Урок "Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості, як земноводних тварин. Роль амфібій у природі та житті людини"

Про матеріал
Матеріал уроку допоможе вивчити особливості будови земноводних, що пов’язані з особливостями життя тварин, показати риси ускладнення будови у порівнянні з рибами
Перегляд файлу

Біологія, 7кл.     Урок №18     Дата _________

 

Тема: Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості, як земноводних тварин. Роль амфібій у природі та житті людини.

Мета:

  • вивчити особливості будови земноводних, що пов’язані з особливостями життя тварин, показати риси ускладнення будови у порівнянні з рибами.
  • розвивати в учнів вміння аналізувати одержані знання, формувати навички самостійної дослідницької роботи;
  • виховувати спостережливість, увагу та здійснювати екологічне виховання учнів.

Обладнання: фотографії земноводних, відео фрагмент "Амфібії", підручник, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок – подорож.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Добрий день діти. Давайте розпочнемо наш урок з психологічної вправи.

 – Посміхнулися наліво,

 – Посміхнулися направо.

 – Ми одна сім’я.

  • То який у вас настрій?

IІ. Актуалізація опорних знань.

 Біологічне лото

  • Розподілити характерні ознаки класу Риби.

Клас Хрящові риби      Клас Кісткові риби

1. Нараховують 630 видів    1. Нараховують 20000 видів.

2. Майже всі представники класу –   2. Представники класу мешкають у всіх

    мешканці морів.         типах солоних і прісних водойм.

3. Скелет утворений виключно з    3. У скелеті переважає кісткова

    хрящової тканини.         тканина.

4. Плавального міхура немає.    4. Мають особливий орган –

    плавальний міхур.

5. Зяброві щілини відкриваються назовні  5. Зябра прикривають зяброві кришки.

    самостійними отворами.

6. Розвиток риб прямий.    6. Розвиток риб непрямий.

7. Найпоширеніші риби –     7. Найбільший серед риб – мешканців

    акули та скати.          українських водойм – сом звичайний.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Важко навіть назвати всі відкриття, якими людство зобов’язано дослідам і спостереженням над тваринами, яких ми сьогодні будемо вивчати. На знак пошани за неоціненні заслуги цього малопомітного створіння в наукових дослідженнях у Парижі біля інституту Пастера споруджено пам’ятник. Хто ж це? Пропоную вам відгадати загадку: "У зеленому жакеті галасує в очереті, хоч і плавати мастак, а не риба і не рак".

Сьогодні  на уроці ми будемо подорожувати. Якщо ви будете уважні та активні, отримаєте нові знання про різноманітних представників Класу Земноводні, вивчите особливості їх будови, дізнаєтесь про значення земноводних у природі та житті людини, охорону земноводних.

 Тема уроку: Амфібії. Визначальні ознаки будови і біологічні особливості, як земноводних тварин. Роль амфібій у природі та житті людини.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Ну що ж розпочнемо нашу подорож по країні Батрахології. Ця країна дуже цікава і незвичайна: по-перше тут живуть представники Царства Тварини, по-друге вони належать до першого класу надкласу Чотириногі. Їхня країна називається Батрахологія і складається всього з 3-х міст. Територія цієї країни простяглася з півночі на південь нашої планети. Як ви думаєте хто є жителями цієї країни?

(Земноводні тварини.)

Вже в назві є підказка про місце їх розповсюдження. Отже, територія їхнього проживання на 1\2 заповнена водоймами, але зустрічаються тут і високі гори, розлогі рівнини, та неодмінна умова їх життя бодай тимчасові, та все ж водойми.

  • Як ви думаєте чому саме водойми?

Але не просто потрапити у цю країну. Спочатку дізнаємося про її населення, щоб знати на що чекати. Під час нашої подорожі країною ви будете отримувати жетони, за кількістю яких ми і визначимо найактивнішого провідника по країні Батрахології.

 Станція "Дослідницька"

Земноводні, або Амфібії, – найменший за кількістю видів (3–4 тисячі) клас наземних хребетних. В Україні мешкає 20 видів. Земноводні виникли не менше 300млн років тому і за час існування здобули широке розповсюдження – місця їхнього існування надзвичайно різноманітні, діапазон пристосування до умов дуже широкий.

Земноводні – це тварини, які здебільшого поширені на суходолі, проте їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді.

Робота із зображенням

  • Розгляньте зображення тварин та визначте ознаки відмінності у зовнішній будові жаби та риби.

    (У жаби шкіра гола, без луски, на очах є повіки, відділи тіла: голова тулуб, кінцівки)

Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста. Але в жаб, ропух і де-яких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. Знаючи це, деякі господині влітку садили живу жабу в бідон з молоком, щоб довше не скисало.

А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищають цих тварин від нападу хижаків.

Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня – шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима є барабанні перетинки, а у самців спеціальні голосові міхури – резонатори, які допомагає самцям жаб голосно квакати в період розмноження.

Зір жаби пов'язаний з життям на суші: очі мають рухливі повіки.

  • Як ви вважаєте, чи добре бачать жаби та інші амфібії?

Відмінно вдень і навіть вночі! Тільки бачать вони дивовижний світ, очі їх унікальні! Вони розрізняють колір, реагують тільки на рухомі предмети. Робота очей жаб привернула увагу біоніків. Вчені знайшли в жаб'ячому оці нікому не відомі нервові клітини, розташовані в декілька шарів, вони здатні самі аналізувати інформацію, що надійшла і тільки потім інформація йде в мозок, а звідти сигнал: «Спіймати!».

Цікаво! Особливість будови ока була покладена в основу створення електронної моделі так званого «жаб'ячого ока» з виборчим сприйняттям руху. Прилад дозволяє безупинно аналізувати обстановку над аеродромом і фіксувати появу літаків, що йдуть на посадку, щоб уникнути їх зіткнення.

Попереду очей розташовані ніздрі, які мають клапани.

  • Давайте подумаємо, яку роль виконують клапани ніздрів?

(Ніздрі закриваються клапанами під час занурення у воду)

Травна система ускладнюється та диференціюється порівняно з рибами. За способом живлення амфібії – хижаки. Хапають їжу язиком, який у безхвостих прикріплений до дна рото-глотки своїм переднім кінцем і може викидатися з рота. Язик виділяє клейку речовину для утримання їжі. Земноводні не обтяжують себе жуванням, причина проста – зубів майже немає, але їжа в роті не затримується, далі за призначенням її відправляє не язик, а очі! Вони втягуються всередину і допомагають проштовхнути здобич до шлунку. Зуби призначені лише для утримання здобичі, усі однакові. Секрет слинних залоз не містить ферментів і лише зволожує їжу.

Якщо істота здатна ковтати за допомогою очей, то й не дивно, що і п'є вона не ротом, а шкірою. Де б не жили амфібії, якого б розміру не досягали, у них у всіх тонка і завжди волога шкіра. Без цього вони жити не можуть. Під шкірою – цілі резервуари з запасом води.

Особливістю кровоносної системи земноводних є трикамерне серце: ліве передсердя (артеріальна кров); праве передсердя (венозна і артеріальна кров); шлуночок (змішана кров). А також два кола кровообігу.

Запам’ятайте! Земноводні – холоднокровні тварини: мають несталу температуру тіла, яка залежить від температури зовнішнього середовища. Причина цього забезпеченість більшості органів змішаною, бідною на кисень кров’ю та випаровування вологи через шкіру, що знижує температуру тіла.

Спостерігаються певні особливості в дихальній системі земноводних.

  • Чим, на вашу думку, представлені органи дихання у земноводних?

На суходолі: легені (у дорослих особин постачають 50–90 % кисню) та шкіра.

У воді: шкіра та зябра (на личинковій стадії).

  • Яке значення шкірного дихання в житті земноводних?

Шкірне дихання: забезпечує тривале перебування під водою; відбувається тільки через зволожену шкіру (на суходолі); кисень повітря розчиняється у тоненькій плівці рідини на поверхні шкіри і переходить у кров.

Особливість нервової системи земноводних полягає в тому, що головний мозок складається з п’яти відділів:

  • передній мозок відносно великий; розділений на дві півкулі та має великі нюхові частки;
  • проміжний мозок добре розвинений;
  • мозочок розвинений слабко у зв’язку з нескладними, одноманітними рухами;
  • довгастий мозок є центром дихальної, кровоносної і травної систем;
  • середній мозок відносно невеликий, є центром зору та тонусу скелетної мускулатури.

У земноводних найкраще розвинені м’язи кінцівок та їхніх поясів. М’язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м’язи, що згинають кінцівки, або м’язи, які розгинають кінцівки).

Скелет земноводних складніший, ніж у риб. Хребет поділений на шийний (один хребець), тулубовий (сім хребців), крижовий (один хребець) відділи. Єдиний шийний хребець з’єднує голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих тварин обмежена. Жаба не має ребер.

Скелет кінцівок має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті. Кисть жаби має чотири пальці. Задні кінцівки складаються з трьох відділів: стегна, гомілки, стопи. Стопа має п’ять пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою.

  • Які відмінності в будові скелета земноводних та риб?

(Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток. Скелет міцніший, ніж у риб, оскільки підтримує тіло на суходолі. Є шийний хребець, і голова рухомо з’єднується з хребтом. З’являються п’ятипалі кінцівки. Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам)

Отже, ми перетинаємо кордон країни і знайомимося з нашим провідником, його зріст 32см, а маса може сягати 3,25 кг. Ви легко здогадалися, що це… Так, найбільша жаба у світі (жаба-Голіаф). Звати провідника – Голіаф-Голіафович.

З розповіді Голіафа Голіафовича дізнаємося про розселення мешканців. Особливо значна чисельність і різноманітність земноводних у тропічній частині держави: тут велика вологість і відносно стала висока температура. Мало населення у сухих та холодних частинах країни. І взагалі не можна побачити жодного мешканця у місцях…

  • Як ви думаєте яких? (Де відсутні водойми). Чому?

Далі ми заходимо у місто, біля брами нас зустрічають вартові – ропухи: зелена та звичайна. У них горбкувата шкіра, верхній шар роговіє, а у зв’язку з тим що активні переважно вночі, вони надійно охороняють кордони міста.

Це місто – Безхвостих земноводних. Мандруємо вулицями міста, зустрічаємо перехожих і ось про що дізнаємося.

 Розповідь про Безхвостих земноводних

Далі, попрощавшись з мешканцями, ми продовжуємо свою подорож. Підходимо до величезного озера, нам потрібно перепливти на інший бік, на березі бачимо три човни та щоб потрапити на них, необхідно дати відповіді на запитання.

  • Перший човен називається "ЩО?"
  • Що допомагає самцям жаб так голосно квакати в період розмноження? (Резонатори)
  • Що ви знаєте про серце жаби? (Серце трикамерне)
  • Другий човен «ЧОМУ?»
  • Чому восени жаби стають млявими та повільними? (Шукають місця зимівлі)
  •  Чому верхня частина ікринки чорна? (Краще уловлюється сонячне проміння, яйце отримує більше тепла, необхідного для розвитку зародка; захист від ультрафіолетового випромінювання Сонця)
  • Третій човен  «ЯК?»
  • Як жаби пов’язані з медициною? (Проводять досліди саме на жабах)
  • Як називається тип розвитку у жаб? (Непрямий розвиток)

Отож, продовжуємо подорож. Пропливаючи озером бачимо зграйку пуголовків, виходимо на берег. Перше, на що звертаємо увагу, пояснює Голіаф Голіафович – це гірська місцевість, яка постає перед нами. Доведеться запастись терпінням і підніматися в гори, адже наступна наша зупинка у другому місті держави Батрахології. І ось наше місто. Заходимо. Воно відрізняється від першого своїми мешканцями, адже у всіх є хвости. Це місто Хвостатих  земноводних. Його мешканцями є плямиста саламандра, звичайний, гребінчастий, карпатський та альпійський тритони та інші.

Розповідь про Хвостатих земноводних

А тепер наша мандрівка продовжується тропічною частиною країни. Саме тут у тропіках розташоване третє місто Безногих земноводних. Щоб потрапити до міста необхідно виконати завдання – пройти станцію "Народознавців".

  • Скласти прислів'я і приказки за умови, що є початок, і є – закінчення.

1. Аби озеро,     а найдеться жаба, що буде квакати.

2. Де ті жаби дінуться,    як болото висохне?

3. Дмись жабо, не дмись,   а волом не будеш.

4. Кожна жаба     своє болото хвалить.

5. Коваль коня кує,    а жаба і собі ногу підставляє.

Розповідь про Безногих земноводних

Заходимо у місто і бачимо дивну будівлю, Голіаф Голіафович розповідає, що це найцінніше у країні – Музей історії земноводних. Ступаємо сходами і опиняємося в царстві Тварин. Розглянувши експозиції дізнаємося, що між країною Батрахологією і сусідньою країною протягом багатьох років ведеться безглузда війна. Жителі тієї країни також належать до Хордових тварин, надкласу Чотириногі, але до іншого класу– класу Ссавці і це єдині тварини, які здатні до прямоходіння та мають високорозвинений головний мозок, та незважаючи на це, вони не розуміють одного – життя будь-якої істоти безцінне. Вони масово знищують земноводних та місця їх проживання. Ця безглузда війна привела до того, що частина земноводних почала зникати з нашої зеленої планети.

  • Вашим завданням буде підготовка повідомлень про земноводних Червоної книги України.

На завершення нашої подорожі, наш провідник написав нам прикмети, знаючі які ми швидко зможемо дізнатися якою буде погода. Адже у народі завжди помічали багато цікавого в поведінці жаб. Природа наділила їх "метеорологічним чуттям". Вони реагують на зміну тиску, температури і вологості повітря.

Та під час подорожі ми втратили аркуш із закінченням  прикмет.

  • Ваше завдання відновити втрачені прикмети:

Жаби сидять у воді дощу не буде.

Жаби голосно кричать – на гарну погоду.

Багато жаб на стежках на дощ.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

 Отож, подолавши всі перешкоди ми повертаємося. Але на нас чекає останнє випробування, раптом ми потрапили на станцію "Містифікація" і наше завдання опрацювати оповідання та виправити помилки.

Оповідання – містифікація до теми "Земноводні"

Сашко відкрив підручник біології на розділі "Земноводні". "До земноводних належать жаби, ропухи, тритони, саламандри", – прочитав Сашко тихим голосом і замовк. Його здолав сон. Після шести уроків у школі та гри у футбол у нього більше ні на що не вистачило сил. Голова Сашка повільно опускалась на підручник. Хлопчику снився сон. Іде він літнього дня на озеро і раптом потрапляє на незвичайну галявину. Жаб тут незліченно. Полудень, і жаби підставили свої спини яскравим сонячним променям. "Вони ж холоднокровні. То ж їм потрібно зрідка погрітися, – подумав Сашко. – І я з ними позагораю й одночасно поспостерігаю за ними". Жаби не звертали на Сашка жодної уваги. Він погладив гладеньку суху шкіру однієї жаби, одержавши у відповідь доброзичливе "Ква–ква", та здивувався: чому їх не люблять так, як наприклад, кішок чи собак? Доброзичливі, симпатичні, приносять людині користь, та й м’ясо жаб у деяких країнах вважається найкращим делікатесом, Сашко помітив, що вони щось жують. Виявилось траву. "Звідси й назва: трав’яна жаба", – подумав Сашко. Після обіду жаби пострибали до озера на водопій. Жадібно попивши води, вони почали оточувати Сашка та стрибнули йому на плечі.

"Сашко вчи зоологію" – пролунав гучний голос мами. Сашко прокинувся, пішов умитися, але сон стояв перед очима. "Читай уголос, я також послухаю", – попросила мама. Коли Сашко прочитав параграф, то був дуже здивований.

  • Поясніть, що здивувало Сашка?

VI. Підсумок уроку.

Ось підійшла до завершення наша подорож. Вона відкрила нам нову яскраву сторінку у великій книзі Життя. Всі ви активно працювали, уважно слухали та все ж є найактивніші (підрахунок жетонів) – вони отримують почесне звання "Провідник по країні Батрахології".

VIІ. Домашнє завдання.

1. Опрацювати §18.

2. Відповідати на запитання, с.78.

3. Повідомлення про земноводних Червоної книги України.

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Стельмах Ольга
Додано
23 вересня 2019
Переглядів
3251
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку