Тема. Безпечне користування Інтернетом. Авторське право.
ключові компетентності:
соціальна та громадянська компетентності: не порушувати авторське право.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування вмінь та навичок; урок-подорож «Космічна подорож».
Методи і прийоми: «Бортовий журнал», розповідь, демонстрація, робота в парах, самоперевірка.
Обладнання та наочність: презентація, комп’ютери, карта подорожі, зашифрований лист, пам'ятка «Правила подорожі», тест на інтернет-залежність
Програмне забезпечення: браузер.
Хід подорожі:
І. Організаційний етап.
Привітання:
Знову день почався, діти.
Всі зібрались на урок?
Тож пора нам поспішати-
Кличе в подорож дзвінок.
А урок наш незвичайний-
Грою всі його зовуть.
Щоб урок цей був цікавим,
Ти активним мусиш буть.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-На людину кожного дня чекають труднощі, подолавши які, вона стає сильнішою, більше пристосовується до життя. Кожного разу ми дізнаємося щось нове, яке можливо стане в пригоді не завтра, а значно пізніше. Сьогодні урок незвичайний- ми з вами вирушаємо в галактичну подорож зоряним Всесвітом за новими знаннями і практичними навичками. У мандрівці на вас чекають цікаві випробування і завдання на загадкових планетах.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Відвідаємо планети:
в |
а |
п |
Б |
Е |
З |
П |
|
Е |
К |
А |
г |
л |
т |
І |
К |
О |
Р |
И |
С |
Т |
У |
|
В |
А |
Н |
Н |
Я |
о |
Н |
а |
А |
В |
Т |
О |
Р |
л |
|
г |
м |
ш |
ж |
ц |
к |
Т |
п |
р |
л |
з |
ї |
ю |
і |
|
е |
в |
г |
б |
і |
о |
Е |
й |
п |
ш |
д |
р |
м |
г |
|
в |
П |
е |
ш |
т |
п |
Р |
з |
д |
л |
п |
з |
и |
у |
|
о |
Р |
ю |
й |
д |
р |
Н |
н |
д |
р |
с |
о |
у |
з |
|
ж |
А |
є |
е |
ь |
б |
Е |
б |
ж |
л |
ф |
ц |
и |
ь |
|
ч |
В |
ц |
р |
д |
п |
Т |
к |
у |
х |
к |
г |
ц |
с |
|
б |
О |
ч |
а |
р |
р |
ф |
з |
о |
г |
ф |
ї |
д |
є |
|
ь |
л |
ц |
ю |
п |
п |
р |
ї |
ц |
й |
м |
к |
ц |
о |
|
б |
т |
о |
у |
л |
о |
ь |
у |
є |
с |
в |
р |
щ |
з |
|
х |
і |
ж |
і |
м |
ш |
й |
Завдання: Знайдіть і закресліть на карті ключові терміни. Закреслювати можна по вертикалі та горизонталі. Усі ці терміни стосуються роботи в Інтернеті.
Відповідь. Знайдені слова: безпека, користування, автор, інтернет, право.
Пречудово! Ви мої розумники!
Узявши до уваги нові терміни, сформулюємо тему подорожі.
Галактична подорож загадковими планетами: Безпечне користування Інтернетом. Авторське право. |
Методичний прийом «Бортовий журнал»
-На кожному кораблі під час подорожі ведеться Бортовий журнал. Туди записують основні етапи мандрівки, події, які відбуваються під час подорожі.
Ми теж будемо вести такий журнал (в кожного учня є зразки).
ІV. Сприйняття нового матеріалу.
-Здійснювати нові відкриття, звісно хочеться лише самому. Тоді вся слава і хвала дістанеться вам одному. Проте в житті зустрічаються труднощі, подолати які можна лише працюючи в сильній, дружній команді.
Перед вами карта на якій позначено зупинки нашої космічної подорожі. Кожна планета підготувала нам завдання, виконавши які ми дістанемося наступної планети.
Отже, в путь!
-Командо, пам'ятай про правила нашої подорожі. (на дошці)
1. Правило піднятої руки. Якщо хочеш щось сказати, підніми руку.
2. Знаєш сам-навчи того, хто не знає.
3. Без дозволу нічого не вмикай.
4. Будь уважним та старанним.
Планета «Нова»
Тримати курс «На нові знання» (пояснення нового матеріалу).
Ця всесвітня мережа
Скільки знає-просто жах!
З нею вчись ти працювати-
Теж багато будеш знати.(Інтернет)
-Молодці, правильно відгадали!
Що таке Інтернет та яких правил треба дотримуватись у Інтернеті ми подивимось у відео.
Інтернет – це величезна всесвітня мережа, яка об’єднує комп’ютери по всьому світу, створюючи уявну павутину. Як у павучка.(Зверніть увагу, це речення є у ваших бортових журналах, яке слово пропущене? Що треба дописати?)
Інтернет – це ще й джерело інформації та розваг, освітній ресурс, засіб спілкування та передачі даних, величезний простір для творчості.
З ним ви можете дізнатися багато нового, спілкуватися з рідними та друзями, дивитися відео, грати в онлайн ігри, слухати музику… Ви навіть не уявляєте скільки можливостей дає Інтернет!
Але що це? В інтернеті ви можете зітнутися з вірусами, які мешкають на підозрілих сайтах та в зіпсованих файлах! Щоб вони не потрапили на ваш комп’ютер – встановіть Антивірус. (Зверніть увагу на ці речення. Вони є в ваших бортових журналах. Які слова загубилися?)
А це хто? Це інтернет-шахрай. Щоб не стати його ціллю – ніколи і ні кому не повідомляйте про себе особистої інформації, а особливо незнайомим людям , нікому не розповідайте свої паролі та не посилайте своїх особистих фотографій, бо ваша інформація може бути використана проти вас і ваших близьких.
Дотримуйся правил безпечного користування Інтернетом:
Геолокація – це визначення місцезнаходження інтернет-користувача.
Планета «Хвороблива».
(Тест на інтернет-залежність).
Нова «хвороба» сучасності - інтернет-залежність з кожним днем набуває все більших ознаки загальної пандемії. Батьки потихеньку панікують, спостерігаючи, як їхні діти перестають спілкуватися з однолітками або ходити на секції, воліючи годинами безперервно «зависати» в інтернеті. Так, що там діти, нас дорослих самих «за вуха» не відтягнути від комп'ютера, заходячи на «пару хвилин» в соцмережі, ми, не помічаючи того, вмудряємося просиджувати там до самого ранку ...
-Чи став комп'ютер для вас другим життям? Хочете знати напевно? Тоді давайте пройдемо тест на інтернет-залежність.
Виберіть, будь ласка, один із двох варіантів відповідей (А або Б) той, котрий найкраще підходить для опису вашої поведінки в Інтернеті й запишіть в таблицю.
1. А. Коли мені смутно або самотньо, я звичайно виходжу в Інтернет.
1. Б. Я не почуваю необхідності вийти в Інтернет тоді, коли в мене поганий настрій.
2. A. Коли я проводжу в Інтернеті менше часу, чим звичайно, я почуваю себе подавлено.
2. Б. Мій емоційний стан не залежить від того, скільки часу я проводжу в Інтернеті.
3. A. Я почуваю, що моє захоплення Інтернетом заважає моєму навчанню або відносинам з людьми поза Інтернетом.
3. Б. Використання Інтернету не заважає моїм відносинам з людьми або навчанню.
4. A. Я часто намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
4. Б. Я не намагаюся зменшити кількість часу, що я проводжу в Інтернеті.
5. A. Коли я не в Інтернеті, я часто думаю про те, що там відбувається.
5. Б. Коли я не в Інтернеті, я рідко думаю про нього.
6. A. Я волію спілкуватися з людьми або шукати інформацію через Інтернет, а не в реальному житті. 6. Б. Я далеко не завжди вдаюся до допомоги Інтернету, коли мені потрібно знайти інформацію або поспілкуватися.
Ключі:
Вибір варіанта "А" оцінюється в 1 бал, вибір варіанта "Б" - 0 балів.
Від 0 до 2 балів не зловживаєте Інтернетом. Так тримати!
Від 2 до 4 балів звичайний користувач, але інколи забагато часу проводити в Інтернеті
Від 5 і вище Ви занадто багато часу проводити в Інтернеті. Озирніться навколо на світі є стільки цікавого, поспілкуйтесь з друзями.
Планета «Інтернет-Світлофор»
-У вас є три картки: червона-«Так робити неможна!», жовта- «Будь уважний!», зелена- «Роби так!». Я зачитую правила користування Інтернетом, а ви піднімаєте ту картку, яка є, на вашу думку, правильною.
Запрошують листуватися, грати, обмінюватися- перевіряй, чи немає підступу. -ж
Використовуй «НІК» (вигадане ім’я) у листуванні. - з
Поважай іншого користувача. -з
Відкривай тільки ті посилання, в яких впевнений. -з
Розсилай сам спам, та «інформаційний бруд».-ч
Грубіянити, чіплятися, чинити тиск на співрозмовників. -ч
Зустрічатися з інтернет-знайомими. - ж
Погоджуватися на зустріч лише в день та в людному місці.- ж
Якщо опинився в складній ситуації- поговори з кимось. -з
Встанови на комп'ютер антивірусні програми. -з
Планета «Здоров'я».
А тепер у нас розминка,
А тепер фізкультхвилинка.
Встали рівно біля парт,
Починаємо наш старт.
(А тепер повторюємо за нашими помічницями з планети здоров’я)
Шию трішки розім'яли
І за парти посідали.
А тепер мерщій до справ,
Кожен вченим з нас щоб став.
Планета «Це моє!»
Розповідь вчителя
- Ви знаєте, що брати чужі речі без дозволу не можна. Так само не можна розповсюджувати без дозволу та видавати за власні чужі тексти, зображення та інші дані, які розміщено в Інтернеті. Це порушує чиїсь авторські права.
Усе на світі має свого автора: конструкція Ейфелевої вежі, текст п’єси про Ромео та Джульєтту, музика гімну Ліги чемпіонів. Усе має своїх творців, а кожен з них має свої законі права. Цю сферу іменують авторське право.
Авторське право – це право авторів на створені ними твори. Їх охороняє закон про захист авторських прав.
Лише вони мають право розповсюджувати ці матеріали, підписувати своїм іменем, отримувати за них винагороду тощо.
Існує навіть міжнародний знак охорони авторського права © - копірайт (англ. copyright - право на створення копій).
Якщо людина видає чужі матеріали за свої, ставить своє прізвище під чужим текстом або фотографією, то таке порушення називають плагіатом.
Відтворення та розповсюдження твору без дозволу автора називається піратством і переслідується законом. Що правда у випадку відсутності комерційної мети та в освітніх цілях таке використання все ж допускається.
Використовуючи чужі матеріали з Інтернету - копіюючи їх на носії даних, вставляючи в презентації чи текстові документи, потрібно дотримуватися певних правил, щоб не порушити закон про захист авторських прав:
Планета "Техніка безпеки"».
Зараз ми пригадаємо правила поведінки у комп’ютерному класі.
Я буду читати твердження. Якщо твердження вірне, то ви робите 3 хлопки в долоні, якщо невірне, то хором відповідаєте: ні, ні, ні.
1. В клас комп’ютерний спітнілі ми вбігаємо щосили -
2. Приходячи в кабінет інформатики, приносите з собою їжу і напої. -
3. Я дротів не зачіпаю, правило це добре знаю! +
4. Працювати на клавіатурі потрібно чистими, сухими руками; легко натискати на клавіші, не допускати різких ударів.+
5. Завжди намагайтеся самостійно усунути несправності в роботі апаратури; не повідомляйте про це вчителеві.-
6. До кабінету інформатики можна входити в брудному взутті і в мокрому одязі.-
7. Під час роботи за комп'ютером будьте уважні, обережні.+
8. Голова болить моя, потерплю годину я!-
9. Працюючи за комп'ютером, через кожні 10-15 хвилин виконуйте гімнастику для очей, шиї, хребта.+
10. Відстань від монітора до очей має бути менше 40 см.-
V. Підсумок подорожі.
- Молодці, правила ви добре знаєте. Отже вирушаємо на наступну планету.
Планета «Практична».
При роботі за комп’ютером завжди дотримуйся правил поведінки і безпеки життєдіяльності!!!
Запустити браузер Google Chrome.
Перейдіть за посиланням
Продемонструвати свою роботу вчителеві.
Вправи для очей.
Планета «Рефлекс».
-На планеті «Рефлекс» ми маємо підбити підсумки нашої подорожі. Використовуючи отримані знання та записи з Бортового журналу розгадаємо «Кросворд»
-Корабель з гордістю може пишатися своїми успіхами у Галактичній подорожі. Ми повертаємося на нашу планету- Планету «Земля» для виставлення оцінок.
У бортових журналах з оберненої сторони ви можете побачити таблицю оцінювання. Вам треба самостійно визначити скільки балів із можливих ви набрали.
Прошу капітана нашого корабля зібрати бортові журнали, після того як я їх продивлюсь, то поверну назад.
Домашнє завдання
Оціни роботу під час подорожі
Ви сьогодні добре попрацювали. Дякую за працю, цікаві думки, творчі знахідки! Велике спасибі за плідне спілкування!
Дякую всім за участь у нашій подорожі.