Безпечне користування Інтернетом. Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.
Це урок що містить цікаву гру для перевірки домашнього завдання, матеріали для пояснення нових понять, кросворд для перевірки засвоєних знань з даної теми.
Урок 9. Безпечне користування Інтернетом. Інформатика 5 клас
Дата _____________
Урок 9. Безпечне користування Інтернетом. Авторське право. Критичне оцінювання відомостей, отриманих з Інтернету.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований урок.
Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери, підручники, навчальна презентація.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Гра «Морський бій»
Правила гри аналогічні однойменній грі, тільки в даному випадку тільки учні шукають кораблі. Вчитель малює поле гри на дошці. Учні по черзі виконують хід, здійснює постріл — називає вголос координати клітини, в якій, на його думку, перебуває корабель суперника, наприклад, «К1!».
Переможцем є той, хто найбільше відповідав на запитання.
|
І |
Н |
Ф |
О |
Р |
М |
А |
Т |
И |
К |
А |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Запитання
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Зашифровані слова: інтернет безпека.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
— Ви розшифрували словосполучення «інтернет безпека», як ви гадаєте з чим пов’язане дане словосполучення. (Відповіді учнів)
уроку (вчитель оголошує тему уроку). На цьому уроці ми маємо сформувати уявлення про необхідність критичного ставлення до відомостей з Інтернету; ознайомитись з правилами безпечного користування послугами мережі Інтернет.
План вивчення нової теми
IV. Вивчення нового матеріалу
Завдяки Всесвітній глобальній мережі можна мати доступ до великої кількості інформаційних ресурсів. Це відкриває широкі можливості для навчання. Але водночас Інтернет містить багато матеріалів, які не можна вважати ані корисними, ані достовірними.
Оскільки всі мають можливість розміщувати в мережі будь-які свої повідомлення і коментарі, слід навчитися критично оцінювати відомості, їх правильність та актуальність.
Відкривши веб-сторінку, бажано оцінити її за основними ознаками, щоб упевнитися в надійності поданих матеріалів.
Авторитетність джерел та авторів. Зверни увагу на те, яка організація або особа створила цей сайт, яка мета його створення, для кого його було створено. Що подано на сайті — об'єктивні факти чи особиста думка автора? Чи мають власники сайта ліцензії, відповідно до яких сайт може висвітлювати дане питання? Відповіді на ці запитання, як правило, містяться в нижній частині головної сторінки веб-сайта або на окремій сторінці Про нас, Контакти, Про сайт тощо.
Точність даних і фактів. Визначити, що матеріали, подані на сайті, достовірні, можна кількома способами. З'ясуй, із яких джерел автор сайта отримує відомості. Зверни увагу на наявність або відсутність списку першоджерел і посилань на інші сайти.
Об'єктивність подання даних. Більшу довіру викликає неупереджений сайт. Зазвичай автори таких сайтів відтворюють різні погляди на одне й те саме питання або взагалі утримуються від висновків і коментарів, подаючи лише факти. Для цього перевір відомості, подані на сайті, за допомогою інших джерел (книжок, журналів тощо). Чи забезпечено зворотний можливістю спілкування з автором статті чи адміністратором сайта?
Для цього відшукай адресу електронної пошти або засоби для надсилання повідомлень авторам сайта.
Актуальність даних. Зверни увагу нате, як часто оновлюються матеріали на сайті. Саме за цим показником визначається їх актуальність. Буває, що події, які видають за майбутні, уже відбулися. Крім того, важливо знати, коли створено сайт.
Для цього, як правило, у нижній частині головної сторінки сайта можна знайти дату його створення, останньої публікації тощо.
Усі ресурси Інтернету: тексти, зображення, музичні твори, відео тощо - мають своїх власників. І права на ці матеріали належать саме власникам. Лише вони мають право розповсюджувати ці матеріали, підписувати своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо. Ці права називають авторськими, і їх охороняє закон про захист авторських прав.
Існує навіть міжнародний знак охорони авторського права © - копірайт (англ. copyright - право на створення копій).
Якщо людина видає чужі матеріали за свої, ставить своє прізвище під чужим текстом або фотографією, то таке порушення називають плагіатом.
Якщо ви отримали з Інтернету та підписали своїм прізвищем реферат або презентацію - це також вважається плагіатом.
Використовуючи чужі матеріали з Інтернету - копіюючи їх на носії даних, вставляючи в презентації чи текстові документи, потрібно дотримуватися певних правил, щоб не порушити закон про захист авторських прав:
Цитата (лат. cito - приводити в рух, доводити правоту) — короткий уривок з літературного, наукового чи іншого твору, який використовується іншою особою в своєму творі, щоб зробити зрозумілішими свої твердження.
Наприклад: Хто володіє інформацією, той володіє світом.
Натан Ротшильд
V. Засвоєння нових знань
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
З |
|
|
|
|
3 |
|
4 |
|
2 |
А |
В |
Т |
О |
Р |
С |
Ь |
К |
Е |
|
К |
|
|
|
|
А |
|
О |
|
|
Л |
|
|
|
|
Й |
|
П |
|
|
А |
|
|
|
|
Т |
|
І |
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
Р |
|
|
К |
5 |
П |
Л |
А |
Г |
І |
А |
Т |
|
А |
|
|
|
|
|
|
Й |
|
|
|
|
6 |
Ц |
И |
Т |
А |
Т |
А |
Запитання до кросворду:
1. Гіперпосилання для швидкого доступу до веб - сторінок сайту зі списку обраних сайтів .
2. Право авторів розповсюджувати створені ними матеріали, підписувати їх своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо.
3. Група веб - сторінок, що пов'язані гіперпосиланнями, мають спільну тематику або призначення та належать певному власнику.
4. Міжнародний знак охорони авторського права.
5. Привласнення авторства на чужий твір або на чуже відкриття, використання у своїх працях чужого твору без посилання на автора.
6. Короткий уривок з твору, який використовується іншою
особою у своєму творі, щоб зробити зрозумілішими свої твердження.
VІ. Підсумки уроку
Рефлексія
— Що нового ви дізналися на уроці?
— Що найбільше запам’яталося на уроці?
— Що сподобалося?
Оцінювання знань та вмінь учнів.
VІІ. Домашнє завдання