Урок біології в 10 класі. Мета: поглибити знання учнів про біосистеми, їх рівень організацій та прояви ознак життя на різних рівнях організації живої природи; навчити спостерігати та описувати окремі властивості біосистем, складати схеми структурної організації біосистем різних рівнів.
Тема уроку: Біологічні системи. Рівні організації життя
Мета: поглибити знання учнів про біосистеми, їх рівень організацій та прояви ознак життя на різних рівнях організації живої природи; навчити спостерігати та описувати окремі властивості біосистем, складати схеми структурної організації біосистем різних рівнів.
Основні поняття і терміни: система, біосистема, рівень організації живої природи, багаторівнева система.
Обладнання: стенд «Рівні організації живої природи».
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Перевірка домашнього завдання. (Тести).
1. Субстратом життя є:
а) комплекс білків, вуглеводів і мінеральних солей;
б) комплекс білків, жирів і води; в) комплекс білків і нуклеїнових кислот;
г) тільки нуклеїнові кислоти.
2. Фундаментальні властивості живого: ,
а) первісна доцільність; б) самовідновлення, саморегуляція й самовідтворення;
в) подразливість і рух; г) спадковість і мінливість, дискретність і цілісність.
3. Основні ознаки життя:
а) самовідновлення і саморегуляція; б) обмін речовин і енергії;
в) самовідтворення; г) первісна доцільність.
4. Живе, як відкрита система, характеризується:
а) обміном речовин, енергією й інформацією з навколишнім середовищем;
б) відсутністю обміну речовин з навколишнім середовищем;
в) обміном тільки енергією з навколишнім середовищем;
г) обміном тільки енергією й інформацією з навколишнім середовищем.
5. Здатність живих організмів регулювати свій внутрішній стан та стосунки з
довкіллям називається:
а) саморегуляцією; б) самовідтворенням; в) самовідновленням; г) цілісністю.
6. Елементарною структурною функціональною одиницею живого організму є:
а) орган; б) клітина; в) тканина; г) молекула.
7. Основною речовиною, з якої складається клітина є:
а) жир; б) мінеральна сіль; в) вуглевод; г) білок.
8. Живі організми містять близько 80 хімічних елементів періодичної системи
Д.І. Менделєєва, з яких найголовніші:
а) Карбон, Натрій, Оксиген, Ферум; б) Карбон, Нітроген, Гідроген, Оксиген;
в) Нітроген, Кальцій, Оксиген, Сульфур; г) Карбон, Фосфор, Оксиген, Магній.
9. Матеріальним носієм спадковості є: а) ДНК; б) вітаміни; в) білок; г) ферменти.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда).
Чому живу природу можна розглядати як ієрархічну систему структурних рівнів?
Які структурні рівні організації живого вам відомі?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Якими є основні біосистеми?
Сучасне розуміння організації життя ґрунтується на системному підході, згідно з яким жива природа існує у формі біосистем.
Будь-яка із живих природних систем є цілісною сукупністю взаємопов’язаних компонентів, що виконують особливі функції і забезпечують їхню єдність. Усі біосистеми є перервними й відокремленими одна від одної, мають певні розміри й структуру, тривалість існування й специфічні ознаки. Основними типами біосистем є клітина, організм, популяція, вид, екосистема та біосфера.
Клітина – біологічна система з найменшими розмірами й найпростішою
структурою.організмів нашої планети.
Організм – біологічна система, яка побудована із клітин і завдяки систе-
мам регуляції та пристосувальним механізмам може відносно самостійно існувати в певному середовищі.
Популяція – біологічна система із вільносхрещуваних між собою організмів
одного виду, які проживають тривалий час на певній території й відносно ізо-
льовані від інших таких самих груп.
Вид – біологічна система із сукупності популяцій, яким властиві:
а) морфофізіологічна подібність; б) вільне внутрішньовидове схрещування;
в) утворення плідного потомства; г) несхрещуваність з іншими видами; д) спільна територія існування – ареал; е) пристосованість до умов існування в межах ареалу; є) спільне походження.
Вид є основною формою організації життя.
Екосистема – сукупність різних видів та середовища їхнього існування,
що пов’язані обміном речовин, енергії та інформації.
Біосфера – біосистема найвищого порядку, склад, структура і властиво-
сті якої визначаються функціонуванням живих організмів.
Отже, БІОЛОГІЧНІ СИСТЕМИ (від грец. біо – життя, система – складена
із частин) – це сукупність взаємопов’язаних компонентів, діяльність
яких визначають їхню єдність та існування в просторі й часі.
Жива природа як багаторівнева система. (Узагальнююча бесіда, складання
схеми).
молекулярний -> клітинний -> організменний -> популяційно-видовий -> біогеоценотичний (екосистемний) -» біосферний.
Молекулярний рівень як найнижчий рівень організації живого.
2. Клітинний рівень. Клітина - елементарна одиниця будови і життєдіяльності. (Бесіда, складання опорного конспекту).
3. Тканниний
4.Організменний (організмовий) рівень - рівень цілісного організму.
5. Надорганізмові рівні організації життя.
6. Біогеоценотичний (екосистемний) рівень. (Бесіда, складання опорного коспекту).
7. Біосферний - найвищий рівень біологічної організації. (Бесіда, складання
Біосфера - частина зовнішніх оболонок Землі, населена живими організмами.
Особливості біосферного рівня: структурний елемент біосфера (сукупність усіх біогеоценозів); процеси життєдіяльності: біологічний колообіг речовин та єдиний потік енергії, що забезпечує функціонування біосфери як єдиної цілісної системи;
IV. Узагальнення вивченого матерыалу:
Розпочніть, закінчіть речення або вставте пропущені слова в реченнях.
На молекулярно-генетичному рівні вивчають хімічний склад, біохімічні і генетичні процеси, що відбуваються в живих системах, у тому числі збереження, зміну і ... спадкової інформації. Елементарними одиницями цього рівня є ... . Клітинний рівень передбачає вивчення будови і життєдіяльності ... , їхньої спеціалізації в процесі розвитку. ... елементом організменного рівня є особина, а закономірні зміни організму в індивідуальному розвитку складають елементарне явище. На ... рівні вивчають взаємозв'язки між особинами популяцій, їхній генофонд і взаємозв'язки з навколишнім середовищем. Структурною елементарною одиницею цього рівня є .... На біосферно-біогеоценотичному рівні досліджують взаємозв'язки між популяціями біогеоценозів, колообіг речовин і ... , зумовлений життєдіяльністю організмів. Сукупність усіх живих організмів, що населяють Землю і "їхнє довкілля, складає ....
V. Домашнє завдання.
Вивчити тему. Визначити рівні організації живої матерії таких біологічних систем: ящірка, інфузорія туфелька, серце, кишкова паличка, ставок, березовий гай, шипшина.