Шановні шестикласники! Ми продовжуємо надсилати вам навчальні матеріали, які, сподіваємося, допоможуть кращому засвоєнню інформації.
Тема заняття: Біосфера та ґрунти
План уроку
-
Біосфера. Її межі. Складові біосфери
-
Різноманітність організмів на Землі. Поширення
-
Умови ґрунтоутворення
-
Властивості ґрунтів
-
Типи ґрунтів. Карта
-
Вплив людини на ґрунти, рослинний світ, тваринний світ, на біосферу.
Завдання
-
Прочитати §54-55 !
-
Переглянути презентації (Обов’язково! )
1.https://drive.google.com/file/d/12Zxa-OyWS76aYZtUUjcyrINxGcEgQS77/view?usp=sharing
2.https://drive.google.com/file/d/1yw6idm3SJxr6gct2lLPznh1ZehsKQQlr/view?usp=sharing
3.https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1X1OwwBDGzlSVWxkZguJrwCf0hgJlAvWT
-
Зробити міні-конспект у зошит «Коротко про головне» (Матеріал знизу). Оберіть те , що на вашу думку вам складно запам’ятовується.
-
Переглянути відео-урок (за бажанням):
https://www.youtube.com/watch?v=SWq_5aosFXQ&list=PL3FXr9q3IbZ3UDU1a21f1zirhuBUK_Kk2
КОРОТКО ПРО ГОЛОВНЕ
-
Біосфера – єдина суцільна оболонка Землі, пов’язана кругообігом речовин, енергії, у якій існує життя. Засновником вчення про біосферу був Володимир Вернадський. Єдність біосфери забезпечується біологічним кругообігом речовин (створення рослинності, перетворення на тваринну продукцію, розкладення органічних речовин на неорганічні) .
-
Різноманітність організмів.
Поширення нерівномірне. 9/10 – на суходолі (нагадую, що це оболонка літосфери). Поширення організмів обумовлене в першу чергу кліматом. В умовах надмірного та достатнього зволоження формуються ліси (екваторіальні, тропічні, мішані, тайги), за зменшенням вологості дерева змінюються травами
(степи, савани). За край недостатнього зволоження виживають пустельні види.
-
Умови ґрунтоутворення:
Ґрунт – це верхній родючий шар земної кори, що сформувався внаслідок взаємодії гірських порід, повітря, сонячного світла і тепла, води та організмів протягом тривалого часу.
Материнські породи – основними є продукти вивітрювання гірських порід;
-
Кліматичні – температура, кількість сонячного тепла, вологи, сила вітру;
-
Рельєф – обумовлює відмінність погодних умов;
-
Живі організми – синтезують та розкладають органічні речовини, накопичують хімічні сполуки, змінюють структуру материнських порід і ґрунтів;
-
Час – тривалість процесів ґрунтоутворення обумовлює ступінь сформованості;
-
Господарська діяльність – змінює фізичні та хімічні властивості ґрунтів, їхню структуру.
Поєднання цих факторів обумовлює утворення різних типів ґрунтів, які мають певні закономірності поширення по широті.
Сукупність усіх ґрунтів на певній території називають ґрунтовим покривом. Ґрунти вивчає наука ґрунтознавство. Великий внесок в розвиток науки вніс вчений Василь Докучаєв.
-
Основні властивості ґрунтів:
-
Колір – залежить від хімічного складу, умов утворення, вологості (гумус – чорне забарвлення, солі заліза – буре);
-
Вологість – змінювана властивість, що залежить від погоди, рівня ґрунтових вод, рослинності, механічного складу ґрунту.
-
Механічний склад – глинисті, супіщані, піщані, суглинисті.
-
Структура – зерниста, грудкувата, порохо-грудкувата, лускоподібна тощо.
-
Типи ґрунтів (записати тільки головне – назви, уважно прочитати)
-
Вплив людини на ґрунти, рослинний світ, тваринний світ, на біосферу.
Вплив людини на ґрунти:
-
Порушення процесів ґрунтоутворення внаслідок зміни рослинного покриву, водних умов, кліматичних змін.
-
Забруднення хімічними речовинами внаслідок використання добрив, забруднення повітря, вод; Деградація і перетворення ґрунтів на «мертве» тіло (неродючість).
Вплив людини на рослинний світ:
-
Зміна складу рослинності; Збільшення або зменшення ареалів та зміна середовища існування; Погіршення умов існування.
Вплив людини на тваринний світ:
-
Зміна видового складу внаслідок зміни середовища та поширення хвороб;
-
Зміна кількісного складу (збільшення овець, скорочення панд);
-
Погіршення умови існування (зміна хімічного складу вод, ґрунтів, харчів тощо).
Вплив людини на біосферу:
-
Руйнування та зміна природних процесів поширення, відновлення, існування живих організмів та ґрунтів.
-
Забруднення біосфери небезпечними речовинами, сміттям, продуктами, які природа не в змозі переробити (нафтове забруднення океану, накопичення пластику та ін.)
Заходи охорони біосфери : 1) Раціональне природокористування; 2) вивчення та моделювання втручання людини в біосферні процеси.