Урок з природознавства, мета якого формувати поняття "вода ", закріпити і розширити уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; уявлення про кругообіг води в природі, про шляхи забруднення води в природі та способи її охорони і збереження, про цінність води для людей; формувати вміння планувати способи виконання окремих дослідів за аналогією, виконувати безпечні досліди, продовжувати формувати навички дослідницької роботи; узагальнювати й робити висновки про способи виконання дослідів; виховувати бережливе ставлення до води, пізнавальний інтерес, самостійність, прагнення берегти й охороняти природу, зокрема воду.
Білозерська загальноосвітня школа № 18 Добропільської міської ради
Вода в природі.
Властивості води.
Кругообіг води в природі
урок вчителя поч. класів
Зіняр О. В.
2015 рік
Урок природознавства в 3 класі
Тема : Без води немає життя. Вода в природі. Властивості води. Три стани води. Кругообіг води в природі.
Мета: формувати поняття "вода ",закріпити і розширити уявлення про роль води в природі, три стани води, властивості води; уявлення про кругообіг води в природі, про шляхи забруднення води в природі та способи її охорони і збереження, про цінність води для людей; формувати вміння планувати способи виконання окремих дослідів за аналогією, виконувати безпечні досліди, продовжувати формувати навички дослідницької роботи; узагальнювати й робити висновки про способи виконання дослідів; виховувати бережливе ставлення до води, пізнавальний інтерес, самостійність, прагнення берегти й охороняти природу, зокрема воду.
Обладнання : презентація “Без води немає життя”, підручник, зошит з друкованою основою, індивідуальні картки, плакати, малюнки дітей, ІКТ.
Тип уроку: урок-подорож
Хід уроку
На дошці напис
"Водиця — всьому цариця... "
І.Організаційний момент (2 хвилини)
1. Привітання
Нумо, діти, підведіться,
Одне одному всміхниться.
Чули, вже дзвенів дзвінок -
Починаємо урок.
2. Психологічний момент.
- Привітайтеся з гостями. Усміхнімося один одному, нашим гостям, щоб урок пройшов у теплій, дружній атмосфері, адже: «Якщо хочеш, щоб життя тобі усміхнулося – спочатку усміхнися сам життю».
II. Актуалізація опорних знань (5 хвилин)
1. Ведення календаря спостережень
-Який сьогодні день?
-Які число і місяць?
-Який стан неба?
-Чи був вітер, коли йшли до школи? Які опади?
-Як змінилась погода за цей тиждень?
2. Рубрика “Синоптики повідомляють”
"Українські прикмети "
Сьогодні добре знають люди,
яка погода завтра буде,
бо теле й радіопрогноз
підкаже — спека чи мороз.
В старі ж часи, і це знаменно, —
діди й бабусі наперед
прогнозували достеменно
погоду з безлічі прикмет:
Як місяць гострий — на непогоду,
як рівний — на ясну блакить,
щербатий — то відомо зроду,
що незабаром задощить.
— Коли буває пора дощів?
Якщо дізнатися належить,
така погода чи така –
старе й мале уважно стежать
за виглядом молодика.
Якщо з рогами він крутими,
то знай — невдовзі дощ ітиме;
з положистими заяснів –
чекати слід погожих днів...
3. Складання куща “ Вода в природі”
ІІI. Оголошення теми і мети уроку та очікуваних результатів (3 хвилини)
(Вчитель демонструє малюнок Капітошки.) Слайд № 1
1. Вступна бесіда
- Діти, погляньте, до нас прийшов гість.
(Вчитель читає віршик.)
- Капітошка я весела,
Хоч не маю я оселі,
Та росла я на хмаринці,
Дощик я ношу в торбинці.
І сьогодні на урок
Я прийшла, звичайно, в срок.
Розкажу про чарівничку,
Мою родичку водичку.
- Хто це, дітки, завітав до нас на урок?
(Капітошка)
- Так, це вона. І прийшла вона з чарівною блакитною торбинкою.
А в торбинці тій краплинки.
Вони зовсім не прості,
Вони ніби чарівні.
Та води вони не мають,
Цікавинки зберігають.
(Вчитель вивішує на дошці ребус, зображений на папері у вигляді краплинки.)
- І ось перша непроста, бачу на ній ребуса.
- Розгадайте, дітки, цього ребуса.— Щоб дізнатись яка тема уроку, відгадайте загадку:
"Хто вік біжить і не втомиться? " (Вода)
- Отож, розмова не нова,
Про воду буде, зокрема.
Збереження, повторення,
Чарівні перетворення.
Про круговий краплинки біг
Без транспорту і без доріг.
- Як ви гадаєте, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?
(про воду, та все, що з нею трапляється) Слайд № 2
2. Очікування результатів.
(Вчитель роздає маленькі листочки-краплинки дітям).
- Напишіть, про що ви хотіли б сьогодні почути та дізнатися.
(Учні пишуть свої побажання, а вчитель їх прикріплює на дошці біля Капітошки).
- В кінці уроку ми перевіримо – чи виконані ваші побажання. Якщо в когось – не виконано, то Капітошка забере їх у свою чарівну торбинку, і виконає на наступний раз.
IV. Вивчення нового матеріалу (15 хвилин)
1. Читання вірша вчителем. Вступне слово вчителя. Слайди № 3-6
- Ми дізнаємося на уроці:
- Для чого нам потрібна вода? Яка вона?
- Чому йде дощик, сніг? Яка це джерельна вода? Чому вода різного смаку в колодязях, річках, морях, водопроводі?
- До якої частини природи відноситься вода?
- Чи багато її на Землі?
- Що таке вода? Яка вона? Який колір, смак, запах?
- Які її властивості?
2. Довідкове бюро. Відомості про воду. Слайди № 7-14
3. Розгадування загадок.
(Вчитель дістає із торбинки нову краплинку з завданнями)
- Відома з віку рідина, усяк її вживає.
Буває хмаркою вона, пушинкою буває.
Бува, як скло, крихка, тверда – звичайна (підкажіть)…
(Вода)
- Мене частенько просять, ждуть,
А тільки покажусь – ховатися почнуть.
(Дощик)
- Величезний шматок скла
Хутко щезнув від тепла.
(Лід)
- Що росте догори коренем?
(Бурулька)
- Про що говориться в усіх цих загадках?
(Про воду, дощ, лід, бурульку)
- Які це стани води? Слайд № 15
(Рідкий і твердий)
- Наведіть приклади води у твердому стані, що зустрічається в природі?
( Сніг, крига, бурульки, айсберг, іній)
- Наведіть приклади води в рідкому стані, що зустрічається в природі?
(Дощ, туман, роса)
- Як одним словом ми можемо назвати зображення на цих картинках?
(Опади)
- Про який стан води не згадувалось у загадках?
(Газоподібний)
4. Засіданння ради вчених.
Досліди:
Лаборанти: змішати сіль, цукор, крейду, марганцевокислий калій з водою.
(Пісок, глина).
1. Понюхай воду. Чи має вона запах?
Експерти : дослідити, що сталося в результаті змішування.
Науковці : виступити з висновком: що розчиняється у воді, а що ні.
Висновки. Слайди № 16-18
-Який це стан води? А який ще буває?
-З якого в який переходить?
-Пара — це газоподібний стан води, її не видно, як і будь—який газ. Як довести, що такий стан води існує?
-Що робити, коли кипить чайник?
- У який стан вода переходить? При якій умові?
-Коли ви взимку гуляєте на вулиці, то на комірці з "являється іній, а перед обличчям туманець. Чому?
-З якого стану вода, яку людина видихає при диханні перетворюється на іній та туманець?
-Чому вода виливається, коли кипить? Яка це властивість?
5.Робота за підручником. Науковці пропонують попрацювати з літературою: с. 75—76. Слайд № 19
Кругообіг води в природі. Вода — вічна мандрівниця. Чому її так називають?
Ознайомлення з казкою «Чому сонце ніяк не нап'ється» с. 71 ("Твоя планета Земля ").
6. Релаксаційна пауза “ Я- хмаринка” під супровід аудіозапису «Звуки дощу».
(Вчитель вмикає запис і притихшим голосом звертається до учнів.)
- Закрийте всі очі і уявіть, що ви - хмаринка . А потім, що ви стоїте під теплими краплями літнього дощику.
Ось пливе товста хмаринка,
А везе вона сніжинки,
Їм набридло так сидіти,
Закортіло полетіти.
Почали вони кружляти,
Ніби танець танцювати.
Вітерець із ними грав,
Сніжну віхолу підняв
Та сніжинки покрутились
І на землю опустились.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань (10 хвилин)
1. Робота з прислів’ями та загадками про значення води . Слайди № 20-31
Без води і ні туди, і ні сюди.
Щоб спрагу вгасити, треба води попити.
Без води й каші не звариш.
Куди водиця тече, там травиця росте.
2. Робота групах . Якою буває вода? Слайди № 32-36
(Кожна група надає відомості про те, якою буває вода.)
3. Слухання і обговорення казки “ Про чарівну Краплинку ” Слайд № 37
Була собі чарівна Краплинка. Вона жила високо в небі на хмаринці. Була вона там не сама, а зі своїми сестричками. І кожна з них дуже швидко росла...
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія (4 хвилини)
1. Гра “ Так чи ні?” Робота з сигнальними картками.
2. Рефлексія. Читання вірша вчителем. Слайд № 38
3. Висновок. Слайд № 39
— Що нового ви дізнались на уроці?
— Що треба робити, щоб дбати на Землі про чистоту?
— Для чого людина п'є воду?
— Де є вода? (у повітрі, у ґрунті, в овочах, у тілі людини).
— У яких станах є вода?
— Як схематично зобразити кругообіг води в природі?
Вчитель.
Пам`ятаймо, люди, назавжди,
Неможливо жити без води.
Це життя колиска, це дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку – це життя.
Це кришталь озер і джерела,
Це хмарки у небі, це село
У тополях й вербах над ставком.
Це криниця, квітка під вікном,
Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,
Це струмок у травах між дерев,
Зелень трав, веселки кольори,
Пам`ятайте, люди, назавжди.
VII. Домашнє завдання (1 хвилина)
Опрацювати статтю підручника с. 75—78, у зошиті закінчити виконання завдання, підготувати календарі природи, намалювати малюнки на тему “ Вода- багатство Землі”
Творче завдання:
-Ви маєте право відкрити фірму по продажу води. Як ви її назвете? («Чисті води», «Краплинка»?).