Розробка уроку з хімії
ТЕМА: Алюміній як хімічний елемент і проста речовина.
Фізичні та хімічні властивості алюмінію.
Мета уроку:
навчальна: розширити і поглибити знання учнів про метали на прикладі Алюмінію, повторити особливості будови його атома, ознайомити з поширенням Алюмінію у природі, розглянути фізичні та хімічні властивості алюмінію;
розвивальна: розвивати пам’ять, логічне, образне мислення, уміння нестандартного мислення, цілісність світогляду;
виховна: виховувати творчий підхід до навчання, дбайливе ставлення до навколишнього світу, пізнавальний інтерес до предмета, виховувати культуру мови, здібності до логічної відповіді, вміння критично оцінювати матеріал.
Предметні компетентності: учні складають рівняння реакцій, що підтверджують відновні властивості алюмінію, характеризують фізичні властивості та застосування алюмінію.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, математична компетентність, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, екологічна грамотність і здорове життя, уміння вчитися упродовж усього життя.
Обладнання й реактиви: періодична таблиця хімічних елементів Д. І. Менделєєва, таблиця розчинності кислот, основ і солей; електрохімічний ряд напруг металів, завдання для роботи у складі груп, ноутбук, мультимедійний проектор, презентація «Алюміній та його сполуки».
Форми і методи роботи : інтерактивні методи навчання: робота у парах, ігрові методи, «Дивуй», асоціативний метод, «Мікрофон», самостійна робота.
Міжпредметні зв'язки:
Тип уроку: Комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Кіт у мішку»
Учні по черзі витягають із мішка запитання і відразу дають відповідь на нього.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати будову і властивості найпоширенішого у природі металу, який ще в XIX столітті назвали металом майбутнього. Сьогодні він трапляється в усіх сферах нашого життя. Цей метал — алюміній.
Отже, сьогодні ми розглянемо будову, властивості алюмінію та його сполук.
Слайд 1.
Отже запишіть тему уроку.
Завдання.
Слайд 2. (завдання)
IV. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Дивуй»
З чим асоціюється у вас слово «алюміній»? З чашкою, банкою з-під газованих напоїв, ложкою, виделкою... А може, з блискучим авіалайнером, який здіймається в небесну височінь? Про що б ми не подумали, дуже важко охопити уявою ту роль, яку відіграє алюміній у сучасному житті.
Отже, щоб зрозуміти це, давайте уявимо собі світ без алюмінію. У тому світі, без алюмінію, шлях із Європи до Америки займає довгі місяці, тому що доводиться плисти на важкому неповороткому кораблі. Дзеркала швидко мутніють і псуються. Високовольтні лінії електропередач роблять із важкої та дорогої міді. Немає альтернативи важким пляшкам зі скла та пластиковим пляшкам, які погано утилізуються. І це ще дуже мала частка незручностей, які ми зазнали б у тому світі... Світі без алюмінію. Отже, немає сумнівів, що метал, який займає таке поважне місце в нашому житті, вартий більш близького знайомства!
V. Вивчення нового матеріалу
Організація роботи в парах
Вчитель. Для характеристики алюмінію як хімічного елемента і простої речовини на попередньому уроці деякі учні обєдналися у пари і отримали випереджувальні завдання. Пари отримали завдання, на виконання якого відводиться 5 хвилини.
Завдання для пар
Пара 1
Положення Алюмінію в періодичній системі хімічних елементів та будова атома
Користуючись періодичною системою хімічних елементів Д. І. Менделєєва, визначте:
1. У якій групі та підгрупі розташований Алюміній?
збудженому станах.
Слайд 3, 4
(Діти працюють біля дошки і періодичної системи)
Пара 2
Поширення у природі та фізичні властивості
1.Яке місце посідає алюміній за поширенням у природі?
2.Чи трапляється алюміній у природі в чистому вигляді? Чому?
3.До складу яких природних сполук входить алюміній? Назвіть ці сполуки.
4. Яка біологічна роль Алюмінію?
5.У якому агрегатному стані за звичайни х умов перебуває алюміній?
6.Вкажіть колір цього металу, наявність блиску, електропровідності,
пластичність.
7.До якої групи металів належить алюміній за густиною? температурою
плавлення?
8. Чи утворює цей метал сплави? Які?
Слайд 5,6,7,8,9
Пара 3.
Хімічні властивості алюмінію.
Слайд 10
Пара 4.
Застосування алюмінію
Слайд 11.
ЗВІТ ПРЕДСТАВНИКІВ ПАР ПРО ВИКОНАННЯ ЗАВДАНЬ ТА ЗАХИСТ ПРЕЗЕНТАЦІЙ.
Представники кожної пари доповідають про виконання завдань, захищають презентації, записують необхідні рівняння реакцій на дошці, демонструють результати проведеного хімічного експерименту. Відповіді учнів оформлюються за планом.
І. Характеристика Алюмінію як хімічного елемента
Алюміній розташований у третій групі головній підгрупі. На зовнішньому енергетичному рівні містить три електрони. Вища валентність — III. Алюміній — амфотерний метал. Металічні властивості в алюмінію виражені гірше, ніж у кальцію, оскільки металічні властивості в періоді зменшуються. Формула вищого оксиду — А1203.
основний стан атома
збуджений стан атома
Валентність (А1) — III; ступінь окиснення (А1) = +3. Алюміній містить три валентні електрони, тому він є перехідним елементом і виявляє амфотерні властивості. (Слайд)
Алюміній посідає третє місце за поширення у природі. Через високу хімічну активність він трапляється тільки у вигляді сполук, таких як:
(Слайд)
Вчитель. До організму людини Алюміній потрапляє з питною водою та продуктами харчування. Алюміній необхідний в організмі людини для утворення сполучної тканини. Також Алюміній входить до складу оболонок нервових клітин головного мозку.
II. Характеристика алюмінію як простої речовини.
Алюміній — сріблясто-білий метал. Для нього характерна висока пластичність, алюміній легко прокатується у фольгу й витягується у дріт. За електро- й теплопровідністю посідає третє місце після срібла й міді. Алюміній — легкоплавкий метал (660оС) і дуже легкий (р = 2,70 г/см3). Алюміній утворює сплави з іншими металами, наприклад, дуралюмін, магналій, авіаль. (Слайд)
а) Взаємодія з неметалами
Алюміній у ряді активності металів розташований за Магнієм і належить до групи активних металів. У чистому вигляді він може зберігатися досить довго, бо його поверхня вкрита тонкою й дуже міцною оксидною плівкою, яка захищає алюміній від подальшого окиснення. Алюміній взаємодіє з галогенами й киснем за звичайних умов:
2А1 + ЗС12 = 2А1С13 — алюміній хлорид
4А1 + 302 = 2А1203 — алюміній оксид
Із сіркою, азотом і вуглецем взаємодіє під час нагрівання:
2А1 + 3S = А12S3 — алюміній сульфід
2А1 + N2 = 2АN — алюміній нітрид
Al +C = Al4C3- алюміній карбід
Вчитель. Для доведення високої хімічної активності алюмінію розглянемо його взаємодію з йодом. (Демонстрація досліду «Взаємодія алюмінію з йодом»)
Запитання до досліду.
1. Чи відбувається взаємодія порошкоподібного алюмінію і йоду?
2.3а яких умов починається хімічна взаємодія цих речовин?
б) Взаємодія з водою
Алюміній належить до хімічно активних металів, тому він взаємодіє з водою, утворюючи водень та гідроксид. Алюміній стійкий до дії води завдяки оксидній плівці, що є на його поверхні. Якщо цю плівку знищити, алюміній енергійно реагуватиме з водою, витискуватиме водень з неї:
2 А1+ 6 Н2 О = 2 Аl(ОН)3 + З Н2
г) Взаємодія з розчинами кислот
Алюміній — хімічно активний метал, тому взаємодіє з розчинами кислот, витісняючи водень, що входить до їх складу. Алюміній взаємодіє з розбавленими сульфатною і хлоридною кислотами. Реакція супроводжується виділенням газу. Цей газ — водень.
2 А1 + ЗН2S04 = ЗН2+ А12 (S04 )з — алюміній сульфат
2А1+6НС1 = ЗН2+ 2А1С13 — алюміній хлорид +
Концентровані сульфатна й нітратна кислоти пасивують алюміній: під дією цих кислот збільшується товщина захисної плівки на поверхні металу. І він не взаємодіє з ними.
І тепер як знавці властивостей металів ви можете дати цінні поради щодо застосування алюмінію в побуті.
(Запитання)
Тестова перевірка знань
Слайд 12,13,14