Тема уроку. Андрій Чайковський. «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості.
Мета уроку: продовжити опрацювання змісту твору, допомогти учням усвідомити визначення «героїко - романтична повість» та поняття «романтичний герой»; розвивати навички роботи з текстом, уміння характеризувати образ, грамотно висловлювати свої думки, робити висновки; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань.
Тип уроку: урок засвоєння знань, вироблення умінь, навичок
Обладнання: ноутбук, медіапроєктор, презентація, картки-орієнтири
Щастя в повітрі не в’ється,
Воно в боротьбі дістається.
Народне прислів’я
Хід уроку.
І. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності
1. Запис у зошити теми уроку.
2.Слово вчителя.
У минулому українського народу було таке неповторне явище, як Запорозька Січ. Це про неї казав М. Гоголь: “Так ось вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну!”
(Демонстрація листа на фоні картини сучасного художника, майстра ілюзій Олега Шупляка, додаток)
Учень читає лист.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д/з.
1-кросенс
2- https://learningapps.org/6621867
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1 ряд – «За сестрою» - повість
2 ряд - «За сестрою»- героїчна повість
3 ряд - «За сестрою»- романтична повість
( слайд 6). (Звучить запис пісні "Гей шуми,Великий Луже..."на слова П.Ребера)
Висновок: «За сестрою» - героїко-романтична повість(записати у зошит)
Герої |
Характеристика козаків |
Андрій Судак |
Дідусь, сімдесятирічний пасічник. «Вважав своїм обов’язком привчати Павлуся до лицарського ремесла». |
Петро Судак |
«…був відважний козак і не жалів себе». «…йому честь козацька не дозволяє остатись позаду та пильнувати брата». |
Дід Панас |
Січовий бандурист. «…у грізний час допомагав розумними порадами й умілим лікуванням». «Дід .. знав татарську мову». |
Семен Непорадний |
«..був кремезний козак літ тридцяти». «Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена та на грудях широко розхристана». «… на Січі мав славу неабиякого силача», «митець був арканом орудувати». |
Андрій Недоля |
Умілий керівник козаків, визволитель бранців. «… так і заходився «привітати» татар». |
Остап Тріска |
«.. мотав усе на вус, бо вже мав у голові готовий план…» «Він поліг перший. Він стримав на собі цілу татарську навалу». |
Павлусь Судак |
« ... їздив на коні, стріляв з лука та з рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було в ньому впізнати того обідраного невільника, кінського пастуха». |
- Які з персонажів твору є другорядними? Чому ви так вважаєте? (Усі, окрім Павлуся. Вони з’являються епізодично й допомагають повніше розкрити образ головного персонажа. Навколо ж Павлуся розгортаються всі події у творі.)
Учитель. Я погоджуюся з вами, дійсно, у центрі повісті – неймовірна історія Павлуся, який урятував із татарського полону сестру .
- Робота з текстом. Знайдіть у тексті повісті фрагменти, де зображено Павлуся?
7. Мозкова атака.
Орієнтовні якості Павлуся (слайд 10)
Вольові якості: |
Почуттєві риси: |
цілеспрямованість і наполегливість; |
вірність; |
мужність і витримка; |
сердечність і доброта; |
незламність і твердість; |
кмітливість і винахідливість; |
готовність на самопожертву; |
любов до сестри, родини, рідного краю; |
ненависть до гнобителів рідного народу, зрадництва |
вміння реально оцінювати ситуацію й знаходити вихід із найскладнішої; |
|
уміння бути вдячним; |
|
уміння пробачати |
IV. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Проблемні запитання:
- Чи можемо ми назвати Павлуся романтичним героєм?(слайд 11)
(Так, бо цей хлопчик потрапляє у складні ситуації, зазнає різних пригод, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов'ю та товариськістю).
- Коли Павлусь ,обдуривши батька й брата, втік шукати сестру, Недоля сказав: «Якщо хлопець із цього вийде цілим, то знайте, що з нього Кошовий буде»
Як, на вашу думку, буде чи ні?(слайд 12)
2. Заключна бесіда.
- Тож які риси Павлуся ми візьмемо з вами у своє самостійне життя? (Діти відповідають)
- Про що запитали б Павлуся?( А чому ти вирішив стати козаком? Чи було тобі страшно? Про що ти мрієш?)
- Що можна б порадити Павлусеві?
V. Домашнє завдання (слайд 13).
1. Опрацювати стор. 86 (підручника), вивчити визначення.
2. Написати листа Павлусеві з порадами (подається орієнтовна структура листа, слайд 14)
\
Додатки
Любі друзі!
У лихолітній час в історії України, коли татарськими набігами руйнувались, стиралися з лиця землі українські села, а їх мешканці гинули або зазнавали жахливої долі полонян, утворилося козацтво.
У нашому музеї Ви побачили, як жили запорожці, почули про обряди та звичаї козаків. Сподіваємось, що подумки Ви змогли перенестись у козацьку епоху і уявили себе оборонцями рідної землі.
Радимо Вам відкрити для себе творчість А.Чайковського, пройтися окремими сторінками козацької слави, сягнути ще раз в добу козаччини. Мабуть, дехто з вас теж назвав би свого пращура козаком. Кожен свідомий українець вважає себе нащадком і спадкоємцем козаків. Але не кожен зміг би ним стати.
Тож бажаємо Вам не осоромити свій рід і бути гідними нащадками козацької слави. Візьміть у життя невеличкі, але мудрі, поради, які допоможуть у цьому складному світі стати справжніми лицарями-козаками.
– Якщо ви чесні і відверті, то люди будуть обманювати вас. І все ж будьте чесними і відвертими!
– Те, що ви будували роками, може бути зруйноване в одну мить. І все ж будуйте!
– Люди потребують допомоги, але вони згодом дорікатимуть вам за неї. І все ж допомагайте людям!
– Якщо ви досягнули безмежного щастя, вам будуть заздрити. І все ж будьте щасливими!
– Добро, яке ви зробили сьогодні, люди забудуть завтра. І все ж творіть добро!
Охоронці старовини.
Картка-орієнтир Героїчні риси |
Так |
Ні |
|
|
|
Висновок: твір «За сестрою» має/не має героїчні риси |
Картка-орієнтир Романтичні риси |
Так |
Ні |
Головний герой
|
|
|
Висновок: твір «За сестрою» має/не має романтичні риси |
Картка-орієнтир |
|
Ознаки оповідання |
Ознаки повісті |
Обсяг: малий |
Обсяг: великий |
Кількість головних героїв: найчастіше 1 |
Кількість головних героїв: 2-3 |
Кількість подій у житті головного героя: 1-2 |
Кількість подій у житті головного героя: багато |
Описи (портрети, пейзажі, інтер’єр): є, але непоширені |
Описи (портрети, пейзажі, інтер’єр): є, їх багато, вони поширені |
Тривалість подій: 1-2 дні |
Тривалість подій: довго |
Висновок : твір «За сестрою» - … |