Нестандартна форма уроку - аукціон допоможе зацікавити учнів та вмотивувати на подальше вивчення предмету. Під час таких уроків діти не відчувають напруження - вони активно приймають участь на всіх його етапах. До уроку додано "маршрутний лист", який допоможе виявити рівень засвоєння матеріалу під час уроку.
Відділ освіти Селидівської міської ради
Курахівська ЗОШ І-ІІІ ступенів № 22
Відкритий урок-аукціон з біології у 6 класі
Хламідомонада, хлорела – одноклітинні водорості (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі).
Мета:
Тип уроку. Комбінований.
Форма проведення: урок-аукціон
Місце уроку в навчальній темі. Поточний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно – рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно – пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: схематичні малюнки.
5. Інтерактивні: аналіз і синтез думок тощо
6. Когнітивні: метод порівняння, метод образного бачення, метод фактів.
7. Сугестивний: застосування вірші
8. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.
Міжпредметні зв’язки: література, географія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, презентація.
Основні поняття та терміни: хламідомонада, хлорела, хроматофор, піреноїд, фотосинтез, автотрофи, живлення, біотехнології
ХІД УРОКУ
І. Оргмомент
Заливчастий шкільний дзвінок
Покликав знову на урок.
Будьте всі уважні,
А ще старанні!
Щоб природі другом стати,
Таємниці всі її впізнати,
Всі загадки розгадати,
Треба вчитися спостерігати!
Будемо разом розвивати у себе уважність,
А допоможе дізнатися наша допитливість.
Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. Пропоную Вам сьогодні аукціон знань.
«Товар» на уроці-аукціоні є ваші знання. «Товар» на аукціоні – це «лот», продавець – учитель. Мені потрібно призначити 3 банкіри з кожного товариства-ряду, які будуть підраховувати і записувати результати аукціону. Аудиторія - учні класу, які утворюють «акціонерні товариства» (АТ).
Правила проведення гри
Налаштування: Діти, скажіть нам, будь ласка, яке невичерпне джерело енергії у Всесвіті вам відомо?
Так, все вірно. Сонце – це альтернативне джерело енергії., яку здатні засвоювати наші сьогоднішні загадкові купці – найменші зелені частинки природи. Саме тому оплату за аукціон будемо нараховувати у вигляді фішок-сонечок, які наприкінці аукціону можна буде виміняти на бали у банкірів. Вартість за 1 бал – 1 фішка-сонечко.
У вас у кожного на столах лежать маршрутні листи перебігу аукціону, в яких ви повинні вносити результати з кожного лоту наших сьогоднішніх торгів, а банкіри фіксуватимуть підсумкові показники. Все зрозуміло?!
Отже, наш аукціон оголошуємо ВІДКРИТИМ!
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Для того, щоб розпочати наш аукціон, потрібно зробити вступні внески.
2.1. Тестове експрес-опитування із взаємоперевіркою,
ЛОТ №1 «платоспроможність», Перевірка АТ, підготовленість учнів з попередньої теми. Лот являє собою 12 запитань (кожна правильна відповідь 0,5 балів, 2 відповіді це 1 фішка, разом за все 6 фішок), на які потрібно дати по одній вірній відповіді. По закінченню виконання здійснюється обмін маршрутними листами для взаємоперевірки, вчитель зачитує відповіді і одразу виправляє помилки, сусіди акціонери роблять відповідні позначки, а банкіри роблять підсумки.
1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує: а) у крові;
б) у печінці; в) у кишечнику; г) у головному мозку.
2. Укажіть переносника збудника малярії: а) муха цеце; б) блоха людська;
в) кровосисні комарі; г) іксодові кліщі.
3. Які організми називають паразитами: а) ті, що спричиняють хвороби; б) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму; в) ті, що потрапляють всередину тіла людини.
4. Як можна уникнути зараження дизентерійною амебою: а) мити овочі, фрукти та руки перед вживанням їжі; б) не пити холодну воду; в) чистити зуби.
5. Як можна уникнути зараження малярійним плазмодієм: а) не вживати погано просмажені страви; б) проводити боротьбу з комарами-кровососами; в) полоскати ротову порожнину.
6. Які одноклітинні тварини рухаються за допомогою несправжніх ніжок?
А евглена зелена В інфузорія-туфелька
Б амеба протея Г хлорела
7. Паразитичний спосіб життя веде:
А форамініфера В амеба протея
Б евглена зелена Г малярійний плазмодій
А кишкова паличка В амеба протея
Б інфузорія Г евглена зелена
А інфузорія туфелька; В евглена зелена
Б дизентерійна амеба; Г ціанобактерія
А малярійний плазмодій В амеба протея
Б евглена зелена Г інфузорія
А для руху В для дихання
Б для захоплення їжі Г для розмноженння
Відповіді: 1 — В ; 2 — В; 3 — Б; 4 — А; 5 – Б; 6 – Б; 7 – Г; 8 – Г; 9 – А; 10 – В, 11 – Б, 12 – А.
Якщо у Вас вірних відповідей 4 і більше, Ви допущені до аукціону.
2.2. Вправа «Несподівана радість».
РЕКЛАМНА АКЦІЯ для банкротів: Учні, які не набрали 2 балів, мають шанс відкупитися вірною відповіддю на наступні запитання, номери яких учень витягує власноруч з рук вчителя. (1 питання – 2 фішки) АЛЕ 1 РАЗ!!!
Запитання:
1. Наведіть приклади одноклітинних тварин-паразитів.
2. Які захворювання спричиняють одноклітинні тварини-паразити?
3. Як цисти амеби дизентерійної можуть потрапити до організму людини?
4. Яких заходів профілактики слід уживати, щоб не захворіти на дизентерію?
5. Яких заходів профілактики слід уживати, щоб не захворіти на малярію?
6. Які ознаки захворювання має амебна дизентерія?
Банкіри вдають фішки та роблять підсумки.
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Слово вчителя
А зараз, рекламна пауза від наших загадкових купців, під час якої ви дізнаєтеся, як їх звуть.
Людина не змогла б підкорити космічний простір — і не зможе надалі це робити — без примітивних форм життя, таких як одноклітинні рослини. Адже вони здатні рости і розмножуватися у здавалося б абсолютно несприятливих умовах.
З першим проникненням людини в космос туди разом з нею потрапили і деякі одноклітинні рослини. Одне із завдань, яке виконують одноклітинні рослини на космічних кораблях,— це забезпечення екіпажу киснем. Із цією метою використовують одноклітинну рослину хлорелу, яка інтенсивно ділиться, активно фотосинтезує. Суспензія хлорели масою 25–35 кг здатна повністю забезпечити одну людину киснем у космічному польоті. Ця одноклітинна рослина здатна збільшити свою масу протягом доби більш ніж у 6 разів, а це можна використовувати при тривалих польотах.
Високий вміст білка в хлорелі зробив її особливо популярною добавкою серед бодібілдерів, особливо культуристів-вегетаріанців.
Відомий мандрівник Ален Бомбар вирішив довести, що людина, яка опинилась за бортом судна без їжі в океані, цілком може вижити. Він здійснив легендарну подорож через Атлантичний океан самостійно, харчуючись тільки тим, що зміг виловити у верхніх шарах води (переважно одноклітинні водорості).
Запитання для учнів: Які ж поживні речовини містять одноклітинні водорості, які являються кормом для морських тварин і можуть бути їжею для людини? (Крохмаль)
Прийом «Дивуй»: Довідка: дуже багато білка містять бобові - до 30% білка, пшениця – біля 20%, а одноклітинна водорість хлорела – 50%.
Чи знаэте ви що…
У деяких високогірних районах, наприклад каліфорнійському хребті Сьєрра-Невада, влітку можна побачити кавуновий сніг. Він рожевого кольору і має запахом і смаком кавуна. Цей феномен обумовлений присутністю в снігу водоростей Chlamydomonas nivalis, містять червоний пігмент астаксантин. Дані водорості служать також їжею для деяких організмів, серед яких крижані хробаки. Вони можуть жити тільки в льодовиках при низьких температурах, зацвітають вже при 0ºС, а при нагріванні хоча б до 5° C розпадаються і гинуть.
Крім неї ще є понад 350 видів таких водоростей. Потрапляючи в атмосферу при випаровуванні води, вони забарвлюють сніг у відтінки чорного, бурого або жовтого
Хлорела та хламідомонада – це одноклітинні зелені водорості. Познайомитися з цими «КУПЦЯМИ» і є метою нашого сьогоднішнього уроку-аукціону.
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
ЛОТ №2 «Кому належить?». Розігрується 8 фішок (по 1 за вірне виконання, )
Для того, щоб їх заробити, Вам потрібно у своїх листах-торгів заповнити наступну таблицю
Завдання. Із перерахованих понять виберіть та занесіть до таблиці ознаки рослин та тварин: хлоропласт, автотрофне живлення, паразитизм, здатність до активного руху, гетеротрофне живлення, обмежений ріст, утворення органічних речовин, зелений пігмент.
Рослина |
Тварина |
|
|
|
|
Порівняльна характеристика загальних ознак життєдіяльності одноклітинних тварин і рослин
Рослина |
Тварина |
хлоропласт |
здатність до активного руху |
автотрофне живлення |
гетеротрофне живлення |
утворення органічних речовин |
обмежений ріст |
зелений пігмент |
паразитизм |
РЕКЛАМНА АКЦІЯ: Словникова робота для банкротів (учнів початкового рівня), вартість 2 фішки: знайти у підручнику ст. 56 терміни автотрофи, міксотрофи, фотосинтез.
Визначення: Автотрофи - організми, які створюють необхідні для свого життя органічні речовини з неорганічних у процесі фотосинтезу.
Визначення: Міксотрофи - організми, які здатні залежно від умов проживання суміщати водночас різні типи живлення – автотрофне й гетеротрофне: синтезувати органічні сполуки з неорганічних речовин і споживати готові органічні, сполуки.
ЛОТ №3 «Хламідомонада»
А зараз, рекламна пауза від ХЛАМІДОМОНАДИ. (Пояснення вчителя) під час пояснення ведеться робота з малюнками, таблицею, схемами. Також учні по-черзі підходять до демонстраційного стола і переглядають мікропрепарат хламідомонади та порівнюють його із малюнком в підручнику.
Хламідомонада – мікроскопічна одноклітинна водорість, що мешкає здебільшого в прісних водоймах. Відкрийте, будь ласка Стор. 57-58 нашого підручника – «державного депозиту»
Форма клітини - грушоподібна. Наявні два джгутики однакової довжини.
Є дві маленькі скоротливі вакуолі (пригадайте їх функцію.) 1
Звернути увагу на форму хлоропласту (великий, чашоподібної форми, до його складу входить вічко.)
В нижній потовщеній частині хлоропласту хламідомонади розміщений кулястий піреноїд (зона, де найактивніше синтезуються й нагромаджуються поживні речовини), який містить багато білків і оточений зернами крохмалю.)
Завдання: зробити наукове припущення: який спосіб живлення притаманний хламідомонаді, як вона дихає? 2
Заслуховуються відповіді учнів, далі за допомогою підручника робиться перевірка правильності припущень.
У чистій воді – фототрофний тип живлення, у забрудненій воді вона живиться органікою – гетеротрофний тип живлення.
Розмноження хламідомонади: нестатеве, статеве (утворення спор, статевих клітин, запліднення.)
Формування понять «гамети», «зигота».
Завдання для учнів: Визначення умов за яких відбувається нестатеве та статеве розмноження (робота з підручником, тезування)
У сприятливих умовах – нестатеве розмноження, у несприятливих – статеве.
Рисунок 2. Розмноження хламідомонади
A. Послідовність подій при нестатевому розмноженні: 1 -поділ ядра і цитоплазми материнської клітини; 2 утворення дводжгутнкових спор; 3 - вихід спор у воду; 4 - утворення зрілих хламідомонад.
B. Послідовність подій за статевого розмноження (у разі настання несприятливих умов): 1 поділ материнської клітини; 2 утворення статевих клітин; 3 - попарне злиття статевих клітин; 4 - утворення заплідненої клітини; 5 - поділ заплідненої клітини за настання сприятливих умов; 6 - утворення 4 спор, перетворення їх на зрілі хламідомонади.
ЛОТ №4 «Хлорела» (Пояснення вчителя) під час пояснення ведеться робота з малюнками, таблицею, схемами. Також учні по-черзі підходять до демонстраційного стола і переглядають мікропрепарат хламідомонади та порівнюють його із малюнком в підручнику. Стор. 58-59 – «державного депозиту»
Клітина має кулясту форму. Поширені в прісних і солоних водоймах, на зволожених ділянках суходолу (вологий ґрунт, кора дерев).
Клітина не має джгутиків і тому нерухома. (Яким способом може переміщуватись?) 1
Вічко відсутнє.
Хлоропласт зазвичай чашоподібної форми.
Живиться хлорела лише завдяки фотосинтезу. (Як називається такий спосіб живлення?) 1
Газообмін відбувається через поверхню клітини.
Розмножується нестатевим способом за допомогою нерухомих спор.
У цитоплазмі накопичується багато олії і запасного крохмалю. (Чому?) 1
Рисунок 4. Розмноження хлорели за допомогою утворення спор
Прийом «Дивуй».
Дуже поширена в ґрунті, на корі дерев і у воді представниця зелених водоростей хлорела, часто використовується у дослідницьких роботах. Вона росте дуже швидко. Як свідчать досліди, що проводилися у США, за добу хлорела збільшує свою вагу в три тисячі разів. З одного гектара площі можна отримати понад 40 тонн сухого концентрату. Протягом цього часу водорість поглинає величезну кількість вуглекислого газу, виділяючи натомість дуже багато кисню. Вміст вітаміну С у хлорелі майже такий самий, як у лимоні; білка — у чотири рази більше, ніж у пшениці. З неї отримують цінну біомасу, яку використовують як корм, добриво та технічну сировину.
ЛОТ №5 «Значення одноклітинних водоростей» вартістю 8 фішок
(Складання таблиці): кожна відповідь 1 фішка, разом 8
Але спочатку РЕКЛАМА:
Цікаво знати, що хлорела - чудове зелене добриво. Якщо у відро з водою для поливу рослин додати кілька гранул нітратно-фосфатного добрива (2-3 г на 10 л води), то вже через добу там масово розмножиться хлорела. Застосовуючи таку «зелену» воду для поливу рослин, можна зменшити витрати мінеральних та органічних добрив.
Прийом «Цікавинки»
Виводить токсичні речовини
На додаток до вищезазначеного, хлорела надзвичайно ефективна при виведенні різних токсинів з печінки та інших найбільш життєво важливих органів. Приймаючи щодня три рази на добу не менше 15 грам хлорели цілком вистачить, щоб протягом тижня вивести токсичні речовини з організму.
Протиракові властивості
Дослідження показують, що хлорела має антиракові властивості. Дослідження, опубліковане в лютому 1998 року в журналі «Cancer Immunology Immunotherapy», наприклад, показало, що білок, витягнутий з хлорели, може перешкоджати поширенню ракових клітин у мишей. Це дослідження було підкріплено пізніше дослідженням 2009 року, опубліковане в «Journal of Zhejiang University-SCIENCE B», яке виявило, що Chlorella vulgaris (загальновідомий вид хлорели) володіє «певним хіміопрофілактичного ефектом, викликаючи апоптоз».
Захищає від діабету
За даними дослідження, опублікованого в 2009 році в «Nutrition Research and Practice», діабетичних щурів, яких годували хлорела, показували натщесерце більш низький рівень глюкози, ніж пацюки, яких не годували хлорела. Крім того, HOMA-індекс (показник інсулінорезистентності) був нижче у щурів, яких годували хлорели. Також варто пам'ятати, що хлорела має низький глікемічний індекс.
Значення у природі |
Значення для людини |
|
|
РЕКЛАМНА АКЦІЯ для банкротів: Словникова робота, вартість 2 фішка: знайти у підручнику ст. 59 що таке біотехнологія (Прийом «Словничок»)
Науку, яка розробляє методи застосування організмів та біологічних процесів у промисловості, називають біотехнологією.
V. Узагальнення та систематизація знань.
5.1. Заповнення таблиці (групова робота)
ЛОТ №6 «Порівняння» вартість по 8 фішок
Перший варіант – це 1 Акціонерне Товариство (1 АТ)
Другий варіант – це 2 Акціонерне Товариство (1 АТ)
№ |
Ознака |
Хламідомонада (1 АТ) |
Хлорела (2 АТ) |
1. |
Здатність до руху |
|
|
2. |
Є джгутики |
|
|
3. |
Є хлоропласт |
|
|
4. |
Автотроф |
|
|
5. |
Є ядро |
|
|
6. |
Може існувати без фотосинтезу |
|
|
7. |
Є статеве розмноження |
|
|
8. |
Є нестатеве розмноження |
|
|
Далі взаємоперевірка. Такий вигляд повинен бути у готової таблиці:
№ |
Ознака |
Хламідомонада (1 АТ) |
Хлорела (2 АТ) |
1. |
Здатність до руху |
Активний, за допомогою джгутиків |
Пасивний (водою) |
2. |
Є джгутики |
+ |
- |
3. |
Є хлоропласт |
+ |
+ |
4. |
Автотроф |
У чистій воді – так, у забрудненій воді органікою |
+ |
5. |
Є ядро |
+ |
+ |
6. |
Може існувати без фотосинтезу |
Так |
Ні |
7. |
Є статеве розмноження |
При несприятливих умовах |
Ні |
8. |
Є нестатеве розмноження |
При сприятливих умовах |
Нестатеве, утворення спор |
5.2. ЛОТ №7 «Розмежування» (Позначити буквами: Евглена зелена - Е; Хламідомонада – Х; Хлорела – Хло, Спільна ознака - С). 12
Взаємоперевірка
VІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку
Учитель разом з учнями-банкірами підбиває підсумки уроку, кожен учень рахує свої фішки, які потім обмінюються на бали:
КУРС ВАЛЮТ:
Фішки |
Бали |
1 – 5 |
1 |
6 – 10 |
2 |
11 – 15 |
3 |
16 – 20 |
4 |
21 – 25 |
5 |
26 – 30 |
6 |
31 – 35 |
7 |
36 – 40 |
8 |
41 – 45 |
9 |
46 – 50 |
10 |
51 – 55 |
11 |
Більше 55 |
12 |
Прийом «Логічний ланцюжок»
Учитель називає основне поняття або терміни уроку, учні повинні по черзі дати об’єктивну характеристику, не повторюючи попередні відповіді
Хламідомонада →одноклітинна →рослина →яка →має → піреноїд → фотосинтезує → рухається → вилідяє → кисень →очищує → стічні → води → розмножується →статево → →при несприятливих умовах →та нестатево →при сприятливих умовах
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник: опрацювати §___15___
Зошит: намалювати та зробити підписи стор. 57 мал. 61
7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
1. Скласти біологічну казку про хламідомонаду (творча робота).
2. Підготувати повідомлення на тему «Роль дріжджів у житті людини».
ДАТА: 14.11.2017
КАРТА АУКЦІОНУ УЧНЯ 6 КЛАСУ_______________________________________
ЛОТ №1 «платоспроможність» 6 фішок
Експрес-тестування:
1. В організмі людини дизентерійна амеба найчастіше паразитує: а) у крові;
б) у печінці; в) у кишечнику; г) у головному мозку.
2. Укажіть переносника збудника малярії: а) муха цеце; б) блоха людська;
в) кровосисні комарі; г) іксодові кліщі.
3. Які організми називають паразитами: а) ті, що спричиняють хвороби; б) ті, що живуть за рахунок іншого живого організму; в) ті, що потрапляють всередину тіла людини.
4. Як можна уникнути зараження дизентерійною амебою: а) мити овочі, фрукти та руки перед вживанням їжі; б) не пити холодну воду; в) чистити зуби.
5. Як можна уникнути зараження малярійним плазмодієм: а) не вживати погано просмажені страви; б) проводити боротьбу з комарами-кровососами; в) полоскати ротову порожнину.
6. Які одноклітинні тварини рухаються за допомогою несправжніх ніжок?
А евглена зелена В інфузорія-туфелька Б амеба протея Г хлорела
7. Паразитичний спосіб життя веде:
А форамініфера В амеба протея Б евглена зелена Г малярійний плазмодій
А кишкова паличка В амеба протея Б інфузорія Г евглена зелена
А інфузорія туфелька; В евглена зелена Б дизентерійна амеба; Г ціанобактерія
А малярійний плазмодій В амеба протея Б евглена зелена Г інфузорія
А для руху В для дихання Б для захоплення їжі Г для розмноженння
Відповіді 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
ЛОТ №2 «Кому належить?». Розігрується 8 фішок (по 1 за вірне виконання, )
Для того, щоб їх заробити, Вам потрібно у своїх листах-торгів заповнити наступну таблицю
Завдання. Із перерахованих понять виберіть та занесіть до таблиці ознаки рослин та тварин: хлоропласт, автотрофне живлення, паразитизм, здатність до активного руху, гетеротрофне живлення, обмежений ріст, утворення органічних речовин, зелений пігмент.
Рослина |
Тварина |
|
|
|
|
|
|
|
|
ЛОТ №3 «Хламідомонада» 3 ЛОТ №4 «Хлорела» 3
Запитання
ЛОТ №5 «Значення одноклітинних водоростей» 8 і більше
Значення у природі |
Значення для людини |
|
|
ЛОТ №6 «Порівняння» вартість 8
Перший варіант – це 1 Акціонерне Товариство (1 АТ)
Другий варіант – це 2 Акціонерне Товариство (1 АТ)
№ |
Ознака |
Хламідомонада (1 АТ) |
Хлорела (2 АТ) |
1. |
Здатність до руху |
|
|
2. |
Є джгутики |
|
|
3. |
Є хлоропласт |
|
|
4. |
Автотроф |
|
|
5. |
Є ядро |
|
|
6. |
Може існувати без фотосинтезу |
|
|
7. |
Є статеве розмноження |
|
|
8. |
Є нестатеве розмноження |
|
|
ЛОТ №7 «Розмежування» 12
(Позначити буквами: Евглена зелена - Е; Хламідомонада – Х; Хлорела – Хло, Спільна ознака - С). 1) Має піреноїд. __________
КУРС ВАЛЮТ:
Фішки |
Бали |
1 – 5 |
1 |
6 – 10 |
2 |
11 – 15 |
3 |
16 – 20 |
4 |
21 – 25 |
5 |
26 – 30 |
6 |
31 – 35 |
7 |
36 – 40 |
8 |
41 – 45 |
9 |
46 – 50 |
10 |
51 – 55 |
11 |
Більше 55 |
12 |