Урок. Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці

Про матеріал
Медіаграмотність. Використання медіавправ на уроках зарубіжної літератури. Створення матеріалів для stories в соціальній мережі Instagram.
Перегляд файлу

Тема №3: Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження  жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці. Створення матеріалів для stories в соціальній мережі Instagram.

Мета:

Мета: ознайомити учнів зі збіркою арабських народних казок "Тисяча й одна ніч" у цілому та циклом казок "Синдбад-Мореплавець", що входить до цієї збірки; показати особливості збірки, в якій казки об'єднані завдяки оповідачці Шахразаді; розкрити специфіку сюжетотворення казок "Тисяча й однієї ночі"; дати загальну уяву про подорожі Синдбада та детально проаналізувати історію його третьої мандрівки; розвивати учнівське вміння цілісно сприймати твір та детально досліджувати ключові моменти та епізоди; вчити п'ятикласників повільному вдумливому прочитанню й осмисленню текстів.

Предметні компетентності

знає про культуру ведення сторінок в соціальних мережах;

знає, які ризики можуть бути у випадку некоректної подачі інформації у власному мікроблозі;

будує висловлення в публіцистичному стилі, з використанням норм та правил усного й писемного мовлення.

медіакомпетентність:

уміє працювати з різними видами інформації, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості);

уміє інтерпретувати, критично аналізувати медіатексти;

здійснює пошуково-дослідницьку діяльність (знаходить, сприймає, аналізує, оцінює, систематизує, зіставляє різноманітні факти та відомості);

критично мислить стосовно медіатекстів;

самостійно створює медіатексти.

Ключові компетентності

Спілкування державною мовою: реагувати мовними засобами на повний спектр соціальних і культурних явищ (у школі, громадських місцях, удома, на дозвіллі); здійснювати адекватний змістові й умовам спілкування добір мовно-виражальних засобів; володіти засобами української мови – її стилями, типами, жанрами.

Інформаційно-цифрова компетентність: уміння: діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність; критично застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, обміну інформацією з навчальною метою; грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі.

 

Тип уроку:

Обладнання:

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Посмішкою друзів

Давайте привітаєм.

Підручники на парті.

Теорію знаєм.

Ручка у руках.

Зошити відкриті.

Урок літератури.

Добрий день вам, діти.

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Казка в гості завітала,

Всіх нас , друзі, об’єднала.

Будем вірно ми дружити,

Буде вічно казка жити.

1. Бесіда:

- Що називається казкою? (Казка — це розповідний народно-поетичний або писемно-літературний твір про вигадані події, вигаданих осіб, іноді за участю фантастичних сил)

- На які види поділяються казки? (Чарівні, побутові і казки про тварин)

- Які споконвічні мрії народу знайшли відображення в казках? (Віра в справедливість, дружбу, вірність, чесність..,)

Найголовніша особливість казки – художня вигадка. Розвиток подій у ній, або ж сюжет, завжди чіткий, дохідливий, позбавлений надмірних деталей, описів та розмірковувань. Риси персонажів у казці перебільшені. То ж, коли читаєш казку, немає чого дивуватися.

Попри близькі сюжети казки різних народів світу мають і певні ознаки, свій національний колорит, елементи побуту, географічні деталі.

 

IIІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Казка вчить, як треба жити,

І любов у серці мати.

Доброту завжди творити,

На чуже не зазіхати.

 

Чесним і хоробрим бути,

Шлях пройти, усе здолати.

І про слабших не забути,

Та в біді допомагати.

                                  Надія Красоткіна

IV.  ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

1.Сьогодні, діти, ми з вами поринемо у світ чарівної казки й познайомимося з таємничою й цікавою арабською збіркою «Тисяча й одна ніч». Протягом уроку ми перенесемося до Єгипту, побачимо відомі всьому світу мечеті        

Наприкінці нашої подорожі вам потрібно буде написати           вам потрібно тттттт

V.  СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Історія створення циклу.

Слово вчителя

Великої популярності в багатьох країнах світу набули арабські казки, що ввійшли до збірки «Тисяча і одна ніч». Ця збірка формувалась протягом восьми століть.

Казки складав не письменник, а вигадували і передавали з покоління в покоління народи, які мешкали в Індії, Персії, Туреччині, Іраку, Єгипті.

Але остаточно відшліфувалися вони арабською мовою в XVI—XVII ст. у Єгипті. Це не випадково: Єгипет знаходився на перехресті торговельних шляхів між Індією, Аравією, Африкою та Європою.

Тут на базарах і в кав’ярнях збиралися купці, ремісники, селяни, слухали казки і розповіді мандруючих розповідачів казок із далекої Басри, Дамаска, з індійських та іранських держав.

Для європейців відкриття збірки арабських казок, легенд, оповідок та повчальних історій відбулося у XVIII столітті.

Достеменно не відомо, коли саме виникла збірка, яким був її первинний склад, адже тривалий час казки «Тисяча й однієї ночі» існували на Сході в усній формі як і належить фольклору. Таємниця формування, розвитку збірки не розгадана вченими й дотепер і викликає багато суперечок. Однак абсолютно зрозуміло, що цикл створювався впродовж декількох століть. Його творцями були люди не досить письменні, але обдаровані від природи.

2. Словникова робота

Цикл - декілька творів, які поєднуються спільним героєм та таматикою

Збірка складається з розповідей різних жанрів. Сюди потрапили навіть розповіді про реальних історичних осіб – халіфів, богословів, учених, поетів.

3. Знайомство з роздатковим матеріалом.

Картка – інформатор

Збірка арабських казок

Формувалась протягом восьми століть.

Автори – народи Індії, Персії, Туреччини, Іраку, Єгипту.

Обрамлення

Шахразада –

винахідлива дочка візира.

Шагріяр –

жорстокий султан

 

Жанри казок

 

Казки про тварин

Побутові повісті

Дидактичні казки

Пригодницько - фантастичні

 

 

4. Слово вчителя

Збірка «Тисяча і одна ніч»

Відомо, що це гігантське зібрання ще в ранній редакції мало літературну "рамку": казкам передувала оповідь про те, як жорстокий і нещадний цар Шахріяр щодня брав собі за дружину дівчину, а вранці віддавав наказ про її страту.

Насамкінець дружиною Шахріяра стала донька візира (царського міністра), гарна і мудра Шахразада, яка почала розповідати царю казки, прагнучи врятувати своє життя.

Дівчина розповідала їх щоночі до самого ранку, обриваючи оповідь на самому цікавому місці.

Щодня цар відкладав наказ про страту Шахразади, захоплений її казками. І так тривало тисячу й одну ніч. А коли настала тисяча перша ніч й дівчина закінчила останню розповідь, цар сказав їй:

— О, Шахразадо, я звик до тебе й не страчу тебе, хоча б ти не знала більш жодної казки. Не потрібні мені нові дружини, бо жодна дівчина в світі не зрівняється з тобою.”

Так Шахразада стала коханою дружиною султана Шахріяра, матір'ю його дітей, а не тільки врятувала своє життя. Але це вже заключна оповідь збірки.

Кожен, хто читав цю збірку, запам'ятає чарівність вигадки, винахідливість авторів-оповідачів, що вміють здивувати й захопити читача непередбачуваними поворотами сюжету, втручанням чарівних сил та випадку. Причому незмінно в кінці торжествує справедливість і добро, а зло виявляється покараним, яким би сильним воно не було.

Серед безлічі казок та історій, що розповіла Шахразада, були й оповіді про Синдбада-Мореплавця.

 

Казка складається із 7 частин, названих подорожами. Це розповідь про завзятого і відважного купця, який відкрив багато нових земель. Герой відправляється в подорож через допитливість, бажання пізнати щось нове.

Синдбад весь час потрапляє в незвичайні обставини, наражається на небезпеку й виявляє надзвичайну кмітливість, розум, сміливість й шляхетність.

Вчені вважають, що цикл про Синдбада народився серед арабських моряків-купців, які вели торгівлю з Індією та африканськими країнами.

Синдбад — ім'я легендарного моряка, що потрапляв у низку пригод під час морських мандрівок на схід від Африки та на південь від Азії.

Вважається, що прообразом Синдбада був китайський мореплавець доби династії Мин Чжен Хе, який мав буддистське прізвисько Саньбао — ”Три Скарби” або ”Три Дорогоцінності”. У своїх мандрівках Саньбао здійснив сім подорожей Західним океаном. Така версія існує, незважаючи на мусульманське походження імені головного героя циклу.

 

5. Особливості композиції циклу казок про Синдбада-Мореплавця:

Обрамлення, в якому зустрічаються Синдбад-Носій та Синдбад-Мореплавець, об'єднує частини циклу в одне ціле.

Перша подорож — до острова, що виявився велетенською рибиною.

Друга подорож — зустріч з птахом Рухх.

Третя подорож— зустріч з велетнем-людожером.

Четверта подорож — подорож до Індії та одруження з індускою.

П'ята подорож — Синдбад стає рабом злого діда.

Шоста подорож — мандрівка до країни крилатих людей.

Сьома подорож — остання подорож Синдбада.

6. З'ясування первинних вражень від прочитання циклу казок про Синдбада

Бесіда:

  • Яка з історій про мандрівки Синдбада-Мореплавця прочитана вами?
  • Хто з вас не зміг зупинитися й прочитав усі оповіді про пригоди цього героя? Хто користувався лише підручником, а хто працював з повним текстом?
  • Про що твір? (Про подорожі та пригоди Синдбада-Мореплавця.)
  • Висловіть своє враження про прочитане. Чи цікаво вам було читати? Що саме утримувало вашу увагу? Що вас здивувало?

7. Аналітичне дослідження тексту та його композиційних особливостей

— Хто головний герой казок? Що вам про нього відомо? Підтвердіть свої відповіді виразним читанням цитат з тексту.

— Як дійшли до нас історії про мандрівки Синдбада-Мореплавця? (Їх розповіла Шахразада султану Шахріяру.)

— Що дивного ви помітили у формі оповіді? (Це те, що казки про Синдбада-Мореплавця, які розповідала Шахразада, розказані самим Синдбадом-Мореплавцем його бідному тезці Синдбаду-Носієві.)

— Як ви думаєте, навіщо так багато оповідачів і навіщо потрібен ще й Синдбад-Носій? (Оповідь від першої особи робить казки про мандрівки Синдбада згадками та свідченнями самого героя. Крім того, творці казки вже тоді знали великий секрет літератури (фольклору) — твір має дійти до свого слухача чи читача. Синдбад-Носій стає спочатку слухачем, адже не міг Синдбад-Мореплавець говорити сам з собою, йому потрібно було бачити розуміння, здивування, співчуття слухача, й тому, коли його історії були закінчені, два Синдбади стали друзями завдяки секрету співпричетності, який виникає між автором і слухачем (читачем). Чим більше людей знайомиться з оповідями про мандрівки Синдбада-Мореплавця, тим більш розширюється коло його шанувальників і друзів.)

8. Створення проблемної ситуації

- Навіщо було створювати такі дивні історії про майже тридцятирічні мандри Синдбада?

- Чому читачі в усьому світі так захоплюються ними? (Після учнівських висловлювань учитель пропонує ближче познайомитися з головним героєм на основі аналізу тексту казок. Центром дослідження має стати "Третя подорож Синдбада-Мореплавця”.)

9. Аналітико-інтерпретаційне дослідження "Третьої мандрівки Синдбада-Мореплавця" (казка учнями прочитана заздалегідь)

- Виразно прочитайте початок казки про третю подорож Синдбада. ("Вже давно повернувся я з другої своєї мандрівки і жив добре та весело, радіючи своєму добробуту. Та через якийсь час знову скортіло мені помандрувати в незнані краї, і душа знудьгувалася за купецькою справою». До Синдбада дійшли чутки про дивовижний острів Серендиб.)

  • Знайдіть у цьому фрагменті пояснення, чому Синдбад знову відправляється у далекі світи.
  • Звідки розпочалася третя мандрівка? Яку закономірність ви помітили на початковому етапі усіх трьох подорожей?
  • Чи відразу на мандрівників чекали негаразди? Що сказано про третю подорож на початку цієї історії?
  • Що стало причиною відчаю капітана?
  • Знайдіть у тексті цитати, що характеризують волохатих людей-мавп. Чим вони були небезпечні для купців-мандрівників?
  • Як ви думаєте, чому мавпи не вбили мандрівників? Чи була зустріч з людьми-мавпами найбільшою небезпекою для купців на цьому острові? Доведіть це або спростуйте текстом казки. (Мавпи, вірогідніше за все, самі шукали способу втекти з острова, де панував велетень-людожер. Тому вони вигнали на берег усіх мандрівників, захопили корабель і "попливли хтозна-куди". Подорожні прийшли до "величезного палацу з товстими колонами і міцними стінами".)
  • Чому мандрівники, побачивши у дворі купу кісток, не втекли, а посідали на лаву й поснули?
  • Знайдіть у тексті опис чорного велета. Які деталі у зовнішності велетня вас дивують і лякають найбільше? Чому?
  • Чому велетень, обмацавши Синдбада, випустив його? Яке яскраве порівняння допомагає нам усвідомити всю міру небезпеки, у яку потрапили подорожні? (Велетень обмацував їх "наче різник вівцю".)
  • Хто і чому став першою жертвою людожера?
  • Доведіть, що навіть у такій страшній і небезпечній ситуації людина має зберігати рівновагу, витримку, ясність мислення, а не піддаватися паніці та відчаю.
  • Чому саме Синдбадова ідея порятунку стала основою спроби врятуватися від велетня-людожера? Хто з вас знає, з фрагментом якого всесвітньо відомого твору перегукується ситуація осліплення людожера у казці про Синдбада-Мореплавця?
  • Чому осліплений людожер став для мандрівників ще небезпечнішим? (Він покликав собі на допомогу людожерку.)
  • Доведіть, що грубій силі людожерів протистоїть сила розуму та завбачливість людини. Яку ціну довелося заплатити мандрівникам за порятунок? (Живим залишилися тільки Синдбад та двоє його товаришів.)
  • Які пригоди чекали на врятованих від людожера людей?
  • Як ви думаєте, чому небезпеки чатують на героїв? ("Ми раділи, що врятувалися від людожерів, але радість виявилася передчасною. Хіба порятує нас хтось від цього страшного дракона?" Дракон зжер обох товаришів Синдбада.)
  • Зачитайте фрагмент з третьої оповіді про Синдбада-Мореплавця, у якому розповідається, як героєві вдалося перехитрити дракона.
  • Виокремте та прокоментуйте художні деталі тексту, які демонструють міру небезпеки для життя Синдбада та стан, у якому він перебував. Визначте, що допомогло героєві вижити й на цей раз.
  • Доведіть, що доля весь час простягає Синдбадові руку допомоги. Як ви думаєте, чому?
  • Виразно прочитайте діалог між капітаном корабля та Синдбадом. Як ви думаєте, чому капітан не відразу впізнав Синдбада? Чому для встановлення особистості Синдбада-Мореплавця крім з'ясування того, що містилося у мішках забутого на острові купця, потрібне було ще й свідчення очевидця дивовижних пригод героя казки?
  • Доведіть, що серед творців казок про пригоди Синдбада-Мореплавця були купці та моряки. Який сенс має згадка про плавання до Індії? Як це співвідноситься з історією пізнання світу? Чому серед першовідкривачів нових земель передовсім були саме купці? Які історичні приклади відкриття Індії європейцями вам відомі?
  • Як ви вважаєте, які винагороди за життєві випробування Синдбада є найціннішими? Чи збігається ваша думка з точкою зору самого героя? Наведіть аргументи з тексту. Як і чому саме так поводиться герой, повернувшись до Багдада?
  • Зробіть висновок, наскільки небезпечнішими у порівнянні з попередніми пригодами були випробування, зображені в третій оповіді про мандрівки Синдбада-Мореплавця. Що саме допомогло героєві вижити? Яку винагороду він отримав?

10. Медіавправа «Stories в Instagram «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож) виконується після опрацювання тексту. (Слайд 1)

Перед виконанням вправи учні опрацьовують та аналізують інформацію про можливості Instagram.

Мета вправи:

  • дати поняття про особливості оформлення сторінок в соціальних мережах;
  • пояснити, які ризики можуть бути, у випадку некоректного оформлення допису;
  • розвивати уміння працювати з різними видами інформації, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність (знаходити, сприймати, аналізувати, оцінювати, систематизувати, зіставляти різноманітні факти та відомості);
  • критично мислити стосовно медіатекстів;
  • самостійно створювати медіатексти.

Перебіг вправи

  1. Слово вчителя

Наш світ стрімко розвивається, а разом із ним і технології. Рік за роком соціальні мережі набувають популярності, і практично ніхто сьогодні не уявляє свого життя без спілкування у мережі. Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat і багато інших додатків все частіше потрапляють на робочі столи комп’ютерів та на екрани мобільних телефонів. (Слайд 2)

На своїй сторінці, наприклад, в Instagram можна поділитися власними думками або почитати цікаву інформацію.

  1. Бесіда:

- Що таке Instagram?

- Хто з вас має власну сторінку в Instagram?

- Що вам це дає?

- Якою інформацією ви там ділитеся?

3. Слово вчителя

Сьогодні пропоную кожному з вас відчути себе власником сторінки Синдбада-мореплавця в соціальній мережі. Проте, виконуючи завдання пам’ятайте кілька простих правил:

У соціальних мережах не варто:

 Викладати інформацію про місцезнаходження

 Вказувати місце і години роботи

 Ділитися планами на майбутнє і багатьма іншими особистими аспектами

Це може привернути увагу несумлінних людей і наразити на небезпеку ваше майно, а в гіршому випадку - життя.

ІІ. Робота учнів в малих групах

Кожна група отримує шаблон сторінки в соціальній мережі. Використовуючи заздалегідь підготовлені ілюстрації до казки, учні створюють коротку історію подорожі Синдбада, добирають відповідні короткі слова, хештеги, покликання, використовують смайли, емоджі, і т.д. (при необхідності, завершують роботу вдома, доповнюючи та удосконалюючи)

ІІІ. Презентація робіт учнів.

Варіант виконання роботи

Як додатковий матеріал: уривок з мультфільма про Синдбада - мореплавця

https://www.youtube.com/watch?v=ALPG68Nq0YQ

 

VII. Підбиття підсумків уроку

  1. Знайти на малюнку риси характеру Синдбада
  2. Які з цих рис важливі для людини у сьогоденні?

 

VІІІ. Домашнє завдання:

  1. Опрацювати за підручником стор();
  2. Знати правила поводження в інтернеті;
  3. Доповнити медіавправу власними доробками

Вчитель:

А казка, діти, справжнє диво,

Там подвиги й пригоди є.

Вона кінчається щасливо,

Там місце кожному своє.

І мудрість в ній перемагає,

І щедрість, і любов свята.

Хай кожен з вас запам’ятає,

Що править світом — доброта.

    Надія Красоткіна

  • А доброта- то посміщка. Зроби добру справу. Допоможи хоча б одній людині усміхнутися

Посміхайтеся, люди, частіше,

На землі тоді буде тепліше.

Хай турботам немає кінця,

Але посмішка всім до лиця.

Посміхніться, подаруйте собі гарний настрій. Поділіться посмішкою з рідними, друзями, не забудьте посміхнутися кому-небудь по дорозі.

Це не складно.

Це зробить ваш день набагато приємнішим.

Спробуйте!

 

 

 

 

 

Необхідні матеріали:

  1.                   Підручник «Зарубіжна література. 5 клас»
  2.                   Можливість підключення до Інтернету.

Допоміжні матеріали:

  1.                   Інформація про додаток  Instagram, його особливості та можливості https://uk.wikipedia.org/wiki/Instagram
  2.                   Ілюстрації до казки https://images.app.goo.gl/NgTjC14KYf9yiWpt5
  1.                   Фрагменти мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=ALPG68Nq0YQ

Медіавправа «Stories в Instagram «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож) виконується після опрацювання тексту. (Слайд 1)

Використані джерела:

  1.                   Матеріал з Вікіпедії — вільної енциклопедії. – URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Instagram
  2.                   https://www.youtube.com/watch?v=ALPG68Nq0YQ
  3.                   Арабська казка зі збірки "Тисяча і одна ніч" Сіндбад-мореплавець. - URL: https://xn--80aaukc.xn--j1amh/sindbad3.html
Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Киричук Тетяна Василівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
10806
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку