Урок "Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення"

Про матеріал

Урок для 9 -го класу, м е т а якого навчити учнів аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.), інтерпретувати вчинки персонажа, давати їм власну оцінку, аргументувати свою позицію прикладами, цитатами з тексту

Перегляд файлу

Тема:Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення.

М е т а: формування компетентностей: предметних – уміння аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.), інтерпретувати вчинки персонажа, давати їм власну оцінку, аргументувати свою позицію прикладами, цитатами з тексту; ключових – спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю); комунікативної - формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до суджень інших; інформаційної - формувати вміння визначати головне та роль деталі в тексті; розвивати навички роботи з художнім текстом; загальнокультурної -  виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір ліцеїстів.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, образотворче мистецтво, економіка.

Т и п   у р о к у: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.

Обладнання: портрет письменника, підручник, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, відеосюжети.

 

 Під купою грошей може бути

                                                                              похоронена людська душа.                                                  

                                                                                                                     Н.Готорн

 

Перебіг  уроку

 

І.Підготовка до сприйняття навчальної теми

Слово вчителя: Щойно дзвінок повідомив про початок уроку. Уявімо, що звуковий дзвінок змінили на кольоровий . Якого кольору він буде для вас на початку уроку. Спробуйте саме так передати і свій настрій у кольорах, звуках, словах, заповнивши опорну картку.

Етапи уроку

Колір

Звуки природи

Слово

Початок

 

 

 

Середина

 

 

 

Закінчення

 

 

 

 

Діти заповнюють таблицю за урок тричі: на початку, в середині уроку і наприкінці, відмічаючи зміну свого емоційного стану. (Ідея Ю.Макашової).

II. Мотивація навчальної діяльності

 

1. Слово учителя.

      Сьогодні гроші та  їх влада над душами людей -  вічна проблема, яку намагається вирішити людство. В ім'я золота скоюють злочини, воно стає причиною воєн. За гроші можна отримати все: владу, багатство...

        Проблему влади грошей піднімали багато письменників та митців. А ось як про це сказав давньогрецький драматург Софокл: «Ніщо не сприяє у такій мірі, як гроші, встановленню серед людей лихих законів та поганих звичаїв. Гроші сіють розбрат і виганяють людей із домівок, гроші призводять найшляхетніших осіб до усього ганебного та нищівного для людини, вони ж учать здобувати із будь-якої речі лише зло та беззаконня».

       Сьогодні ми зустрінемося з одним із найбагатших людей Парижа.  Це Гобсек. Його ім'я стало прозивним для позначення скнари. Єдине в житті, що для нього має значення, - це ЗОЛОТО. «З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото. Щоб здійснювати наші примхи, потрібен час, потрібні матеріальні можливості і зусилля. У золоті все міститься в зародку, і все воно дає в дійсності »,- стверджував герой повісті Оноре де Бальзака.

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

 1. Слово вчителя. З одного боку, автор створює реалістичний образ лихваря, який тихо живе у своєму вогкому закутку й снує павутиння для чергової жертви, а з іншого — письменник-реаліст використовує прийоми романтичної літератури, вдаючись до згущення фарб і перебільшень та наділяючи скнару найбільш огидними рисами. Давайте спробуємо визначити головні Ознаки реалізму та романтизму у повісті О. Бальзака «Гобсек».

2.Ознаки реалізму та романтизму у повісті О. Бальзака «Гобсек»

Ознаки реалізму

Ознаки романтизму

  • Опис життя Франції 1829-1830 рр. (історична конкретика);
  • точність деталей;
  • докладний опис фінансових дій;
  • типовість ситуацій;
  • соціально-побутова характеристика героїв

 

 

  • самотність головного героя;
  • минуле Гобсека - загадка;
  • він - сильна та незвичайна особистість;
  • грандіозні масштаби діяльності Гобсека;
  • винятковий розум, його романтичний світогляд

 

V. Сприймання навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

         Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.

       Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.

        Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.

2. Прийом «Запитай себе сам»

Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

Дружба;

Матеріальний добробут;

Любов;

Чисте сумління;

Здоров'я;

Почуття власної гідності;

Кар’єра;

Гроші;

Мудрість;

Знання

(Аналіз цінностей)

3.Робота над епіграфом.

             – Як ви розумієте слова Готорна, взяті за основу епіграфу до уроку?

             – Як вони пов’язані зі змістом повісті?

4.Словникова робота.(Слова лежать на партах)

Вексель (від німецького wechsel) - письмове боргове забов'язання встановленої форми (грошовий документ).

Дисконт ( від англ. Discount - знижка) - купівля банками векселя до закінчення їхнього терміну; відсоток, який стягають банки за цю операцію.

Опротестування - засвідчення посадовою особою (нотаріусом) факту несплати за векселем або відмова платника від акцепту векселя.

Акцепт (від лат. acceptus - прийнятий) - згода на оплату грошових і товарних документів, оформлена відповідним записом на них.

Застава - віддача майна для забезпечення позики.

Деградація - (англ. degradation, нім. Degradierung f) — поступове погіршення якості, втрата цінних властивостей.

Філософія - дисципліна, що вивчає відносини людини та світу. Філософія - одна з форм світогляду, людської діяльності, особливий спосіб пізнання або наука.

5. Аналіз образу Гобсека

5.1. Робота з цитатами «Портрет Гобсека» . (Робота з текстом, читаємо опис Гобсека, даємо характеристику героя)

- Що включає портрет Гобсека?

- Яка колірна гамма переважає? Як ви це визначили?

- Що ви дізналися про персонажа з опису зовнішності?

- Які слова є ключовими в описі Гобсека?

- Через опис яких деталей автор створює художній образ?

- Які виразні засоби переважають в описі?

5.2. Вправа "Колір душі". Уявіть себе в майстерні художника. Перед вами - чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі. якби ви були художником, які фарби використали для змалювання зовнішнього портрету  героя твору? А для внутрішнього? (відповіді учнів).

Висновок: портрет - найважливіша частина розповіді, яка не тільки дає уявлення про персонажа, а й повноцінно характеризує його.

Заповнення таблички (Середній етап уроку)

Етапи уроку

Колір

Звуки природи

Слово

Початок

 

 

 

Середина

 

 

 

Закінчення

 

 

 

 

5.3. Метод «Бесіда». Засоби створення образу.

- Біографічні відомості про Гобсека.(цитатний матеріал повісті)

- Філософія Гобсека:перегляд відеопрезентації  Вислови Гобсека (підготувала вчитель зар.літ-ри   Аркуша Л.О. http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/26108)

- Обговорення висловів учнями за допомогою методу "Прес".

5.4. Характеристика Гобсека (Рольова гра):

 

- самохарактеристика;

- з вуст інших персонажів;

5.5. Вчинки Гобсека.

- Яким вам уявляється Гобсек?

- Які риси Гобсека викликають неприязнь?(Перегляд відеосюжету В комірчині Гобсека)

- Яке враження справляє сцена смерті Гобсека?

- Про що змушує задуматися опис незліченних багатств і його коморах?

- Чи є щось у Гобсеке, що викликає інші почуття?

- Які риси характеру персонажа ви виділили? Якщо вийде, підтвердіть текстом:

  • Спостережливість (опис кімнати Анастазі ...;
  • Проникливість, здатність передбачати майбутнє (Анастазі, Фанні, граф);
  • Скупість, доведена до абсурду(опис кімнати);
  • Схильність до великодушності (готовність дати гроші за малий відсоток);
  • Мудрість ( «Я спас тебе з вдячності, сину мій»);
  • Справедливість (порада графу про передачу майна);
  • Порядність, чесність (він зберіг і збільшив спадок графа);
  • Здатність до критики суспільства ( «вони здатні з головою зануритися в бруд")тощо.

Висновок: перед нами складний і багатогранний образ, описаний з дивовижною точністю. З одного боку, істота неприємна, що викликає огиду. З іншого - майже провидець в силу своєї приголомшливої ​​спостережливості. Недаремно Бальзак устами Дервіля промовляє: "У ньому живуть дві істоти: скнара і філософ, підла істота і піднесена".

 

 

 

 

 

5.5. Складання гроно «Гобсек».

 

Розумний;                                                                                  безсердечний

романтичний                                                                                                  владалюбний

прозорливий                                                                            байдужість

             справедливий                                                      жорстокий

                            спостережливий                                        хитрий

                                           гарний психолог    скнара    цинік

 

Слово вчителя: Як справжній майстер слова, художник – реаліст, Оноре де Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Так, це цинічна, жорстока, часто антигуманна людина. Але ж починав він усе із власних мозолів, власної праці, економічного мислення й досяг значних результатів.

           Кожний має право на свою думку, але безперечно одне: вміння «робити гроші» - такий же талант, як і все інше".

5.6. Метод "Дискусія".  Завершуючи наш урок, ми повинні відповісти на найголовніше питання: «Чи можна залишатися людиною, маючи гроші?» (Відповіді учнів)

VІ. Осмислення навчального матеріалу

       Слово вчителя:  Гобсеки живут і в наш час, не зважаючи на те, що люди розуміють, усвідомлюють тлінність багатств. Людство знову ж таки повторює власні помилки, думаючи про насичення, збагачення, накопичення грошей, скарбів. Але багатьом вдається жити повним духовним життям, сповненим справжньої свободи і щастя.                                          

      Заповнення таблички (Етап закінчення)

Етапи уроку

Колір

Звуки природи

Слово

Початок

 

 

 

Середина

 

 

 

Закінчення

 

 

 

 Аналіз табличок учнів.

Слово вчителя:

        Гроші – це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло, не вбивайте в собі душу, не приносьте на олтар золота загальнолюдські цінності – любов, дружбу, благородство, милосердя, синовні та батьківські почуття.                                        

        Закінчити наш урок я хотіла б наступними словами з проповіді Ісуса Христа: «Не складайте скарбів собі на землі, де нищить їх міль та іржа, і де злодії підкопуються й викрадають. Складайте ж собі скарби на небі, де ні міль, ні іржа їх не нищить, і де злодії до них не підкопуються та не крадуть. Бо де скарб твій, там буде й серце твоє!"(Від Матвія 6:19-21)

VІІ. Оцінки за урок.

VІІІ. Домашнє завдання.

         Написати есе на теми: «Що головне в житті людини: матеріальне або духовне?» або «Які думки Гобсека ви вважаєте актуальними і цікавими сьогодні?»

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Дудник Альбіна
    Дуже цікавий та корисний матеріал. Дякую за чудову розробку!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кацмаза Оксана Юріївна
    Чудовий урок! Дякую колезі за цікавий та змістовний матеріал!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
16524
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку