Урок "Андрій Чайковський. «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості."

Про матеріал
Урок з використанням різноманітних методів роботи, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами
Перегляд файлу

Тема уроку. Андрій Чайковський. «За сестрою». Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. Образ Павлуся як утілення благородства і лицарства, сміливості й винахідливості.

Мета уроку: продовжити опрацювання змісту твору, допомогти учням усвідомити визначення «героїко - романтична повість» та поняття «романтичний герой»; розвивати навички роботи з текстом, уміння характеризувати образ, грамотно висловлювати свої думки, робити висновки; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань.

Тип уроку: урок засвоєння  знань, вироблення умінь, навичок                                                  

Обладнання: ноутбук, медіапроєктор, презентація, картки-орієнтири

 

Щастя в повітрі не в’ється,

                                                   Воно в боротьбі дістається.

                                                                                                            Народне прислів’я

Хід уроку.

І. Організаційний етап. Мотивація навчальної діяльності

1. Запис у зошити теми уроку.

2.Слово вчителя.

У минулому українського народу було таке  неповторне явище, як Запорозька Січ. Це про неї казав М. Гоголь: “Так ось вона Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі горді й дужі, як леви! Ось звідки  розливається воля й козацтво на всю Україну!”

  • Яку ви знаєте найвідомішу картину про козаків?
  • Так.(слайд 4) Картина нашого земляка І.Рєпіна «Козаки пишуть листа турецькому султанові». Існує 4 її варіанти, розмір картини 3,5 * на 2 м. Перед вами варіант, який зберігається у Харківському художньому музеї
  • Нещодавно ми побували на Хортиці. На прикінці екскурсії мені передали для вас листа. (слайд 5).

(Демонстрація листа на фоні картини сучасного художника, майстра ілюзій Олега Шупляка, додаток)

Учень читає лист.

  • Приєднаймося ж   до захоплюючих й водночас вражаючих пригод, які випали на долю головного персонажа твору А.Чайковського «За сестрою». ( слайд 6- заставка)

ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д/з.

  •  Пригадаймо основні події, які відбулися у творі за допомогою тестових завдань на платформі « На урок».
  • Індивідуальні завдання для учнів з ООП:

1-кросенс

2- https://learningapps.org/6621867

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

  1. Визначте тему твору.
  2. Робота в парах над жанром твору ( картки-орієнтири):

1 ряд – «За сестрою» - повість

2 ряд - «За сестрою»- героїчна повість

3 ряд - «За сестрою»- романтична повість

( слайд 6). (Звучить запис пісні "Гей шуми,Великий Луже..."на слова П.Ребера)

  1. Робота з таблицею (слайд 7). Розгляньмо її.

Висновок: «За сестрою» - героїко-романтична повість(записати у зошит)

  1. Повторення: Які повісті вже вивчали в попередніх класах? ( “Захар Беркут” – історична повість, “Тореадори з Васюківки” – пригодницька ).
  2. Робота з героями твору. Запишіть, будь ласка, у зошит  ім’я персонажа повісті, прослухавши його коротку характеристику .(слайд 8)

Герої

Характеристика козаків

Андрій Судак 

Дідусь, сімдесятирічний пасічник. «Вважав своїм обов’язком привчати Павлуся до лицарського ремесла».

Петро Судак

«…був відважний козак і не жалів себе». «…йому честь козацька не дозволяє остатись позаду та пильнувати брата».

Дід Панас

Січовий бандурист. «…у грізний час допомагав розумними порадами й умілим лікуванням». «Дід .. знав татарську мову».

Семен Непорадний

«..був кремезний козак літ тридцяти». «Одягнений у широчезні, як море, червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка була подерта і замащена та на грудях широко розхристана». «… на Січі мав славу неабиякого силача», «митець був арканом орудувати».

Андрій Недоля

Умілий керівник козаків, визволитель бранців. «… так і заходився «привітати» татар».

Остап Тріска

«.. мотав усе на вус, бо вже мав у голові готовий план…» «Він поліг перший. Він стримав на собі цілу татарську навалу».

Павлусь Судак

« ... їздив на коні, стріляв з лука та з рушниці. Був веселий, і за це його всі полюбили. Девлет-гірей наказав видати йому гарну одежу, і тепер годі було в ньому впізнати того обідраного невільника, кінського пастуха».

-  Які з персонажів твору є другорядними? Чому ви так вважаєте? (Усі, окрім Павлуся. Вони з’являються  епізодично й допомагають повніше розкрити образ головного персонажа. Навколо ж Павлуся розгортаються всі події у творі.)

  1. Робота з епіграфом (слайд 9). На вашу думку, до кого з героїв твору якнайкраще підходить прислів’я, яке стало епіграфом нашого уроку?

Учитель. Я погоджуюся з вами, дійсно, у центрі повісті – неймовірна історія Павлуся, який урятував із татарського полону сестру .

- Робота з текстом. Знайдіть у тексті повісті фрагменти, де зображено Павлуся?

7. Мозкова атака.

  1. Чим прославився рід Судаків і чому він був нечисельним?
  2. Чому Павлусь вирішив сам рятувати сестру?
  3. Чи кожна людина прийме саме таке рішення? Чому?
  4. Які враження залишилися у хлопця після перебування  серед козаків? Чого він від них навчився?
  5. Чим можна пояснити те, що рішення батька й старшого брата припинити пошуки Ганни не зупинили Павлуся?
  6. Яких страждань зазнав хлопець, перебуваючи в неволі?
  7. ­­Чому Павлусь, розміркувавши та заспокоївшись, зрадів, що потрапив до татар?
  8. Як він поводився з ними?
  9. Чому хлопець не став просити чумаків викупити його?
  10.  Про які риси характеру це говорить?
  11.  Чим Павлусь відрізнявся від інших бранців?
  12.  Чи врятував хлопчик свою сестру?
  13.  Які риси характеру виявив при цьому?

Орієнтовні якості Павлуся (слайд 10)

Вольові  якості:

Почуттєві  риси:

цілеспрямованість і наполегливість;

вірність;

мужність і витримка;

сердечність і доброта;

незламність і твердість;

кмітливість і винахідливість;

готовність на самопожертву;

любов до сестри, родини, рідного краю;

ненависть до гнобителів рідного народу, зрадництва

вміння реально оцінювати ситуацію й знаходити вихід із найскладнішої;

 

уміння бути вдячним;

 

уміння пробачати

IV. Підсумок уроку. Оцінювання.

1. Проблемні запитання:

- Чи можемо ми назвати Павлуся романтичним героєм?(слайд 11)

    (Так, бо цей хлопчик потрапляє у складні ситуації, зазнає різних пригод, але завдяки своїй сміливості та розуму з честю виходить зі скрути, рятує інших, поєднуючи в собі силу, сміливість із ніжністю, щирою любов'ю та товариськістю).

- Коли Павлусь ,обдуривши батька й брата, втік шукати сестру, Недоля сказав: «Якщо   хлопець із цього вийде цілим, то   знайте, що   з нього Кошовий буде»

          Як, на вашу думку, буде чи ні?(слайд 12)

2. Заключна бесіда.

- Тож які риси Павлуся ми візьмемо з вами у своє самостійне життя? (Діти відповідають)

- Про що запитали б Павлуся?( А чому ти вирішив стати козаком? Чи було тобі страшно? Про що ти мрієш?)

- Що можна б порадити Павлусеві?

V. Домашнє завдання (слайд 13).

1. Опрацювати стор. 86       (підручника), вивчити визначення.

2. Написати листа Павлусеві з порадами (подається орієнтовна структура листа, слайд 14)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

\

Додатки

Любі друзі!

У лихолітній час в історії України, коли татарськими набігами руйнувались, стиралися з лиця землі українські села, а їх мешканці гинули або зазнавали жахливої долі полонян, утворилося козацтво.

У нашому музеї Ви побачили, як жили запорожці, почули про обряди та звичаї козаків. Сподіваємось, що подумки Ви змогли перенестись у козацьку епоху і уявили себе оборонцями рідної землі.

Радимо Вам відкрити для себе творчість А.Чайковського, пройтися окремими сторінками козацької слави, сягнути ще раз в добу козаччини. Мабуть, дехто з вас теж назвав би свого пращура козаком. Кожен свідомий українець вважає себе нащадком і спадкоємцем козаків. Але не кожен зміг би ним стати.

Тож бажаємо Вам не осоромити свій рід і бути гідними нащадками козацької слави.  Візьміть  у життя невеличкі, але мудрі,  поради, які допоможуть у цьому складному світі стати справжніми лицарями-козаками.

– Якщо  ви чесні і відверті, то люди будуть обманювати вас. І все ж будьте чесними і відвертими!

– Те, що ви будували роками,  може бути зруйноване в одну мить. І все ж будуйте!

– Люди потребують допомоги, але вони згодом дорікатимуть вам за неї. І все ж допомагайте людям!

– Якщо ви досягнули безмежного щастя, вам будуть заздрити. І все ж будьте щасливими!

– Добро, яке ви зробили сьогодні, люди забудуть завтра. І все ж творіть добро!

Охоронці старовини.

Картка-орієнтир

Героїчні риси

Так

Ні

  • боротьба козаків з татарами
  • захист вітчизни
  • побратимство
  • вірність вірі та присязі
  • готовність       до       подолання труднощів

 

 

Висновок: твір «За сестрою» має/не має героїчні риси

 

 

Картка-орієнтир

Романтичні риси

Так

Ні

Головний герой

  • потрапляє у виняткові,  незвичайні обставини,
  • переслідує благородну мету,
  • виявляє незвичайну кмітливість

 

 

Висновок: твір «За сестрою» має/не має романтичні риси

 

 

Картка-орієнтир

Ознаки оповідання

Ознаки повісті

Обсяг: малий

Обсяг: великий

Кількість головних героїв: найчастіше 1

Кількість головних героїв: 2-3

Кількість подій у житті головного героя: 1-2

Кількість подій у житті головного героя: багато

Описи (портрети, пейзажі, інтер’єр): є, але непоширені

Описи (портрети, пейзажі, інтер’єр): є, їх багато, вони поширені

Тривалість подій: 1-2 дні

Тривалість подій: довго

Висновок : твір «За сестрою» - …

 

docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
4427
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку