Тема. Б. Грінченко. Вірш «Доки?».
Мета:ознайомити учнів із життям і творчістю письменника; допомогти усвідомити ідейно-художній зміст поезії «Доки?»; розвивати навички виразного читання ліричних творів, їх аналізу, сприймання інформації на слух, висловлювання власних суджень з приводу порушених проблем; виховувати громадянську активність, розуміння того, що особиста свобода — необхідна умова існування людини.
ХІД УРОКУ
Вступне слово.
Талановитий письменник, фольклорист, етнограф, мовознавець-лексикограф, критик, публіцист, організатор літературних газет і журналів, видавець численних художніх і науково-популярних книжок. Усе це стосується однієї людини — Бориса Грінченка. Саме про нього І. Франко писав: «Я мусив дивуватися Вашій енергії, витривалості в праці і широкому обсягові ваших літературних та суспільних інтересів».
Це про нього казали, що він «більше працював, ніж жив», і саме завдяки його зусиллям стали відомі імена багатьох письменників, наприклад, Павла Грабовського.
Ось про яку цікаву особистість ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці.
IV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
Дитинство Бориса Дмитровича Грінченка, який народився 1863 року, пройшло на хуторі поблизу Харкова. Його батьки, збіднілі дворяни, хоч і самі працювали, все ж спрямовували сина на панське життя, на зверхнє ставлення до простого люду та його мови. Але хлопець не сприйняв цієї науки й, усім серцем вболіваючи за долю народу, прагнув йому допомогти.
Борис дуже рано навчився читати, читав усе, що тільки потрапляло до рук. А незабаром став писати й сам, видавати сімейні «журнали». У13 років познайомився з «Кобзарем» Шевченка, який справив на нього враження, подібне до електричного розряду. Т. Шевченко назавжди став для нього «пророком». Тепер Грінченко вже писав українською мовою і видавав свій «журнал» для школярської аудиторії. Не всі його розуміли й схвалювали, особливо шкільне начальство, адже в цей час уже діяв сумнозвісний Емський циркуляр. Закінчилась така діяльність Грінченка тим, що на п'ятому році навчання він був гучно виключений і відправлений до в'язниці, де пробув півтора місяця. Це дуже вплинуло на його подальшу долю — він був позбавлений права продовжувати освіту, ще й захворів на туберкульоз до кінця життя Грінченко перебував під наглядом поліції.
Борис Дмитрович екстерном склав іспити на звання народного вчителя і якимсь чудом домігся того, що його послали вчителювати на село. На педагогічній ниві він працював понад десять років, склав «Українську граматику до науки читання й писання», читанку «Рідне слово». Писав і художні твори. Одружившись із письменницею Марією Загірною, Грінченко почав шукати собі роботу й потрапив до Чернігова у «неволю канцелярську». Йому доводилося заради шматка хліба займатися нудною, обтяжливою роботою. Ще й жандарми не залишали у спокої: пише українською мовою, дочку виховує в національному дусі, підтримує зв'язки з Коцюбинським, а в управі, де працює, сидить за одним столом із В. Самійленком.
Після звільнення з Чернігівського земства Грінченки переїхали до Києва й зайнялися укладанням словника української мови.
Сучасники Бориса Дмитровичі й дослідники його творчості про це писали так: «Робота над словником була однією з найбільших заслуг письменника Б. Грінченка перед українською культурою. Матеріали до словника збирали члени так званої Старої Громади, культурного товариства Києва (друга половина XIX ст. — початок XX ст.), вони групувалися довкола журналу „ Киевская старина". ...Тільки виняткова організованість та надзвичайна працьовитість допомогли письменникові за 3 роки укласти розпорошений матеріал . і додати до нього матеріал власний. У маленькому кабінеті на Гоголівській вулиці № 8 (м. Київ), заваленім картками, зошитами, словниками, підручниками, книгами, аж повернутись було ніде, працював цей невтомний трудівник з ранку до вечора щоденно, крім неділі, обробляючи визначену кількість слів... В усьому, крім праці над словником, письменник обмежив себе до мінімуму, жив анахоретом, бачився з людьми тільки в призначені години. Була це пекельна робота; вона дістала високу оцінку Російської академії наук, і про неї з захопленням висловився видатний філолог свого часу О. Шахматов. Вийшов „Словарь української мови" в 4-х томах у Києві в 1907—1909 роках.»
Боляче сприйняв Б. Д. Грінченко поразку революції 1905 року, загибель дочки й онука, захворів і помер, коли перебував на лікуванні в Італії. Похований письменник у Києві.
Б. Д. Грінченко збагатив українську літературу численними віршами, байками, оповіданнями, повістями, п'єсами. Особливо цікавими є збірки його поезій «Під хмарним небом», «Пісні та думи», повісті «Сонячний промінь» і «На розпутті», дилогія «Серед темної ночі» й «Під тихими вербами».
За часів радянської влади твори Б. Грінченка не друкували, бо вважали їх буржуазно-націоналістичними.
Гніт — тиск, поневолення;
одслід — відбиток, слід;
з мук — від муки, страждання.
6. Робота зі схемою.
— Пригадайте, що ми знаємо про мову художнього твору.
Анафора — єдинопочаток (звуковий, словесний, синтаксичний.)
Рефрен (приспів у пісні) — рядок або кілька рядків, які повторюються в кінці кожної строфи.
Інверсія — зворотний, незвичний порядок слів у реченні.
Епіфора — повторення однакових виразів, слів або звукових сполучень у кінці віршових рядків чи строф, а також прозових уривків.
Тавтологія — повторення тієї самої думки, того самого поняття іншими словами, щоб посилити емоційність та ритмічність мови.
Повтори — вживання підряд тих самих слів для їх виділення, увиразнення.
Риторичні запитання — питання, що не потребують відповіді.
(Учні роблять запис до літературознавчих словничків.)
7. Запитання до учнів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Доповніть власне зізнання Б. Грінченка, обравши з-поміж поданих відповідну за змістом пару слів.
«На поезію завсігди я мав тільки короткі хвилини, ... від праці — часом любої, дорогої, здебільшого — нудної, наймитської. Моя ... — то мій робітницький одпочинок і моя робітницька молитва-надія.»
а) вільці... пісня;
б) зайняті... повість;
в) зрозумілі... думка.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Продовжіть речення.
«Мене вразив Б. Грінченко тим, що ...»
«Вірш Б. Грінченка „Доки?", на мою думку, сповнений ...»
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Навчитися виразно читати, аналізувати вірш Б. Грінченка; вивчити матеріал про фігури поетичного синтаксису.