Урок Багатоманітність речовин. Прості та складні речовини. Метали й неметали.""

Про матеріал

Підготовка до уроку здійснювалася з ретельного вивчення програми з предмету, освітніх стандартів та визначення основних виховних і розвивальних завдань у межах навчального предмету з даної теми. Пропоную розробку комбінованого уроку з хімії "Багатоманітність речовин. Прості та складні речовини. Метали й неметали." (7 клас).

Перегляд файлу

Тема: Багатоманітність речовин. Прості та складні речовини. Метали й неметали.

Мета: поглибити знання учнів про класифікацію речовин; сформувати поняття «проста речовина» і «складна речовина»; навчити розрізняти такі поняття як «проста речовина» і «хімічний елемент»,  «складна речовина» й «суміш речовини»; ознайомити учнів з початковою класифікацією простих речовин – металів та неметалів; навчити відрізняти металічні та неметалічні елементи за фізичними властивостями та їхнім положенням у Періодичній системі хімічних елементів; розвивати вміння аналізувати та використовувати набуті знання на уроках хімії; виховувати спостережливість.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: Періодична система хімічних елементів; зразки речовин (сірка, залізо, вугілля, алюміній, вода, натрій хлорид, купрум(ІІ) оксид, цукор); кулестержневі моделі молекул води, кисню і вуглекислого газу.

Базові поняття й терміни: проста речовина, складна речовина, метали, неметали, група, період, складна речовина, органічні та неорганічні сполуки.

Методи навчання:

  • словесні (бесіда, розповідь вчителя)
  • словесно-наочні (демонстраційний і лабораторний дослід);
  • словесно-наочно-практичний (робота з підручником, індивідуальна робота на картках, розв’язування хімічних вправ)

Література:

  1. Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія: підруч. для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К. : ВЦ «Академія», 2015. – 72-80 с.
  2. Григорович О.В. Хімія. 7 клас: зошит для контролю навчальних досягнень учнів. – Х. : Вид-во «Ранок», 2016. – 22 с.

Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка та обговорення домашнього завдання.

  • Індивідуальна робота на картках

Картка № 1

  1. Яку одиницю називають атомною одиницею маси?
  2. Вкажіть відносні атомні маси наступних елементів: Оксигену, Натрію та Барію.

Картка № 2

  1. Що показує відносна атомна маса елемента?
  2. Вкажіть відносні атомні маси наступних елементів: Гелію, Аргону та Алюмінію.
  • Бесіда
  1. Назвіть одиниці вимірювання маси атома?
  2. Якого порядку ці значення?
  3. Що означають записи Ar і Ar?
  4. Який атом легший – Li чи Mg? У скільки разів?
  5. Хто склав першу таблицю відносних атомних мас?
  6. Як знайти масу атома хімічного елемента, якщо відома його відносна атомна маса?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Гра «Вірю – не вірю»

Учитель читає запитання і якщо воно правильне, то учнів плескають у долоні, якщо ні – не плескають. Обов’язкова аргументація відповіді. 

  1. Чи вірите ви, що всі метали за звичайних умов тверді?
  2. Чи вірите ви, що є кольорові метали?
  3. Чи вірите ви, що метали проводять електричний струм?
  4. Чи вірите ви, що є м’які метали і їх можна різати ножем?
  • Чи відрізняються формули речовин і чим саме?

O2   N2   Na   S8   I2   O3   Al   C

NaCl   CO2   H2O   CH3COOH   CH3OH   CaC2   HNO2

 

Учні роблять висновок, що проста речовина – це та речовина, яка утворена одним хімічним елементом;

Речовину, утворену двома або більшою кількістю елементів, називають складною речовиною.

Повідомлення теми уроку. Формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.

IV. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя

В природі існує багато речовин, з якими ми безпосередньо уже зустрічалися. Це речовини у вигляді газів, рідин або твердих тіл. Завдяки тому, що атоми здатні сполучатися між собою нас оточує велике розмаїття речовин. Серед них є як прості, так і складні речовини.

(Демонстрація кулестержневої моделі O2. Вчитель на прикладі пояснює, що молекула кисню складається лише з атомів Оксигену)

Записати визначення у зошит. Речовину, утворену одним хімічних елементом, називають простою.

Більшість простих речовин називають так, як і відповідні хімічні елементи. Якщо назви різні, їх наведено у клітинках періодичної системи; назва простої речовини розміщена під назвою елемента.

С                      6

Карбон        12, 011

Вуглець

 

       Назва хімічного елемента   
                                             

                                                                                                  Назва простої речовини

 

 

 

  • Назвіть прості речовини елементів Натрію, Фосфору, Нітрогену.

Прості речовини поділяють на метали і неметали. Хімічні елементи-метали утворюють прості речовини – метали, а хімічні елементи-неметали утворюють прості речовини – неметали. Таку класифікацію простих речовин запропонував наприкінці XVIII ст. видатний французький учений                А.-Л.Лавуазьє.

Метали представляють собою кристалічні речовини немолекулярної  будови. Вони відрізняються від решти речовин особливим «металічним» блиском. За звичайних умов тверді (лише ртуть є рідиною), добре проводять електричний струм і теплоту, мають здебільшого досить високі температури плавлення (понад 500 °С), багато з них є пластичними (їх можна кувати, витягувати з них дріт).

Подібність металів зумовлена їхньої внутрішньою будовою. Атоми розміщені в металі уже щільно, і частина електронів постійно переходить від одних атомів до інших.

Неметали відрізняються від металів передусім відсутністю металічного блиску. Лише йод, графіт, кристалічні бор і силіцій мають такий блиск. Неметали не проводять електричний струм (виняток графіт). За звичайних умов частина неметалів перебуває у газоподібному стані, інші є твердими і тільки бром – рідиною.

Частина неметалів складається з атомів. В алмазі, графіті, борі всі атоми сполучені один з одним, а в інертних газах – гелії, неоні, аргоні, криптоні, ксеноні й радоні – вони роз’єднані.

Інші неметали утворені молекулами. Атоми в кожній молекулі міцно сполучені між собою, а молекули лише слабко притягуються одна до одної. Тому вони мають невисокі температури плавлення і кипіння.

Із молекул складаються прості речовини Оксигену – кисень і озон. Молекула кисню містить 2 атоми, а молекула озону – 3.

(Робота з підручником стор. 74, мал. 43) 

Записати визначення у зошит. Речовину, утворену двома або більшою кількістю елементів, називають складною речовиною, або хімічною сполукою.

Більшість складних речовин мають молекулярну будову. Тому температури їх плавлення і кипіння невисокі. Частина таких речовин має запах. Молекулярною сполукою є вода. Вона складається з двох атомів Гідрогену і одного атома Оксигену.

До складних речовин також відносяться оцтова кислота, питна сода, цукор, кухонна сіль.

У 1807 році Берцеліус запропонував речовини, які є типовими для живої природи (оливкова олія, жири, цукор) називати органічними, а неорганічними називати речовини, що належать до неживої природи (сіль, вода).

Картинки по запросу класифікація речовин прості і складні

 Потрібно чітко розрізняти поняття «суміш» і «складна речовина».

(Робота з таблицею)

Хімічні речовини та суміші відрізняються:

Хімічні речовини

Суміші

за складом

постійні

змінні

за властивостями

постійні

залежать від складу

за можливістю розділення

фізично неподільні

можна розділити фізичними способами

Лабораторний дослід № 2. Ознайомлення із зразками простих і складних речовин.

Назва речовини

Проста речовина

Складна речовина

Органічна речовина

Неорганічна речовина

Метал

Неметал

Натрій хлорид

 

 

+

 

+

Сірка

 

+

 

 

+

Цукор

 

 

+

+

 

Залізо

+

 

 

 

+

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Завдання: випишіть у 2 стовпчики прості та складні речовини (цукор, водень, вода, сіль, золото, оцтова кислота, бронза, лимонна кислота, кисень, чадний газ, нікель)

Робота з підручником (виконання вправи № 87, стор. 80)

VI. Підведення підсумків уроку

Підбиття підсумків уроку, виставлення оцінок.

Учні доповнюють речення: «Мені запам’яталось…»

VII. Домашнє завдання

Опрацювати параграф 11-12 (стор. 72-80); виконати завдання № 82 (стор. 76) і № 86 (стор. 80)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрова Крістіна Діонісівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Інкл
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
7099
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку