Урок "Атмосферний тиск. Вимірювання тиску. Дослід Торрічеллі"

Про матеріал
Розробка уроку фізики в 7класі з теми "Атмосферний тиск. Вимірювання тиску. Дослід Торрічеллі"
Перегляд файлу

ТЕМА УРОКУ: АТМОСФЕРНИЙ ТИСК. ВИМІРЮВАННЯ АТМОСФЕРНОГО ТИСКУ. ДОСЛІД ТОРІЧЕЛЛІ.

 

ПОВІТРЯ - ЦЕ ВЕЛИКЕ НІЩО

Арістотель

МЕТА УРОКУ.. Ознайомити учнів з наявністю та вимірюванням атмосферного тиску, з дослідом Торічеллі. шляхом використання мультимедійних засобів та методів , за допомогою яких відбувається навчання творчості: дослідницький і частково пошуковий.

Розвивати вміння і навички проводити дослідницькі експерименти, пошукову діяльність,

аргументовано пояснювати фізичні явища.

Виховувати інтерес до вивчення фізики, увагу, спостережливість.

ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійна програма „ Фізика 8 клас”, проектор, медичний шприц, піпетка, склянказ водою, аркуш паперу, папір, сірники, пляшка з під кефіру, барометр

нормально зварене яйце.

 

Хід уроку.

 

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 ДОБРИЙ ДЕНЬ ВСИМ !

РОЗПОЧИНАЄМО НАШ УРОК. Зараз ми з вами повторимо.

(Гра „ Фізичне доміно".)

 

  • а й від площі тієї поверхні, перпендикулярно до якої вона діє.

 Величину, що визначається відношенням значення сили тиску до площі  поверхні, на яку вона діє

  • називають тиском.

 Одиницею тиску  є

  • один паскаль (1Па)

 Тиск, створюваний на рідину або газ зовнішніми силами, передається

  • рідиною або газом однаково у всіх напрямках.

 Тиск усередині рідини на тому самому рівні

  • однаковий у всіх напрямках.

 Тиск зі збільшеннями глибини

  • збільшується.

 Тиск рідин, зумовлений силою тяжіння

  • називають гідростатичним.

 Гідравлічні машини це машини

  • для роботи яких використовується рідина.

Гідравлічна машина дає виграш у силі у стільки разів,

  • у скільки площа її великого поршня більша за площу малого.

 З’єднані між собою посудини, в яких рідина може вільно перетікати з однієї посудини в іншу

  • називають сполучними посудинами.

 Манометр – це вимірювальний прилад

  • який призначений для вимірювання тиску.

 Рідинний насос це пристрій

  • для підняття води з певної глибини.

Результат дії сили на поверхню залежить не тільки від її значення

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (створення проблемної ситуації)

На минулих уроках ми познайомились з властивостями рідин і газів,І тепер можемо пояснити чому людина не може перебувати на дні океану без спеціальних засобів,

Подивіться будь -ласка дослід і спрбуйте його пояснити.

 

Дослід з яйцем у пляшці . Чому яйце вскочило в пляшку?

 

 

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Давайте дамо відповідь на таке запитання.

 На дні якого океану ми живемо?  Повітряного.

 А чи чинить повітряний океан тиск?

Отже тема нашого уроку: " Атмосферний тиск . Вимірювання атмосферного тиску."

 

IV.ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Очікувані результати

Учень повинен знати:

1. Що таке атмосфера ?

2. Чому існує атмосферний тиск?

3. Дослід Торічеллі

4.Дослід Отто Геріке.

5.Чому дорівнює нормальний тиск?

6. Одиниці вимірювання атмосферного тиску .

7. Барометр - анероїд  слайд 4

 

Учень повинен вміти

1.Пояснювати фізичну суть досліду

2.Розвязувати задачі

 

1. Демонстраційна. Програма Фізика8 „Атмосфера землі”

    Поверхня Землі - це дно великого повітряного океану .Висота атмосфери сягає за 2000 км .Зверніть увагу на будову атмосфери.

ma=5.15*10 18

FT= ma*g=5.15*1018*9.8=5*1019H

S=5*1014м2

Р=F/S=105Па                 ( Тиск атмосфери)

 

Давайте звернемося до історії  відкриття атмосферного тиску

 

2. Інформаційні повідомлення  ІСТОРІЯ ВІДКРИТТЯ АТМОСФЕРНОГО ТИСКУ.       ВИВЧЕННЯ АТМОСФЕРНОГО ТИСКУ.

 

А). Наприкінці ХVІ століття в Італії зароджується наука гідростатика. Своїм бурхливим розвитком вона завдячує видатному італійському вченому - фізику і математику Еванджеліста Торічеллі.

Торічеллі народився в місті Фаєнці в 1608 році. Математичну освіту здобув у Римі під керівництвом Кастеллі, який у свій час був учнем Галілео Галілея.

Торічеллі вдало розвинув ідеї Галілея у своєму трактаті з динаміки " Про рух і вагу ".

В останні роки життя Галілея, Торічеллі допомагав своєму вчителеві опрацьовувати відкриття,дослідження,а після його смерті в 1642 році ,зайняв посаду прфесора математики й фізики і Флорентійському університеті.

Уцей час його зацікавила проблема спорудження фонтанів.

За розповідями , у 1640 році при спорудженні фонтанів на терасах палацу герцога Тосканського Фердинанда майстри ніяк не могли примусити воду піднятися вище ніж на 32 фути (близько 10,33 м ). Пояснити цей випадок взявся в 1643 році Торічеллі.

З давніх часів вважали, що природа "не терпить пустоти". Філософ Авіцена,говорив ,що коли утвориться в природі пустота, само небо розколеться і спуститься на землю,щоб заповнити цю пустоту. Але флорентійські водопровідники виявили, що воду не можна підняти насосом вище ніж на 10 м.

Пояснюючи це явище ,Галілео Галілей висловив міркування , що сила " боязні пустоти" обмежена і не може перевищувати ваги вказаного стовпа води.

Торічеллі довів ,що саме цей стовп води зрівноважує тиск атмосфери на площу,що дорівнює площі основи стовпа.

Замість води Торічеллі взяв найважчу рідину - ртуть. Його припущення, що ртутний стовп повинен бути в стільки разів коротший за водяний , у скільки разів ртуть важча за воду,підтвердилося в досліді,який Торічеллі проробив разом з іншим вченим,учнем Галілея, -Вівіані. Ртуть у скляній запаяній трубці, опущеній у чашку з ртуттю, піднялася лише на висоту 760мм.

Так Торічеллі зробив зразу два дуже важливих відкриття:

довів , що повітря має вагу ;

і винайшов прилад для вимірювання тиску повітря-барометр (від грецького- "вимірювання ваги").

 

3 Демонстрація досліду Торрічеллі ( Програмна наочність)

 

Б). Дослід Торічеллі повторив у 1644 році французький вчений Блез Паскаль.

Він довів ,що коливання висоти ртутного стовпчика пов´язані із зміною погоди.

Пізніше Паскаль використав барометр для вимірювання висоти.

Блез Паскаль народився 19 червня 1623 року в невеликому стародавньому місті в центральній частині Франції - Клермон-Феранні. У чотири роки Паскаль навчився писати і читати , у шість - почав вивичати іноземні мови, цікавитися природничими науками і розв´язувати складні математичні задачі.

Про досліди Торічеллі , Паскаль дізнався в 1644 році. До цього він незалежно від Торічеллі займався дослідженням атмосферноготиску. Проблема "боязні пустоти " не перестає цікавити Паскаля .

У місті Руані Блез Паскаль повторив досліди Торічеллі з атмосферного тиску , але рідиною в нього була вода.Водяний барометр був величезної висоти -46 футів (14м ).

Трубку з водою ,запаяну з одного кінця,складною системою блоків і важелів,було встановлено у вертикальному положенні і занурено у велику посудину з водою.Вода в трубці зупинилась на висоті 32 футів.Над водою залишилось 14футів (4,3м) порожнього простору . Потім він повторив дослід навершині гори. У листі до свого родича Паскаль висловив припущення, що єдиною причиною спостережуваного явищя може бути вага повітря. Дослід повторили з ртутним барометром на горі Пюї-де-Дом (висота1467м),на башті святого Іакова в Парижі . Результат був такий : із збільшенням висоти ртутний стовпчик поступово знижувувся.

Цим важливим дослідом Паскаль встановив залежність тиску від висоти і поклав початок вимірюванню висоти барометром - барометричному нівелюванню.

У своєму "Трактаті про вагу повітря. " ,надрукованому в1663 році,він пояснив зв´язок змін погоди із зміною атмосферного тиску . Це мало дуже важливе значення для метеорології. На основі своєї теорії ,він пояснив дію сифона,показав,що в ньому істотну роль відіграє різниця атмосферних тисків.

 

 4.Рідинний барометр (програмна наочність )

 

 5. Слайд5

В). Висновок про існування атмосферного тиску незалежно від Е. Торрічеллі зробив німецький фізик Отто фон Геріке (1602—1686). Відкачуючи пові­тря з тонкостінної металевої кулі, від побачив, що куля сплющилася. Аналізуючи причини сплющення кулі, він зрозумів, що воно відбулося під дією тиску навколишнього середовища.

 Відкривши атмосферний тиск, Геріке побудував біля фасаду свого будинку в м.Магдебурзі водяний барометр, в якому на поверхні рідини плавала фігурка людини, яка вказува­ла на поділки, нанесені на склі.
• У 1654 р. Геріке, бажаючи переконати всіх в існуванні атмосферного тиску, виконав знаменитий дослід з «магде­бурзькими півкулями». На демонстра­ції досліду були присутні члени Регенсбурзького рейхстагу та імператор Фердинанд III. В їх присутності з по­рожнини між двома складеними разом металевими півкулями викачали пові­тря. При цьому сили атмосферного тиску так міцно притиснули ці півкулі одну до одної, що їх не змогли роз'єднати вісім пар коней

 

 

 

 6.ОДИНИЦІ ВИМІРЮВАННЯ АТМОСФЕРНОГО ТИСКУ: Слайд 6

760 мм рт ст

p=ρgh

p=101292,80 Па≈101,3 кПа

р=13600кг/м.куб*9,8 Н/кг * 0,76м=101292,80Па

Такий самий тиск створює  тиск водяний стовп заввишки 10,34м.

 

нормальний атмосферний тиск

 

101292,80Па=760мм.рт.ст.=10,34 м вод.ст=1 атмосфера

 

Одиниці вимірювання атмосферного тиску : Па, гПа,кПа, мм.рт.ст.

 

7. Задача слайд 7

Ми знаємо ,який тиск чинить атмосфера на тіло людини .Давайте обчислимо силу ,якщо площа поверхні тіла людини 1,6 м.кв.

 

F=P*S

F=101325Па* 1,6 м.кв=162120Н слайд 8

 

.8.Будова і принцип дії барометра. (програмна наочність)

 

 

 

 

 

 

9.Чи є в природі живі барометри?   (випереджаюче завдання, інформаційні повідомлення)

 

"ЯЛИНОВИЙ" БАРОМЕТР

Хвойні дерева мають цікаву здатність: вони опускають свої гілки перед дощем і піднімають їх перед ясною погодою. Найкраще ця здатність проявляється в ялини.

Зберігає здатність реагувати на погоду і сухе дерево, сухі ялинові гілки. Вирізують невелику частину стовбура молодої ялини разом з гілкою ( після Новорічних свят їх можна знайти скрізь), очищують гілку від кори- і « прилад» готовий. Залишається лише прикріпити його основою до якої – небудь опори, найкраще – до стіни будинку, залишивши гілочку вільною. Гілочка починає реагувати на погоду, опускаючи кінець перед дощем і піднімаючи його в гору перед ясною погодою. Для зручності біля кінчика гілочки прикріпляють накреслену на папері шкалу з поділками через 1см. За якийсь час, коли гілочка виявить свої властивості, на школі роблять позначки - «ясна», «дощ», «мінливо», як на звичайному барометрі.

 

природі є понад 400 рослин-барометрів. Квітковий барометр можна
знайти і на городі. Це маленька гілляста травиця-мокрець. По її дрібних
білих квітках можна завбачити погоду протягом цілого літа: якщо вранці
віночки не розкриваються, вдень буде дощ.

 

  • Лев Толстой писав, що павук робить павутину відповідно до погоди, яка є
    і яка буде. Дивлячись на павутину, можна дізнатись, яка буде погода: якщо
    павук сидить, забившись всередину павутини, і не виходить — це на дощ.
    Якщо він виходить з гнізда і робить нові павутини — це на ясну погоду.

 

V. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

А) Пояснення дослідів (програмна наочність)

Б)Групова робота

Кожна група, з приладів ,що знаходяться в них на столі, повинна, придумати і показати дослід на підтвердження існування атмосферного тиску,

1.ДОСЛІД :Піднімання рідини у склянній трубці під дією атмосферного тиску.

2ДОСЛІД: з медичним шприцем,піпеткою.

3.ДОСЛІД: з медичною банкою

4.ДОСЛІД:склянка води закрита аркушем паперу і перевернута догори дном.

5.ДОСЛІД переливання води з одніє посудини в другу через лійку.

В) Вирішення проблемного питання

 

VI.ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ

Програма.  Нові поняття.  Слайд 4.

 

VII.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Вивчити §27   №203-210  Слайд 9.

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
10 березня 2020
Переглядів
1375
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку