УРОК на тему: Багатоклітинний організм: клітини, тканини, органи, системи органів. Регуляція функцій організму.
Мета: показати основні регуляторні механізми, за допомогою яких забезпечується спільна діяльність клітин, тканин і органів.
Обладнання та матеріали: таблиця із зображенням основних фізіологічних систем тваринних організмів.
Базові поняття та терміни: травна система, опорно-руховий апарат, дихальна система, кровоносна система, видільна система, ендокринна система, імунна система, нейрогуморальна регуляція.
Концепція уроку: спираючись на знання про фізіологічні системи, показати особливості їх регуляції, а також взаємозв'язки між різноманітними фізіологічними системами — і структурні, і функціональні.
Структура уроку
І.Організаційний етап.................................1 хв
II.Перевірка домашнього завдання...........5 хв
III.Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності.................................5 хв
IV.Вивчення нового матеріалу................28 хв
V.Узагальнення, систематизація і контроль
навчальних досягнень учнів .....................5 хв
VI.Домашнє завдання.................................1 хв
Хід уроку
I.Організаційний етап
II.Перевірка домашнього завдання
Бесіда
1.Що ви знаєте про нейрогуморальні регуляції функцій?
2.Яка регуляція є більш давньою: нервова чи гуморальна?
3.У чому особливості будови нервової тканини в порівнянні з іншими тканинами і з чим це пов'язано?
4.У чому суть гуморальної регуляції і які її головні особливості?
III.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Бесіда
1.На підставі чого можна зробити класифікацію систем органів?
2.Які системи органів ви знаєте? Як вони взаємопов'язані?
IV.Вивчення нового матеріалу
Проблема регуляції функцій досить складна для розуміння учнями. Можна запропонувати таку логіку викладу матеріалу:
1) Тканини, які утворюють органи, і органи, об'єднані в системи, формують цілісний організм. Системи органів так тісно пов'язані одна з одною, що неможливо відділити або «вийняти» одну з іншої. Однак кожна система виконує свої особливі функції, відмінні від функцій інших систем. Опорно-рухова система: опорну функцію виконує скелет, а рухову — м'язи. Покривна система виконує захисну, терморегуляторну і деякі інші функції. Кровоносна система здійснює транспорт речовин по організму. Дихальна система здійснює транспорт кисню. Травна система забезпечує процеси травлення. Сечовидільна система виводить з організму кінцеві продукти обміну речовин. Статева система забезпечує здійснення репродуктивної функції. Ендокринна і нервова системи беруть участь у процесах регуляції.
2) Таким чином, організм являє собою складну багаторівневу систему, що складається з органічних і неорганічних молекул, які утворюють елементарну одиницю живого — клітину, клітини, у, свою чергу, об'єднуються в тканини, формуючи органи і системи органів. Системи органів забезпечують виконання таких життєво важливих функцій, як обмін речовин і енергії, ріст і розвиток, подразливість, самовідтворення.
3)Чому всі перелічені системи вміють працювати узгоджено? Нормальне існування організму як цілого в умовах зовнішнього середовища, що постійно змінюється, досягається завдяки двом механізмам регуляції функцій — нервовому і гуморальному (хімічному). Нервова регуляція здійснюється нервовою системою — головним і спинним мозком — через нерви, якими пронизані всі органи тіла. Унаслідок взаємодії клітин через нервову систему забезпечується швидка реакція чітко визначених клітин на подразнення.
4) А як здійснюється гуморальна регуляція? Вона здійснюється за рахунок різних хімічних речовин, які містяться в рідині (кров, лімфа і тканинна рідина), що складає внутрішнє середовище організму і виробляється в самому організмі або поступає в нього із зовнішнього середовища. Такі, наприклад, біологічно активні речовини — гормони, що виділяються залозами внутрішньої секреції, і вітаміни, що поступають в організм з їжею. Хімічні речовини, що розносяться кров'ю по всьому організму, впливають на різні функції, а також на обмінні процеси в клітинах і тканинах. Як же взаємопов'язані нервовий і гуморальний механізми регуляції функцій?
5) Нервова система чинить регулюючий вплив на всі процеси організму, в тому числі на гуморальні. У свою чергу, багато гормонів та інших речовин впливають на нервову систему. Унаслідок цього створюється єдиний механізм нейрогуморальної регуляції функцій організму при визначальній ролі нервової системи. Ця регуляція автоматична (за принципом саморегуляції), що забезпечує підтримку відносної постійності внутрішнього середовища організму (гомеостаза). У результаті як саморегулююча система організм успішно пристосовується до умов зовнішнього середовища, що змінюється. Таку здатність біологічних систем (в тому числі й організму людини) протистояти змінам і підтримувати постійність внутрішнього середовища називають гомеостазом.
6) Гомеостаз (від гр. homoios — «однаковий» і stasis — «нерухомість, стан») — це дуже важливе біологічне поняття, яке характеризує процеси, що забезпечують стійкість організму. Стабільність умов у внутрішньому середовищі організму є основою свободи і незалежності організмів у зовнішньому середовищі, що безперервно змінюється. Постійність внутрішнього середовища— гомеостаз — підтримується безперервною роботою органів і тканин і потребує великих енергетичних витрат. Пізнання закономірностей гомеостазу має велике значення.
V.Узагальнення, систематизація і контроль навчальних досягнень учнів
1.Чи може кожна із систем органів функціонувати незалежно від інших?
2.Яким чином забезпечується узгоджена діяльність усіх систем органів?
VI.Самостійна робота учнів
1.Як пов'язані між собою нервова і гуморальна регуляція функцій?
2.Як ви гадаєте, чому в єдиному механізмі нейрогуморальної регуляції функцій організму провідну роль відіграє нервова система?
3.У чому полягає значення гомеостазу?
VII.Домашнє завдання
1) Вивчити матеріал підручника, § 30.
2) Виконати завдання:
— підручник, с. 148, № 1—7.
Самостійна робота:
1.Виконати вправу: знайти відповідне означення для кожної системи органів.
https://learningapps.org/watch?v=p8juqjyg224
2.Знайдіть назви систем органів та відповідні органи.
https://wordart.com/76azw9wl0svf/
3. Розгадайте ребус
СИСТЕМА
Використані джерела:
https://learningapps.org/watch?v=p8juqjyg224
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1