Урок біології 6 клас "Будова пагона"

Про матеріал

Дати поняття про пагін, як вегетативний наземний орган рослин, ознайомити з його будовою й основними функціями.

Перегляд файлу

Тема: Пагін: будова та основні функції.

Лабораторне дослідження. Будова пагона.

Навчальна мета: дати поняття про пагін, як вегетативний надземний орган рослин, ознайомити з його будовою й основними функціями, навчитися розрізняти дерева і кущі за зовнішньою будовою пагона.

Розвивальна мета: розвивати вміння спостерігати, самостійно вивчати будову та різноманітність пагона на живих об`єктах природи.

Виховна мета: виховувати екологічне бачення, формувати естетичне сприйняття природи учнями її взаємозв`язку в екосистемах і на планеті в цілому.

Обладнання і матеріали:  мультимедійний комплекс, презентація з теми «Будова пагона», програми: LearningApps.org, PlantNet,  піддослідні зрізи пагонів, гербарні зразки, лупи.

Методи та прийоми навчання: словесні, наочні, практичні, інтерактивні вправи, презентація, прийом «я дослідник», лабораторне дослідження

Впровадження наскрізних змістовних ліній: «Екологічна безпека та сталий розвиток» орієнтувати дітей на усвідомлення ролі рослин в екосистемах. «Здоров`я і безпека» сприяти глибокому усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя. «Підприємливість і фінансова грамотність » - сприяти забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань: овочівництво, садівництво, біотехнології.

Тип уроку: комбінований.

Форма проведення уроку: урок – дослідження з елементами подорожі.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Підготовка учнів до уроку, привітання вчителя

Учитель. Дорогі діти! Щоб досягти успіху у здобутті знань, на сьогоднішньому уроці я про­поную працювати під девізом:

Скажи мені – і я забуду,

Покажи мені – і я запам’ятаю,

Дай доторкнутися – і я зрозумію.

Якщо ви згодні, то бажаю вам творчого неспокою, постійного пошуку знань та сподіваюся, що цей тернистий шлях ми подолаємо успішно.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Зупинка «Шкільне подвір'я»

Гра – розминка «Мікрофон-ланцюжок»

  • Назвіть по черзі квіти, що ростуть у нас біля школи.
  • Які дерева ростуть на шкільному подвір'ї ?
  • Які квіти ростуть вдома на клумбах?

 

Зупинка «Льорнінг» (Гра визначити: вегетативні, генеративні органи, види коренів, видозміни коренів)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Перегляд презентаційного матеріалу

Пагін це надземна частина рослини, яка включає стебло, листок, бруньку, квітку та плід.

Пагони розрізняють:

За ступенем здерев'яніння

  • трав'янисті
  • напівздерев'янілі
  • дерев'янисті

За напрямком і характером росту

  • Прямостоячі (соняшник)
  • Лежачі (сланкі) - стебла лежать на поверхні ґрунту, не вкорінюючись (вербозілля сланке)
  • Висхідні - нижня частина стебла лежить на поверхні ґрунту, а верхня піднімається вертикально (вовче тіло болотяне)
  • Повзучі - стебла стеляться по землі і вкорінюються завдяки появі у вузлах придаткових коренів
  • Чіпкі (повзучі) - прикріплюються до опори за допомогою вусиків (горох)
  • Кучеряве - тонкі стебла, що обвивають опору (ломиніс)

За формою поперечного перерізу

  • округлі
  • сплюснуті
  • три-, чотири-, багатогранні (гранчасті)
  • ребристі
  • борознисті (жолобчасті)
  • крилаті - стебла,у яких по гострих гранях тягнуться плоскі трав'янисті вирости або злиті зі стеблом основи листків (також можуть бути вирости кори)

Бесіда:

  • 1.Чим вкриті молоді та здеревілі стебла дерев і кущів? У чому полягає їх відмінність? Яке значення мають зовнішні покриви стебла в житті рослини? 2. Де в стеблі розташовується луб? Якою є його будова і значення?
  • 2. Де розташованим камбій?
  • 3. Як називається найширший шар стебла? Якою є його будова і значення?
  • 4.Чим відрізняються клітини серцевини від клітин інших шарів стебла, наприклад від клітин пробки?

Далі вчитель ставить запитання:

   Який вигляд мають окремі шари стебла, якщо їх розглядати в мікроскоп? Якою є будова кожного шару стебла?

Розглянемо особливості  внутрішньої будови стебла, які дають йому змогу виконувати певні функції.  На поперечному зрізі гілки липи добре видно шари стебла.

Зовнішній, вузький шар  - це кора. Щільний, найширший, розміщений під корою - деревина.  Між корою і деревиною є особливий шар клітин - камбій. У центрі стебла знаходиться серцевина.

 

Самостійна робота з зрізом стебла

 

   Скільки шарів ви виявили на поперечному зрізі стебла?

   Як вони називаються?

   Яку будову має кора?

   Як називається її зовнішній шар?

   Які шари надають стеблу міцності, твердості й гнучкості?

   Яке це має значення в житті рослини?

 

2. Фізкультхвилинка (середина з «Льорнінг» гри)

 

Лабораторне дослідження

Тема. Будова пагона.

Мета: дослідити будову пагона.

Обладнання та матеріали: гербарій, кімнатні рослини, пагони каштану з бруньками.

Хід роботи

  1. Розгляньте запропоновані вчителем зразки пагонів рослин. Знайдіть складові частини пагона: стебло, листки та бруньки.
  2. Зверніть увагу на розміщення бруньок та листків на різних пагонах. Знайдіть вузли та міжвуз­ля, листкову пазуху, верхівкову та бічні (пазушні) бруньки.

Підпишіть малюнок

1__________________________

  1.  ___________________________
  2.  ___________________________
  3.  ___________________________
  4.  ___________________________
  5.  ___________________________

7 ___________________________

4. Закінчіть речення. Стебло___________ частина пагона, на ньому розміщуються______________________________ та _____________

 

ІV. Закріплення знань, умінь та навичок

3. Робота в групах(поділ на групи за типами бруньок:вегетативна, генеративна)

Вивчення пагона та його складових за гербарними зразками та піддослідними зрізами пагонів каштану.

  1. Станція «Алея вічнозелених рослин» (працюємо з програмою PlantNet)

Вивчення різноманітності пагонів хвойних, вічнозелених рослин: ялина європейська, ялина звичайна форма голуба, сосна звичайна.

  • Прийом «Звіти груп»

 

3.Евристична бесіда

  • Розгляньте пагін каштану й назвіть його складові частини.
  • Доторкніться до бруньки й визначте на дотик чим вона вкрита.
  • Якого кольору пагін і бруньки?
  • Які функції виконує пагін?
  • Що утворюється із бруньок?
  • Як розміщені бруньки на пагоні?

 

V. Оцінювання знань учнів

 

VІ.  Рефлексія з ґудзиками Блума

 

І. Домашнє завдання

Вивчити § 26.  Скласти «Сенкан»

 

Пагін.

Вегетативний, надземний.

З`єднає, транспортує, запасає.

Пагін – надземна частина рослини.

Брунька


 


 


 

1

 

docx
Додано
18 лютого 2020
Переглядів
2415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку