9 клас
Дистанційний урок
Тема: Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
Мета: сформувати поняття «мутації», «мутагени»; ознайомити з видами мутацій, різноманітними класифікаціями мутацій; розкрити причини та наслідки мутацій; навести конкретні приклади мутацій; розвивати увагу, спостережливість, пам’ять, мову, мислення, уміння порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати ціннісне ставлення до власного здоров’я та ціннісне ставлення до всього живого; формувати науковий світогляд, інтерес до предмета, розширювати кругозір учні.
Цілі та завдання:
Очікуванні результати:
Учень/учениця оперує термінами:
називає:
- форми мінливості;
- мутагенні фактори;
- види мутацій;
наводить приклади:
- спадкової мінливості;
застосовує знання:
- для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;
характеризує:
- мінливість: мутаційну;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість;
висловлює судження:
- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин).
Етапи уроку:
І. Самовизначення до діяльності (організаційний момент, 1-2 хв)
ІІ. Актуалізація знань (4-6 хв)
ІІІ. Постановка навчального завдання (4-5 хв)
ІV. «Відкриття нового знання» (8-10 хв)
V. Первинне закріплення (4-5 хв)
VІ. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном (4-5 хв)
VІІ. Включення нового знання в систему знань і повторення (7-8 хв)
VІІІ. Рефлексія діяльності (2-3 хв)
Форми організації уроку: урок-бесіда з елементами самостійної роботи.
Методи навчання: словесні, наочні, практичні, бесіда, ілюстрація проблемно-пошукові, особистісно-орієнтованого навчання, розвитку критичного мислення, проблемного завдання, використання схемних систем, елементи перевернутого уроку.
Засоби навчання: слово вчителя, підручник, схеми, ілюстрації, технічні засоби навчання, презентація Power Point.
Електронні освітні ресурси: Google Meet, дошка Padlet, Google Classroom, онлайн-платформа для опитування mentimeter, інтернет сервіс мультимедійних дидактичних вправ learningapps, Google Рисунки .
Способи оцінювання діяльності учнів: поточне (бальне, самооцінювання), формувальне.
Форми зворотнього зв’язку: чат зустрічі, дошка Padlet, Google Classroom.
Організаційний момент
Вчитель. Подаруйте один одному усмішку. Коли бачиш усміхнене обличчя, стає тепліше на душі, поліпшується настрій. Але самої посмішки замало. Бракує слів щирого вітання.
А всім присутнім зичу здоров’я і добра!
А тепер до роботи братись пора!
Бо як зазначав Г. Форд «Зібратися разом – це початок, триматися разом – це прогрес,працювати разом – це успіх».
Вчитель. Чи може людина знати все на світі? Які вона шляхи долає, щоб здобути знання? Епіграф нашого уроку:
Епіграф: «Три шляхи ведуть до знань: шлях роздумів - найголовніший, шлях наслідування - найлегший, шлях дослідження - найважчий»
Вчитель: Як ви розумієте даний епіграф?
Очікувана відповідь: …
Вчитель. Ось і ми продовжимо вивчати тему «Мінливість» і дізнаватися щось нове та цікаве. А девізом нашого уроку:
Девіз: «З малої перемоги розпочинається великий успіх»
Вчитель: Перевірку засвоєння вами термінів попередньої теми проведемо у вигляді « Бліц - опитування».
Ознайомтесь із у листом самооцінювання. (ДОДАТОК 1), розміщений у Google Classroom.
На екрані слайд з питаннями. Ваше завдання закінчити речення одним словом – відповіддю, записати у робочий зошит.
1) Ділянка молекули ДНК, що визначає певну ознаку організму (колір волосся, розміри організму, форму нігтів та ін.) - _________ (ген); 2) Сукупність генетичної інформації організму - __________(генотип); 3) Здатність живих організмів набувати нових ознак, відмінних від предків, у процесі індивідуального розвитку - _________(мінливість);
4) Набір хромосом, специфічний для кожного виду організмів, характеризується певною кількістю хромосом та особливістю їхньої будови – це _______(каріотип);
5) Нитки ДНК, зв’язані з білковими молекулами ядра - ______(хромосоми); 6) Здатність організмів передавати свої ознаки нащадкам в процесі розмноження - _________ (спадковість).
Вчитель: Увага на екран. Здійсніть самоперевірку виконаного завдання. (слайд з відповідями) Кожну відповідь оцінюємо у 0.5 бала, а всі зароблені бали прикінці уроку кожен сумує і отримує загальний бал за роботу на уроці.
Відмічаємо отримані бали за всі вправи та усні відповіді у листі самооцінювання. (ДОДАТОК 1) розміщеному у Google Classroom.
Вчитель: Прошу звернути увагу на екран, де на слайді є терміни та їх пояснення. Встановіть відповідність між терміном та його поясненням. (учні виконують усно) При правильному виконанні завдання, ви отримаєте прізвище ученого, що заклав підвалини вчення про мутації.
Завдання:
1. Мінливість |
Р. Зміни фенотипу, набуті під час індивідуального розвитку організму, спричинені впливом умов довкілля і не пов’язані зі змінами генотипу. |
2. Модифікаційна мінливість |
З. Різновид спадкової мінливості, за якої зміни ознак живих істот пов'язані зі змінами генотипу і передаються від покоління до покоління. |
3. Комбінативна мінливість |
Ф. Здатність організмів набувати нових ознак в процесі індивідуального розвитку |
4. Мутаційна мінливість |
І. Виникнення різних комбінацій алельних генів. |
(Заслуховування відповідей учнів).
Відповідь учнів: ФРІЗ
Вчитель: Чудово. Ми вже згадували, що заклав підвалини вчення про мутації голландський учений Г. де Фріз.
Метод «Вікно в історію»
Людей, які відрізнялись від решти через певні відхилення у зовнішності здавна вважали монстрами, різного роду виродками. Їх усіляко клеймили, у часи інквізиції їх навіть піддавали різного роду тортурам через їх буцімто диявольське походження. В кращому випадку цих осіб показували на ярмарках за гроші в якості дивини.
Зараз же є розуміння природної, а не потойбічної появи цього явища.
Питання до учнів: що є причиною даних змін людського організму?
(Заслуховування відповідей учнів).
Вчитель: Так. Звичайно, це мутації. Про них сьогодні і піде мова на уроці (оголошення теми та мети уроку, розміщених на екрані із використанням дошки Padlet)
«Асоціації»
(Заслуховування відповідей учнів).
Метод «Проблемне питання»
Вчитель: Давайте спробуємо це з’ясувати у ході нашого уроку.
Вчитель: Вашим домашнім завданням (випереджаюче завдання) було опрацювати презентацію з теми «Мутації». Тому,
Питання до учнів: (усне обговорення)
Вчитель. Давайте запишемо у зошити поняття мутації, скориставшись стор. 139 підручника (третій абзац від початку параграфа).
(опитування із використанням онлайн-платформи mentimeter та озвучування відповідей учнями)
Вчитель: Отже, ми знаємо властивості мутацій. Але залишається багато не з’ясованого.
Відповіді учнів
Тож зараз спробуємо з’ясувати класифікацію мутацій.
Самостійна робота учнів з текстовим матеріалом, визначення головного. Прийом «Читання з олівцем»
Тому, розгорніть свої підручники на сторінках 139-140, опрацюйте матеріал протягом 1-2 хвилин, виділіть і помітьте за якими критеріями та на які групи поділяють мутації.
Вчитель: Давайте спільно узагальнимо та систематизуємо отриману інформацію.
Спільне складання схеми «Класифікація мутацій»
Учні озвучують відповіді і вписують їх у заготовленні пустографки схеми «Класифікація мутацій», що розміщена на екрані в програмі Power Point з увімкненим спільним доступом для редагування.
Вчитель: Давайте підведемо підсумки. Отже, мутації поділяють на….
(учні підсумовують отриману інформацію)
Вчитель: Повернемось до проблеми, що виникла на початку уроку.
Фізкультхвилинка
Гімнастика для очей
Вчитель: У нас знову проблема. Мутації, що виникають постійно, раптово, змінюють генотип має щось провокувати. Давайте розв’язувати її та з’ясовувати:
Пропоную знову звернутися до підручника. Розгоніть його на сторінці 142, знайдіть другий абзац зверху та з’ясуйте, що таке мутагени і запишіть визначення до робочого зошита.
Самостійна робота учнів з текстовим матеріалом, визначення поняття та його запис.
Озвучення результату.
Вчитель: Пропоную знову звернутися до підручника (стор. 142-143) та знайти пояснення на питання:
Вчитель: Наскільки уважно ви опрацювали матеріал давайте перевіримо у ході виконання вправи «Розподіли за категоріями». Де пропоную вам розподілити мутагени відповідно до ії походження.
Учні розподіляють мутагени на три групи, що розміщено на екрані в програмі Google Рисунки з увімкненим спільним доступом для редагування.
Вчитель: Давайте переконаємося в тому, що ви добре засвоїли матеріал
уроку і проведемо певний підсумок:
1) Розв’язування вправ на визначення виду мутацій
А) В алеля дикого типу (вихідний ген) відбулася така мутація:
Визначте вид мутації. Порівняйте фрагменти поліпептидів, що кодуються нормальним і мутантними генами. Які фенотипні прояви може мати ця подія?
Б) Розгляньте каріотипи запропонованих організмів та визначте тип мутації, що виник у них.
організм |
І пара |
ІІ пара |
ІІІ пара |
ІV пара |
Вид мутації |
А |
|
|
|
|
|
Б |
|
|
|
|
|
В |
|
|
|
|
|
Г |
|
|
|
|
|
- Яка з цих мутацій може бути крисною?
- У яких організмів може бути користь від поліплоїдії?
Вчитель: Самостійно виконайте наступні вправи, покликання на які розміщено у Google Classroom.
2) Біологічне доміно
(Пропонуються незакінчені фрази. Учням необхідно підібрати правильні закінчення до фраз.)
1.До спадкової мінливості належить... |
г) мутаційна мінливість |
2. Мутації за типом прояву бувають... |
е) домінантні та рецесивні |
3. Мутагени – це... |
д) фактори, що викликають мутації |
4. Генеративні мутації... |
б) виникають у гаметах |
5. Мутагенні фактори бувають… |
а) фізичні, біологічні, хімічні |
6. Мутації – це... |
є) спадкові зміни генетичного матеріалу |
7. Запропонував термін «мутація»… |
в) Гуго де Фріз |
8. Летальні мутації... |
ж) призводять до загибелі організму |
Відповіді: 1Г 2Е 3Д 4Б 5А 6Є 7В 8Ж
3) Розв’яжіть задачу і поясніть свою відповідь
У чорної кішки під дією ультрафіолетового випромінювання в клітинах шкіри виникла мутація, яка привела до появи білого пасма шерсті. Яка ймовірність (%) успадкування цієї мутації її кошенятами? Поясніть свою відповідь.
Метод «Незакінчені речення» (відповідь учнів у чат зустрічі)
Продовжіть одне чи декілька речення:
Фото зароблених балів протягом уроку, врезультаті самооцінювання, прикріпити у Google Classroom.
Домашнє завдання: (розміщено у Google Classroom, на дошці Padlet)
1. Опрацюйте параграф 36 підручника
2. Повторіть терміни та поняття з теми
3. Запитання 1-10 стор. 144 підручника (усно)
4. Завдання 2 з розділу «Поміркуй» письмово (оформити у вигляді порівняльної таблиці або діаграми Вена)
5. Виконайте вправу «Види мутацій», скориставшись інтернет сервісом мультимедійних дидактичних вправ learningapps за покликанням:
https://learningapps.org/16810507 (автор Світлана Безручкова)
(скріншот виконаної вправи, попередніх вправ та листів самооцінювання здати у Google Classroom)
ДОДАТОК 1
№ |
Вид завдання |
Критерії оцінювання |
Бали за виконання |
1. |
Бліц - опитування |
Кожну правильну відповідь оцінюємо у 0.5 бала |
|
2. |
Встановіть відповідність між терміном та його поясненням |
Кожну правильну відповідь оцінюємо у 0.5 бала |
|
3. |
Усні відповіді на поставлені питання |
Правильна відповідь (повна з поясненням) – 1 бал, часткова відповідь – 0,5 бала, неправильна відповідь – 0 балів |
|
4. |
Спільне складання схеми «Класифікація мутацій» |
Правильна відповідь (повна з поясненням) – 1 бал, часткова відповідь – 0,5 бала, неправильна відповідь – 0 балів |
|
5. |
Розподіл мутагенів на три групи, що розміщено на екрані в програмі Google Рисунки |
Кожен правильно віднесений до певної угрупи приклад мутегену – 0,5 бала |
|
6. |
Розв’язування вправ на визначення виду мутацій (усно) |
Правильна відповідь (повна з поясненням) – 1 бал, часткова відповідь – 0,5 бала, неправильна відповідь – 0 балів |
|
7. |
Біологічне доміно |
За кожне правильно підібране закінчення фрази – 0,5 бала |
|
8. |
Розв’яжіть задачу і поясніть свою відповідь |
Правильна відповідь (повна з поясненням) – 1 бал, часткова відповідь – 0,5 бала, неправильна відповідь – 0 балів |
|