7 клас.
Тема. «Антарктида – полярний материк»
Мета уроку: виявити особливості унікальності і своєрідності географічного положення, природи Антарктиди; дати уявлення про відкриття, сучасні дослідження на материка, познайомити з природними особливостями та екологічними проблемами материка; розвивати пізнавальний інтерес до географії, уміння працювати з підручником (виділяти головне), картами географічного атласа, складати схематичний конспект (ментальні карти) самостійно мислити, робити висновки; виховувати патріотичні, екологічні та естетичні почуття.
Обладнання: настінна карта «Антарктида», підручники, географічні атласи, роздатковий матеріал: аркуш - форматом А-4, набір фломастерів, кольорових олівців.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Географічна естафета. Робота з настінною картою.
ІІ. Мотивацій навчальної діяльності:
Розповідь учителя «Королева холоду», «безлюдний континент», «царство завірюх і вітрів»,«світовий холодильник», «край землі»... так називають цей унікальний материк, що не схожий на жоден континент світу.
Це – велетенська льодова пустеля. –
Про який же материк сьогодні піде розмова? - І чому його так називають?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Робота в групах (самостійна робота)
І група – географічне положення материка Антарктиди (ключові слова: най південніший материк,невеликий за площею, Південне полярне коло, полярні широти, південний полюс - всі береги дивляться на північ, чотири океани, Антарктика, айсберги.)
ІІ група – дослідження та освоєння Антарктиди (Джеймс Кук, Уїльям Сміт, 28 січня 1920 року, Ф.Белінсгаузен, М. Лазарев, Р.Амудсен -14 грудня 1912, Р.Скот-18 січня 1912, материк науки, миру, міжнародного співробітництво, відсутність кордонів, українська станція «Академік Вернадський»;
ІІІ група – геологічна будова, рельєф материка(антарктична платформа, герцинська, альпійська складчастість, два поверхи: льодовиковий та корінний, середня висота 2040, Трансантарктичні гори, масив Вінсон-5140м., вулкан Еребус, шельфові льодовики);
ІV група – клімат (найнижча температура - 89,20С, Полюс холоду, гас ріжеться, зледеніння, полярна ніч, стокові вітри, полярний кліматичний пояс, пустеля);
V – рослинний та тваринний світ (антарктичні пустелі, оазиси, мохи, лишайники, синьо-зелені водорослі, пінгвіни, альбатроси, пташині базари, тюлені, морські слони, леопарди, сині кити, 1967 рік – охорона);
VІ – природні багатства (корисні копалини, водні ресурси, прісна вода, льодовики, транспортування айсбергів, нові технології);
VІІ – екологічні проблеми (туристи, природні, історичні об’єкти, магазин сувенірів,станція «Академік Вернадський», побутове сміття, відходи, серйозна небезпека, унікальність тварин)
IV. Закріплення матеріалу.
Виступи учнів, за результатами роботи.
Складання загальної ментальної карти «Антарктида».
V. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф підручника, вивчити географічні поняття та об’єкти.