УРОК БІОЛОГІЇ У 6 КЛАСІ " КВІТКА - ОРГАН СТАТЕВОГО РОЗМНОЖЕННЯ"
Тема уроку. Квітка – орган статевого розмноження.
Цілі: поглибити знання учнів про генеративні органи рослини; сформувати поняття про квітку як основний генеративний орган, вивчити будову квітки, їх різноманітність, біологічне значення; формувати вміння розпізнавати квітки одностатеві та двостатеві; розглянути різні форми квіток і звернути увагу на їхній тип симетрії; знаходити спільні ознаки в будові квіток різних рослин; розвивати вміння порівнювати, узагальнювати, логічно мислити, робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес; розвивати екологічне мислення, виховувати бережливе ставлення до природи, естетичні почуття.
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація, моделі квітів яблуні, гороху, картоплі, гербарії квітів, квітучі кімнатні рослини, виставка малюнків квітів, виконаних учнями в якості випереджального завдання.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування практичних умінь і навичок
Метод навчання: проблемний
План уроку
Хід уроку
I. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда за методом «Мікрофон»
III. Мотивація навчальної діяльності
(Учитель читає вірш Н. Красоткіної)
Учитель Що найчарівніше буває,
Що може душу розбудить?
Скажіть мені, хто відгадає.
Діти: Квіти!
Учитель Ви правильно назвали: квіти.
Вони, як усмішка привітна,
Як дотик сонечка, як казка,
Червона, жовта та блакитна.
І в кожній з них тепло і ласка,
Любов і ніжність струменіє
Чарівність, неповторне диво
Учитель
Чи бачили ви коли небудь, як розпускається квітка? Зараз ми зможемо побачити це справжнє диво.
(демонстрація відеофрагменту «Розпускання квітки» на фоні мелодії «Мій ніжний і лагідний звір!»)
(слайд 1)
Погляньте, діти, які неповторні, різноманітні квіти нас оточують. Саме цьому неймовірно красивому органу рослини присвячений наш урок. Його тема «Квітка – генеративний орган рослини». Сьогодні на уроці ми познайомимося з квіткою ближче. Дізнаємося, які органи рослин називаються генеративними, вивчимо будову квітки, різноманітність квіток, виконаємо лабораторну роботу, з’ясуємо значення квітів в житті людини та необхідність охорони квітів.
(слайд 2)
Протягом уроку ми дамо відповіді на такі проблемні питання:
IV. Вивчення нового матеріалу
Діти, пригадайте факт із життєвого досвіду: весною рясно цвітуть сади. Що потім утворюється на місці квіток яблунь? (яблука) А всередині яблука що? (насіння). Який процес розмноження забезпечує насіння статевий чи нестатевий? (статевий). Отже, без квітки може утворитися насіння? (ні)
Що ж таке квітка? (відповіді дітей)
(слайд 3)
Квітка – це укорочений видозмінений пагін, який слугує для насінного (статевого) розмноження (запис в робочі зошити).
Квітка – це генеративний (репродуктивний) орган, тобто орган, що забезпечує статеве розмноження.
Таким чином, рослина має крім вегетативних органів ще й генеративні
(слайди 4, 5)
Вегетативні: корінь, листок, стебло
Генеративні: квітка, плід, насіння
2. Будова квітки
Діти, вам було дане випереджальне завдання намалювати вдома вашу найулюбленішу квітку. Погляньте, яка гарна у нас виставка малюнків квітів. Всі вони дуже яскраві, красиві. Хто хоче розповісти про квітку, яку він намалював і які її частини. Які частини квітки ви вважаєте найголовніші? (відповіді учнів).
А зараз ми з вами вивчимо будову квітки і дізнаємося, які частини квітки є насправді найголовніші і чому.
2.1.Розповідь учителя з демонстрацією моделі квітки яблуні (в учнів на столах опорні схеми «Будова квітки»)
Незважаючи на велику різноманітність квіток за розміром, забарвленням, строком цвітіння майже всі вони мають одну й ту саму будову. Будову квітки ми вивчемо , використовуючи модель квітки яблуні.
Квіткою закінчується головний або бічний пагін. Вісь квітки називається квітконіжкою, а розширена його частина – квітколоже. До квітколоже кріпляться чашолистки, з яких утворюється чашечка. Пелюстки утворюють віночок. Чашолисткий пелюстки можуть бути вільними або зростатись. Чашечка й віночок утворюють оцвітину. Оцвітина може бути подвійна, проста та гола. Подвійна оцвітина утворюється, коли є і чашечка, і віночок. Таку оцвітину мають квіти яблуні, троянди, вишні. Проста оцвітина утворюється або тільки чашолистками (чашечкоподібна), як, наприклад, у кропиви, буряка, або тільки пелюстками (віночкоподібна), як у тюльпана, лілії, конвалії. Квіти верби, ясена не мають оцвітина, тому вони називаються голими.
Крім чашолистків і пелюсток на квітколоже можуть розташовуватися маточка й тичинки.Тичинка складається із пиляка і тичинкової нитки. Усередині пиляка утворюється пилок. Маточка складається з приймочки, стовпчика і зав’язі . Утворюється вона з плодолистків. Плодолистки можуть зростатися по-різному і зав’язь може бути одно-, дво-, або багатогніздовою. Зав’язь – це нижня, розширена частина маточки. У зав’язі знаходяться насінні зачатки, з яких утворюється насіння. На верхівці маточки знаходиться приймочка.
(діти працюють зі схемами, розданими їм вчителем; на мультимедійнйй дошці слайд 5)
2.2 Проблемне питання. Діти, послухайте вірш і попробуйте дати відповідь на запитання: який процес відбувається у квітці і які частини квітки є головними?
( слайд 6 )
Цветок всю ночь готовил мёд,
Пчелу-сластёну в гости ждёт,
Бери, мол, но как другу,
Мне окажи услугу:
Пыль мучную эту
Перенеси соседу…
Пчела несёт её, и вот –
Цветок увял и зреет плод.
(прослухавши відповіді дітей, підвести до того, що маточка і тичинки містять статеві клітини, які беруть участь у розмноженні рослин)
2.3 Закріплення матеріалу про будову квітки (гра «Ланцюжок»)
Квітка – це… (укорочений видозмінений пагін)
Вісь квітки називається….(квітконіжка)
Розширена частина осі квітки – це…. (квітколоже)
До квітколоже кріпляться…(чашолистки, пелюстки, маточка, тичинки)
Чашолистки утворюють…(чашечку)
Пелюстки утворюють… (віночок)
Чашечка і віночок утворюють… (оцвітину)
Оцвітина буває… (подвійна, проста, гола)
Квітка яблуні має оцвітину… (подвійну)
Маточка складається з…. (приймочки, стовпчика і зав’язі)
Тичинка складається з …(приймочки і тичинкової нитки)
Головні частини квітки…(маточка і тичинки)
Завдання. Прочитайте текст на с.145 підручника і дайте відповідь на запитання:
(слайд7)
4. Лабораторне дослідження
(фізкультхвилинка)
Учитель. Втомились? Встаньте і уявіть, що ви соняшники. Поверніть свої голівки за сонечком. Вітер нахиляє вас в один бік, у другий. Ваші руки – це листочки – затріпотіли на вітрі. Сядьте зручно і послухайте цікавинки про квіти, які вам підготували учні, що отримали випереджальне завдання.
(слайди 11 – 15)
Учитель. Так, квітка, дійсно справжнє диво: яскраві пелюстки різноманітної форми, чудовий аромат.
Проблемне питання. То ж навіщо рослинам потрібні квіти і чому вони такі прекрасні? (підвести учнів до відповіді, що: квітка – орган розмноження, на місці квітки утворюється плід з насінням; яскраве забарвлення віночка і аромат квітів – пристосування рослин для запилювання комахами)
(слайд 16)
Бесіда
Яке значення мають квіти у природі, житті людини?
Учитель
(слайд 17)
Мабудь естетична насолода квітами має для людини найважливіше значення. Квіти прикрашають наше життя, піднімають настрій, приємно отримати букет квітів у подарунок. І ось, багато хто, повертаючись з відпочинку на природі, несуть з собою великі букети польових і лісових квітів. Чи можна так робити? Чому? (квітка – орган насінного розмноження. Зірвана квітка вже не дасть насіння і рослин не дасть нащадків і в результаті популяція може взагалі зникнути.)
Велика кількість видів квітучих рослин занесена до Червоної книги України. Тому ці квіти потребують особливо бережливого до себе відношення.
Я впевнена, що ви, діти, ніколи не нанесете шкоди природі, адже ви – берете активну участь в озелененні рідної школи, вирощуєте на нашій пришкільній ділянці таку красу.
(слайди 18, 19)
V. Підведення підсумків уроку
VI. Домашнє завдання: Опрацювати параграф 32 підручника.
Творчі завдання:
1.Скласти біологічну казку про квітку.
2. Підготувати повідомлення про незвичайні суцвіття