Урок "Амфібії. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини"

Про матеріал
КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ УРОК. БІОЛОГІЯ 7 КЛАС. Цілі уроку:  освітня: спонукати учнів до виявлення особливостей будови та способу життя земноводних, сприяти розкриттю їх різноманітності та ролі в природі, допомогти пізнанню значення в житті людини.  розвивальна: розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та середовищем існування, робити відповідні висновки, розвивати пам'ять, увагу, критичне мислення.  виховна: виховувати пізнавальну активність, спрямовану на отримання нових знань про живу природу, громадську відповідальність, дбайливе ставлення до живої природи.
Перегляд файлу

КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ УРОК.

БІОЛОГІЯ 7 КЛАС.

Тема: Амфібії. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

Цілі уроку:

  •   освітня: спонукати учнів до виявлення особливостей будови та способу життя земноводних, сприяти розкриттю їх різноманітності та ролі в природі, допомогти пізнанню значення в житті людини.
  •   розвивальна: розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між будовою та середовищем існування, робити відповідні висновки, розвивати пам'ять, увагу, критичне мислення.
  •   виховна: виховувати пізнавальну активність, спрямовану на отримання нових знань про живу природу, громадську відповідальність, дбайливе ставлення до живої природи.

Базові поняття та терміни: амфібії, хвостаті, безхвості, безногі.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Обладнання: таблиці «Зовнішня будова амфібій», підручник «Біологія 7 клас» В.І.Соболь, дошка.

Ключові компетентності: основні компетентності у природничих науках, технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, вміння вчитися впродовж життя

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація діяльності. (Етап орієнтації).

Формування мети і завдань уроку.

Учитель оголошує тему і мету уроку. На уроці ми:

  • дізнаємося про зв'язок зовнішньої будови та середовища існування;
  • чому під час різноманітних наукових досліджень біологи часто використовують жаб?
  • поміркуємо разом, що можемо зробити для охорони земноводних, які живуть в нашій місцевості;
  • під час виконання компетентнісно орієнтованих завдань ви дізнаєтеся багато нового не тільки про різноманітність амфібій, а і про їх значення.

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. (Етап цілереалізації).

Розповідь вчителя з елементами бесіди. Обговорення нових знань.

  • Закінчить речення:

«Тварини, що в перекладі з грецької мови – це ті, що ведуть подвійний спосіб життя, називаються … (амфібії)». Дійсно, це земноводні. З’явилися приблизно 300 млн. років назад.

  • Завдання для малих груп:

Розгляньте схему (Іл.102 с.113) походження амфібій та назвіть одну-дві особливості, що забезпечили життя амфібій на суші? (Легеневе дихання, будова вільних кінцівок).

Хто може доповнити відомості про амфібій?

  • Земноводні – це хордові хребетні холоднокровні тварини з п’ятипалими кінцівками, властиве легеневе дихання на суші, а розмноження та розвиток пов’язані з водою.
  • Відомо 4 тис. видів, на території України – 17 видів.
  • Земноводних поділяють на три групи: безхвості (жаби), хвостаті (саламандра), безногі (черв’яга).
  • За сприятливих умов активні, а за несприятливих (зимовий період) здатні впадати в тривалу сплячку.
  • Більшість з них люблять теплі та вологі території.

 

 

  • Творча лабораторія.

 

Вчимося пізнавати.

Назвіть позначені на малюнку (Іл. 105 с.116) основні елементи зовнішньої будови жаби. Виразіть основну Вашу думку щодо особливостей зовнішньої будови в зв’язку з їх пристосуванням до наземного та водного середовищ.

Амфібії відрізняються недосконалістю пристосування до умов суші, що обмежує їх кількість і можливість поширення, переміщення та орієнтації на суші.

 

Робота з малюнком.

Розгляньте малюнок на с.117. Яка тваринка в цьому ряду є зайвою: саламандра карпатська(1), тритон звичайний (2), кумка (3), ящірка прутка (4), черв’яга кільчаста (5)? Чому?

 

  • Цікавинки навчання.

Біологія + Техніка

Око жаби має цікаву особливість – воно бачить тільки ті предмети, що  рухаються. На основі вивчення будови та роботи ока вчені-біоніки  створили прилад ретинатрон, який на аеродромах разом з радіолокаторами дозволяє розрізняти рухомі об’єкти та слідувати за ними.

Увага! Які особливості ока жаби дозволяють їй бачити предмети, що рухаються?

Біологія +Наука

Для наукових досліджень біологи використовують жаб. Французькі вчені віддячили цим тваринам за здійснені важливі наукові відкриття, встановивши пам’ятник. Його збудували на території Паризького університету  ще в ХІХ ст. Інший пам’ятник, збудований на кошти студентів, на честь мільйонної жаби, використаної для потреб медицини, знаходиться в Токіо.

Скористайтесь Інтернетом та дізнайтесь, в яких ще містах встановлені памятники жабам і за що?

Біологія + Література

Існує притча про те, як до глечика з молоком потрапили дві жаби. І одна з них врятувалася, збивши масло. Дійсно ця історія вигадана. Але те, що жаби іноді потрапляли в молоко, – це факт. Їх  навмисно туди клали господині часів Київської Русі для збереження молока.

Запропонуйте пояснення, як саме жаби забезпечували збереження молока?

  • Асоціативний кущ

Розмістіть цифри у відповідні комірки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Переносять шкідливі захворювання
  2. Поїдають мальків риб
  3. Регулюють чисельність видів
  4. Джерело добування отрути
  5. Об’єкт медико-біологічних досліджень
  6. Їжа для хижих тварин
  7. Активні у нічний час
  8. М'ясо вживають у їжу
  9. Знищують шкідливих безхребетних

 

  • Розв’яжіть проблемну ситуацію

Охорона земноводних

Жаби часто є дуже красивими створіннями. Вони вражають феноменальними можливостями свого організму і складною поведінкою. Як і всі живі істоти потребують гуманного ставлення та захисту. Чисельність окремих видів земноводних зменшилася.

Поміркуйте! Що Ви можете зробити для охорони земноводних.

Деякі дорожні знаки є неофіційними і бувають досить незвичайними й унікальними. «Увага! Жаба!» Такий дорожній знак встановлено на автострадах Швейцарії, Білорусі.

А. Як Ви вважаєте, яка причина їх встановлення?

Б. Чи потрібні такі знаки на дорогах України? Старобільська?

 

  • Закріплення отриманих знань.

Гра «Так» чи «Ні»

  1. Чи живуть жаби на деревах? +
  2. Земноводні теплокровні тварини? –
  3. У них п’ятипалі кінцівки? +
  4. Амфібії живуть в Антарктиді? –
  5. Органи дихання зябра? –
  6. У земноводних шкіра гола? +
  7. На тулубі розміщені очі, ніздрі, рот, барабанні перетинки?-
  8. Тритон та саламандра – це безхвості амфібії? – (хвостаті)
  9. Жаба-голіаф – це безнога тварина? – (безхвоста)
  10. Черв’яга кільчаста – це хвостата тварина? – (безнога)

 

ІV. Рефлексія (етап рефлексивно-оцінювальний)

 Продовжить речення:

  • Мені цікаво було дізнатися, що …
  • Мене здивувало …
  • Найбільше мене вразило те, що …
  • Я хочу дізнатися більше про …

«Швидка допомога»

Учням пропонується поставити вчителю запитання, які у них виникли.

 

V. Домашнє завдання (Етап повідомлення домашнього завдання)

За матеріалом параграфів 26,27 диференційовано дати відповідь на запитання с.120 (1-4 до 6 балів, 5-9     7-9 балів, 10  – до 12 балів. Творче завдання за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
19 жовтня 2021
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку