Урок "Безпечне користування Інтернетом. Авторське право."

Про матеріал

Безпечне користування Інтернетом. Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

Це урок що містить цікаву гру для перевірки домашнього завдання, матеріали для пояснення нових понять, кросворд для перевірки засвоєних знань з даної теми.

Перегляд файлу

     Урок 9. Безпечне користування Інтернетом.               Інформатика 5 клас

 

Дата _____________

Урок 9. Безпечне користування Інтернетом. Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати уявлення про необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету; ознайомити з правилами безпечного користування послугами мережі Інтернет;
  • розвивальна: розвивати інформаційну культуру учнів;
  • виховна: виховувати свідоме ставлення до вибору майбутньої професії, інтерес до теми і до предмета.

Тип уроку:  комбінований урок.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка наявності учнів
  • проведення інструктажу про поведінку учнів в кабінеті інформатики під час уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Гра «Морський бій»

Правила гри аналогічні однойменній грі, тільки в даному випадку тільки учні шукають кораблі.  Вчитель малює поле гри на дошці. Учні по черзі виконують хід, здійснює постріл — називає вголос координати клітини, в якій, на його думку, перебуває корабель суперника, наприклад, «К1!».

  1. Якщо постріл влучив у клітину, яку не займає жоден з кораблів, то учень дістає відповідь «Мимо!». Право ходу переходить до іншого учня.
  2. Якщо постріл влучив у клітину, де розташований багатопалубний корабель (розміром більше ніж 1 клітина), то учень дістає відповідь «Поранив!», крім одного випадку (див. пункт 3). Потім данному учневі задається питання по домашньому завданні. За кожну правильну відповідь учень отримує букву ( з яких після гри весь класс складає слово або словосполучення). Учень, який стріляв, дістає право на ще один постріл.
  3. Якщо постріл влучив у клітину, де розташований однопалубний корабель, або в останню неуражену клітину багатопалубного корабля, то учень чує у відповідь «Вбито!». Вчитель відзначає потоплений корабель на дошці. Гравець, що стріляв, здобуває право на ще один постріл.

Переможцем є той, хто найбільше відповідав на запитання.

 

 

І

Н

Ф

О

Р

М

А

Т

И

К

А

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання

 

  1. Що таке інтернет? (літера Б)
  2. Що таке гіперпосилання? (літера З)
  3. Що таке веб-сайт? (літера П)
  4. Що таке браузер? (літера К)

 

 

 

 

  1.   Назвіть браузери, які вам відомі. (літера А)
  2. Які пошукові системи ви знаєте? (літера І)
  3. Що таке онлайн-перекладач? (літера Р)

 

 

 

 

 

  1. Схарактеризуйте послідовність дій для пошуку інформації в інтернеті. (літери Н,Н)
  2. Як завантажити файл з інтернету? (літери Т,Т)

 

 

 

 

 

  1. Складіть пошуковий запит для отримання відомостей про цікаві факти з життя черепах? (літери Е,Е,Е,Е)

 

Зашифровані слова: інтернет безпека.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

— Ви розшифрували словосполучення «інтернет безпека», як ви гадаєте з чим пов’язане дане словосполучення. (Відповіді учнів)

  •  Це словосполучення пов’язане з темою нашого сьогоднішнього

уроку (вчитель оголошує тему уроку). На цьому уроці ми маємо сформувати уявлення про необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету; ознайомитись з правилами безпечного користування послугами мережі Інтернет.

 

План вивчення нової теми

  1. Безпечне користування Інтернетом.
  2. Авторське право.
  3. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Безпечне користування Інтернетом.

Завдяки Всесвітній глобальній мережі можна мати доступ до великої кількості інформаційних ресурсів. Це відкриває широкі можливості для навчання. Але водночас Інтернет містить багато матеріалів, які не можна вважати ані корисними, ані достовірними.

Оскільки всі мають можливість розміщувати в мережі будь-які свої повідомлення і коментарі, слід навчитися критично оцінювати відомості, їх правильність та актуальність.

Відкривши веб-сторінку, бажано оцінити її за основними ознаками, щоб упевнитися в надійності поданих матеріалів.

Авторитетність джерел та авторів. Зверни увагу на те, яка організація або особа створила цей сайт, яка мета його створення, для кого його було створено. Що подано на сайті — об'єктивні факти чи особиста думка автора? Чи мають власники сайта ліцензії, відповідно до яких сайт може висвітлювати дане питання? Відповіді на ці запитання, як правило, містяться в нижній частині головної сторінки веб-сайта або на окремій сторінці Про нас, Контакти, Про сайт тощо.

Точність даних і фактів. Визначити, що матеріали, подані на сайті, достовірні, можна кількома способами. З'ясуй, із яких джерел автор сайта отримує відомості. Зверни увагу на наявність або відсутність списку першоджерел і посилань на інші сайти.

Об'єктивність подання даних. Більшу довіру викликає неупереджений сайт. Зазвичай автори таких сайтів відтворюють різні погляди на одне й те саме питання або взагалі утримуються від висновків і коментарів, подаючи лише факти. Для цього перевір відомості, подані на сайті, за допомогою інших джерел (книжок, журналів тощо). Чи забезпечено зворотний  можливістю спілкування з автором статті чи адміністратором сайта?

Для цього відшукай адресу електронної пошти або засоби для надсилання повідомлень авторам сайта.

Актуальність даних. Зверни увагу нате, як часто оновлюються матеріали на сайті. Саме за цим показником визначається їх актуальність. Буває, що події, які видають за майбутні, уже відбулися. Крім того, важливо знати, коли створено сайт.

Для цього, як правило, у нижній частині головної сторінки сайта можна знайти дату його створення, останньої публікації тощо.

 

  1. Авторське право.

Усі ресурси Інтернету: тексти, зображення, музичні твори, відео тощо - мають своїх власників. І права на ці матеріали належать саме власникам. Лише вони мають право розповсюджувати ці матеріали, підписувати своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо. Ці права називають авторськими, і їх охороняє закон про захист авторських прав.

Існує навіть міжнародний знак охорони авторського права © - копірайт (англ. copyright - право на створення копій).

Якщо людина видає чужі матеріали за свої, ставить своє прізвище під чужим текстом або фотографією, то таке порушення називають плагіатом.

Якщо ви отримали з Інтернету та підписали своїм прізвищем реферат або презентацію - це також вважається плагіатом.

Використовуючи чужі матеріали з Інтернету - копіюючи їх на носії даних, вставляючи в презентації чи текстові документи, потрібно дотримуватися певних правил, щоб не порушити закон про захист авторських прав:

  1. Запитувати дозвіл на використання матеріалів у їх автора. Це можна зробити, надіславши листа автору, якщо його ім'я або контактні дані вказані на сайті;
  2. Використовуючи цитати з якогось тексту або зображення, отримані з Інтернету, обов'язково вказувати адресу сайта, звідки вони були скопійовані;
  3. Не розповсюджувати чужі твори без дозволу автора.

 

Цитата (лат. cito - приводити в рух, доводити правоту) — короткий уривок з літературного, наукового чи іншого твору, який використовується іншою особою в своєму творі, щоб зробити зрозумілішими свої твердження.

Наприклад: Хто володіє інформацією, той володіє світом.

Натан Ротшильд

 

  1. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.

Безымянный1.png

 

 

  • Завжди запитуй батьків або вчителя про те, чого не розумієш в Інтернеті. Вони розкажуть, що безпечно робити, а що ні.
  • Якщо тебе хтось засмутив або образив, обов'язково розкажи про це дорослим.
  • Перш ніж потоваришувати з кимось, запитай у батьків або вчителя, як безпечно спілкуватись у мережі.
  • Не зустрічайся без батьків зі знайомими по спілкуванню в Інтернеті. Люди можуть бути різними в електронному спілкуванні і під час реальної зустрічі.
  • Ніколи не розповідай незнайомим людям, де ти живеш, де навчаєшся, не повідомляй свій номер телефону. Про це можуть знати тільки твої друзі та родина!
  • Не надсилай незнайомим людям свої фотографії та знімки своєї сім'ї і друзів. Вони можуть використати їх так, що це зашкодить тобі або твоїм близьким.
  • Якщо хочеш зберегти на власному комп'ютері картинку або мелодію, але тебе просять надіслати SMS, — не поспішай! Попроси батьків перевірити цей номер, щоб упевнитись у його безпечності.

 

V. Засвоєння нових знань

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

З

 

 

 

 

3

 

4

 

2

А

В

Т

О

Р

С

Ь

К

Е

 

К

 

 

 

 

А

 

О

 

 

Л

 

 

 

 

Й

 

П

 

 

А

 

 

 

 

Т

 

І

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

Р

 

 

К

5

П

Л

А

Г

І

А

Т

 

А

 

 

 

 

 

 

Й

 

 

 

 

6

Ц

И

Т

А

Т

А

 

Запитання до кросворду:

1. Гіперпосилання   для   швидкого   доступу до  веб - сторінок сайту зі списку обраних сайтів .

2. Право авторів розповсюджувати створені ними матеріали, підписувати їх своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо.

3. Група веб - сторінок, що пов'язані гіперпосиланнями,  мають спільну тематику або призначення та належать певному власнику.

4. Міжнародний знак охорони авторського права.

5. Привласнення авторства на чужий твір або на чуже відкриття, використання у своїх працях чужого твору без посилання на автора.

6. Короткий уривок з твору,  який використовується іншою
особою у своєму творі, щоб зробити зрозумілішими свої твердження.

VІ. Підсумки уроку

Рефлексія

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Що найбільше запам’яталося на уроці?

          — Що сподобалося?

Оцінювання знань та вмінь учнів.

VІІ. Домашнє завдання

docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
8639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку