Ярунська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.
Вчитель біології
вищої категорії
Янченко
Віктор Григорович
Ярунь
Амфібії. Визначальні ознаки будови, біологічні особливості, середовища існування, різноманітність.
Мета: ознайомитися з різноманіттям земноводних у зв'язку з пристосованістю їх до проживання в різних середовищах, з`ясувати значення амфібій в природі та житті людини і необхідність їх охорони.
Завдання: розширити кругозір учнів про різноманітність земноводних, пристосування тварин до життя у воді та на суходолі, їх значення в природі та житті людини, продовжити розвиток пізнавального інтересу до предмету біологія, прищеплювати в учнів любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: книги про земноводних, звукозапис "Голоси земноводних", презентація,
Хід уроку:
I. Організаційний момент. (Вчитель повідомляє тему, цілі і завдання уроку. Використовується презентація).
II. Актуалізація знань учнів. (учні з вчителем згадують назви рядів класу Земноводні).
- Земноводні – тварини скромні, навіть непоказні. Де їм до яких-небудь дивовижних комах і птахів! Але і в їх житті, якщо вдивитися, можна знайти немало цікавого.
Епіграф уроку:
«Жаба – справжнє благословення для місця, де вона оселилася»
Альфред Брем
“Жабам лише освіти не вичтачає, а так вони на все здатні”, - відмітив якось жартома Марк Твен.
Насправді, на що ж здатні жаби і чи дійсно вони корисні?
IV. Вивчення матеріалу.
1. Різноманіття земноводних.
Слова вчителя: Наш урок буде проходити у вигляді подорожі у світ амфібій. Сьогодні ми з вами познайомимося з найбільш яскравими і цікавими представниками класу амфібій, рекордсменами, співаками і просто корисними для нас тваринами.
У багатьох людей земноводні не викликають приємних емоцій, а деякі відносяться до них з гидливістю, але сьогодні ми зможемо переконатися, що вони наші справжні друзі, а друзів вибирають не по зовнішності і цінують не за красу.
Перша станція «Дослідницько-інформаційна». (слайди №№ 3,4,5,6)
Робота в групах.
Учні, використовуючи комп`ютерну презентацію знайомляться з хвостатими, безхвостими земноводними та земноводними України та роблять повідомлення.
Друга станція «Звукова». (Слайд № 7)
Кожен з нас може пригадати щорічні весняно-літні концерти жаб. Земноводні – дивні співунки. Вони можуть видавати звуки за допомогою резонаторів – особливих міхурів в куточках рота.
Незвичайний голос кумки, на відміну від інших земноводних вона видає його не за допомогою резонаторів, а завдяки наявності особливого горлового мішка.(прослуховуються записи голосів земноводних.)
Третя станція «Рекордна». (Слайди №№ 8,9)
Земноводні дійсно надзвичайні тварини і про це свідчать їх рекорди. Рекорди ваги, довжини стрибка, висоти підйому в гори та глибини, а також, рекорд витривалості. (Учні знайомляться з рекордними показниками земноводних та повідомляють про них)
В США дуже популярні змагання жаб по стрибках в довжину. Вважають, що вони набули масовості після виходу в світ гумористичного оповідання Марка Твена «Знаменита жаба, що скаче, із Калавераса».
Четверта станція «Літературна» (Слайд № 10)
Ми знаємо багато інших творів в яких зустрічаються земноводні: «Царівна-жаба», «Жаба-мандрівниця», «Дюймовочка» та інші
Цікавою є казка про Царівну-жабу, в ній жаба перетворюється на царівну після поцілунку.
Сучасна наука з`ясувала як виникли казки про жабу-принца або жабу–принцесу.
Виявилося, що деякі ропухи у секретах шкірних залоз містять галюціноген буфотенін.
Людина, яка поцілує ропуху, під впливом цієї отрути, перестає сприймати реальність (жабу), а бачить ілюзію (принца).
Людей, що піддавалися дії галюціногену в історії було багато. Найдавніші свідчення зустрічаються у староіндійських наукових та релігійних творах яким понад 3500 років.
Але в історії відомо багато випадків, коли «любов» до жаб закінчувалася смертю. І причина тут банальна: передозування або не ту ропуху цілували.
Не всі ропухи мають галюціногенні секрети але всі мають отруту.
Отруєння супроводиться розладом кровообігу і дихання, токсичними судомами і паралічем кінцівок, веде до розвитку психозів.
«Отруйні земноводні» (Слайд № 11)
У нетоксичних дозах жаб'яча отрута має антигельмінтну, протишокову, радіозахисну і протипухлинну дією. У Японії і Індії випускаються лікарські препарати на основі отрути жаб.
П'ята станція «Екологічна»
Особливості розмноження амфібій. (Слайд № 12)
Учні працюють в групах за завданням (Слайд № 13)
1 група |
На луці мешкає 720 трав'яних жаб. Кожна за добу з'їдає 7 комах. Скільки комах з'їсть жаба за 6 місяців? Яка кількість комах буде з'їдена всіма жабами за цей час на луці? Зробіть висновок з отриманих даних. |
2 група |
Складіть ланцюг живлення, однією з ланок в якому є земноводне. |
3 група |
Багато людей вважають, що від жаб можуть бути бородавки, тому що їх шкіра груба і горбиста. Чи це так? Чим можуть бути небезпечні жаби. |
1-ше завдання 1 жаба – 1284комахи
720 жаб – 922320 комах
З усього сказаного на уроці можна зробити висновок про надзвичайну роль земноводних у природі та житті людини.
Шоста станція «Практична» (Слайд № 14)
(Учні записують у зошит значення земноводних у природі та житті людини.)
Недаремно натураліст Альфред Брем писав: «Жаба – справжнє благословення для місця, де вона оселилася».
Вона дуже добре винищує слимаків, що шкодять посівам. Саме тому французькі селяни і англійські садівники сотнями купували жаб, щоб випустити в свої сади і на поля. В Парижі в XIX ст. навіть існував спеціальний жаб'ячий базар.
В деяких країнах жаб використовують в їжу і вирощують для цього на фермах.
А скільки дослідів було проведено із земноводними.
Саме тому в Парижі та Токіо споруджено пам`ятники жабам. (Слайди № № 15, 16)
Шоста станція «Заповідна» (Слайд № 17)
Земноводні перебувають під охороною. На автомагістралях та залізничних коліях, що перетинають шляхи міграції земноводних до місць розмноження, споруджують тонелі та труби по яких вони долають ці перешкоди.
33 види земноводних, яким загрожує зникнення занесено до Міжнародної Червоної книги, а 5— до Червоної книги України.
Сьома станція «Підсумкова». (Слайди №№ 18,19)
Гра «П’ятий-зайвий»,
Квакша, Ставкова жаба, Озерна жаба, Зелена ропуха, Звичайний тритон
Піпа, Саламандра, Ропуха, Циклоп, Квакша.
Плямиста саламандра, Велетенська саламандра, Озерна жаба, Гребінчастий тритон, Карпатський тритон.
Щука, карась, лосось, сом, квакша.
Акула тигрова, саламандра тигрова, катран, морський ангел, скат.
Карпатський тритон, альпійський тритон, саламандра плямиста, ропуха очеретяна, жаба озерна.
Жаба-ага, ставкова жаба, ропуха зелена, ропуха очеретяна, саламандра плямиста.
Жаба плямиста, жаба леопардова, жаба озерна, жаба ставкова, ропуха очеретяна.
«Продовжи речення»
«Ми вже знаємо... »
Домашнє завдання (Слайд № 19).
§ 18
Підготувати повідомлення по темі Рептилії