Урок для 9 -го класу, м е т а якого навчити учнів аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.), інтерпретувати вчинки персонажа, давати їм власну оцінку, аргументувати свою позицію прикладами, цитатами з тексту
Тема:Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення.
М е т а: формування компетентностей: предметних – уміння аналізувати образ Гобсека і визначати засоби його творення(портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.), інтерпретувати вчинки персонажа, давати їм власну оцінку, аргументувати свою позицію прикладами, цитатами з тексту; ключових – спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю); комунікативної - формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до суджень інших; інформаційної - формувати вміння визначати головне та роль деталі в тексті; розвивати навички роботи з художнім текстом; загальнокультурної - виховувати естетичний смак та читацькі інтереси учнів; розширювати кругозір ліцеїстів.
Міжпредметні зв'язки: історія, географія, образотворче мистецтво, економіка.
Т и п у р о к у: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, підручник, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, відеосюжети.
Під купою грошей може бути
похоронена людська душа.
Н.Готорн
Перебіг уроку
І.Підготовка до сприйняття навчальної теми
Слово вчителя: Щойно дзвінок повідомив про початок уроку. Уявімо, що звуковий дзвінок змінили на кольоровий . Якого кольору він буде для вас на початку уроку. Спробуйте саме так передати і свій настрій у кольорах, звуках, словах, заповнивши опорну картку.
Етапи уроку |
Колір |
Звуки природи |
Слово |
Початок |
|
|
|
Середина |
|
|
|
Закінчення |
|
|
|
Діти заповнюють таблицю за урок тричі: на початку, в середині уроку і наприкінці, відмічаючи зміну свого емоційного стану. (Ідея Ю.Макашової).
II. Мотивація навчальної діяльності
1. Слово учителя.
Сьогодні гроші та їх влада над душами людей - вічна проблема, яку намагається вирішити людство. В ім'я золота скоюють злочини, воно стає причиною воєн. За гроші можна отримати все: владу, багатство...
Проблему влади грошей піднімали багато письменників та митців. А ось як про це сказав давньогрецький драматург Софокл: «Ніщо не сприяє у такій мірі, як гроші, встановленню серед людей лихих законів та поганих звичаїв. Гроші сіють розбрат і виганяють людей із домівок, гроші призводять найшляхетніших осіб до усього ганебного та нищівного для людини, вони ж учать здобувати із будь-якої речі лише зло та беззаконня».
Сьогодні ми зустрінемося з одним із найбагатших людей Парижа. Це Гобсек. Його ім'я стало прозивним для позначення скнари. Єдине в житті, що для нього має значення, - це ЗОЛОТО. «З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото. Щоб здійснювати наші примхи, потрібен час, потрібні матеріальні можливості і зусилля. У золоті все міститься в зародку, і все воно дає в дійсності »,- стверджував герой повісті Оноре де Бальзака.
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя. З одного боку, автор створює реалістичний образ лихваря, який тихо живе у своєму вогкому закутку й снує павутиння для чергової жертви, а з іншого — письменник-реаліст використовує прийоми романтичної літератури, вдаючись до згущення фарб і перебільшень та наділяючи скнару найбільш огидними рисами. Давайте спробуємо визначити головні Ознаки реалізму та романтизму у повісті О. Бальзака «Гобсек».
2.Ознаки реалізму та романтизму у повісті О. Бальзака «Гобсек»
Ознаки реалізму |
Ознаки романтизму |
|
|
V. Сприймання навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.
Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.
Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.
2. Прийом «Запитай себе сам»
Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:
Дружба;
Матеріальний добробут;
Любов;
Чисте сумління;
Здоров'я;
Почуття власної гідності;
Кар’єра;
Гроші;
Мудрість;
Знання
(Аналіз цінностей)
– Як ви розумієте слова Готорна, взяті за основу епіграфу до уроку?
– Як вони пов’язані зі змістом повісті?
4.Словникова робота.(Слова лежать на партах)
Вексель (від німецького wechsel) - письмове боргове забов'язання встановленої форми (грошовий документ).
Дисконт ( від англ. Discount - знижка) - купівля банками векселя до закінчення їхнього терміну; відсоток, який стягають банки за цю операцію.
Опротестування - засвідчення посадовою особою (нотаріусом) факту несплати за векселем або відмова платника від акцепту векселя.
Акцепт (від лат. acceptus - прийнятий) - згода на оплату грошових і товарних документів, оформлена відповідним записом на них.
Застава - віддача майна для забезпечення позики.
Деградація - (англ. degradation, нім. Degradierung f) — поступове погіршення якості, втрата цінних властивостей.
Філософія - дисципліна, що вивчає відносини людини та світу. Філософія - одна з форм світогляду, людської діяльності, особливий спосіб пізнання або наука.
5. Аналіз образу Гобсека
5.1. Робота з цитатами «Портрет Гобсека» . (Робота з текстом, читаємо опис Гобсека, даємо характеристику героя)
- Що включає портрет Гобсека?
- Яка колірна гамма переважає? Як ви це визначили?
- Що ви дізналися про персонажа з опису зовнішності?
- Які слова є ключовими в описі Гобсека?
- Через опис яких деталей автор створює художній образ?
- Які виразні засоби переважають в описі?
5.2. Вправа "Колір душі". Уявіть себе в майстерні художника. Перед вами - чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі. якби ви були художником, які фарби використали для змалювання зовнішнього портрету героя твору? А для внутрішнього? (відповіді учнів).
Висновок: портрет - найважливіша частина розповіді, яка не тільки дає уявлення про персонажа, а й повноцінно характеризує його.
Заповнення таблички (Середній етап уроку)
Етапи уроку |
Колір |
Звуки природи |
Слово |
Початок |
|
|
|
Середина |
|
|
|
Закінчення |
|
|
|
5.3. Метод «Бесіда». Засоби створення образу.
- Біографічні відомості про Гобсека.(цитатний матеріал повісті)
- Філософія Гобсека:перегляд відеопрезентації Вислови Гобсека (підготувала вчитель зар.літ-ри Аркуша Л.О. http://oipopp.ed-sp.net/?q=node/26108)
- Обговорення висловів учнями за допомогою методу "Прес".
5.4. Характеристика Гобсека (Рольова гра):
- самохарактеристика;
- з вуст інших персонажів;
5.5. Вчинки Гобсека.
- Яким вам уявляється Гобсек?
- Які риси Гобсека викликають неприязнь?(Перегляд відеосюжету В комірчині Гобсека)
- Яке враження справляє сцена смерті Гобсека?
- Про що змушує задуматися опис незліченних багатств і його коморах?
- Чи є щось у Гобсеке, що викликає інші почуття?
- Які риси характеру персонажа ви виділили? Якщо вийде, підтвердіть текстом:
Висновок: перед нами складний і багатогранний образ, описаний з дивовижною точністю. З одного боку, істота неприємна, що викликає огиду. З іншого - майже провидець в силу своєї приголомшливої спостережливості. Недаремно Бальзак устами Дервіля промовляє: "У ньому живуть дві істоти: скнара і філософ, підла істота і піднесена".
5.5. Складання гроно «Гобсек».
Розумний; безсердечний
романтичний владалюбний
прозорливий байдужість
справедливий жорстокий
спостережливий хитрий
гарний психолог скнара цинік
Слово вчителя: Як справжній майстер слова, художник – реаліст, Оноре де Бальзак не міг показати свого героя лише з одного боку – негативного. Так, це цинічна, жорстока, часто антигуманна людина. Але ж починав він усе із власних мозолів, власної праці, економічного мислення й досяг значних результатів.
Кожний має право на свою думку, але безперечно одне: вміння «робити гроші» - такий же талант, як і все інше".
5.6. Метод "Дискусія". Завершуючи наш урок, ми повинні відповісти на найголовніше питання: «Чи можна залишатися людиною, маючи гроші?» (Відповіді учнів)
VІ. Осмислення навчального матеріалу
Слово вчителя: Гобсеки живут і в наш час, не зважаючи на те, що люди розуміють, усвідомлюють тлінність багатств. Людство знову ж таки повторює власні помилки, думаючи про насичення, збагачення, накопичення грошей, скарбів. Але багатьом вдається жити повним духовним життям, сповненим справжньої свободи і щастя.
Заповнення таблички (Етап закінчення)
Етапи уроку |
Колір |
Звуки природи |
Слово |
Початок |
|
|
|
Середина |
|
|
|
Закінчення |
|
|
|
Аналіз табличок учнів.
Слово вчителя:
Гроші – це одна з можливостей жити, творити, змінювати світ, але вони не повинні бути єдиною метою в житті. Жити треба за Божими законами, добро не можна творити через зло, не вбивайте в собі душу, не приносьте на олтар золота загальнолюдські цінності – любов, дружбу, благородство, милосердя, синовні та батьківські почуття.
Закінчити наш урок я хотіла б наступними словами з проповіді Ісуса Христа: «Не складайте скарбів собі на землі, де нищить їх міль та іржа, і де злодії підкопуються й викрадають. Складайте ж собі скарби на небі, де ні міль, ні іржа їх не нищить, і де злодії до них не підкопуються та не крадуть. Бо де скарб твій, там буде й серце твоє!"(Від Матвія 6:19-21)
VІІ. Оцінки за урок.
VІІІ. Домашнє завдання.
Написати есе на теми: «Що головне в житті людини: матеріальне або духовне?» або «Які думки Гобсека ви вважаєте актуальними і цікавими сьогодні?»
1