Тема уроку: Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини
Мета уроку: розглянути роль бактерій у природі й житті людини, теоретичні основи та практичні способи профілактики бактеріальних інфекцій; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є бактерії, та з історією боротьби людини з бактеріальними захворюваннями;
розвивати пам'ять, увагу, спостережливість;
бережливо ставитись до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів;
звернути увагу на використання бактерій у сучасних біотехнологічних виробництвах.
Тема уроку: Бактерії. Роль бактерій у природі та житті людини
Мета уроку: розглянути роль бактерій у природі й житті людини, теоретичні основи та практичні способи профілактики бактеріальних інфекцій; ознайомити учнів із прикладами захворювань, збудниками яких є бактерії, та з історією боротьби людини з бактеріальними захворюваннями;
розвивати пам'ять, увагу, спостережливість;
бережливо ставитись до навколишнього середовища та розуміння єдності всіх живих організмів;
звернути увагу на використання бактерій у сучасних біотехнологічних виробництвах.
Обладнання й матеріали: таблиця «Різноманіття бактерій», підручник, зошит, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
«Мільярди організмів розсіяні в природі,
вони оточують нас усюди. Невидимі, вони постійно
супроводжують людину, втручаючись
в її життя то як вороги, то як друзі.»
В. Л. Омелянський
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання учнів, перевірка їх готовності.
«Рефлексія»
Подаруй комплімент. «Побажайте, будь-ласка, один одному успіхів.»
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
2. Знайти в тексті помилки і виправити їх (помилки виділені курсивом, правильні відповіді наведені поряд у дужках).
За способом живлення бактерії поділяються на автотрофні та гетеротрофні. Залежно від субстрату, з якого бактерії добувають органічні речовини, автотрофи (1) поділяються на сапротрофів та паразитів. Під час фотосинтезу в пурпурних бактерій відбувається виділення кисню в атмосферу (2). За потребою в кисні бактерії поділяються на аеробні (живуть у безкисневому середовищі) (3) та анаеробні (потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень) (4). Розмножуються бактерії шляхом поділу клітини навпіл, причому настільки швидко, що через кожні 2–3 с (5) утворені клітини знову діляться.
Відповіді: 1 — гетеротрофи; 2 — не відбувається виділення кисню в атмосферу; 3 — потребують для нормальної життєдіяльності вільний молекулярний кисень; 4 — живуть у безкисневому середовищі; 5 — 20–30 хв.
3. Заповніть пропуски у схемі «Система пркаріотичних організмів.»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Чи замислювались ви над тим, що без прокаріотів існування біосфери було б неможливе?
Ви вже знаєте, що головною умовою існування біосфери, як єдиної екосистеми нашої планети є здійснення колообігу речовин. Ось, пригадайте: колообіг речовин – це обмін хімічними сполуками між живою та неживою частинами екосистеми.
І саме без прокаріотів колообіг речовин був би неможливий. Чому так? (Прокаріоти здатні розкладати органічні речовини).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя з елементами бесіди
У природі трапляється не дуже велика кількість морфологічних типів прокаріотичних клітин. Морфологія еукаріотів набагато різноманітніша. Це пов’язано, у першу чергу, з тим, що прокаріотичні організми для адаптації до змін навколишнього середовища використовують видозміни свого метаболізму. Тобто вони частіше змінюють вміст, а не форму.
Бактерії - найдавніша група організмів з нині існуючих на Землі. Перші бактерії з'явилися, ймовірно, більш 3,5 млрд. років тому і протягом майже мільярда років були єдиними живими істотами на нашій планеті. Будова їхнього тіла, як найперших представників живої природи, була примітивно. З тих пір їх будова ускладнилася, але і понині бактерії вважаються найбільш примітивними одноклітинними організмами - прокаріотами. Цікаво, що деякі бактерії і зараз ще зберегли примітивні риси своїх давніх предків. Це спостерігається у бактеріях, що мешкають в гарячих сірчаних джерелах і безкисневих ілах на дні водойм. На даний момент відомо близько 3000 видів бактерій. Поширення: на земній кулі немає місць, де б вони не мешкали.
Бактерії - дуже витривалі організми, їх знаходили в киплячих джерелах, в нафті, бензині, газі.
Морфологічна будова бактерій (форма тіла бактерій)
Процеси життєдіяльності бактерій:
Їх клітини ростуть, витягуються і діляться поперечними перегородками надвоє. У деяких бактерій клітини, які утворюються в результаті поділу, не розходяться, а склеюються оболонками, утворюючи характерні скупчення: пари, ланцюжки, грона.
Більшість бактерій в сприятливих умовах розмножуються дуже швидко, розподіл їх може відбуватися кожні 20-30 хвилин.
Підраховано, що в 1 м3 повітря шкільного класу до початку занять 2 600 бактерій, а до кінця занять їх кількість досягає 13 500. З однієї бактерії при +300С через кожні 30 секунд утворюється дві, при +200 С їх розподіл сповільнюється в 2 рази, а при +100 С - в 20 разів. Припиняють розмножуватися мікроби при +30С - +40С . У зимовому морозному повітрі майже немає бактерій.
Заповнення таблиці
Значення бактерій у житті людини
Група бактерій |
Спосіб харчування |
Плюси |
Мінуси |
Бульбочкові бактерії |
Симбіонти |
Збагачують ґрунт нітратними добривами; підвищують урожайність ґрунту |
— |
Гнильні бактерії |
Сапротрофи |
Санітарна роль: розкладання органічних решток |
Псування продуктів харчування |
Кишкова паличка |
Симбіонт |
Поліпшує травлення, синтезує вітаміни, пригнічує хвороботворні бактерії |
— |
Молочнокислі бактерії |
Симбіонти |
Утворюють молочнокислі продукти |
Скисання продуктів |
Хвороботворні бактерії |
Паразити |
Допомагають знищувати кровососних комах, шкідників сільського господарства |
Спричиняють інфекційні захворювання людей, тварин і рослин |
Перегляд відео.( 12 фактів про бактерії- цікава інформація про їх значення для людини`)
Самостійна робота
Скласти схему «Роль бактерій у природі» ,використовуючи підручник.
Перегляд відео.( Корисні і шкідливі бактерії`)
Профілактика бактеріальних захворювань
Запитання для обговорення:
— Як запобігти бактеріальним захворюванням?
(Відповіді учнів та складання пам’ятки.)
Пам’ятка
• Дотримуватися правил особистої гігієни.
• Стежити за чистотою класу, квартири, регулярно проводити вологе прибирання, провітрювати і впускати сонячні промені.
• Охороняти навколишнє середовище від забруднення.
• Знищувати переносників інфекцій (тарганів, вошей, бліх, комарів, різних гризунів).
• Вчасно звертатися до лікаря, робити щеплення.
• Загартовуватися.
• Ретельно обробляти їжу, тобто кип’ятити молоко, обсмажувати м’ясо й правильно зберігати їжу.
• Не вживати консервацію, яка зберігалася в банках зі здутими кришками.
V. Закріплення матеріалу, вивченого на уроці.
«Мозковий штурм».
— Відомо, що повітря в місцях великого скупчення людей, наприклад у кінотеатрах, на вокзалах, у шкільних кабінетах під час уроків, містить багато бактерій, а в чистому повітрі, особливо в лісі, полі їх мало. Чому?
Очікувана відповідь учнів:
Забруднення повітря бактеріями залежить від багатьох причин (пори року, географічної зони тощо). Найбільше бактерій можна виявити у закритих приміщеннях, де їх може скупчуватися до 300 тис. на 1 мм2. У сільській місцевості повітря чистіше, ніж у міській. Практично немає бактерій у соснових і кедрових лісах, оскільки фітонциди, які виділяються хвойними деревами, вбивають або пригнічують ріст і розмноження всіх видів бактерій.
«Ти — мені, я — тобі».
Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
VI. Узагальнення та систематизація знань
«Вікторина»
Гра «Вірю не вірю».
1. Бактерії – це одноклітинні організми. –
2. Ціанобактерії мають назву синьо-зелені водорості. +
3. Мікробіологія – це наука про бактерії. –
4. Бактерії самостійно не рухаються. –
5. Коки – паличковидні бактерії. –
6. Лофотрихи мають віяло джгутиків. +
7. Бактерія в перекладі означає “паличка”. +
8. Всі бактерії безбарвні. –
9. Стафілококи – гілочка коків. +
10. Аероби дихають киснем. +
11. Розмноження бактерій залежить від умов.+
12. Циста – міцна оболонка.+
13. Одна і та ж бактерія може бути корисна і шкідлива.+
14. Найбільше бактерій у грунті.+
15. Деякі корисні копалини утворилися за допомогою бактерій.+
VII. Підбиття підсумків уроку, оцінювання роботи учнів.
Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки.
VІІ. Домашнє завдання.