7 клас
Мета: дослідити взаємозв’язок між тектонічною будовою материка і рельєфом, ознайомити учнів з рельєфом та корисними копалинами Північної Америки; розкрити роль вулканізму та давнього зледеніння у формуванні рельєфу Північної Америки, розвивати логічне мислення; розвивати вміння працювати з тематичними картами, аналізувати, порівнювати, знаходити зв’язок між етапами пошуково-дослідницької діяльності, виховувати повагу до думки інших, самостійність.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Північної Америки, фізична карта півкуль, атласи, підручники, таблиці.
Опорні та базові знання: платформа та її будова, загальні риси рельєфу материків тропічних широт, періоди горотворення, корисні копалини та їх зв’язок з тектонічною будовою, вулканізм, зледеніння, особливості формування рельєфу, встановлення причинно-наслідкових зв’язків у формуванні рельєфу, розміщенні корисних копалин.
Географічна номенклатура: низовини: Примексиканська, Приатлантична; рівнини: Великі, Центральні; гори: Кордільєри (г. Мак-Кінлі), Скелясті, Аппалачі (г. Мітчелл); Лаврентійська височина.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги, визначення мети і завдань уроку.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Гра Географічна естафета.
Учні по черзі виходять до дошки показують материки.
- Найжаркіший материк, - Найсухіший материк, - Найхолодніший материк,
- Найвологіший материк,- Найвищий материк, - Материк біля якого розташований найбільший острів у світі, - Материки які розташовані у південній півкулі, - 2 Материки які утворюють одну частину світу.
2. Прийом «Пошта»
Необхідно вставити географічні об’єкти в свою колонку
Африка |
Австралія |
Антарктида |
Південна Америка |
Північна Америка |
Влк.Кіліманджаро Оз. Чад Пустеля Сахара Р.Ніл |
Озеро Ейр Великий вододільний хребет р.Мюрей п.в.Кейп-Йорк |
Влк. Еребус море Росса Земля королеви мод |
Г.Анди Р.Амазонка Ніагарський водоспад Ла-платська низовина оз. Тітікака |
П-в Каліфорнія Т.Гольфстрім Мексиканська затока м. Марьято |
IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
1. Розгадати кросворд
|
|
|
|
|
|
|
Б |
Р |
а |
з |
и |
л |
ь |
с |
ь |
к |
е |
Г |
в |
і |
а |
н |
с |
ь |
к |
Е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
т |
Л |
а |
с |
|
|
|
|
|
|
|
|
А |
м |
а |
з |
о |
н |
с |
Ь |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Є |
в |
р |
а |
з |
і |
я |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Е |
Ф |
і |
о |
п |
с |
ь |
к |
е |
|
|
1. Плоскогір’я на сході Південної Америки
2. Плоскогір’я на північному сході південної Америки
3. Гори на північному заході Африки
4. Найбільша низовина у світі
5.Материк на якому розміщені найвищі гори в світі
6 Нагір’я на сході Африки
1. Прийом «Здивую всіх!»
Учитель. Сьогодні ми здійснимо подорож Північною Америкою. Ми подолаємо вершину г. Мак-Кінлі з висотою 6194 м, опустимось у Долину Смерті на 86 м нижче рівня моря, помандруємо ідеально плоскими рівнинами, відвідаємо знаменитий Великий каньйон, сфотографуємось на фоні вулканів та у карстовій печері.
IV. Вивчення нового матеріалу 1. Прийом «Творча лабораторія» Складання схеми
Запитання: 1 Що таке рельєф
2. На які форми ділиться рельєф?
Як діляться за висотою рівнини, гори
Рельєф
Рівнини Гори
Низовини 0-200м Низькі- 700-1000м
Височини 200-500м Середні – 1000-2000м
Плоскогір’я – 500-700м Високі -2000 і більше
Робота в групах з картами атласу
І група – вивчає рівнини
ІІ група – вивчає гори
План
1. Назва форм рельєфу.
2. Де розташовується
1. Прийом «Проблемне питання»
Як ви розумієте ці слова? Г. Горшков писав: «У рельєфі нічого випадкового немає. Кожна рисочка рельєфу, від самої глибокої западини до самої високої гори, чимось пояснюється і чимось обумовлюється».
2. Прийом «Творча лабораторія»
Учні досліджують взаємозв’язок між тектонічною будовою материка і рельєфом, використовуючи тематичні карти
3. Прийом «Продовж речення»
• В основі материка Північна Америка лежить... (Північна Американська платформа)
• Виходи кристалічних порід на поверхню утворюють... (Канадський щит)
• На заході розташовані області... складчастості. (Альпійської)
• В центральній частині материка розташована давня... (Докембрійська) платформа, а на півдні... (молода) платформа.
4. Прийом «Географічна лабораторія»
На контурній карті умовними знаками позначити:
5. Прийом «Творча лабораторія»
Встановити взаємозв’язок між тектонічними структурами і формами рельєфу. Заповнити таблицю (це завдання вже проговорювалось на початку уроку, а в другий раз іде як закріплення у вигляді таблиці). Спочатку заповнюються перша і друга колонки.
Корисні копалини |
Форми рельєфу |
|
Платформи |
||
Канадський щит |
Магматичні, метаморфічні породи (умовні знаки) |
Лаврентійська височина |
Осадовий чохол Північноамериканської платформи (плита) |
Осадові породи (умовні знаки) |
Великі рівнини. Центральні рівнини |
Молода платформа (осадовий чохол) |
Осадові породи (умовні знаки) |
Примексиканська низовина. Приатлантична низовина |
Складчасті області |
||
Каледонська, герцинська складчастість |
Осадові (умовні знаки) |
Аппалачі — г. Мітчелл, 2037 м |
Альпійська складчість (зіткнення літосферних плит) |
Магматичні, осадові (умовні знаки) |
Кордільєри г. Мак-Кінлі, 6194 м |
6. Робота в групах
Завдання 1. Встановити взаємозв’язок між геологічною будовою і корисними копалинами. Заповнити другу колонку таблиці.
Завдання 2. Порівняти рельєф Північної Америки і Південної Америки. Знайти схожі риси. (Гірські хребти простягаються переважно в меридіональному напрямку; гори на заході, рівнини на сході; розвинений вулканізм (кайнозойський вулканічний пояс); молоді гори — Кордільєри, Анди) та відмінні риси — на сході Північної Америки — старі гори Аппалачі.
Завдання 3. З’ясуйте, які сили крім внутрішніх будуть впливати на формування рельєфу материка. (Виявлення ролі давнього зледеніння. Вплив поверхневих вод на формування рельєфу розглядається на прикладі р. Колорадо (Великий Каньйон). Тут же згадується найдовша у світі карстова печера — Мамонтова-Флінт.)
Підсумки результатів виконання роботи.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом «Географічний практикум»
Завдання. Назвіть основні форми рельєфу Північної Америки та покажіть їх на карті. Чим пояснюється різноманіття форм рельєфу?
Прийом «Мікрофон»
1. Які спільні риси наявні в рельєфі Північної та Південної Америки? Чим це можна пояснити?
2. Яку роль відіграло давнє зледеніння у формуванні рельєфу Північної Америки?
3. Чому в Кордільєрах багато родовищ рудних корисних копалин? Чим пояснюється різноманіття корисних копалин на території Північної Америки?
VI. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок»
• Більша частина Північної Америки розташована в межах платформи, переважає рівнинний рельєф.
• На заході — молоді гори Кордільєри, а на сході — давні гори Аппалачі.
• На формування рельєфу впливають не тільки внутрішні сили, а і зовнішні.
• Територія материка зазнала впливу давнього зледеніння, що вплинуло на рельєф.
• Особливості геологічної будови материка зумовили наявність різноманітних покладів корисних копалин.
VII. Домашнє завдання
• Опрацювати відповідний текст підручника.
• Закінчити роботу на контурній карті.