Тема: Папороті. Лабораторна робота «Будова папороті» . Міні проект «Як утворилось кам’яне вугілля».
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови та життєдіяльності папоротей; продовжувати формувати вміння самостійно працювати з текстом підручника, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити логічні висновки; виховувати на основі фольклорних матеріалів зацікавленість до народної творчості й давніх традицій.
Знаннєвий компонент: учні оперують терміном папороті, називають середовище існування папоротей, наводять приклади папоротей (2 – 3 рослини), розуміють особливості розмноження рослин спорами;
Діяльнісний компонент: учні розпізнають на гербарних зразках та живих екземплярах представників папоротей, учні описують будову та розмноження папоротей;
Ціннісний компонент: учні роблять висновок: будова, особливості життєдіяльності папоротей — це результат їх пристосування до умов середовища; оцінюють значення папоротей для існування життя на Землі; мають переконання щодо необхідності збереження папоротей.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, інформаційно – цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя,соціальна і громадянська компетентності, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічна грамотність і здорове життя.
Наскрізні змістовні лінії: екологічна безпека та сталий розвиток, громадянська відповідальність.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер презентація у форматі Power Point, гербарні зразки папоротей, мікроскопи, постійні мікропрепарати спорангія щитника чоловічого, картки для самостійної роботи.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
І. Організація роботи.
Доброго дня, шановні діти, гості. Я рада вітати вас на сьогоднішньому уроці.
Ось вам дві історії з життя:
Томас Едісон, винахідник лампи розжарювання, зазнавав невдачі 1000 разів, перш ніж лампочка загорілася. Згодом він говорив: «У мене не було 1000 невдалих спроб запалити лампочку. Просто до винаходу електричної лампочки я зробив 1000 кроків».
І ще один випадок. Джоан Роулінг, письменниця-мільярдер і автор серії книг про Гаррі Поттера, отримала відмови з 12 видавництв, перш ніж її роман погодилося надрукувати видавництво «Блумсбарі».
Ці історії, як і тисячі інших повинні надихнути вас і дати зрозуміти, що за досягненнями і успіхом завжди стоїть велика кількість спроб. І лише остання – вдала. Ніколи не опускайте руки на півдорозі. Результати завжди солодші, коли перед ними прикладаєш більше зусиль.
Цього ж хочу побажати вам і нині, на уроці. Сумлінна праця і віра в свої сили допоможуть досягнути бажаних результатів.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
А для цього нам необхідно пригадати те, що ми вивчали на попередніх уроках
Бліц – опитування вправа «Речення»
(в ході відповіді на запитання опитування учні повинні дати відповідь одним коротким реченням) На слайді зображені мохи, хвощі і плауни
Отож зараз, під час виконання вправи «Квітка – семицвітна» ви і виконаєте роль науковців – систематиків.
Вам необхідно розподілити зображені рослини на основні відділи і дати їм назву.
(на пелюстках квітки розміщені спорові рослини, які учні вже вивчали, їм необхідно розподілити рослини за відділами. Результати роботи вписати у відповідний бланк – відповідь) (роздавальний матеріал)
|
|
|
|
|
|
|
|
Відділ
|
|
|
|
|
|
|
|
Назва
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Настав вже час новий матеріал вивчати
То ж хочу я цікаво розпочати
Погляньте на екран, шановні діти
Уважно роздивіться і помітьте
Як те, що вам побачить доведеться
Уроку нашого торкнеться
(відео фрагмент)
Після перегляду відео бесіда
Зі святом Івана Купала пов’язано багато народних повір’їв. Найвідоміше – про папороть, яка, за легендою, квітне лише мить – опівночі на Івана Купала. Здобути цю квітку досить важко, оскільки її береже від людей нечиста сила.
Але той, кому пощастить знайти квітку папороті, за однією легендою, зможе бачити всі скарби, де б вони не були; за іншою, якщо знайти цю квітку папороті у купальську ніч і тримати при собі, то все, що задумаєш, збудеться.
Легенди про квітку папороті стала підґрунтям багатьох музичних і літературних творів. Зокрема, Микола Гоголь у повісті «Басаврюк, або Вечір напередодні Івана Купала» своєрідно відтворив картину цвітіння папороті: «Червоніє малесенька брунька квітки і, наче жива, рухається. Справді, дивно! Рухається і стає все більшою, більшою і червоніє, мов жар. Спалахнула зірка, щось тихо затріщало, і квітка розкрилася перед його очима, ніби полум'я, освітивши й інші навколо себе».
Тож перед нами стоїть проблемне питання «Чи можна знайти квітку папороті?» А розв’язати цю проблему ми зможемо вивчивши тему «Папороті»
Повідомлення теми і мети уроку.
Завдання уроку:
ІУ. Вивчення нового матеріалу.
(робота з підручником)
Знайомство з папоротями ми традиційно почнемо з їх анкетних даних.
Використовуючи матеріал підручника дайте відповіді на запитання:
Анкета:
(обговорення результатів роботи)
Папороті – це відділ вищих спорових рослин, що налічує понад 12 тисяч видів. В Україні в природному стані зростає 57 видів. Життєві форми папоротей: це трав’янисті рослини і дерева.
Всі види папоротей України виключно трав’янисті рослини. Дерева зустрічаються у тропіках. Серед представників відділу є і крихітні рослинки завдовжки усього кілька міліметрів, і тропічні деревоподібні гіганти завдовжки 25 – 30 метрів. Папороті ростуть у вологих, затінених місцях. В Україні вони ростуть у лісах.. Основними представниками папоротей України є : орляк, щитник, сальвінія плаваюча (занесена до Червоної книги України)
Вправа «Дерево передбачень»
У народі говорять : «Краще один раз побачити ніж сто разів почути» отже, настав час ознайомитися із зовнішньою будовою папороті. Досліджувати будову папороті ми будемо на прикладі поширеної папороті українських лісів щитника чоловічого.
(робота з малюнком, евристична бесіда)
Запитання для бесіди
Підземна частина рослини представлена кореневищем, від нього відходять додаткові корені
Треба зауважити, що перед нами не зовсім листя, а щось середнє між стеблом та листком.папороті давні рослини і в них ці частини не такі досконалі як у звичних нам квіткових рослин
Листя папороті велике, росте верхівкою , як стебло. Ріст продовжується
протягом всього життя.
Великі листки папороті називають війями. Молоді листки закручені в тугі завитки і розвертаються як пружинки.
У більшості випадків листки папороті виконують функції фотосинтезу та спороношення. Спорангії, які зібрані в купки називаються соруси і зверху прикриті особливою структурою , схожою на парасольку (індузієм)
Розглянемо будову спорангія.
Спорянгії мають вигляд своєрідної невеликої люстри, в якій на тоненьких ніжках прикріплені кульки зі спорами, для захисту спор є структура схожа на парасольку (індузій).
Фізкультхвилинка
Ми старанно научались
Все про папороті дізнавались
Зараз час відпочивати
Фізкультхвилинку розпочати
Раз – про папороті ми дізнались
Два – будову їх запам’ятали
Кореневище – це пагін підземний
Та схожий на равлика – листочок надземний
Три – всі види памятаєм
Чотири – всі дружно повторяєм
Травянисті та деревовидні
І найгарніші, ці – декоративні
Відпочили ми гарненько
То ж сідаємо тихенько
Вивчать розмноження вже час
Бо тема ця складна для нас.
(робота в парах)
Вправа «Мозаїка»
Оскільки папороті належать до вищих спорових рослин, то для них характерне чергування поколінь. Як це відбувається у папоротей ви з’ясуєте опрацювавши матеріал підручника с. 162. З роздаткового матеріалу скласти цикл розвитку папороті і назвати всі стадії цього процесу.
Презентація роботи, колективне обговорення.
Висновок: для папоротей характерне чергування поколінь, у життєвому циклі переважає спорофіт.
Запитання: чи формується у папоротей такий орган як квітка? Чому? (бо папороті розмножуються спорами, а квітка орган насінних рослин)
Випереджувальне завдання (виступ учня)
Вчитель. Але не тільки цим ми завдячуємо папоротям. Вони разом з хвощами і плаунами відіграли ключову роль в утворенні надзвичайно корисної копалини нашої планети - кам’яного вугілля. Як це відбувалося нам розкажуть … які готували міні проект з цієї теми.
Міні – проект «Як утворилося кам’яне вугілля» (презентація)
ІУ. Узагальнення і систематизація знань
Вправа «Кроссенс»
У. Підсумок уроку.
Рефлексія
Метод «Дерево результату»
Учні прикріпляють на «Дерево знань» яблуко, квітку або листочок (один предмет). При цьому важливо пам’ятати, за що саме «відповідає» кожний предмет.
Яблуко — урок пройшов корисно, плідно.
Квітка — урок сподобався, але не все вдалося.
Зелений листочок — на уроці були завдання, з якими не зміг (змогла) впоратися.
Оранжевий листочок (зів’ялий) — на уроці мені майже нічого не вдалося.
Оцінювання.
Збіг урок наш, як коротка мить,
Дуже швидко час біжить.
Та попереду у нас багато кроків,
Нових і цікавих уроків.
Тож намагайтесь вправно все вивчати,
Щоб багато всього у житті знати.
УІ. Домашнє завдання: §43, скласти сенкан до теми папороті
1