Урок біології "Типи темпераменту людини"

Про матеріал
Урок " Типи темпераменту людини" для учнів 8 класу. Може бути використан на уроках біології та основ здоров'я.
Перегляд файлу

Тема урока: Типи  темперамента.

 

 Девіз уроку: «Пізнай самого себе» Сократ

Мета:

навчальна: ознайомити учнів з типами вищої нервової діяльності, навчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між властивостями нервових процесів та типами темпераменту; продовжувати формувати уявлення про структуру особистості та психологічну індивідуальність кожної людини; сформувати практичні навички для визначення типу темпераменту та використання отриманих знань;

розвиваюча : розвивати навички  роботи з додатковими джерелами інформації,  творчі здібності, спостережливість, увагу, уміння порівнювати та аналізувати, логічне мислення учнів на основі встановлення причинно-наслідкових зв’язків; закріплювати інтерес до предмета біології і самостійного пошуку нових знань;

виховна: виховувати уважність і доброзичливе ставлення до інших, толерантність; розуміння та готовність підтримати і допомогти; формувати ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави.

Обладнання: презентація РР на тему, роздатковий матеріал: інформаційні карти «Казка про темпераменти», таблиця «Співвідношення типів нервової системи та темпераменту», рекомендації щодо подолання проблем, пов'язаних з темпера-ментом, індивідуальна оцінка темпераменту учнів по А. Бєлову.

Тип уроку: урок вивчення нового материалу з елементами дослідження

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Привітання, настрій на урок. Доброго дня , діти. Я рада бачити вас на  уроці біології. Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, на уроці присутні гості. Давайте привітаємо їх.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Згадайте, що ви вивчили в розділі анатомія людини?

 Назвіть системи органів людини.

 Ви дізналися з чого складається людське тіло, однак людина –це не просто набір  органів та систем. Людина –це особистість.

Як ви вважаєте, що означає слово « особистість»?

Особистість  — поняття,  що відображає соціальну природу людини, його статус, відношення між людьми.

Однак відношення між людьми складаються по-різному. У когось це  взаємна симпатия, до  когось ми байдужі, а дехто  нас явно дратує.

Отже, ми як особистості  всі різні. Душевний світ людини багатий та різноманітний.

Що визначає наше "Я"?

Який «Я» - добрий чи поганий?

Чи можу я стати кращим, ніж є?

Ось про що ми вестимемо мову  сьогодні на уроці.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Спершу послухайте казку. У ній йдеться про чотирьох героїв-лицарів. Завдання для вас – дізнатися в них себе.

Казка про типи темпераменту «Чотири лицарі».

    У давні часи в одному королівстві жило чотири лицарі. Звали їх Холерик, Сангвінік, Флегматик і Меланхолік. Усі вони були озброєні, їздили на чудових конях, але були дуже різними.

  Холерик жодної хвилинки не міг посидіти спокійно. Він гасав цілий день на коні, голосно кричав, розганяв усіх розбійників навкруги. Тільки-но він дізнавався, що десь з’явився дракон, одразу ж мчав туди, щоб перемогти його. Але якщо йому одразу ж не вдавалося побороти дракона, то поєдинок для нього ставав уже не цікавим. Він тут же пригадував, що хотів щось зробити інше, наприклад, упіймати жар-птицю. Залишав дракона і їхав шукати її або пригод. СЛАЙД 4

    Сангвінік теж усе робив швидко і весело. Якщо він вирішив побудувати собі новий замок, то працював, старався і не переставав працювати, поки не закінчить роботу. Він не відмовлявся і посміятися, і піти з друзями на полювання. І хоча битися не любив, але якщо забіяка Холерик викликав його на битву, то міг постояти за себе.

     Флегматик, навпаки, усе робив повільно. Будуючи свій замок, він тижнями думав, як поставити башту. Захоплений своєю роботою, він навіть не помічав драконів, які гуляли просто коло мурів його замку. А коли нарешті помічав, то так довго й ретельно готувався до битви, що дракони без особливих зусиль встигали заховатися.

    Меланхолік був найбільш тихий і сумний. Він завжди всього боявся. Якщо розбійники оточували його замок, кричали й насміхалися з нього, то він одразу починав плакати. Він лякався драконів, що пролітали, і любив сидіти на лавочці, у тиші свого парку. А коли він будував замок, то слухняно виконував поради інших лицарів.

    У короля, якому служили ці лицарі, була прекрасна донечка. Сталося так, що всі вони покохали її. Зібралися вони разом, порадилися, і вирішили відправитися до короля, просити його віддати дочку заміж за одного з них. Нехай вона сама вибере найбільш гідного, кращого.

  Під’їжджаючи до королівського палацу, вони побачили, що страшний велетень-людожер стоїть біля воріт із величезною довбнею і нікого до принцеси не пускає.

  Холерик, не замислюючись, кинувся у бій з велетнем. Той змахнув довбнею і Холерик вилетів із сідла, покотившись колобком по землі. Лицар одразу ж підвівся і, розмахуючи обламаним мечем, почав кричати, що велетень поводиться нечесно, що у нього довбня, а не меч, і взагалі вони в різних вагових категоріях.

  Побачивши це, Меланхолік схлипнув і промовив: «Ось завжди так! Ну чому мені так не щастить». Повернув коня і вирушив додому.

  Флегматик почухав потилицю, подумав і вирішив: «Нічого не вдієш із цим велетнем. Та нічого. Приїду я завтра. Може, йому набридне тут сидіти. Я можу й почекати, поки він піде».

  А Сангвінік відразу ж зрозумів, що велетня йому не подолати. Він лісом об’їхав палац, закинув мотузку на стіну з іншого боку і, наспівуючи пісеньку, поліз на башту до принцеси. Але мотузка обірвалася, і Сангвінік упав. Потім він підвівся, потер побиті коліна, усміхнувся й вирішив побудувати повітряну кулю, щоб перелетіти на ній через високий мур королівського палацу.

  Принцеса зі своєї башти спостерігала, що робили всі її кавалери. І всі вони розчарували її: адже Холерик хоч і був хоробрий, та тільки кричав, а не шукав виходу з цієї ситуації; Флегматик не дуже поспішав до своєї коханої; Сангвінік хитрував і не бажав вступати в бій зі страшним велетнем-людожером; Меланхолік — той узагалі злякався й розгубився.

  Минуло кілька днів і знову всі лицарі з’явилися біля воріт палацу. Холерик прийшов першим на чолі великого озброєного загону. За цей час він обскакав усе королівство й зібрав найсильніших лицарів на битву з велетнем. Побачивши це, велетень кинув довбню і втік. Принцесі сподобалася невгамовність Холерика.

  Раптом вона побачила, що до палацу летить повітряна куля, у кошику якої сидить Сангвінік й усміхається. Принцеса була в захваті від його кмітливості.

Цієї ж хвилини у вікно башти залетів поштовий голуб. До його шийки стрічкою було прив’язане послання. Це була балада про любов, яку склав Меланхолік. Принцеса була розчулена цими віршами. Вони їй дуже сподобались. Раптом на дорозі загуркотіли важкі вози. Це повільний Флегматик віз щедрі дарунки прекрасній принцесі. І він теж їй сподобався своєю стриманістю й діловитістю.

Четверо лицарів вишикувалися перед королем і його донькою, щоб попросити руки принцеси.

  Спочатку я була розчарована вами, — сказала прекрасна принцеса. — А тепер я в захваті від вас. У темпераменті кожного з вас я побачила чудові риси. Але я вибираю…

Обговорення казки.

Як ви думаєте, кого вибрала принцеса, хто став її чоловіком? Ви не знаєте? Правильно, тому що це не важливо. Адже принцеси бувають також різні. Комусь більше подобається один тип темпераменту, комусь — інший. Головне в казці, що хороших чи поганих типів темпераменту немає, як немає тільки хороших людей і тільки поганих. У кожній людині є всього потроху і від Сангвініка, і від Холерика, і від Флегматика, і від Меланхоліка. Але чогось одного може бути більше. Переробити тип темпераменту майже неможливо, утім, не потрібно.

Повідомлення теми і мети уроку

Про яку якость людського організму йде мова у казці ?

Що відрізняло лицарів один від одного?  ТЕМПЕРАМЕНТ.

Так определить тему нашого уроку.  (Формулирують тему).

Тема уроку «Типи  темпераменту людини».

Мета уроку:

Що ви повинні дізнатися на сьогодняшньому уроці?(Самостійна постановка задач):

- дізнатись, що такє «темперамент»;

- з'ясувати ,які існують типи  темпераменту та їхні особливості;

 - як використовувати знання про темперамент у звичайному житті?

Итак, питання : Що  такє темперамент?  Скількі типів темпераменту  у людини?

Ваши варіанти.

Подіб’ємо підсумок: Темперамент – це якість ОСОБИСТОСТІ, що визначає активність та емоційність поведінки людини. Уроджена особливість людини.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Типи темпераменту людини.

Постановка проблемного питання. 

 Якщо у людини 4 типи темпераменту, чи можна всіх людей чітко розділити на 4 групи?

Від чого залежить темперамент людини?

Вирішення проблеми, мікродослідження.

В таблиці  «Співвідношення типів нервової системи та темпераменту» вказано тип нервової системи та її  особливості (сила, врівноваженість, рухливість),  а також типи темпераменту.

Завдання : протягом 5 хвилин заповніть нижню частину таблиці «Коротка характеристика» темпераменту, згадуючи казку про чотирьох лицарів і вдаючись за допомогою слайда-інформатора. Роботу виконайте у зошитах. Працюємо у парах.

Обговорення результатів. Узагальнення результатів.

Таблиця «Співвідношення типів нервової системи та темпераменту».

Тип НС

Сильний

Слабкій

Особливості нервових процесів

Сила

Врівноваженість

Рухомість

Сильний

Неврівноважений

Рухомий

Сильний

Врівноважений

Рухомий

Сильный

Врівнова-жений

Інертний

Слабый

Неврівноважений

Рухомий або інертний

Темперамент

Холерик

Сангвінік

Флегматик

Меланхолік

Краткая

характеристика

Дуже енергетичний

Запальний

Емоційний

Напористий

Чутливий

Активний

Енергійний

Життєрадісний

Легкомисливий

Безтурботний

Працездатний

Малоемоційний

Надійний

Спокійний

Серйозний

Замкнений

Уразливий

Стриманий

Задумливий

Сумний

2. Екскурс до історії.

Ще 2400 років тому, у V ст. до зв. е., великий лікар Греції Гіппократ створив вчення про те, що здоров'я визначається правильним поєднанням чотирьох основних рідин, що входять до складу людського тіла:

1. крові (латиною - «сангвіс»),

2. лімфи (по-грецьки - "флегми"),

3. жовтої жовчі (грецькою — «холе»)

4. чорної жовчі (по-грецьки-«мелайна холе»).

Це вчення панувало в науці понад два тисячоліття. Спочатку вважалося, що правильність пропорцій, у яких змішані ці рідини визначає лише здоров'я людини. До речі, слово "темперамент" і означає в перекладі з латинської "правильне змішання".

Потім вчення про темперамент поступово вийшло з рамок медицини і почало використовуватися для пояснення індивідуальних особливостей здорових людей.

Зрозуміло, теорія чотирьох рідин, нібито визначальних чотири температурі, була дуже наївною.

3. Справді, наукове пояснення природи темпераменту дав Іван Петрович Павлов у своєму вченні про основні властивості нервової системи.Досліди Павлова та його співробітників показали, що процеси збудження і гальмування виявляються і поєднуються у людей по-різному: в одних нервова система сильна, в інших - слабка, а в третіх - займає якесь середнє місце за цією ознакою.

Виявилося також, що люди із сильною нервовою системою поділяються на дві групи.

* В одних збудження переважає над гальмуванням, і такі люди дуже збудливі, «нестримні», за словами Павлова.

* В інших збудження та гальмування перебувають у рівновазі.

Люди другої групи, у свою чергу, поділяються на  живих (з рухомими нервовими процесами) та спокійних (з менш рухливими, інертними нервовими процесами).             

В результаті такого розподілу виходять чотири основні типи нервової системи, кожен з яких, за Павловим, відповідає одному з традиційних темпераментів. Назвемо їх:

слабкий тип - меланхолійний;

сильний, неврівноважений - холеричний;

сильний, врівноважений, рухливий - сангвінічному;

сильний, врівноважений, інертний – флегматичний.

3. Дослідження власного типу темпераменту.

Перейдемо до результатів нашого дослідження. Перед вами результати анкетування, яке ми провели на минулому уроці. Я використала тест "Формула темпераменту" А. Бєлова. Подивіться на них уважно.

Хто є справжнім Холеріком, Сангвініком, Флегматиком, Меланхоліком?

У чистому вигляді темпераменти трапляються рідко. У кожній людині є щось від холерика, сангвініка, флегматика та меланхоліка.

Питання, ким краще бути, не має сенсу, як і питання, яка пора року краща. У кожному є свої плюси та свої мінуси. Потрібно їх знати та діяти за ситуацією, не йдучи на поводу у природних якостей, а розвиваючи їх.

Особливості темпераменту необхідно враховувати при виборі майбутньої професії. Наступного року ми з вами проведемо діагностику на вибір майбутньої професії, використовуючи знання про темпераменти людини.

Хороше виховання, контроль і самоконтроль дає можливість проявитися:

меланхоліку, як людині вразливій з глибокими переживаннями та емоціями;

флегматику, як витриманому, без поспішних рішень людині;

сангвініку, як високо чуйній для будь-якої роботи людині;

холерику, як пристрасному, шалену і активну в роботі людину.

Ми провели дослідження свого темпераменту, щоб дізнатися, як складаються наші взаємини, як ми вибираємо друзів.

 4. Сумісність темпераментів.

Як формується дружба, вона, прихильність?

Прослухайте рекомендації, проаналізуйте свої стосунки у класі.

Отже, люди сходяться на темпераменти.

Досліджуючи спiввiдношення темпераментів партнерів у різних парах, психологи виявили, що в абсолютній бiльшостi благополучні сiмейнi пари вiдрiзнялися протилежними темпераментами, тобто стосунки, обумовлені як «любов», частіше виникають у протилежних темпераментів, а в дружніх парах переважали пари з однаковим темпераментом. З’ясувалося, що найбільш «універсальними» партнерами є флегматики, тому що їх влаштовує будь-який темперамент, крім власного. 3-5 років спільного життя часто виявляються достатніми для «пом’якшення» характеристик темпераменту одного iз подружжя (звичайно чоловіка).

Гіпотеза компліментарності Р. Вінча про подружню сумiснiсть пар:

Збудливий холерик спокійний флегматик

Сумний меланхолік життєрадісний сангвiнiк

Більш проблематично взаємодіють між собою пари

"холерик-меланхолік", "сангвінік-флегматик".

  • У цьому випадку рекомендується холерикам більше себе стримувати, а ме-ланхолікам не приймати все так близько до серця, хоча для обох це буде не просто.
  • Флегматикам потрібно постаратися більш відкрито і безпосередньо виявляти свої почуття і не бути такими впертими, а сангвінік спробувати бути більш послідовним у справах і більш надійним у своїх обіцянках.

• Інші поєднання (холерик-сангвінік і флегматик-меланхолік) вимагають підстроювання, так як перша пара емоційна та ініціативна, що може викликати проблему лідерства, а друга - досить інертна та пасивна.

• Найбільш сприятливою буває взаємодія двох флегматиків та двох меланхоліків, дещо гірше – двох сангвініків і зовсім погано – двох холериків.

А ТЕПЕР ЗАКІНЧИТЕ КАЗКУ – ВАРІАНТ «НІКОГО» НЕ ПРИЙМАЄТЬСЯ!

Вислуховуються думки.

А який темперамент у принцеси? Чи говорити про це у казці?

Висновок:

Ми підбираємо пару принцесі за своїм темпераментом!

За підсумками уроку ви отримуєте рекомендації: як запобігти щоденним проблемам, пов'язаним з темпераментом, як працювати над собою.

Щоденні проблеми.

Холерик

Часто він настільки захоплений своєю черговою ідеєю, що просто не чує вказівок.

Завдання кидається виконувати, недослухавши до кінця, все робить швидко, але недбало, не помічаючи неточностей та помилок

Насилу йде на компроміс, запальний і агресивний надміру

Надмірно самовпевнений, любить ризик, схильний до необдуманих вчинків

Дуже товариський, але легко може посваритися з усім колективом відразу і з кожним окремо.

Флегматик

Поки він вмивається, снідає, зав'язує шарфик, дзвінок на урок уже давно продзвенить.

Якщо він все ж таки встигне до початку, дзвінок на перерву продзвенить раніше, ніж він гарно напише в зошиті «Класна робота»

Якщо без погодження замінити його звичний сніданок на щось нове - можна нарватися на великий скандал

Хитрий лінивець - він може навмисне ще повільніше рухатися

Сангвінік

Легко «забуває» про нудну та одноманітну роботу, замість неї

займеться чимось цікавішим.

Якщо все-таки займеться дорученою справою, то покине його відразу, як тільки йому запропонують щось ще привабливіше.

Не всі його численні друзі відповідають звичному колу людей.

Меланхолік

Роблячи йому безневинне зауваження, ви отримуєте потік сліз і відчайдушне: «У мене ніколи нічого не виходить, ні на що я не гожусь»

У дитячому літньому таборі перші три тижні це чутливе створення тужить і з недовірою придивляється до навколишнього світу. Коли світ нарешті здається цілком прийнятним, і знайдуться симпатичні знайомі, зміна закінчиться

Домашні завдання залишаться недоторканими, а він сам перебуває в сумних роздумах на тему: «Все одно нічого в мене не вийде»

Від нього регулярно можна отримувати порцію скарг на грубих і невихованих хлопчаків, уїдливих дівчат і нудних вчителів.

 

Рекомендації.

Холерик

Головне - поверніть свою шалену енергію в потрібне русло:

Займайтеся рухомими видами спорту - це дасть вихід прагненню до лідерства, тренування навчать контролювати свої рухи, розраховувати силу

Вам необхідно багато життєвого простору-частіше будьте на природі

Пам'ятайте: якість набагато важливіша за швидкість. Ваш девіз-краще менше, та краще!

Пам'ятайте: людині важливо вміти контролювати свої емоції та враховувати інтереси інших людей.

Флегматик

Вас можуть зацікавити ті види спорту, які не потребують швидкої реакції

Вам важливо навчитися розуміти почуття та емоції інших людей

Щоб не поводитися стереотипно вам треба вчитися сформувати свою думку та вміти захищати її

Вам важливо пам'ятати, що існують люди з іншими поглядами на життя і навчитися приймати ці погляди

Сангвінік

Вам необхідний рухливий спосіб життя

Пам'ятайте: вам важливо вміти зосередитися на виконуваній роботі, і доводити її до кінця

Не забувайте про «дрібниці» у роботі

Спробуйте свої сили у театральному гуртку

Меланхолік

Ви важко включаєтеся в колективні ігри, але, зумійте подолати себе, і тоді із задоволенням повеселитеся разом з усіма.

Пам'ятайте, що помилка є підказкою до майбутніх успіхів.

Спокійно розберіть, у чому була невдача, і ви знатимете, як діяти наступного разу.

V. Підсумкі уроку.

Пізнавши самого себе, ніхто не залишиться тим, хто він є. Томас Манн.

 «Той щасливий, хто живе в умовах, що відповідають його темпераменту, але той більш досконалий, хто вміє пристосовувати свій темперамент до будь-яких умов» Девід Юм (англійський філософ, економіст, историк, 1711 - 1776). Сьогодні кожен з вас дізнався свій темперамент і тепер знає свої особливості, дізнався про темперамент свого друга та його особливості. Сподіваюся, це допоможе вам уникнути сварок та образ.

Рефлексія. Закінчи речення…….

• На цьому уроці я дізнався…

• Мене здивувало…

• Думаю, що в житті мені знадобиться...

Пам'ятайте, що

• Сангвініки – це душа колективу

• Холерики – рушійна сила

• Флегматики – наша совість

• Меланхоліки – мозковий центр

1. Домашнє завдання.

• Визначити темперамент членів вашої сім'ї та скласти програму безконфліктної взаємодії з ними враховуючи особливості свого темперамента.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
9 січня 2022
Переглядів
2093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку