УРОК БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ " КВІТКА - ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ"

Про матеріал
Тема уроку. Квітка – орган статевого розмноження. Цілі: поглибити знання учнів про генеративні органи рослини; сформувати поняття про квітку як основний генеративний орган, вивчити будову квітки, їх різноманітність, біологічне значення; формувати вміння розпізнавати квітки одностатеві та двостатеві; розглянути різні форми квіток і звернути увагу на їхній тип симетрії; знаходити спільні ознаки в будові квіток різних рослин; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес; розвивати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до природи, естетичні почуття. Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, моделі квітів яблуні, гороху, картоплі, гербарії квітів, квітучі кімнатні рослини, виставка малюнків квітів, виконаних учнями в якості випереджального завдання. Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок Метод навчання: проблемний
Перегляд файлу

УРОК БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ " КВІТКА - ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ"

 

Тема уроку. Квітка – орган статевого розмноження.

Цілі: поглибити знання учнів про генеративні органи рослини; сформувати поняття про квітку як основний генеративний орган, вивчити будову квітки, їх різноманітність, біологічне значення; формувати вміння розпізнавати квітки одностатеві та двостатеві; розглянути різні форми квіток і звернути увагу на їхній тип симетрії; знаходити спільні ознаки в будові квіток різних рослин; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес;  розвивати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до природи, естетичні почуття.

Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, моделі квітів яблуні, гороху, картоплі, гербарії квітів, квітучі кімнатні рослини, виставка малюнків квітів, виконаних учнями в якості випереджального завдання.

Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок

Метод навчання: проблемний

План уроку

  1. Квітка – генеративний орган рослини
  2. Будова квітки
  3. Різноманітність квітів
  4. Лабораторна робота №9 Будова і різноманітність квіток
  5. Значення квітів у житті людини
  6. Охорона квітів

Хід уроку

I. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і вмінь

Бесіда за методом «Мікрофон»

  • Що таке розмноження?
  • Які типи розмноження властиві для рослин?
  • Яке розмноження називають вегетативним?
  • Які визнаєте вегетативні органи?
  • Що таке пагін?
  • Що лежить в основі вегетативного розмноження?
  • Яке розмноження називають штучним?
  • Яке біологічне значення вегетативного розмноження?

III. Мотивація навчальної діяльності

(Учитель читає вірш Н. Красоткіної)

Учитель  Що найчарівніше буває,

                 Що може душу розбудить?

                 Скажіть мені, хто відгадає.

Діти:        Квіти!

Учитель  Ви правильно назвали: квіти.

                 Вони, як усмішка привітна,

                 Як дотик сонечка, як казка,

                 Червона, жовта та блакитна.

                 І в кожній з них тепло і ласка,

                 Любов і ніжність струменіє

                 Чарівність, неповторне диво

Учитель

  Чи бачили ви коли небудь, як розпускається квітка? Зараз ми зможемо побачити це справжнє диво.

(демонстрація відеофрагменту «Розпускання квітки» на фоні мелодії «Мій ніжний і лагідний звір!»)

(слайд 1)

 Погляньте, діти, які неповторні, різноманітні квіти нас оточують. Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок. Його тема «Квітка – генеративний орган рослини». Сьогодні на уроці ми познайомимося з квіткою ближче. Дізнаємося, які органи рослин називаються генеративними, вивчимо будову квітки, різноманітність квіток, виконаємо лабораторну роботу, з’ясуємо значення квітів в житті людини та необхідність охорони квітів.

(слайд 2)

  Протягом уроку ми дамо відповіді на такі проблемні питання:

  • Які частини квітки є найголовніші?
  • Навіщо рослинам потрібні квіти і чому вони такі красиві?
  • Чи можна збирати квітучі рослини в букети?

IV. Вивчення нового матеріалу

  1. Квітка – генеративний орган рослини (розповідь з елементами бесіди)

  Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь? (яблука) А всередині яблука що? (насіння). Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий). Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)         

  Що ж таке квітка? (відповіді дітей)

(слайд 3)

Квітка – це укорочений видозмінений пагін, який слугує для насінного (статевого) розмноження (запис в робочі зошити).

Квітка – це генеративний (репродуктивний) орган, тобто орган, що забезпечує статеве розмноження.

Таким чином, рослина має крім вегетативних органів ще й генеративні

(слайди 4, 5)

Вегетативні: корінь, листок, стебло

Генеративні: квітка, плід, насіння

        

2. Будова квітки

   Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна у нас виставка малюнків квітів. Всі вони дуже яскраві, красиві. Хто хоче розповісти про квітку, яку він намалював і які її частини. Які частини квітки ви вважаєте найголовніші? (відповіді учнів).

  А зараз ми з вами вивчимо будову квітки і дізнаємося, які частини квітки є насправді найголовніші і чому.

2.1.Розповідь учителя з демонстрацією моделі квітки яблуні (в учнів на столах опорні схеми «Будова квітки») 

Незважаючи на велику різноманітність квіток за розміром, забарвленням, строком цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову. Будову квітки ми вивчемо , використовуючи модель квітки яблуні.

 Квіткою закінчується головний або бічний пагін. Вісь квітки називається квітконіжкою,  а розширена його частина – квітколоже. До квітколоже кріпляться чашолистки, з яких утворюється чашечка. Пелюстки утворюють віночок. Чашолисткий пелюстки можуть бути вільними або зростатись. Чашечка й віночок утворюють оцвітину. Оцвітина може бути подвійна, проста та гола. Подвійна оцвітина утворюється, коли є і чашечка, і віночок. Таку оцвітину мають квіти яблуні, троянди, вишні. Проста оцвітина утворюється або тільки чашолистками (чашечкоподібна), як, наприклад, у кропиви, буряка, або тільки пелюстками (віночкоподібна), як у тюльпана, лілії, конвалії. Квіти верби, ясена не мають оцвітина, тому вони називаються голими.

  Крім чашолистків і пелюсток на квітколоже можуть розташовуватися маточка й тичинки.Тичинка складається із пиляка і тичинкової нитки. Усередині пиляка утворюється пилок. Маточка складається з приймочки, стовпчика і зав’язі . Утворюється вона з плодолистків. Плодолистки можуть зростатися по-різному і зав’язь може бути одно-, дво-, або багатогніздовою. Зав’язь – це нижня, розширена частина маточки. У зав’язі знаходяться насінні зачатки, з яких утворюється насіння. На верхівці маточки знаходиться приймочка.

(діти працюють зі схемами, розданими їм вчителем; на мультимедійнйй дошці слайд 5)

2.2  Проблемне питання.  Діти, послухайте вірш  і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?

( слайд 6  )

Цветок всю ночь готовил мёд,

Пчелу-сластёну в гости ждёт,

Бери, мол, но как другу,

Мне окажи услугу:

Пыль мучную эту

Перенеси соседу…

Пчела несёт её, и вот –

Цветок увял и зреет плод.

(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин)

2.3  Закріплення матеріалу про будову квітки (гра «Ланцюжок»)

Квітка – це… (укорочений видозмінений пагін)

Вісь квітки називається….(квітконіжка)

Розширена частина осі квітки – це…. (квітколоже)

До квітколоже кріпляться…(чашолистки, пелюстки, маточка, тичинки)

Чашолистки утворюють…(чашечку)

Пелюстки утворюють… (віночок)

Чашечка і віночок утворюють… (оцвітину)

Оцвітина буває… (подвійна, проста, гола)

Квітка яблуні має оцвітину… (подвійну)

Маточка складається з…. (приймочки, стовпчика і зав’язі)

Тичинка складається з …(приймочки і тичинкової нитки)

Головні частини квітки…(маточка і тичинки)

  1. Різноманітність квіток (робота з текстом підручника)

Завдання. Прочитайте текст на с.145 підручника і дайте відповідь на запитання:

  1. Які квітки називаються одностатевими, двостатевими?
  2. Які рослини називаються однодомними, дводомними?

                                                                                                  (слайд7)

4. Лабораторне дослідження

(фізкультхвилинка)

Учитель. Втомились? Встаньте і уявіть, що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і послухайте цікавинки про квіти, які вам підготували учні, що отримали випереджальне завдання.

(слайди 11 – 15)

  1. Рубрика « Цікаво знати…» (з демонстрацією слайдів)
  1. Серед квіткових рослин найдовша тривалість цвітіння спостерігається у тропічних орхідей. Так, у деяких з них червоні квіти радують око протягом 40 -50 и навіть 90 діб.
  2. А ось змієвидний цереус цвіте тільки вночі – з 22 години до 3 годин ночі.Серед нічної темряви розкривається велика біло-золотиста сіяюча зірка неймовірної краси. Недарма цей кактус називають «цариця ночі».
  3. Деякі рослини під час розпускання квіток можуть видавати звуки, які виникають завдяки тертю пелюсток. У болотах острова Бугенвіль у Тихому океані росте «ридаюче» дерево, або заурауйя. Його квітки, розкриваючись, видають  характерний  ридаючий звук
  4. Найбільші квітки має рафлезія Арнольді. Це рослина Індонезії і Філіппінських островів. Вона паразитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. ЇЇ бутон схожий на головку капусти, а розтулена червона квітка складається з п’яти величезних пелюсток. Квітка має близько 1 м у діаметрі і масу до 6 кг. Вона має неприємний специфічний запах, що приваблює мух і жуків. Вони й запилюють цю рослину.
  5. Найменша квітка у вольфії, або ряски безкорінцевої, яка живе в стоячих водоймах. ЇЇ квітка не більша за голівку шпильки.
  6. Чи знаєте ви квітку, яка подібна до руки людини? Уперше глянувши на мексиканське дерево  родини шоколадних дерев під час цвітіння, людина відчуває як по тілу в неї починають бігати мурашки: квітки дерева мають моторошну схожість з кистями рук людини, простягненими в усі боки. Кривавочервоний колір робить їх не стільки красивими, скільки зловісними. Не дивно, що індійці з мексиканського нагір’я ставляться до цього дерева з побожністю.
  7. Наукою встановлено, що у квітах багатьох тропічних рослин під час цвітіння підвищується температура. Наприклад, в середині квітки відомої тропічної рослини вікторії регії вона досягає 40-44 0С. Під час дихання у квітах виділяється багато тепла.

Учитель. Так, квітка, дійсно справжнє диво: яскраві пелюстки різноманітної форми, чудовий аромат.

Проблемне питання. То ж навіщо рослинам потрібні квіти і чому вони такі прекрасні? (підвести учнів до відповіді, що:  квітка – орган розмноження, на місці квітки утворюється плід з насінням; яскраве забарвлення віночка і аромат квітів – пристосування рослин для запилювання комахами)

(слайд 16)

  1. Значення квітів у природі і житті людини

Бесіда

Яке значення мають квіти у природі,  житті людини?

  1. Квітка – генеративний орган, тобто орган, пристосований до розмноження. З неї утворюється плід і насіння
  2. Бджоли збирають з квітів пилок і нектар та виробляють мед
  3. Квіти використовують як ліки
  4. З них виготовляють різні ароматичні речовини
  5. Квіти використовують як природний годинник, тому що деякі з них відкриваються і закриваються в певний час
  6. Є квіти барометри, за ними прогнозують погоду (якщо квіти акації сильно пахнуть , а квіти мальви, кульбаби уранці не відкрились – чекайте дощу)
  7. Квіти дають естетичну насолоду людині.

Учитель

(слайд 17)

  Мабудь естетична насолода квітами має для людини найважливіше значення. Квіти прикрашають наше життя, піднімають настрій, приємно отримати букет квітів у подарунок. І ось, багато хто, повертаючись з відпочинку на природі, несуть з собою великі букети польових і лісових квітів. Чи можна  так робити? Чому? (квітка – орган насінного розмноження. Зірвана квітка вже не дасть насіння і рослин не дасть нащадків і в результаті популяція може взагалі зникнути.)

  Велика кількість видів квітучих рослин занесена до Червоної книги України. Тому ці квіти потребують особливо бережливого до себе відношення.

  Я впевнена, що ви, діти, ніколи не нанесете шкоди природі, адже ви – берете активну участь в озелененні рідної школи, вирощуєте на нашій пришкільній ділянці таку красу.

(слайди 18, 19)

  V.  Підведення підсумків уроку

VI. Домашнє завдання:  Опрацювати параграф 32 підручника.

Творчі завдання:

1.Скласти біологічну казку про квітку.

2. Підготувати  повідомлення про незвичайні суцвіття

 

Завантаження...
docx
Додано
5 лютого 2019
Переглядів
1067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку