КОМПЕТЕНТНІСНО-ОРІЄНТОВАНИЙ УРОК.
БІОЛОГІЯ 7 КЛАС.
Тема: Амфібії. Особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
Цілі уроку:
Базові поняття та терміни: амфібії, хвостаті, безхвості, безногі.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: таблиці «Зовнішня будова амфібій», підручник «Біологія 7 клас» В.І.Соболь, дошка.
Ключові компетентності: основні компетентності у природничих науках, технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, вміння вчитися впродовж життя
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація діяльності. (Етап орієнтації).
Формування мети і завдань уроку.
Учитель оголошує тему і мету уроку. На уроці ми:
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу. (Етап цілереалізації).
Розповідь вчителя з елементами бесіди. Обговорення нових знань.
«Тварини, що в перекладі з грецької мови – це ті, що ведуть подвійний спосіб життя, називаються … (амфібії)». Дійсно, це земноводні. З’явилися приблизно 300 млн. років назад.
Розгляньте схему (Іл.102 с.113) походження амфібій та назвіть одну-дві особливості, що забезпечили життя амфібій на суші? (Легеневе дихання, будова вільних кінцівок).
Хто може доповнити відомості про амфібій?
Вчимося пізнавати.
Назвіть позначені на малюнку (Іл. 105 с.116) основні елементи зовнішньої будови жаби. Виразіть основну Вашу думку щодо особливостей зовнішньої будови в зв’язку з їх пристосуванням до наземного та водного середовищ.
Амфібії відрізняються недосконалістю пристосування до умов суші, що обмежує їх кількість і можливість поширення, переміщення та орієнтації на суші.
Робота з малюнком.
Розгляньте малюнок на с.117. Яка тваринка в цьому ряду є зайвою: саламандра карпатська(1), тритон звичайний (2), кумка (3), ящірка прутка (4), черв’яга кільчаста (5)? Чому?
Біологія + Техніка
Око жаби має цікаву особливість – воно бачить тільки ті предмети, що рухаються. На основі вивчення будови та роботи ока вчені-біоніки створили прилад ретинатрон, який на аеродромах разом з радіолокаторами дозволяє розрізняти рухомі об’єкти та слідувати за ними.
Увага! Які особливості ока жаби дозволяють їй бачити предмети, що рухаються?
Біологія +Наука
Для наукових досліджень біологи використовують жаб. Французькі вчені віддячили цим тваринам за здійснені важливі наукові відкриття, встановивши пам’ятник. Його збудували на території Паризького університету ще в ХІХ ст. Інший пам’ятник, збудований на кошти студентів, на честь мільйонної жаби, використаної для потреб медицини, знаходиться в Токіо.
Скористайтесь Інтернетом та дізнайтесь, в яких ще містах встановлені памятники жабам і за що?
Біологія + Література
Існує притча про те, як до глечика з молоком потрапили дві жаби. І одна з них врятувалася, збивши масло. Дійсно ця історія вигадана. Але те, що жаби іноді потрапляли в молоко, – це факт. Їх навмисно туди клали господині часів Київської Русі для збереження молока.
Запропонуйте пояснення, як саме жаби забезпечували збереження молока?
Розмістіть цифри у відповідні комірки
Охорона земноводних
Жаби часто є дуже красивими створіннями. Вони вражають феноменальними можливостями свого організму і складною поведінкою. Як і всі живі істоти потребують гуманного ставлення та захисту. Чисельність окремих видів земноводних зменшилася.
Поміркуйте! Що Ви можете зробити для охорони земноводних.
Деякі дорожні знаки є неофіційними і бувають досить незвичайними й унікальними. «Увага! Жаба!» Такий дорожній знак встановлено на автострадах Швейцарії, Білорусі.
А. Як Ви вважаєте, яка причина їх встановлення?
Б. Чи потрібні такі знаки на дорогах України? Старобільська?
Гра «Так» чи «Ні»
ІV. Рефлексія (етап рефлексивно-оцінювальний)
Продовжить речення:
«Швидка допомога»
Учням пропонується поставити вчителю запитання, які у них виникли.
V. Домашнє завдання (Етап повідомлення домашнього завдання)
За матеріалом параграфів 26,27 диференційовано дати відповідь на запитання с.120 (1-4 до 6 балів, 5-9 – 7-9 балів, 10 – до 12 балів. Творче завдання за бажанням).