Урок біології в інклюзивному класі

Про матеріал
Конспект уроку в інклюзивному класі з адаптованими завданнями для дитини з особливими освітніми потребами
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку біології в інклюзивному класі

Бактерії, будова та процеси життєдіяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                  Підготувала

                                                                        вчитель біології

                                                                                                          Клименко Наталія Василівна

 

 

Тема. Бактерії, будова та процеси життєдіяльності.

Мета: розширити знання учнів про царства живої природи; сформувати поняття про бактерії як прокаріотичні організми; ознайомити з будовою бактерій; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти між собою, аналізувати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу; виховувати бережливе  ставлення до навколишнього середовища .

Обладнання:таблиця « Будова бактерії»,підручник.  зображення форм бактерій, роздатковий матеріал, картки з завданнями.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань. 

  1. Вправа « Я знаю про те що…»
  2.   Особливості будови одноклітинних тварин ( інфузорія туфелька) Замальовування малюнка на дощці (пояснити роль  кожної частини  організму)
  3. Особливості будови одноклітинних водоростей ( евглена зелена)

   Замальовування малюнка на дощці (пояснити роль  кожної частини  організму)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

       Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоній Левенгук. У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке тоді очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами», «анімалькулями», і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці чудові відкриття природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

 

Повідомлення теми уроку. Визначення  разом з учнями мети та завдань уроку.

 

ІV.  Вивчення  нового матеріалу

 

1.      Розповідь учителя  « Загальна характеристика бактерій»

         Вивчаючи біологію ми з вами вивчали представників царства Рослини та царства Гриби. Як уже сьогодні згадувалося, вони складаються з клітин, які мають клітинну оболонку, цитоплазму, ядро і багато органел. Організми, клітини яких мають ядро, називаються еукаріотами. Є організми, клітини яких не мають ядра і багатьох органел (наприклад, мітохондрій, пластид, вакуолей). Ці організми називають прокаріотами. До них належать бактерії і ціанобактерії

 

2.Складання опорної схеми

                           Надцарства

Еукаріоти                                       Прокаріоти

                       Царства

 

Рослини   Тварини   Гриби                            Бактерії   

 

(Обговорення опорної схеми.)

 

Запитання до учнів:

 

— Які царства входять до надцарства Еукаріоти? Допишіть їх у схему.

 

3.Наука мікробіологія . Внесок Луї Пастера в розвиток мікробіології

4.  Бесіда «Поширення бактерій»

 

— Де поширені бактерії? (У ґрунті, у повітрі, у воді, на предметах ужитку, на шкільних меблях тощо)  Аналіз таблиці підручника ст..50

 

          Дійсно, на планеті існує незліченна кількість бактерій. Їх можна знайти скрізь: у воді й повітрі, у льодовиках та гарячих джерелах, у стратосфері й ґрунті. Бактерії живуть навіть на висоті 30 км над Землею — це особливий вид жовто-оранжевих бактерій, які знаходяться там постійно. У повітрі, яке пронизане космічними променями, де температура нижча за –50…–55 °С, вони добре почуваються й успішно розмножуються.

 

Повідомлення учнів ( випереджувальне завдання)

 

Це цікаво

В організмі людини міститься в 10 разів більше бактерій, ніж власних клітин, найбільша кількість цих бактерій розташована на шкірі і в травному тракті.

 

  1. Будова клітини бактерії.  Розповідь учителя з елементами бесіди

    Бактеріальна клітина зовні вкрита щільною клітинною оболонкою.

— Яку функцію вона виконує? (Захисну й опорну.)

    У деяких бактерій оболонка набрякає, утворюючи навколо клітини слизову капсулу. Під клітинною оболонкою розташована плазматична мембрана, яка відіграє важливу роль у регуляції надходження в клітину необхідних речовин та виведення назовні продуктів обміну.

— Що міститься у цитоплазмі? (Органели.)

     У цитоплазмі розташовані рибосоми та різноманітні мембранні структури, що виконують функції мітохондрій, пластид та інших органел, які відсутні в бактеріальній клітині. Також у цитоплазмі помітна кільцева молекула ДНК, яка не відмежовується мембраною від цитоплазми.

— Яку функцію виконує кільцева молекула ДНК?

(Відповіді учнів і корекція відповідей учителем.)

      Для деяких бактерій характерною ознакою є наявність одного або кількох джгутиків.

— Яку функцію вони виконують? (Здійснення руху.)

Визначення особливостей будови бактерій

 (Учні біля дошки показують частини бактеріальної клітини, називають їх виконувані  функції)

 

Адаптоване завдання для учениці з особливими освітніми потребами

(учениця виконує завдання зі складання бактеріальної клітини з її компонентів )

 

6.   Діаграма Вена «Будова бактеріальної клітини»

— Розгляньте на таблицях рослинну клітину і клітину бактерії, знайдіть риси подібності та відмінності. Побудуйте діаграму Вена.

     У лівому колі учні записують ознаки, притаманні рослинній клітині, а в правому — бактеріальній. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки рослинної і бактеріальної клітин.

(Учні вказують на риси подібності рослинної і бактеріальної клітини (клітинна стінка, цитоплазма, плазматична мембрана, запасні речовини, рибосоми), риси відмінності, та формулюють висновок про рівень організації бактерій.)

 

7. Форми клітин бактерій ( коки, бацили, вібріони, спірили).( Розповідь вчителя  з демонстрацією зображень форм бактерій)

8. Розмноження бактерій ( Самостійна робота учнів з підручником)

9. Процес інцистування( Розповідь вчителя)

ІV. Узагальнення і закріплення знань

1.  Вставити пропущені слова, використовуючи довідковий матеріал.

 

     Бактерії належать до царства … (Бактерії). Крім бактерій, до цього царства також відносять … (ціанобактерії). Практично немає місця на Землі, де б … (не траплялися) бактерії. Особливо багато їх у …(ґрунті). Клітина бактерій не має … (ядра). У центральній її частині розміщується … (спадковий матеріал), що містить … (молекулу ДНК), замкнуту у вигляді … (кільця). У клітині відсутні органели: … (мітохондрії), … (пластиди) та інші. Значна кількість бактерій утворює … (слизову капсулу).

 

Слова для довідки: молекулу ДНК, не траплялися, ґрунті, ядра, мітохондрії, пластиди, кільця, слизову капсулу, ціанобактерії, Бактерії, спадковий

матеріал.

 

Адаптоване завдання для учениці з особливими освітніми потребами

(дитина виконує завдання меншої складності)

Практично немає місця на Землі, де б не траплялися….( бактерії). Клітина бактерій не має … (ядра).Зовні клітина вкрита…( клітинною стінкою)

 

Слова для довідки: клітинна стінка, бактерії, ядро.

 

2.    Інтерактивна вправа  «Третій зайвий».

 

Визначити зайвий термін та пояснити свій вибір:

 

1)         бактерії, гриби, ціанобактерії;

 

2)         рибосоми, запасні речовини, пластиди;

 

3)         ядро, джгутик, слизова капсула.

 

3. Робота з термінами

 

V. Підбиття підсумків уроку.

 

  1. Заповнення учнями картки самоконтролю

Картка самоконтролю рівня підготовки до теми

Вимоги підготовки учня

Я не

зрозумів (ла)

Я зрозумів(ла)

Я можу розповісти

Мені треба ще попрацювати

Будова бактеріальної клітини

 

 

 

 

Форми клітин бактерій

 

 

 

 

Де поширюються бактерії

 

 

 

 

Смооцінка_______________

Оцінка вчителя___________

 

Адаптоване завдання для учениці з особливими освітніми потребами

 

Картка самоконтролю рівня підготовки з  теми

Знання учениці з теми

Я не

зрозумів (ла)

Я зрозумів(ла)

Я можу розповісти

Мені треба ще попрацювати

Що таке бактерія

 

 

 

 

Будова бактерії

 

 

 

 

Форми клітин бактерій

 

 

 

 

Смооцінка_______________

Оцінка вчителя___________

 

  1. Фронтальна бесіда

 

  • Які організми називають еукаріотами?

 

  • Які організми називають прокаріотами? Наведіть приклади.

 

  • Чи є в царстві Дроб’янки багатоклітинні організми?

 

  • Які особливості будови бактеріальної клітини?

 

  • Де поширені бактерії?

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати параграф підручника

2. Підготувати міні – проект « Чому скисає молоко»

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, 6 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
9 жовтня 2021
Переглядів
1169
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку