Урок біології 11 клас " Біологічні системи. Рівні організації життя"

Про матеріал

Урок біології в 10 класі. Мета: поглибити знання учнів про біосистеми, їх рівень організацій та прояви ознак життя на різних рівнях організації живої природи; навчити спостерігати та описувати окремі властивості біосистем, складати схеми структурної організації біосистем різних рівнів.

Перегляд файлу

Тема уроку: Біологічні системи. Рівні організації життя

Мета: поглибити знання учнів про біосистеми, їх рівень організацій та прояви ознак життя на різних рівнях організації живої природи; навчити спостерігати та описувати окремі властивості біосистем, складати схеми структурної організації біосистем різних рівнів.

Основні поняття і терміни: система, біосистема, рівень організації живої природи, багаторівнева система.

 Обладнання: стенд «Рівні організації живої природи».

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

І. Перевірка домашнього завдання. (Тести).

1. Субстратом життя є:

а) комплекс білків, вуглеводів і мінеральних солей;

б) комплекс білків, жирів і води; в) комплекс білків і нуклеїнових кислот;

г) тільки нуклеїнові кислоти.

2. Фундаментальні властивості живого: ,

а) первісна доцільність; б) самовідновлення, саморегуляція й самовідтворення;

в) подразливість і рух; г) спадковість і мінливість, дискретність і цілісність.

3. Основні ознаки життя:

а) самовідновлення і саморегуляція; б) обмін речовин і енергії;

в) самовідтворення; г) первісна доцільність.

4. Живе, як відкрита система, характеризується:

а) обміном речовин, енергією й інформацією з навколишнім середовищем;

б) відсутністю обміну речовин з навколишнім середовищем;

в) обміном тільки енергією з навколишнім середовищем;

г) обміном тільки енергією й інформацією з навколишнім середовищем.

5. Здатність живих організмів регулювати свій внутрішній стан та стосунки з

довкіллям називається:

а) саморегуляцією;  б) самовідтворенням; в) самовідновленням; г) цілісністю.

6. Елементарною структурною функціональною одиницею живого організму є:

а) орган; б) клітина; в) тканина; г) молекула.

7. Основною речовиною, з якої складається клітина є:

а) жир; б) мінеральна сіль; в) вуглевод; г) білок.

8. Живі організми містять близько 80 хімічних елементів періодичної системи

Д.І. Менделєєва, з яких найголовніші:

а) Карбон, Натрій, Оксиген, Ферум; б) Карбон, Нітроген, Гідроген, Оксиген;

в) Нітроген, Кальцій, Оксиген, Сульфур; г) Карбон, Фосфор, Оксиген, Магній.

9. Матеріальним носієм спадковості є: а) ДНК; б) вітаміни; в) білок; г) ферменти.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).

Чому живу природу можна розглядати як ієрархічну систему структурних рівнів?

Які структурні рівні організації живого вам відомі?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Якими є основні біосистеми?

Сучасне розуміння організації життя ґрунтується на системному підході, згідно з яким жива природа існує у формі біосистем.

Будь-яка із живих природних систем є цілісною сукупністю взаємопов’язаних компонентів, що виконують особливі функції і забезпечують їхню єдність. Усі біосистеми є перервними й відокремленими одна від одної, мають певні розміри й структуру, тривалість існування й специфічні ознаки. Основними типами біосистем є клітина, організм, популяція, вид, екосистема та біосфера.

Клітина – біологічна система з найменшими розмірами й найпростішою

структурою.організмів нашої планети.

Організм – біологічна система, яка побудована із клітин і завдяки систе-

мам регуляції та пристосувальним механізмам може відносно самостійно існувати в певному середовищі.

Популяція – біологічна система із вільносхрещуваних між собою організмів

одного виду, які проживають тривалий час на певній території й відносно ізо-

льовані від інших таких самих груп.

Вид – біологічна система із сукупності популяцій, яким властиві:

а) морфофізіологічна подібність; б) вільне внутрішньовидове схрещування;

в) утворення плідного потомства; г) несхрещуваність з іншими видами; д) спільна територія існування – ареал; е) пристосованість до умов існування в межах ареалу; є) спільне походження.

Вид є основною формою організації життя.

Екосистема – сукупність різних видів та середовища їхнього існування,

що пов’язані обміном речовин, енергії та інформації.

Біосфера – біосистема найвищого порядку, склад, структура і властиво-

сті якої визначаються функціонуванням живих організмів.

Отже, БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ (від грец. біо – життя, система – складена

із частин) – це сукупність взаємопов’язаних компонентів, діяльність

яких визначають їхню єдність та існування в просторі й часі.

Жива природа як багаторівнева система. (Узагальнююча бесіда, складання

схеми).

молекулярний -> клітинний -> організменний -> популяційно-видовий -> біогеоценотичний (екосистемний) -» біосферний.

Молекулярний рівень як найнижчий рівень організації живого.

2. Клітинний рівень. Клітина - елементарна одиниця будови і життєдіяльності. (Бесіда, складання опорного конспекту).

3. Тканниний

4.Організменний (організмовий) рівень - рівень цілісного організму.

5. Надорганізмові рівні організації життя.

6.  Біогеоценотичний (екосистемний) рівень. (Бесіда, складання опорного коспекту).

7. Біосферний - найвищий рівень біологічної організації. (Бесіда, складання

Біосфера - частина зовнішніх оболонок Землі, населена живими організмами.

Особливості біосферного рівня: структурний елемент біосфера (сукупність усіх біогеоценозів); процеси життєдіяльності: біологічний колообіг речовин та єдиний потік енергії, що забезпечує функціонування біосфери як єдиної цілісної системи;

IV. Узагальнення вивченого матерыалу:

Розпочніть, закінчіть речення або вставте пропущені слова в реченнях.

На молекулярно-генетичному рівні вивчають хімічний склад, біохімічні і генетичні процеси, що відбуваються в живих системах, у тому числі збереження, зміну і ... спадкової інформації. Елементарними одиницями цього рівня є ... . Клітинний рівень передбачає вивчення будови і життєдіяльності ... , їхньої спеціалізації в процесі розвитку. ... елементом організменного рівня є особина, а закономірні зміни організму в індивідуальному розвитку складають елементарне явище. На ... рівні вивчають взаємозв'язки між особинами популяцій, їхній генофонд і взаємозв'язки з навколишнім середовищем. Структурною елементарною одиницею цього рівня є .... На біосферно-біогеоценотичному рівні досліджують взаємозв'язки між популяціями біогеоценозів, колообіг речовин і ... , зумовлений життєдіяльністю організмів. Сукупність усіх живих організмів, що населяють Землю і "їхнє довкілля, складає ....

V. Домашнє завдання.

Вивчити тему. Визначити рівні організації живої матерії таких біологічних систем: ящірка, інфузорія туфелька, серце, кишкова паличка, ставок, березовий гай, шипшина.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Інкл
Додано
8 січня
Переглядів
566
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку