Тема. Англія в XVI ст.
Мета: показати, що головною особливістю Англії є швидкий темп ринкових відносин, а місцем вигідного вкладання капіталу була аграрна сфера; з’ясувати суть процесу огороджування та його наслідки, розкрити особливості реформаційного руху в Англії; визначити роль Єлизавети І в зміцненні англійського абсолютизму; розвивати в учнів уміння давати характеристику історичним діячам, визначати їх місце в історичному процесі, аналізувати історичні явища та події, визначати їх суть, працювати з джерелами інформації; викликати в учнів зацікавленість до подій минулого.
Основні поняття: обгороджування, «нові дворяни», паупери, мануфактура, «Криваве законодавство», англіканська церква.
Обладнання: ноутбук, історичні джерела, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть:
-визначати передумови стрімкого піднесення Англіїв XVI ст.;
-називати імена видатних постатей цього періоду;
-з’ясовувати особливості реформаційного руху в Англії, суть процесу огороджування та його наслідки;
-визначати характерні риси абсолютної монархії в Англії;
-порівнювати абсолютну монархію Франції та Англії.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Тема уроку зашифрована у вигляді ребусу (слайд 1). Учні розгадують ребус і дізнаються тему уроку. Визначаються очікувані результати (кому належала влада, розвиток господарства, видатні постаті та правителі даного періоду, діяльність монархів).
ІІ . Актуалізація опорних знань учнів
Учні отримують покликання на онлайн-дошку і складають відомі їм поняття або терміни, які вивчалися у 7 класі до віртуальної скрині. https://jamboard.google.com/d/1wON7SzHP_EvN1zL2TSQ1WYqe7AmdYEqlz1WM2a5pO3w/viewer?f=0
- Подивіться уважно на хмаринку слів і пригадайте, яка династія прийшла до влади в Англії внаслідок війни Червоної і Білої троянд (слайд 3).
Робота з термінами
Абсолютизм-
Монархія-
IІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
а) Зміцнення королівської влади (слайд 4)
Робота зі схемою
Учні опрацьовують схему і визначають як як здійснювалося управління Англією Генріхом VІІ.
-Чи можемо сказати, що в Англії формується абсолютизм?
- Чи відрізняється правління Генріха VІІ від від правління французьких королів?
-Яку роль відігравав парламент?
б) Розвиток мануфактур
Розповідь вчителя
Головна особливість соціально-економічного розвитку Англії в 1540—1640 рр. полягала в тому, що вона просувалася капіталістичним шляхом набагато швидше за інших. І трапилось це з тієї причини, що інтенсивне руйнування середньовічного господарства в селі почалося набагато раніше, ніж у місті. Справа в тому, що англійське сільське господарство, яке здавна було пов’язане не тільки з внутрішнім, але й із зовнішнім ринком (перш за все вивезення вовни), набагато раніше від промисловості стало вигідним об’єктом прибуткового вкладення капіталу, сферою капіталістичного типу господарства.
Отже, як ми бачимо, в Англії швидким темпами розвиваються мануфактури. Відбуваються зміни в англійському суспільстві. Це капіталістичний спосіб виробництва. Головною галуззю стало виробництво сукна (слайд 5).
в) Обгороджування
Розповідь вчителя
Вівчарство та виробництво сукна в Англії ще з періоду раннього Середньовіччя давало найбільше прибутків до королівської скарбниці. Сукно вважалося «найкоштовнішим продуктом королівства», (слайд 6, 7) адже до XVІ ст. до інших країн спочатку вивозили необроблену вовну, а потім почали переправляти більше сукна. Розводити овець стало вигідніше, ніж вирощувати хліб, але для їхнього випасу потрібні були великі пасовища. Тому ці мирні тварини мимоволі виявилися ворогами десятки тисяч селян.
Робота з документом
-Прочитайте уривок з твору Томаса Мора і скажіть, що мав на увазі автор, коли писав, що «вівці поїдають людей» (слайд 8).
Метод «Рамка цілі» Метод передбачає чотири етапи:
1. Мета (Чому? Навіщо? Для чого?)
2. План( Як? Яким чином?)
3. Дія (Що? Де? Коли?) За цим алгоритмом діти опрацьовують підпункт питання «Обгороджування» за текстом підручника.
4. Результати (Які наслідки? Які підсумки?) (слайд 9)
Зразок учнівської відповіді: Мета: захопити землі селян і перетворити їх на пасовиська для овець, які давали вовну, яка, у свою чергу, забезпечувала величезні прибутки для дворян.
План: «обгороджування». Дія: у будь-який спосіб дворяни захоплювали громадські землі і зганяли селян з їхніх ділянок. Загарбані землі зазвичай обгороджувалися частоколами, парканами, канавами, чагарниками і здавалися в оренду фермерам-вівчарам. Результат: в Англії з’явилась величезна кількість знедолених, які вимушені були продавати власну робочу силу власникам мануфактур і великих ферм. До того ж, знедолених було так багато, що Тюдори мали видати жорстокі закони, які отримали назву — «Криваве законодавство».
г) «Криваве законодавство» Розповідь вчителя (слайд 10)
Десятки тисяч людей, зігнаних із землі, ставали жебраками. Уряд видав проти них жорстокі закони. В одному з актів «Королівських статутів» зазначалося: «Кожного, хто цим актом визнається бродягою або впертим жебраком… роздягти догола вище пояса та привселюдно бити батогом, доки його або її спина не вкриється кров’ю…». Якщо він попадався вдруге, йому відрізали вуха, ставили на обличчі тавро розпеченим залізом та ув’язнювали. Спійманих утретє вішали як найзапекліших злочинців, тому на всіх дорогах і майданах височіли шибениці. У першій половині ХVІ ст. в Англії було страчено понад 70 тис. осіб. Щоб не потрапити на шибеницю, селяни наймалися на будь-яку роботу за мізерну платню. Це цілком влаштовувало власників мануфактур.
Отже, основні явища, що характеризують Англію на початку XVІ ст. це:
2. Королівська реформація
Бесіда
-Що таке Реформація?
- Де і коли розпочалася Реформація?
- Яка церква утворилася внаслідок Реформації?
а) «Англійський папа» (слайд 11)
Бесіда.
- Так, саме король Генріх VІІІ провів Реформацію і його самого почали називати «англійським папою».
- Як ви вважаєте, чому саме король розпочав Реформацію в Англії?
- З якою метою?
-Хто його підтримував і чому?
Розповідь вчителя
Так, саме дружини Генріха стали приводом до Реформації. Не діждавшись дозволу Риму на розлучення Генріх звернувся до слухняного парламенту, який дав згоду на розлучення і одруження, а в 1534 році видав «Акт про супрематію», в якому проголосив англійського короля главою англіканської церкви. Реформація в Англії проходила неоднозначно і чергувалася із Контрреформацією.
3.Англія за правління Єлизавети І (слайд 12)
Розповідь вчителя
а) Жінка, яка вміє діяти мужньо
Королева заохочувала створення мануфактур, великих торговельних компаній, підтримувала винахідників.
б) Пірати королеви Єлизавети. Розгром «Непереможеної армади»
Розповідь вчителя (слайд 13)
Бесіда за запитаннями.
1) Як ви гадаєте, чому в XVI ст. на океанських просторах лютували пірати?
2) Як Єлизавета І ставилася до піратів?
3) Чи можна вважати Ф. Дрейка піратом? Чому?
4) Чи можна виправдати піратство, якщо це йде на користь державі?
в) «Війна двох королев» (слайд 14, 15)
Отже, за період свого правління Єлизавета І:
-розвивала мануфактури та торгівлю;
- поширила свою владу на Шотландію;
- остаточно завоювала Ірландію;
- підірвала морське панування іспанців;
- підтримувала грабіжницькі напади англійських піратів на іспанські кораблі та колонії («Грабуй награбоване»).
Розповідь вчителя (слайд 16)
Пройшло вже більше чотирьох століть, коли правила Єлизавета І. Але ми знаємо не менш відому і не менш впливову королеву, яка зовсім недавно покинула нас – Єлизавету ІІ. Порівнюючи цих двох королев, можна сказати, що вони і дипломатією своєю, і правилами двору, і реформами, і своєю силою волі дуже схожі.
ІV. У загальнення та систематизація знань
1.Тест
https://naurok.com.ua/test/angliya-v-xvi-st-1220345.html
Повертаємось до нашої скрині, яка була на початку уроку і спробуємо пояснити всі нові поняття, які вивчили на уроці перетягуючи їх до скрині (робота з онлайн-дошкою).
Обгороджування, паупери, джентрі, реформація «згори», Акт про супрематію, протекціонізм, англіканська церква, мануфактура.
V. Домашнє завдання
1) Опрацювати §14.
2) Створити фейсбук-сторінку Єлизавети І (за шаблоном).