далі.

Фізкультхвилинка

2. Робота над частиною «Людина в морі».

а) Словникова робота

Читання колонки слів:

Моря

Моряки

Могутні

Морський

  • Яке слово зайве? Чому?

б) Читання частини сильними учнями.

в) Перевірка розуміння прочитаного тексту.

 

Тестування із самоперевіркою:

1.Хто схопив рятувальний круг і стрибнув у море?

а) мавпочка;

б) боцман;

в) моряк, що був на палубі;

2.Чому усі, хто був на палубі, хвилювалися?

а) чи врятує боцман мавпочок;

б) чи не втопиться боцман;

в) чи вдасться врятувати боцмана вів акули;

3.Як ви вважаєте, чому боцман не злякався акули?

а) він знав, що велетенська малозуба акула ніколи не нападає на людей;

б) він хотів сам злякати акулу;

в) він знав, що моряки йому допоможуть;

4.Як врятувалась Машка?

а) вона вміла плавати і випливла;

б) падаючи, схопилася за мотузку, якою боцман прив’язав мішок;

в) її врятував боцман;

Самоперевірка: б; в; а; б.

 

г) Складання характеристики боцмана.

- Що можна сказати про боцмана із уривка «Ловля летючих риб»?

досвідчений моряк

кмітливий

спостережливий

- Що нового до образу боцмана додає наступна частина твору?

любить тварин

рішучий у своїх вчинках

добре плаває

  • Як ви оцінюєте вчинок моряка?

Сміливий, рішучий, ризикував своїм життям заради порятунку мавпочок.

д) Стислий переказ прочитаного.

 

 

 

VI Підсумок уроку

-З творчістю якого письменника ознайомилися?

Звідки він родом?

Шкільні роки?

Уривки з якого твору прочитали?

Чим вони відрізняються від попередніх?

Чим спільні?

Чи є попередні уривки повчальними і чому?

 

VII Домашнє завдання

с.69-71; читати виразно;

I варіант-IV частина;

ІІ варіант-V частина, скласти план і переказувати.

 

 

 

docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Чумарна М. І.)
Додано
2 серпня
Переглядів
69
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку