Урок "Аварії на дорогах. Дорожні знаки"

Про матеріал

Урок "Аварії на дорогах. Дорожні знаки" розроблений для учнів 4 класу.Містить матеріал, який допоможе вчителю провести гарний і цікавий урок. Задоволені діти, цікаво проведений урок - запорука успіху хорошого вчителя.

Перегляд файлу

Тема уроку. Аварії на дорогах. Дорожні знаки.

Мета: навчати учнів визначати причини виникнення ДТП, встановлювати взаємозв’язок між ДТП і порушенням правил дорожнього руху; поглибити знання про дорожні знаки; вчити називати групи дорожніх знаків; розкрити значення дорожніх знаків; виховувати дисциплінованість пішохода.

 

Обладнання:презентація до уроку, малюнки для учні, малюнки для групової роботи

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ПРИВІТАННЯ

Вже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо.

  • Діти, а який у вас зараз настрій? Посміхніться мені, подаруйте посмішку одне одному! За виразами обличчя бачу, що у вас все гаразд. Я б дуже хотіла , щоб гарний настрій не залишав вас упродовж усього уроку! Тож, час розпочинати. А девізом, пропоную взяти такі слова:

Хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини,

Це ж чудово для людини.

 Очікувані цілі

- Що ви очікуєте від уроку?

(Відповіді учнів)

Створення навчальної ситуації.

- І щоб досягти мети, нам слід дотримуватись п’яти правил:

  •             Правило піднятої руки
  •             Дружня співпраця в парах, групах
  •             Уважно слухати вчителя
  •             Активно і творчо працювати
  •             Учитись оцінювати свої знання та знання друзів

 

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Технологія Асоціативний кущ

  • Діти, а що на вашу думку, означає слово «здоровя»? Складемо павутинку із ваших характеристик, а розпочну її я:

 

 

                  Ранкова гімнастика           відсутність хвороб

 

                                           Здоровя                     міцний сон

Імунітет

                               Здорова їжа

 

  • Повторимо, що вивчали на попередніх уроках. На дошці ви бачите дорожні знаки. Я читатиму вірш. Ваше завдання вставити відповідний знак на місце пропуску (вірш на дошці).

Переходити нам слід тільки там, де…… перехід

А доріжку пішохідну наче…. Зебру, добре видно.

Три світла є у … світлофора і кожне з них наказ дає.

Червоне світло каже: - Стій! А жовте – Ще не можна!

Зелене каже: - Їдь мерщій! – і слухається кожний.

Ось велике …. перехрестя, ген за ним до….школи вхід.

Пам’ятай: для пішоходів тут …. Підземний перехід.

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

         Технологія «Асоціація»

    Які асоціації пов’язані у вас з поняттям «безпека на дорозі»?

 

 

Пішоходи

 

Машини

 

ДАІ

 

Переходи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДТП

 

Безпека на дорозі

 

Світлофор

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Водії

 

Швидкість

 

 

 

 

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Ми вже з вами знаємо, що найцінніший скарб людини – це її здоров’я. Тому його необхідно берегти. Втратити здоров’я або життя дуже просто і легко, а от повернути його назад іноді буває неможливо. Отже, про це треба пам’ятати…

- Прослухавши вірш,скажіть, про що ми будемо з вами говорити.

          Ми живемо в суспільстві людському.

Так багато є правил у ньому.

Знати правила ці треба, друже,

Та й виконувать добре їх дуже.

Правило — це є вимога єдина,

Ну, а ти у суспільстві — людина!

А тепер тобі стало вже ясно —

Всі вимоги виконувать вчасно!

Хай засвоїть твоя голова

В нашій мові чарівні слова.

І знання запасай на майбутнє —

Для людини це сила могутня.

А здоровим щоб буть силі й духу,

Треба знати ще й правила руху.

Хоч питання це дуже складне,

Але знай, що життя в нас одне.

Неповторне: як втратиш — не буде,

Будуть інші сміятися люди,

Будуть інші співати пісні,

Зорі будуть стрічать росяні.

А щоб цього не сталось ніколи,

Ми підемо до нашої школи.

Набирайся і сили, і духу —

Йдемо в гості до Правила Руху.

 

  • Сьогодні на уроці ми не просто будемо вивчати правила дорожнього руху, а познайомимося із дорожніми знаками, їх видами, та навчимося орієнтуватися за ними у межах міста. А ще дізнаємося про причини виникнення аварій на дорогах.Тому темою нашого уроку буде Аварії на дорогах. Дорожні знаки.

 

ІУ. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Випереджувальні завдання
  • Діти, а чи цікаво вам, звідки до нас прийшли знання про дорожні знаки? Зараз, ми дізнаємося, прослухавши повідомлення наших учнів.

І група «Світлофор»

Перші дорожні покажчики з'явилися практично одночасно з виникненням доріг. Первісні дороги важко назвати шляхами. Древні єгиптяни мостили їх камінням, а сирійці — цег­лою, а предки Древньої Русі — дерев'яними колодами, римляни — з плит. Перші вимощені дороги з'явились в розвинених могутніх державах: Єгипті, Персії, Римі. Ці дороги були вузькі. Щоб розминутися ви­никли правила чиношанування, хто багатший, той проїде.

Багато тисяч років тому, люди користувалися звірини­ми стежками. Тварини без складних приладів і точних розрахунків уміють обирати найнебезпечніший напря­мок. Вони обминають велике каміння, грузьку драговину, глибокі провалля. Перші дороги у Південній Америці прокладались по шляхах слонів. Для позначення маршруту первісні мандрівники надломлювали сучки і робили мітки на корі дерев, встановлювали вздовж доріг камені певної форми.

«Не йди сюди» — гілочка покладена поперед стежки.

«Прямуй так» — наконечник стріли чи списа, біля ньо­го малюнок оселі.

«Повертай назад, там...» — зламана гілочка, тонка вер­шина якої повернута до грубішого кінця, а біля неї зоб­раження хижака.

Деякі знаки, зовсім змінившись, дожили до нашого часу.

Білочку на стежці нагадує знак «В'їзд заборонено».

Наконечник стріли — «Рухатися тільки в цьому на­прямі»

А зігнуту назад гілочку — знак «Місце для розвороту».

Наступним кроком стало надання придорожнім спорудам конкретної форми, щоб виділити їх на фоні навколишнього пейзажу. З цією метою вздовждоріг почали ставити скульптури.

 

1307016950_1

Одну з таких скульптур - половецьку бабу - можна побачити в музеї-заповіднику «Коломенське». Після виникнення писемності на каменях стали робити написи, звичайно писали назву населеного пункту, в який веде дорога. Перша в світі система дорожніх покажчиків виникла в Давньому Римі в III ст. до н.е.

2 група «Перехрестя»

Юлій Цезар був, ймовірно, першим правителем в історії, який ввів правила дорожнього руху. Він, наприклад, прийняв закон, по якому жінки не мали права управляти колісницями в Римі. Із виникненням автомобілів з'явилися перші регулювальники, які стояли на дорогах і рукою показували напрям руху. Потім їм видали сигнальні ліхтарі. Але вони не могли вирішити всіх проблем. Тому що транспортний потік протягом дня змінюється, і буває дуже напружений годинник руху. До 1920 року не існувало автоматичних світлофорів. У 1927 році дві люди запатентували «автоматичного регулювальника». На перехрестях були встановлені перші світлофори, щоб упорядкувати рух транспорту. Один з світлофорів, винайдений Гарі Хау з Йельського університету, був встановлений в Нью-Хейвені, штат Коннектикут, в квітні 1928 року.

3 група»Пішоходи»

У 1903 році на вулицях Парижа з'явилися перші дорожні знаки: на чорному або синьому тлі квадратних вивісок білою фарбою було намальовано символи - «Крутий спуск», «Небезпечний поворот», «Нерівна дорога».Стрімкий розвиток автомобільного транспорту ставило перед кожною країною одні й ті ж завдання: як покращити організацію руху і безпеку проїзду. Для вирішення цих питань представники європейських країн зібралися в 1909 р. в Парижі на конференцію з автомобільного руху, на якій була розроблена і прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів», що регламентує основні принципи дорожнього руху та вимоги до автомобіля. Даною конвенцією було введено чотири дорожніх знаки: «Нерівна дорога», «Звивиста дорога, «Перехрестя» і «Перетин з залізницею».

1307016991_3

 «Мозковий штурм»

  1.              Коли виникли дорожні знаки?
  2.              Де виникла перша система дорожніх знаків?
  3.              Де з’явилися перші дорожні знаки?
  4.              Де і коли була прийнята «Міжнародна конвенція щодо пересування автомобілів»?
  5.              Які були перші дорожні знаки?

 

Розповідь учителя

Коли людина вчиться читати, їй показують букви. Із букв будують слова, зі слів — речення. У дорожньої мови також є букви — знаки. Але їх не потрібно складати у слова. Один знак, одна дорожня буква означає цілу фра­зу — дорожній сигнал. Ці сигнали бувають різними. Одні попереджають водія або пішохода про небезпеку, інші — забороняють рух. Є знаки, за допомогою яких можна дізнатися, де отримують якусь послугу.

Одні знаки розміщені на трикутниках з червоною об­лямівкою. Ці знаки встановлюються на відстані 150-300 м поза населеними пунктами, у населених пунктах — на відстані 50-100 м до початку небезпечної ділянки.

Інші знаки не випадково розміщені у колі з червоною облямівкою або з червоним фоном.

А ось знаки у колі блакитного кольору. Вони дозволя­ють рух, наказують рухатися у певному напрямку легко­вим автомобілям, вказують велосипедну доріжку, доріжку для пішоходів тощо.

Є ще знаки — блакитні прямокутники з малюнками: то ніж з виделкою, то червоний хрест, то намет, то ліжко. Не важко здогадатися, що ці знаки вказують: поруч їдаль­ня, медичний пункт і т. д. Подивіться, будь ласка на дошку. Ви бачите, що усі дорожні знаки поділяються на групи:

  • попереджувальні знаки;
  •  знаки пріоритету;
  •  заборонні знаки;
  •  зобов’язуючі знаки;
  •  інформаційно-вказівні знаки;
  •  знаки сервісу.
  • Переглянемо мультфільм про дорожні знаки. Спробуйте запам’ятати, де ці знаки використовуються. І де, ви їх бачили?

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

 

Робота в парах

  • Попрацюємо в парах. У вас на партах лежать по три дорожні знаки. Складіть їх і скажіть до якої групи вони належать.

 

 

РОЗПОВІДЬ ВЧИТЕЛЯ ПРО ДТП

— Вам, напевно, не раз доводилося бачити, як спритно вивертаються від машин герої кінофільмів. Вони легко встрибують на капот, перекочуються, виконують неймовірні акробатичні трюки. Але в реальному житті навряд чи вдасться повторити те, що роблять каскадери в кіно. Це й не потрібно.

Є інший спосіб уникнути зіткнення з автомобілем. Цей спосіб надійний і доступний кожному — необхідно дотримувати правил безпечного поводження на вулицях.

Через свою неуважність і недисциплінованість діти отримують важкі травми (поранення черепа, таза, хребта, нижніх кінцівок, розриви внутрішніх органів тощо) чи навіть гинуть під колесами автомобілів.

За дотриманням правил дорожнього руху стежать працівники одного з підрозділів міліції — Державної автомобільної інспекції (ДАІ). Команди інспектора ДАІ повинні виконувати всі водії і пішоходи.

Порушення правил дорожнього руху водіями, пасажирами спричиняє дорожньо-транспортні пригоди (ДТП).

Автомобільні аварії дуже небезпечні, бо сила поштовху і вантажівки, і легковика зазвичай дуже велика. В результаті ДТП калічаться люди, ламається транспорт, пошкоджується дорога.

Щоденно в Україні відбувається близько 120 ДТП.

Деякі пішоходи вважають, що забезпечення безпеки дорожнього руху повністю залежить від водія і що тільки він повинен застосовувати всі засоби, що виключають можливість виникнення дорожньо-транспортних пригод. Такі міркування помилкові.

Правила дорожнього руху визначають конкретні обов’язки пішоходів.А які ж причини ДТП, ви дізнаєтесь попрацювавши з підручником.

 

  • То, що може спричинити аварію на дорозі?

 

Робота в зошитах.

  • Виконаємо завдання №1.

РОБОТА В ГРУПАХ

- Попрацюємо в групах і обєднаємося за кольорами світлофорівНа партах у вас лежать малюнки. Складіть за ними правила, чого не можна робити на дорогах.

У. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНЯ

. Послухайте і дайте оцінку діям дітей

  • Сталося це вранці, якраз у годину «пік», коли багато людей вирушають у своїх справах: діти — до школи, дорослі — на роботу. Хлопчик, учень 4-го класу, дуже поспішав, щоб не запізнитися на урок. Вистрибнув із автобуса, глянув ліворуч — і мерщій через дорогу. Але він не помітив, що з-за рогу будинку виїхав легковий автомобіль. Водій побачив хлопчика, коли зупинити машину вчасно вже було неможливо. Заскрипіли гальма, та машина продовжувала рух. Водій спробував взяти ліворуч, але там — зустрічний потік транспорту... Із важкими травмами хлопчика забрала «швидка». Над ним довго «чаклували» лікарі. А от водія врятувати не вдалося.
  • Петрик добре знав правила поведінки на вулиці, але не завжди їх дотримував. Дорогою їхала вантажна машина. Петрик вирішив покататися на ній. Причепився до заднього борту і поїхав. Раптом машина різко зупинилася. Петрик не втримався і впав. Сталося нещастя. Лише через три місяці Петрика виписали з лікарні. Усе літо він ходив на милицях. Його друзі купалися, їздили на велосипедах, гралися на подвір’ї, весело сміялися, а Петрик сидів удома. Він сам себе покарав.

 

3.Вікторина

( Виходять учні розказують про знак, а учні класу називають його.)

         Водій гальмує тут уважно,

Ну, а за ним його сусід.

А люди йдуть собі поважно,

Бо пішохідний перехід! ( Знак 1.32 Пішохідний перехід)

 

Ще більш уважним треба бути,

Як край дороги школа є.

Бо діти можуть і забути,

Що цілий ряд машин снує. ( Знак 1.33 Діти)

 

А тут хлопчина може мчати,

І зразу, може, не збагне.

Тут треба теж пригальмувати,

І лихо хлопчика мине. ( Знак 1.34 Виїзд велосипедистів)

 

А ось і інша небезпека —

Хто знає, що в собі таїть?

Обвал дороги недалеко?

Чи впало дерево й лежить?

Усе, звичайно, може бути:

Аварія чи кавардак.

Не можна і на мить забути

Цей попереджувальний знак ( Знак 1.39 Інша небезпека ( аварійно –

небезпечна ділянка)

 

Всякий рух забороняю

І відразу в толк візьміть.

Всіх про це повідомляю —

І, будь ласка, не шуміть. (3.1 — Рух заборонено)

 

Хоч малий — спинити в змозі!

Зрозумійте, діти, суть:

Якщо я є на дорозі —

Мотоцикли не пройдуть. (3.6 — Рух мотоциклів заборонено)

 

Недалеко і до лиха,

Ця дорога смерть несе.

На велосипеді їхать

Заборонено, і все.

Якщо й вік вам дозволяє,

Чотирнадцять повних є,

Їхать він забороняє,

Бо для вас доріжки є!

А під знак оцей на трасу

Їхать вам уже ніяк!

Не забудьте мене часом,

Я вам заборонний знак.. (3.8 — Рух на велосипедах заборонено)

 

Я кричу, я заявляю

Всім, хто хоче довго жить.

Строго я забороняю

Пішоходам тут ходить! (3.9 — Рух пішоходів заборонено)

 

Знак оцей — пересторога,

Дуже добре треба знать.

Тут кінчається дорога —

Заборонено в’їжджать! (3.21 — В’їзд заборонено)

         Хто мене впізнав, скажіть!

Я такий чудовий!

Тут спокійно всі ходіть,

Знак я наказовий!

Я існую лиш для тих,

Хто пішечком ходить.

І спиню проїжджих всіх,

Щоб вам не зашкодить. (4.13 - Доріжка для пішоходів)

 

Транспорт стане, не пройде,

Коли я на місці.

Я для тих, хто пішки йде,

Й велосипедистів. (4. 14 -  Доріжка для пішоходів та велосипедистів)

 

 

УІ. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Наш урок добігає кінця. Ми з вами гарно попрацювали. Закінчимо його бесідою

Підсумкова бесіда.

1. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).

2. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).

3. Працівник ДАІ, який регулює дорожній рух…(регулювальник).

4. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).

5. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).

6. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).

 

 

 

 

 

 

 

Пам’ятка

«ДОРОЖНЯ АБЕТКА»

   Переходь дорогу тільки «зеброю» на зелений сигнал світлофора;

   користуйся підземними переходами;

   не перетинай дорогу в недозволених місцях;

   не вискакуй зненацька перед транспортними засобами;

   не сідай до міського транспорту без супроводу дорослих;

   на зупинці трамвай обходь тільки попереду, автобус і тролейбус позаду;

   не грайся та не катайся на санчатах, лижах, роликах, ковзанах поблизу проїжджої частини.

 

Пам’ятка

«ДОРОЖНЯ АБЕТКА»

   Переходь дорогу тільки «зеброю» на зелений сигнал світлофора;

   користуйся підземними переходами;

   не перетинай дорогу в недозволених місцях;

   не вискакуй зненацька перед транспортними засобами;

   не сідай до міського транспорту без супроводу дорослих;

   на зупинці трамвай обходь тільки попереду, автобус і тролейбус позаду;

   не грайся та не катайся на санчатах, лижах, роликах, ковзанах поблизу проїжджої частини.

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
23 грудня 2018
Переглядів
2221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку