Урок: "Багатоклітинний організм: клітини, тканини, органи, системи органів. Регуляція функцій організму"

Про матеріал
Даний матеріал містить урок на тему: "Багатоклітинний організм: клітини, тканини, органи, системи органів. Регуляція функцій організму" для учнів 10-11 класів, або для І-ІІІ курсу ПТНЗ, а саме: - теоретичний блок; - завдання для самостійної роботи (вправа LearningApps, об'єкт WordArt та ребус).
Перегляд файлу

УРОК на тему: Багатоклітинний організм: клітини, тканини, органи, системи органів. Регуляція функцій організму.

 

Мета: показати основні регуляторні механізми, за допо­могою яких забезпечується спільна діяльність клі­тин, тканин і органів.

Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням основних фізіологічних систем тваринних організмів.

Базові поняття та терміни: травна система, опорно-руховий апарат, дихаль­на система, кровоносна система, видільна систе­ма, ендокринна система, імунна система, нейро­гуморальна регуляція.

Концепція уроку: спираючись на знання про фізіологічні системи, показати особливості їх регуляції, а також вза­ємозв'язки між різноманітними фізіологічними системами — і структурні, і функціональні.

Структура уроку

І.Організаційний етап.................................1 хв

II.Перевірка домашнього завдання...........5 хв

III.Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності.................................5 хв

IV.Вивчення нового матеріалу................28 хв

V.Узагальнення, систематизація і контроль

навчальних досягнень учнів .....................5 хв

VI.Домашнє завдання.................................1 хв

Хід уроку

I.Організаційний етап

II.Перевірка домашнього завдання

Бесіда

1.Що ви знаєте про нейрогуморальні регуляції функцій?

2.Яка регуляція є більш давньою: нервова чи гуморальна?

3.У чому особливості будови нервової тканини в порівнянні з ін­шими тканинами і з чим це пов'язано?

4.У чому суть гуморальної регуляції і які її головні особливості?

III.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Бесіда

1.На підставі чого можна зробити класифікацію систем органів?

2.Які системи органів ви знаєте? Як вони взаємопов'язані?

IV.Вивчення нового матеріалу

Проблема регуляції функцій досить складна для розуміння уч­нями. Можна запропонувати таку логіку викладу матеріалу:

1) Тканини, які утворюють органи, і органи, об'єднані в системи, формують цілісний організм. Системи органів так тісно по­в'язані одна з одною, що неможливо відділити або «вийняти» одну з іншої. Однак кожна система виконує свої особливі фун­кції, відмінні від функцій інших систем. Опорно-рухова систе­ма: опорну функцію виконує скелет, а рухову — м'язи. По­кривна система виконує захисну, терморегуляторну і деякі інші функції. Кровоносна система здійснює транспорт речовин по організму. Дихальна система здійснює транспорт кисню. Травна система забезпечує процеси травлення. Сечовидільна система виводить з організму кінцеві продукти обміну речо­вин. Статева система забезпечує здійснення репродуктивної функції. Ендокринна і нервова системи беруть участь у процесах регуляції.

2) Таким чином, організм являє собою складну багаторівневу сис­тему, що складається з органічних і неорганічних молекул, які утворюють елементарну одиницю живого — клітину, клітини, у, свою чергу, об'єднуються в тканини, формуючи органи і сис­теми органів. Системи органів забезпечують виконання таких життєво важливих функцій, як обмін речовин і енергії, ріст і розвиток, подразливість, самовідтворення.

3)Чому всі перелічені системи вміють працювати узгоджено? Нормальне існування організму як цілого в умовах зовніш­нього середовища, що постійно змінюється, досягається завдя­ки двом механізмам регуляції функцій — нервовому і гумо­ральному (хімічному). Нервова регуляція здійснюється нервовою системою — голов­ним і спинним мозком — через нерви, якими пронизані всі органи тіла. Унаслідок взаємодії клітин через нервову систему забезпечується швидка реакція чітко визначених клітин на подразнення.

4) А як здійснюється гуморальна регуляція? Вона здійснюється за рахунок різних хімічних речовин, які містяться в рідині (кров, лімфа і тканинна рідина), що складає внутрішнє середо­вище організму і виробляється в самому організмі або поступає в нього із зовнішнього середовища. Такі, наприклад, біологіч­но активні речовини — гормони, що виділяються залозами внутрішньої секреції, і вітаміни, що поступають в організм з їжею. Хімічні речовини, що розносяться кров'ю по всьому організму, впливають на різні функції, а також на обмінні про­цеси в клітинах і тканинах. Як же взаємопов'язані нервовий і гуморальний механізми ре­гуляції функцій?

5) Нервова система чинить регулюючий вплив на всі процеси ор­ганізму, в тому числі на гуморальні. У свою чергу, багато гор­монів та інших речовин впливають на нервову систему. Унаслі­док цього створюється єдиний механізм нейрогуморальної регуляції функцій організму при визначальній ролі нервової сис­теми. Ця регуляція автоматична (за принципом саморегуляції), що забезпечує підтримку відносної постійності внутрішнього середовища організму (гомеостаза). У результаті як саморе­гулююча система організм успішно пристосовується до умов зовнішнього середовища, що змінюється. Таку здатність біологічних систем (в тому числі й організму людини) протистояти змінам і підтримувати постійність внут­рішнього середовища називають гомеостазом.

6) Гомеостаз (від гр. homoios — «однаковий» і stasis — «нерухо­мість, стан») — це дуже важливе біологічне поняття, яке ха­рактеризує процеси, що забезпечують стійкість організму. Ста­більність умов у внутрішньому середовищі організму є основою свободи і незалежності організмів у зовнішньому середовищі, що безперервно змінюється. Постійність внутрішнього середо­вища— гомеостаз — підтримується безперервною роботою ор­ганів і тканин і потребує великих енергетичних витрат. Пізнання закономірностей гомеостазу має велике значення.

V.Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів

1.Чи може кожна із систем органів функціонувати незалежно від інших?                            

2.Яким чином забезпечується узгоджена діяльність усіх систем органів?

VI.Самостійна робота учнів              

1.Як пов'язані між собою нервова і гуморальна регуляція функ­цій?

2.Як ви гадаєте, чому в єдиному механізмі нейрогуморальної регуляції функцій організму провідну роль відіграє нервова система?

3.У чому полягає значення гомеостазу?

VII.Домашнє завдання                                                                       

1) Вивчити матеріал підручника, § 30.

2) Виконати завдання:                                                       

— підручник, с. 148, № 1—7.

Самостійна робота:

1.Виконати вправу: знайти відповідне означення для кожної системи органів.

https://learningapps.org/watch?v=p8juqjyg224

 

2.Знайдіть назви систем органів та відповідні органи.

https://wordart.com/76azw9wl0svf/

 

3. Розгадайте ребус

СИСТЕМА

 

 

Використані джерела:

https://www.miyklas.com.ua/p/biologiya/7-klas/zoologiia-nauka-pro-tvarin-314037/organi-i-sistemi-organiv-tvarin-320959/re-b27fd1db-9456-400e-8bbb-497cd83b013c

https://wordart.com/dashboard

https://learningapps.org/watch?v=p8juqjyg224

http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1

 

 

 

doc
Додано
29 квітня
Переглядів
155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку