ознайомити з будовою, основними властивостями та функціями АТФ; формувати поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах; розвивати увагу, мислення, пам'ять, мову, уміння порівнювати, узагальнювати та систематизувати інформацію; виховувати розуміння цінності всіх компонентів живих організмів; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета
Тема: АТФ. Поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах.
Мета: ознайомити з будовою, основними властивостями та функціями АТФ; формувати поняття про перетворення енергії та реакції синтезу в біологічних системах; розвивати увагу, мислення, пам’ять, мову, уміння порівнювати, узагальнювати та систематизувати інформацію; виховувати розуміння цінності всіх компонентів живих організмів; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета.
Міжпредметні зв'язки: основи здоров’я, фізика, хімія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Тестова робота
1. Яка азотиста основа є в ДНК і відсутня в РНК?
а) Урацил, б) Тимін, в) Цитозин, г) Гуанін.
2. Яка азотиста основа міститься в РНК і відсутня в ДНК?
а) Аденін, б) Цитозин, в) Тимін, г) Урацил.
3. До складу ДНК входить:
а) рибоза, б) глюкоза, в) гексоза, г) дезоксирибоза.
4. Аденін одного ланцюга завжди сполучається з:
а) Тиміном, б) Гуаніном, в)Урацилом, г) Цитозином іншого ланцюга ДНК.
5. РНК являє собою:
а) одинарний, б) подвійний, в) потрійний, г) спіральний ланцюг.
6. Синтез РНК на матриці ДНК це:
а) реплікація, б) трансляція, в) транскрипція, г) репарація.
7. Згідно із закономірністю Чаргаффа, кількість Гуаніну в одному ланцюзі ДНК дорівнює кількості:
а) Цитозину, б) Урацилу, в) Аденіну, г) Тиміну іншого ланцюга.
8. Найменші розміри серед всіх молекул НК має:
а) рРНК, б) тРНК, в) мРНК, г) іРНК.
9. До стоп-кодонів належить:
а) УАА, б) ГГЦ, в)ААУ, г)ТТТ.
10. Одну амінокислоту кодують:
а) 2, б) 4, в) 6, г) 3 нуклеотиди.
11. Вперше молекули НК були виявлені в:
а) ядрі, б) вакуолях, в) мітохондріях, г) цитоплазмі.
12. Назва НК залежить від компоненту:
а) залишку ортофосфатної кислоти, б) пентози, в) залишку азотистої основи, г) ліпіду.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
У будь-якій клітині нашого організму протікають мільйони біохімічних реакцій. Вони каталізуються безліччю ферментів, які часто вимагають витрат енергії. Де ж клітина її бере? На це питання можна відповісти, якщо розглянути будову молекули АТФ – одного з основних джерел енергії.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
АТФ – універсальне джерело енергії. АТФ розшифровується як аденозинтрифосфат, або аденозинтрифосфорная кислота. Речовина є одним з двох найбільш важливих джерел енергії в будь-якій клітині. Будова АТФ і біологічна роль тісно пов'язані. Більшість біохімічних реакцій може протікати лише за участю молекул речовини, особливо це стосується пластичного обміну. Однак АТФ рідко безпосередньо бере участь у реакції: для протікання будь-якого процесу потрібна енергія, ув'язнена саме в хімічних зв'язках аденозинтрифосфату.
АТФ складається із залишків:
- азотистої основи (аденіну);
- моносахариду (рибози);
- трьох послідовно зв'язаних залишків фосфатної кислоти.
Зі складуАТФ під впливом ферменту АТФ-ази відщеплюються залишки фосфатної кислоти. При відщепленні однієї молекули фосфатної кислоти АТФ переходить в АДФ (аденозиндифосфатна), а якщо відщеплюються дві молекули фосфатної кислоти, АТФ переходить в АМФ (аденозинмонофосфатна). Реакція відщеплення кожної молекули фосфатної кислоти супроводжується вивільненням енергії, що дорівнює 419 кДж/моль. Щоб підкреслити високу енергетичну "вартість" ортофосфатно-оксигенового зв'язку в АТФ, його принято називати макроергічним зв'язком. В АТФ є два макроергічних зв'язки.
Завдяки своїй структурі молекула АТФ може віддавати енергію в ті реакції, де вона необхідна, перетворюючись на АДФ, а далі АДФ може приєднати залишок фосфатної кислоти з поглинанням 419 кДж/моль, відновивши запас енергії. Таким чином, АТФ відіграє центральну роль у клітинних перетвореннях енергії і є універсальним переносником енергії.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.