Урок "Атмосферний тиск.Барометр"

Про матеріал

Розробка уроку "Атмосферний тиск. Барометр" містить цікаві вправи та досліди пов'язані із вияленням та вимірюванням атмосферного тиску

Мета: Навчальна: ввести поняття атмосферного тиску і пояснити його існування на підставі молекулярно-кінетичних уявлень; сформувати знання про способи вимірювання атмосферного тиску, одиниці тиску, прилади для вимірювання тиску, залежність атмосферного тиску від висоти.

Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення фізики, використовуючи елементи історії; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, застосовувати отримані знання на практиці.

Виховна: виховувати культуру оформлення розв'язків задач, культуру мовлення; виховувати творчу особистість учнів; комунікативні компетентності.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Атмосферний тиск. Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі. Зміна атмосферного тиску з висотою. Барометри.

 

Мета: Навчальна: ввести поняття атмосферного тиску і пояснити його  існування на підставі молекулярно-кінетичних уявлень; сформувати               знання про способи вимірювання атмосферного тиску, одиниці тиску,               прилади для вимірювання тиску, залежність атмосферного тиску від               висоти.

 Розвиваюча: розвивати пізнавальний інтерес учнів до вивчення фізики,  використовуючи елементи історії; розвивати логічне мислення, вміння               аналізувати, порівнювати, застосовувати отримані знання на практиці.

 Виховна: виховувати культуру оформлення розв'язків задач, культуру  мовлення; виховувати творчу особистість учнів; комунікативні               компетентності.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Основні поняття: атмосферний тиск, барометр-анероїд, ртутний барометр.

 

Обладнання: барометр, посудина з водою, папір, шприц, чорна скринька,  проектор, обладнання для конкурсу, барометр-анероїд.

 

          

Структура уроку

 

Організація навчальної діяльності

3 хв.

Обговорення заключних слів мудрості

Контроль знань

7 хв.

1. Розминка

2. Задача

Вивчення нового матеріалу

25 хв.

1. Мотивація (чорна скринька, дослід зі склянкою з водою )

2. Атмосфера Землі

3. Існування атмосферного тиску

4. Дослід Торрічеллі (міні - проект, відео сюжет)

5. Конкурс"Хто швидше"

6. Вивчення будови барометра-анероїда

7. Природні барометри (міні-проекти)

8. Залежність атмосферного тиску від висоти

Закріплення вивченого матеріалу

10 хв.

1. Розв'язуємо задачі

2. Складання сенкану

3. Домашнє завдання

 

 

Хід уроку

 

І Організація навчальної діяльності

 

  • Хочеться згадати споконвічну мудрість про те, що людина - творець своєї долі, а ще надихає у важні хвилини буття, які безумовно, трапляються у житті кожного.

Давним-давно жив Мудрець, оточений своїми учнями. Здавалося, немає рівних його мудрості і знанням. Одного разу один із найкращих учнів Мудреця задумався, а чи є запитання, на яке б наш учитель не знайшов відповіді? Він пішов на квітучий луг, упіймав там метелика і прийшов до Мудреця.

  • Скажіть, метелик у моїх руках живий чи мертвий? У цей час він міцно тримав стулені долоні і був готовий ради своєї істини стиснути їх ще сильніше...

Учитель, навіть не дивлячись на руки учня, відповів:

  •  Усе в твоїх руках...

Я гадаю, що ви зрозуміли все, що сказав Мудрець. Як ви готуєтесь до уроків, як працюєте на уроках - все у ваших руках, бо все залежить тільки від вас.

 

ІІ Перевірка домашнього завдання

Актуалізація знань.

 

1)Розминка"Доповни формулу"

 

    

 

  1. Які одиниці вимірювання тиску?

б) Як називається кожна буква?

 

2)Визначити з даних формул

фізичні величини

       

     

 

3) Задача

На руку людині сів комар. Виберіть правильне твердження.

А) Комар чинить на шкіру при укусі більший тиск, ніж танк на дорогу.

Б) Чим більше сила, що діє на поверхню, тим менше тиск.

В) Чим більше площа опори, тим більший тиск.

 

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. "Чорна скринька"

(Учитель виносить коробку, зафарбовану в чорний колір, і пропонує учням відгадати, що знаходиться в ній. Для цього пропонуються підказки - інформації)

Підказка 1. Один з його зразків називається іменем винахідника Луєра.

Підказка 2. Одним з його складових є циліндр.

Підказка 3. На циліндрі є позначки в одиницях об'єму.

Підказка 4. Він має поршень.

Підказка 5. У нижній частині циліндра кріпиться металева голка з отвором.

Підказка 6. Застосовується в медицині.

Відповідь: шприц.

 

  1. Дослід зі стаканом з водою, накритим зверху аркушем паперу.

Запитання: Що пов'язує між собою шприц та даний дослід?

Дати відповідь на це питання ми зможемо, засвоївши тему даного уроку.

 

IVОголошення теми і мети уроку

(Слайд 1)

 

VВивчення та сприймання нового матеріалу

(Слайд 2)

 1. Атмосфера (Бесіда)

Планета Земля оточена газовою оболонкою - атмосферою. Якщо дивитися на нашу планету з далекого космосу, то вона має вигляд блакитної кулі, обриси якої розмиті серпанком. Ніби ковдра, цей серпанок огортає нашу Землю, відгороджуючи її від космосу.

Він оберігає планету людей від згубних випромінювань Всесвіту, від смертоносних коливань температури, до яких призводить зміна дня і ночі. Він підтримує незгасний вогонь життя, живлячи його киснем. Це і є атмосфера.

  • Які гази входять до атмосфери?

(Кисень, азот, вуглекислий газ, водень, гелій)

  • Чи можна чітко визначити межі атмосфери?

(Ні, неможна. Межі "розмито" і атмосфера плавно переходить у космос)

(Слайд 3)

 

2. Чому виникає атмосферний тиск?

  • Чи складаються гази з молекул? (Так. Молекули перебувають у неперервному русі)
  • Ці молекули не покидають Землю, не розлітаються у космос. Чому? (Біля поверхні Землі їх утримує сила тяжіння)

Перебуваючи у складі атмосфери, молекули повітря не припиняють хаотичного руху, що й призводить до появи атмосферного тиску.

Унаслідок дії сили тяжіння верхні шари. Повітряний шар, що прилягає безпосередньо до Землі, стиснений найбільше і за законом Паскаля передає тиск, який діє на нього, в усіх напрямках. У результаті цього земна поверхня піддається тиску всієї товщі повітря (зазнає атмосферного тиску.)

(Слайд 4,5)

3. Розрахунок атмосферного тиску

Розрахувати атмосферний тиск за формулою не можна тому, що необхідно знати висоту атмосфери й густину повітря. Певної межі  атмосфери немає, а густина повітря на різній висоті різна. Атмосферний тиск треба не розраховувати, а вимірювати. Уперше виміряв атмосферний тиск Е. Торрічеллі.

Виступ учня з підготовленим міні-проектом на тему "Вимірювання атмосферного тиску. Дослід Торрічеллі".(відео сюжет)

(Слайд 6,7)

 

4. Нормальний атмосферний тиск.

Дослід Торрічеллі дає підстави стверджувати, що нормальний атмосферний тиск дорівнює тиску стовпчика ртуті висотою 760 мм. Тиск цього стовпчика дорівнює:

 

Тиск 1 мм рт. ст .= 133,3 Па

760 мм рт. ст. 101300 Па

1 мм рт. ст. х Па

Повернутися до питання з мотивації.

 Графічна задача (слайд 8)

5. Конкурс "Хто швидше"

1 конкурс. На парті лежать 2-а яйця. В одному один отвір, а в іншому – два (з яєць треба вилити начиння і обережно заповнити до половини водою). Викликаються два учня для участі в конкурсі. Вони по команді намагаються випити воду з яєць.

Питання до класу: "Чому легше пити з яйця в якому є два отвори?"

Учні обговорюють результат експерименту.

 

6.Барометри

(Слайд9.10,11 )

Торрічеллі, спостерігаючи за висотою ртутного стовпчика, виявив, що ця висота змінюється, тобто атмосферний тиск може збільшуватися і зменшуватися. Прикріпивши до трубки з ртуттю вертикальну шкалу дістають найпростіший ртутний барометр (від грецьких слів: барос-вага, метрео-вимірюю) – прилад для вимірювання атмосферного тиску. В школі його не використовують через велику вагу. Крім того, ртуть – отруйна речовина.

Тому для вимірювання атмосферного тиску використовують металеві барометри-анероїди (анероїд – безрідинний).

Робота з підручником.

Будова барометра-анероїда.

 

7. Природні барометри

Виступи учнів з міні-проектом на тему "Природні барометри"

(Слайд12)

 

8. Залежність атмосферного тиску від висоти над рівнем моря.

(Слайд 13)

Чим вищій від поверхні Землі шар повітря, тим менше він стиснутий, тим менша його густина, а отже, тим менший він чинить тиск. При підйомах на кожні 11 м тиск зменшується на 1 мм рт. ст.

Знаючи залежність тиску від висоти, можна за зміною показів барометра визначити висоту над рівнем моря.

Анероїди, що мають шкалу, за якою безпосередньо можна визначити висоту, називають висотомірами або альтиметрами. Їх застосовують в авіації й під час сходження на гори.

 

VI Осмислення об’єктивних зв’язків.

 

Задача: Визначити висоту на яку піднявся альпініст, якщо біля підніжжя гори барометр показує 760 мм рт. ст., а там, де він перебуває – 710 мм рт. ст.

 

Поміркуй і відповідай: Чому пасажирам у літаках далекого прямування авторучки із чорнилом треба поміщати в спеціальні поліетиленові пакетики?

 

VII Підсумки уроку

 

  1. Зробити підсумок уроку за допомогою метода "Сенкан"

Скласти сенкан до слова тиск

 Сенкан

  1. Тиск
  2. Атмосферний, повітряний
  3. Тисне, піднімається, падає
  4. Змінюється з висотою
  5. Явище

(Слайд14)

2)Бесіда

3)Оцінювання учнів.

 

VIII Домашнє завдання

(Слайд15)

  1. Опрацювати §25,розв’язати №3,5 (впр. 25).
  2. Поміркуй

1 На яку граничну висоту можна підняти воду поршневим насосом при нормальному атмосферному тиску?

2. Атмосфера складається з молекул, кожна з яких притягається до Землі. Чому атмосфера «не падає»?

3. Чому пасажирам у літаках далекого прямування авторучки із чорнилом треба поміщати в спеціальні поліетиленові пакетики?

 

1

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Атмосферний тиск та його вимірювання Завдання: Ознайомитися з поняттями «атмосфера», атмосферний тиск, виявити причини, які обумовлюють існування атмосфери; розглянути пристрій і принцип дії барометра-анероїда; переконатися, що гіпотеза і експеримент є методами наукового пізнання; розглянути історію відкриття атмосферного тиску, виявити місце цього явища в житті людей, вивчити його практичне значення; дослідити залежність тиску від висоти; формувати науковий світогляд. Вітоха О. М.- вчитель фізики

Номер слайду 2

Як і всяке інше тіло, що має масу, атмосфера притягується до Землі. Діючи на тіла своєю вагою, вона створює тиск, що називається атмосферним тиском. Повітря оточує всю Землю у вигляді кулястого шару, тому повітряну оболонку Землі називають атмосферою (грецьк. «атмос» — пара, повітря; «сфера» — куля).

Номер слайду 3

Якщо різко підняти рукоятку поршня, то між ним і рідиною утвориться безповітряний простір, тиск у якому практично дорівнює нулю. Тому атмосферний тиск, впливаючи на поверхню рідини в посудині, витисне рідину нагору по трубці в простір з меншим тиском. Виявляється, що підняти воду за допомогою поршня більш ніж на 10 метрів не можливо, тому що стовп води висотою 10 м створює тиск, рівний тиску атмосфери.

Номер слайду 4

На питання «Як виміряти атмосферний тиск?» знайшов відповідь італійський фізик і математик Еванджеліста Торрічеллі.

Номер слайду 5

У досліді Торрічеллі висота стовпчика ртуті становила 760 мм. Це послужило підставою для твердження, що нормальний атмосферний тиск дорівнює тиску стовпчика ртуті висотою 760 мм. Тиск цього стовпчика дорівнює: Тиск 1 мм рт. ст = 133,3 Па. Спостерігаючи щодня за висотою ртутного стовпа в трубці, Торрічеллі виявив, що ця висота змінюється, тобто атмосферний тиск може збільшуватися й зменшуватися.

Номер слайду 6

Нормальний атмосферний тиск(при 0° С) р = 760 мм. рт. ст.p = рghp = 13 600 кг/м *9,8 Н/кг* 0,76 м = = 101292,8 Па≈100000 Па.1 мм. рт. ст. = 133, 3 Па.

Номер слайду 7

Дослід з “ магдебурзькими півкулями “01.12.12. Дослід провів і описав у 1654 р. німецький фізик, бургомістр міста Магдебурга Отто Геріке. Він винайшов насос для доказу існування атмосферного тиску. В досліді були задіяні 8 пар коней. Цей дослід потряс увесь світ.

Номер слайду 8

Залежність атмосферного тиску від висоти над поверхнею Землі вперше виявив Блез Паскаль. Біля поверхні Землі при невеликих змінах висоти (у кілька сотень метрів) тиск змінюється на 1 мм рт. ст. кожні 11 м висоти.

Номер слайду 9

Графічна задача755760765770 р, мм рт. ст.0 1 2 3 4 5 6 7 8 День 1. Яким був тиск в перший день?2. В які дні тиск був вище нормального?3. Коли тиск був нормальний?4. Коли тиск був самий високий?5. На скільки змінився тиск між 5 і 8 днем?

Номер слайду 10

Трубка Торрічеллі з лінійкою є найпростішим барометром — приладом для вимірювання атмосферного тиску. Виміри атмосферного тиску показують, що він у місцевостях, які лежать на рівні Світового океану, у середньому дорівнює близько 760 мм рт. ст. Такий тиск при температурі ртуті 0 °С називається нормальним атмосферним тиском.

Номер слайду 11

На практиці для вимірювання атмосферного тиску використовують металеві барометри-анероїди.1 — корпус, 2— легка, пружна, порожня усередині металева коробочка з гофрованою поверхнею (повітря з коробочки відкачано). 3 —скло, 4 — шкала, 5 — металева пластина, 6 — стрілка, 7 — вісь

Номер слайду 12

Прилади для вимірювання атмосферного тискуртутний барометральтиметр (висотомір)барометр-анероїдбарограф01.12.12.

Номер слайду 13

Живі барометри Сучасна людина звикла покладатися на прогноз погоди, який зробили синоптики. І при цьому зовсім забула що поруч із ним є справжні, перевірені барометри, які точно й заздалегідь передбачають зміни погоди, прогнозують повені та землетруси. Такими живими барометрами є і тварини, і птахи, і комахи, і рослини

Номер слайду 14

Питання 1. Що являє собою атмосфера Землі?2. Чому повітря утримується біля поверхні Землі?3. Чому не можна досить точно обчислити атмосферний тиск?4. Які недоліки ртутного барометра?5. Яке практичне значення має вимірювання тиску барометрами?

Номер слайду 15

Поміркуй. Домашнє завдання Вивчити § 20, розв’язати №3,5 (впр. 20).1 На яку граничну висоту можна підняти воду поршневим насосом при нормальному атмосферному тиску?2. Атмосфера складається з молекул, кожна з яких притягається до Землі. Чому атмосфера «не падає»?3. Чому пасажирам у літаках далекого прямування авторучки із чорнилом треба поміщати в спеціальні поліетиленові пакетики?

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Казьміна Тамара Олегівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кір'якова Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 28.Атмосферний тиск і його вимірювання
Додано
4 липня 2018
Переглядів
9127
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку