Клас 11
ТЕМА УРОКУ: СУЧАСНІ МОЛЕКУЛЯРНО-ГЕНЕТИЧНІ МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕНЬ СПАДКОВОСТІ ЛЮДИНИ
Мета уроку:
■ формування предметної компетентності про знання сучасних молекулярно-генетичні методів дослідження спадковості людини; розширити уявлення про сучасний стан досліджень геному людини;
■ формування ключових компетентностей:
-основні- логічне мислення та прогнозування значень результатів досліджень геному людини для фундаментальної науки та збереження людського життя і здоров'я;
- соціальна компетентності:на прикладі результатів дослідження геному людини виховувати розуміння єдності всіх біологічних процесів у живих організмах і важливості цих процесів для існування життя.
Обладнання і матеріали: мультимедійна дошка, картки «Будова ДНК», «Будова хромосоми».
Базові поняття і терміни: проект «Геном людини», хромосоми, ДНК, секвенування.
Тип уроку: комбінований.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою; наукове розуміння природи; уміння аналізувати, формулювати висновки; знання та розуміння фундаментальних принципів біології.
Основні поняття й ключові терміни: МОЛЕКУЛЯРНА ГЕНЕТИКА. Молекулярно-генетичні методи.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.
ІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вирішення задач:
1.Гетерозиготна сіроока жінка вийшла заміж за гетерозиготного кароокого чоловіка. Який колір очей можливий у їхніх дітей?
Дано: Розв'язок.
А - карий Р ♀ Аа x ♂ Аа
а - сірий G А А
♀ Аа а а
Дано:
В-звичайна
в-махрова
♀ ААвв
♂ ааВВ
F1, F2 - ?
Розв’язок.
F1 АаВв
Р(F1) АаВв х АаВв
F2 |
Ав АВ аВ ав |
Ав АВ аВ ав |
ААввб.м. ААВвб.з. ААВвб.з. Ааввб.м. ААВвб.з. ААВВ б.з. АаВВб.з. АаВвб.з. АаВвб.з. АаВВб.з. ааВВж.з. ааВвж.з. Ааввб.м. АаВвб.з. ааВвж.з. ааввж.м. |
Відповідь. Розщеплення за фенотипом 9:3:3:1.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Генетика зацікавила суспільство після того , як вчені клонували овечку Доллі.
Доллі прожила всього половину відведеного вівцям терміну – 6 років замість 12 – 16 –й померла від невідомої причини. З тих пір клонували вже і собак, і котів, і верблюдів, і крокодилів, і макак, Тільки от якось тема з клонуванням поступово ставала все глухо і глухіше. Не виходило у копій тварин жити довго і щасливо. Та ще й виявилося, що копії виходять неточні – середовище все ж впливає …
У нашій країні генетика має свою історію. Інститут генетики, заснований в 1933 році, не припиняв свою роботу. В списку досягнень радянських, а потім і російських генетиків значаться написання підручника і «велика кількість наукових робіт». Ні новими сортами рослин, ні новими породами тварин висока наука нікого не ощасливили. Вона продовжує відкривати і з’ясовувати. Зокрема, що:
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини
Молекулярно-генетичні методи дослідження спадковості (під запис) — це велика і різноманітна група методів, призначених для вивчення молекул ДНК (алеля, гена, частини хромосоми) — як нормальних, так і пошкоджених, і розшифрування первинної послідовності нуклеотидів.
Етапи дослідження є такими:
1) Отримання зразків ДНК: виділення всієї ДНК з клітин; рестрикція ДНК — отримання окремих фрагментів.
2) Ампліфікація — накопичення (помноження, клонування) однакових фрагментів ДНК. Застосовується метод полімеразної ланцюгової реакції (ПЛР).
3) Електрофорез фрагментів ДНК — розділення фрагментів за молекулярною масою та електричним зарядом на поверхні гелю з агару. Кожен фрагмент має певні розміри і займає в гелі певне місце у вигляді смуги.
4) Ідентифікація окремих фрагментів ДНК. Фрагменти ДНК переносять на спеціальні фільтри, де відбувається їх гібридизація з радіоактивними синтетичними зондами або клонованими фрагментами ДНК. Зонд виявляє потрібний фрагмент ДНК шляхом зв’язування з комплементарними до нього нуклеотидними послідовностями фрагмента.
На сьогодні вивчення структури ДНК за цим методом є автоматизованим і відбувається у спеціальних приладах — секвенаторах.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
1.До сьогодення існували ще методи генетичних досліджень. Більш детально з цими методами ми ознайомимося через презентацію.
2.Зіставте запропоновані терміни із визначеннями. Заповніть табличку відповідей та отримайте назву науки, що вивчає ДНК одного організму. Поясніть перспективи цієї науки.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
1 Репарація |
А Використання спадкової інформації генів для синтезу білків і РНК |
2 Реплікація |
Г Процес виправлення клітиною пошкоджень її ДНК |
3 Транскрипція |
Е Процес самоподвоєння молекули ДНК |
4 Трансляція |
І Сукупність всієї спадкової генетичної інформації організму |
5 Кросинговер |
К Процес утворення додаткових копій фрагмента ДНК |
6 Геном |
Н Процес переписування інформації з ДНК на іРНК |
7 Ампліфікація |
М Обмін ділянками між гомологічними хромосомами |
8 Експресія |
О Синтез білків на матриці іРНК, що відбувається на рибосомах |
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати параграф 37 у підручнику. Повторити закономірності успадкування ознак за різним типом успадкування.