ТЕМА: Англія в XI – XVI ст.
Мета:
Обладнання: підручник Гісема О.В., карта «Середньовічна Європа»
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
1. Перевірка готовності класу до уроку.
2. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
З метою активізації пізнавальної діяльності учнів учитель пропонує виконати вправу «Пароль», під час якої діти по черзі називають терміни, дати, події, персоналії, пов'язані із попередньою темою( Столітня війна, Пуатьє, Фландрія, Філіпп I, Жакерія, 1302 р. тощо).
3. Перевірка виконання домашнього завдання. Повторення навчального матеріалу.
Варіантом організації цього етапу уроку може бути графічний диктант (речення правильне +, ні -)
1) Засновником династії Капетингів був Гуго Капетинг +
2) Король Людовік IX Святий брав участь у сьомому і восьмому хрестових походах +
3) Філіпп IV Красивий започаткував створення єдиної грошової одиниці по всій території Франції -
4) Авіньйонський полон пап пов'язаний з королем Людовіком XI -
5) Уперше Генеральні штати скликали у Франції в 1302 р. +
6) У битві при Пуатьє французьке військо завдало поразки англійцям -
7) Людовіком XI завершив об'єднання Франції +
8) Бургундія – остання територія, приєднана до володінь короля -
II. Основний етап.
План
Робота в групах :
1 група (1 абзац,с.156 -157). Застосовуємо прийом «Постав питання». Учні мають ознайомитися з текстом та поставити до нього запитання:
2 група (2 абзац ,с. 157). Учні опрацьовують текст, в якому йдеться про проведений за наказом короля перепис населення. Після цього вони мають висловити головну думку фрагменту:
а) одним реченням, б) словосполученням, в) одним словом
(Прийом «Коротше – ще коротше»).
Речення записується в зошит ( Мета перепису 1086 р. полягає в тому, щоб
з'ясувати кількість платників податків в Англії).
Словосполучення ( «Книга страшного суду»).
Слово (Рабство).
3 група (4 абзац , с.157). Робота з підручником.
Запитання до учнів: Яке правило васалітету запровадив король? ( Навести
факти з тексту підручника).
4 група (5 абзац, с.157). Вільгельм I зміцнив державний апарат .
Завдання : Вставити пропущені слова : Країна ---- ……. ----шерифи --- ………. .
Прийом «Займи позицію». Як ви вважаєте, завоювання Англії Вільгельм I покращили чи погіршили ситуацію в Англії? ( Відповіді учнів: Вільгельм I зміцнив королівську владу, перетворив Англію на централізовану державу).
Написати вірш у стилі сенкан
Вільгельм I
Жорстокий, рішучий
Завоював, поділив, наказав
Перетворив Англію на централізовану державу
Король
2.На цьому етапі уроку організовуємо самостійну роботу учнів з текстом підручника (с.159). Пропонуємо скласти «Кластер» - це графічний прийом систематизації матеріалу про період правління Генріха II, який започаткував династію Плантагенетів.
3.Після смерті Генріха II Англією правили його сини Річард I Левове Серце та Іоанн Безземельний. Послаблення королівської влади Іоанна Безземельного: визнав себе васалом папи, під тиском баронів підписав Велику хартію вольностей.
Цікава інформація про Велику хартію вольностей. Оригінальні статті були написані на пергаменті, латиною. Кожен з них був скріплений великою королівською печаткою за допомогою бджолиного воску і смоли. Більшість з них не збереглася. Оригінали хартії мали суцільний текст. Сучасна нумерація 63 статей була зроблена лише в 1759 р.
На основі аналізу тексту Великої Хартії вольностей ( с.161) заповніть таблицю. Порівняйте свої результати з однокласниками.
Основні питання |
Як Хартія захищала інтереси різних верств англійського населення |
Становище церкви |
|
Права вільної людини |
|
Права загальної ради |
|
Вольності Лондона та інших міст |
|
Права, які надавались купцям |
|
Стягування податків |
|
Як штрафували людину |
|
4.Уперше в середньовічній Західній Європі виник станово – представницький орган влади – парламент. Остаточно він сформувався за правління короля Едуарда I. Пропонуємо учням опрацювати 2 абзац с.163, де розповідається про особливості англійського парламенту. Доречно порівняти станово – представницький орган влади у Франції та Англії, використовуючи «Діаграму Венна».
Спільні риси : 1) станово – представницькі органи влади
2) входили до обох парламентів духовенство, феодали та міщани
3) селяни, бідні міщани не були представлені в парламенті
4.Війна Червоної та Білої троянд - низка громадянських конфліктів у Англії між родинами Ланкастерів та Йорків у період між 1455 та 1487 роками. Війна закінчилася встановленням на англійському троні династії Тюдорів. Свою назву війна одержала від символів родин Йорків та Ланкастерів
Випереджувальне завдання – повідомлення учня про війну Червоної та Білої троянд.
III. Завершальний етап.
1.Систематизація, узагальнення вивченого матеріалу на уроці. Контроль навчальних досягнень.
Пропонуємо учням вправу «Добери пару».
2. Підведення підсумків уроку. Рефлексія.
Вправа «Мікрофон»: Сьогодні на уроці я дізналася (дізнався), що…
Для мене виявилося несподіваним, що….
Мене найбільше вразило…
Після цього уроку я зможу…