Тема уроку Апостроф. Розвиток уміння вживати апостроф після букв Б П В М
Ф Р перед Я Ю Є Ї, що позначають два звуки, переносити слова з
апострофом.
Мета уроку Дати поняття апострофа, засвоїти правила вживання апострофа,
правило переносу слів з апострофом; розширювати словниковий
запас учнів;
розвивати увагу, мовлення, навички парної роботи, орфографічну
грамотність;
виховувати наполегливість у роботі, любов до української мови.
Тип уроку : засвоєння нових знань.
Обладнання: телевізор, малюнок хом ‘яка, в’ юна, конверти з прислів ‘ями,
кольорові олівці.
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
ІІ ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
ІІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НИВИЧОК
-Подивіться уважно на малюнки і скажіть хто це ? що це?
Хом ‘ як пір ‘ я
Комп ‘ ютер
-Діти, подивіться дуже уважно на ці слова. Що в записі цих слів є для вас нове, незвичне або те, про що ви мало знаєте. (Це ось такий знак ‘)
VІ ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
V. ПЕРВИННЕ УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Правило вживання апострофу
1.1. Гра «Дослідники»
-Подивіться мультфільм та дайте відповідь на таке питання : «На місці якого звука слід ставити апостроф?»
https://www.youtube.com/watch?v=4ffp5-M2yCY
б) Колективне виконання впр 135
- Прочитайте та запишіть слова, подані у вправі 135. Назвіть букви, між якими стоїть апостроф. ( Працюємо синім і червоним олівцем. Букви перед апострофом обводимо червоним олівцем, а ті, що після апострофа – синім)
Сім ‘я, б ‘ ють, п ’ ють, Ареф ’ єв, солов ’ ї, бур ’ ян.
-Зробими висновок про вживання апострофа. Після яких букв ставимо апостроф? Перед якими?
-Перевіримо, чи правильним був наш висновок. Прочитайте правило на с. 58
Апостроф ставиться після букв Б П В М Ф Р перед Я Ю Є Ї ,які позначають два звуки [йа], [йу], [йе] ,[йі].
()Н
-А чи до такого ж висновку дійшли Мовка і Суржик? Увага на екран.(Вмикаю продовження мультфільму. До такого ж висновку дійшли і вони).
2. Складання звукової моделі слова хом ‘ як.
Фізкультхвилинка
3. Тренування у вимові слів з апострофом.
- Приготуйте свої долоньки. Нагадую, що слова з апострофом вимовляються роздільно. Тож вам потрібно буде роз єднати долоньки тоді, коли ви почуєте звук [й]та роздільну вимову.(Слова з вправи 135)
-Діти, апостроф – орфограма. Апостроф звука не позначає.
4.Правило переносу слів з апострофом
-Як же правильно переносити слова з апострофом? Прочитаємо правило.
При переносі слів апостроф не відокремлюється від попередньої букви.
-Запам’ ятайте це правило .
VІ. ОСМИСЛЕННЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Фронтальна робота біля дошки. Впр. 136.
2.Робота в парі. Складання прислів ‘я.
Пташка красна пір ям, а людина ім’ ям.
-Відкрийте конвертики та дістаньте частини прислів ‘я. Складіть його. Запишіть в зошит.
-Зробіть звукову модель слова ім’ям (І варіант), пір ‘ям, (ІІ варіант).
-Поділіть ці слова для переносу.
3.Вибірковий диктант.
-Послухайте слова. Приготуйте смайлики зеленого та червоного кольору. Якщо ви почуєте роздільну вимову та звук [й], то покажіть зелений смайлик. Це означатиме, що слово слід писати з апострофом. Червоний смайлик покажіть тоді, коли не почуєте роздільної вимови та звука й. Вправу спочатку виконуватимемо усно, а далі письмово самостійно.
М ята, рядочок, п ятий, Мар яна, рясний. (усно). Письмово: б ‘ють, п ‘ють, в ‘язати, Рєпін, в’ юн, сім‘я.
-Подивіться на екран телевізора. Виконайте перевірку.
-Хто такий в юн? (показую малюнок)
В'юн – це риба. Дуже невибагливий до умов існування й може жити там, де інші риби відсутні. Здатний дихати зябрами, поверхнею шкіри й за допомогою кишечнику, який густо оплетений капілярами. При нестачі кисню в’юн піднімається до поверхні води, захоплює ротом повітря й пропускає його через кишечник, видаючи звук, що нагадує писк. При пересиханні водойми він впадає у сплячку, завдяки чому потреба організму в кисні знижується. При висиханні водоймища в’юн заривається в мул і повертається у воду лише після дощів. У зв'язку з цим його можна зустріти в сильнозамулених озерах, річках, заплавах, де він постійно перебуває біля дна або занурюється в мул. У таких місцях ця риба зустрічається зграйками. Велику частину дня в'юн виявляє незначну активність і лише з настанням сутінків та вночі виходить на пошуки їжі.
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Інтерактивна вправа «Кубування»
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ